Kattenbrok graanvrij voor Sphynx

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Kattenbrok graanvrij voor Sphynx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 22:07

Voor een hond weet ik het zo omdat ik mij daar jaren in verdiept heb, maar nu ik een Sphynx heb weet ik het niet meer. :=
Zouden jullie daarom met mij mee kunnen denken? :)

Sinds 3 weken heb ik een 3 jarige gecastreerde Sphynx poes. Ze is een herplaatser en heeft altijd op Sanabella graanvrij en Cosma natvoer gestaan. Brok onbeperkt en natvoer om de dag. Om de verhuizing niet nog stressvoller te maken heb ik dit ook gekocht.

Echter, ze laat winden jo. :oo Poept ook gerust 3 a 4 keer per dag wat ik behoorlijk vind stinken (ruiken mag maar dit ben ik niet gewend). Mijn gevoel zegt dus dat dit voer niet optimaal benut wordt door haar.

Ik ben daardoor research gaan doen maar ik ben totaal niet thuis in kattenvoer.

Ten eerste vraag ik mij af of 3 a 4 keer per dag veel of weinig is? Ik kan er niet veel over vinden namelijk of nouwja vooral veel uiteenlopende berichten.

Daarbij heb ik ook het idee dat ze hier niet van verzadigd raakt daar ze er maar van blijft eten.

Met andere woorden, doe ik er goed aan om te kijken naar een beter voer en zo ja welke zouden jullie aanraden? Ik zoek een kwalitatief goede brok en financieel kan veel. :)
Ik heb zelf wel wat in gedachten maar zou graag meer ervaring tips and tricks horen.

Bedankt alvast!

Paardenfan25

Re: Kattenbrok graanvrij voor Sphynx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:11

Ik geef al jaren Royal Canin. Alleen brok en geen vlees. Zelfs een keer een kater gehad die overal op spuugde, maar de Royal Canin sensitive wel binnen hield.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 22:17

RC heeft eigenlijk totaal niet mijn voorkeur, tenminste bij de hondenbrok zit er teveel zooi in naar mijn mening. :o

Ik zat zelf richting Orijen, Acana en dergelijke te denken. :)

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:21

Ik heb orijen gevoerd, mooie en blijkbaar lekkere brok maar ik vind het wat klein en duur.
Nu voer ik een tijdje al purizon, ietsjes groter en goedkoper en dat doen ze het nu goed op. Mijn ene kat spuugt minder nu.

Maar zo heb je met goede merken, nutrivet, orijen, Taste of the wild, Acana, purizon etc. Succes met de zoektocht

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 22:23

dieseltje schreef:
Ik heb orijen gevoerd, mooie en blijkbaar lekkere brok maar ik vind het wat klein en duur.
Nu voer ik een tijdje al purizon, ietsjes groter en goedkoper en dat doen ze het nu goed op. Mijn ene kat spuugt minder nu.

Maar zo heb je met goede merken, nutrivet, orijen, Taste of the wild, Acana, purizon etc. Succes met de zoektocht

Bedankt!
Hoe vaak ontlast jouw kat hierop?

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:23

Wij voeren onze ragdoll 3 keer per dag. Ochtend en avond krijgt hij kvv van energique en tussen de middag krijgt hij een klein bodempje orijen brokjes. Hij doet het hier erg goed op en als ik hem eens iets meer geef dan normaal laat hij een deel staan dus hij heeft hier ook genoeg aan. Hij krijgt dan 50 gram kvv en 20 gram brokjes per dag. Hij gaat elke dag 1 keer of soms ook om de dag op de bak om te poepen en hij stinkt niet.

Het is overigens wel een binnenkat omdat hij doof is.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:25

Ik heb jaren naar tevredenheid de Carocroc lam/rijst (voor de gevoelige maag) gevoerd. En nu voer ik naar aanleiding van Belgisch onderzoek de premium brokken van de Aldi. Maar ik weet dat er ongetwijfeld betere brokken zullen zijn.

Wat ik je in ieder geval kan adviseren om onbeperkt droogvoer en water (een fonteintje werkt goed) neer te zetten. We hebben ook twee herplaatsers die bij de vorige eigenaar enige malen per dag gevoerd werden in verband met schrokken. Onze vroegere katten kregen altijd onbeperkt voer en dat hebben we bij deze ook gedaan. En dat gaat uitstekend! Geen sprake van geschrok, juist omdat hier geen reden voor is. Want er staat altijd voer voor ze klaar. De grootste kater is ook absoluut niet te dik, terwijl hij vroeger wat aan de royale kant was..

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:29

De gemiddelde kat poept 1x per dag. 3 a 4 keer vind ik erg veel. Is de poep wel stevig of neigt het naar diarree?

Ik geef zelf RC Sensitive. Als je graanvrij wil voeren hoor ik goede verhalen over Orijen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:30

Ik voer al 5 jaar orijen kip (oranje zak) vrijwel onbeperkt. Poepen gemiddeld 1 keer per dag :) stinken amper :)

Bestel het altijd bij zooplus. Heb een kortings aanbieding van 5% voor 3 jaar korting per bestelling en nog extra korting boven de 100 euro voor de bulkbestelling.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:33

Afbeelding
ik voer sinds kort vigor & sage
zit geen graan gluten melk producten enz in.
ben er nu nog erg te vrede over!

