Pup 7 maanden luisterd niet en trekt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Pup 7 maanden luisterd niet en trekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 10:55

Hoi,

Ik zit even met mijn handen in het haar.

Mijn pup van 7 maanden zit nu natuurlijk flink in de pubertijd.
Maar dit probleem hebben wij al voor de pubertijd niet luisteren buiten ook binnen heel erg eigenwijs (nouja eigenwijs meer van ik heb geen rust in mijn koppie en slapen verdom ik nu hellemaal ook al ben ik moe) maar wij hebben al een tijdje het probleem als wij anderen mensen of honden tegen komen trekt ie enorm om er naar toe te gaan dat ik gewoon bij zijn halsband moet vast houden en een correctie met soort van prikje aan de zijkant van let is op dan kijkt ie wel naar mij komt er 2 tellen rust en daarna weer het zelfde verhaal. Ik loop wel gewoon vaak met anderen daar gaat het goed in het begin heel druk en proberen te spellen maar sommige willen dat dan niet snauwen en knauwen wat anderen honden doen intreseerd hem ook niet zo is ie wel eens gebeten door een andere hond niet door bloedens aan toe maar had hem wel even vast daar had ie ook niet van geleerd en gewoon dr mee doorgaan om proberen te spellen.. en op dit moment kan ik hem ook niet los doen want hij is op dit moment enorm oost Indisch doof... hij komt later wel terug maar anderen dingen is nummer 1 om er naar toe te rennen zoals schapen.....
Wij hebben geen cursus gedaan aangezien wij meerderen honden hebben gehad waar het mee goed gingen maar deze is de eerste die niet echt wilt luisteren..
Wij wandelen wel flinken stukken van een uurtje per dag en dan nog 4/5 keer op een dag normale ronde van 20 min tot 30 min maar dan rustiger aan..

Het gaat om een Duitse herder reu pup.

Als wij trouwens echt niemand tegen komen behalve fietsers die nergeert ie netjes loopt ie heel braaf mee zonder te trekken. Het is echt voetgangers en anderen honden..

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Pup 7 maanden luisterd niet en trekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 11:03

Tja, wel cursus gaan doen dus. Dan kun je onder gecontroleerde omstandigheden er aan werken, wat met toevallige mensen die je tegenkomt gewoon niet kan.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 11:04

Ibbel schreef:
Tja, wel cursus gaan doen dus. Dan kun je onder gecontroleerde omstandigheden er aan werken, wat met toevallige mensen die je tegenkomt gewoon niet kan.


Kan dat nog ondanks hij nu 7 maanden is en nooit op cursus is geweest?

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Re: Pup 7 maanden luisterd niet en trekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 11:05

Waarom zou dat niet kunnen? Je hebt daar groepen voor. Je hebt bijvoorbeeld jonge puppies onervaren maar ook groepen voor oudere puppies onervaren.

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 11:06

Juist nu op cursus gaan! Nu is het nog redelijk simpel op te lossen, later niet meer.
In welke regio zit je? Wellicht dat Bokkers je kunnen helpen met een goede cursus.

Nyaleti

Berichten: 6149
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 11:09

Over je trots heen stappen en absoluut een cursus gaan volgen. Als je dit gedrag niet optijd en op de juiste manier corrigeert krijg je daar later echt last van. Een volwasse herder die erin gaat hangen is al iets minder grappig en niet reageren heeft ook te maken met een stukje respect.

Edit: ik heb ene cursus gedaan met een 6 jarige hond omdat we daar allebeu wel behoefte aanhadden. Was gewoon een puppycursus volgens mij dus jij kan ook zeker nog gaan

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 11:10

Wij gingen met onze hond van een