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:37

Ik voer onze twee gecastreerde Abessijnen katers Applaws en Granatapet. Voorheen Acana gevoerd maar kreeg het idee dat een van de twee katten hier meer jeuk van kreeg, dus in de zoektocht naar wat anders meerdere merken geprobeerd en op deze 2 reageren ze het beste. Ze vinden het ook erg lekker. Poep stinkt niet, geen windjes, mooi in de vacht, ze zijn lekker actief.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 22:38

Bedankt voor jullie input. Het gaat ook om een binnenkat. :)

De poep is meestal wel een drol maar zou wat harder mogen zijn. Vooral na blikvoer is het toch wel zacht. Heeft wel vorm maar is zacht.

Een fontein is aanwezig inderdaad en onbeperkt heb ik geprobeerd maar ze bleef (vr)eten! Hierdoor heb ik 100 gram over 2 porties verdeeld. Zelfs dat vond ik al veel eerlijk gezegd gaat ook dagelijks op.

Edit, het moet wel graanvrij zijn. :)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:40

Hier goede ervaringen met Applaws. Kattenbak stonk er niet van en deed het er goed op. Zodra ik natvoer bijgaf begon het wel te stinken, dus misschien kan je proberen dat een tijdje niet te geven. Verder is 3/4 keer per dag wel erg veel. Weeg je af hoeveel ze eet? Misschien eet ze gewoon veel te veel. Als dat zo is zou ik ook vaste porties gaan geven.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 22:43

Ik weeg nu 100 gram af en dat gaat verdeeld over 2 porties en gaat nog op ook. :=
Ik begon met 50 maar daar zeurde ze zo van dat ik ben gaan verhogen.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 28-04-18 22:43, in het totaal 2 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:43

Hier feringa via zooplus.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:43

Vraag even jou DA, ik ben ook absoluut geen RC fan, maar bij de da ( of ook medpets.nl) is er Gastro Intersinal ... juist als de darm niet goed werkt of andere magen/darm problemen zijn.
Wilde het niet geloven maar hier 1x kat en 1x hond ... en bij beiden naar n paar dagen diaree over, geen scheten meer... vacht/huid veranderde...
Bij mijn poes ( was een half jaar geleden) heb ik het 2 maanden gegeven en mijn hond ben ik n jaar geleden begonnen en hij is er nog steeds op

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:46

Ik geef Purizon (kip &vis versie) aan mijn mainecoon kruising en daar doet hij het super goed op! Hij krijgt ook iedere dag een klein beetje animonda blikvoer, ben heel er heel tevreden mee. :D Heb meerdere merken geprobeerd maar hij is nogal kieskeurig, dit eet hij met smaak

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:54

magda_90 schreef:
dieseltje schreef:

Bedankt!
Hoe vaak ontlast jouw kat hierop?

Goede vraag, ik heb er twee die een grote kattenbak delen. Ik schat dat ze zo'n 1 a 2x per dag ontlasten. Ik heb een gesloten bak met geurfilter en het klonterende grit ruikt naar babypoeder (golden Grey master). Weinig stank.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:56

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:57

RC heeft wel degelijk prima voer. Zonder koolhydraten kan je nou eenmaal geen brok maken. Mits goed ontsloten en niet meer dan 30-40% koolhydraten zou ik het gewoon voeren. Behalve als de kat zelf het er niet goed op doet natuurlijk.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 23:01

Zelf geen katten maar verkoop momenteel erg veel canagan en carnilove en krijgen hele enthousiaste verhalen terug over beide merken!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 23:06

Wij voeren Applaws en gaan binnenkort over op Purizon, omdat daar nog meer verse producten inzitten en iets gunstiger is qua prijs.

Purizon weet ik dus nog niet het fijne van hoe het bevalt, maar Applaws vinden we een hele fijne brok.
Weinig ruikende ontlasting, 1-2 x per dag.

Wij voeren overigens in een voertoren omdat wij ook van die schrokkers hadden.
Nu gaat er een glaasje per dag in, en daar is de volgende ochtend nog steeds een restje van over.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 23:27

Ik heb hier geregeld Hill's Ideal Balance no grain voor de kat. Doet ze het super op. Mooie dikke vacht, glanst en goed op gewicht. Ontlasting ruikt niet meer dan normaal en vrij weinig (geen 3-4x in elk geval, 1x hier), acana orijen ten tijde van de honden geprobeerd maar daar kreeg ik ze nooit goed op. De honden staan nu op de hondenvariant

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 23:31

Ik heb goede ervaringen met: Acana, Applaws, Feringa en Carnilove.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 23:37

Hier ook twee Sphynx dames, na wat zoeken doen ze het nu eigenlijk toch het best op de RC Sensible, een heeft snel te harde ontlasting en beide gevoelig voor overgeven en als ze eens wat van het aanrecht bietsen is het gelijk te ruiken :P Ze hebben nu eenmaal snel een vrij sterk ruikende ontlasting.
BARF ook een tijdje gedaan, maar een van de twee bleef het slecht eten en was al echt aan de dunne kant. De ander is een veelvraat en die ging er eigenlijk wel prima op. Geur was ook minimaal dus misschien een optie?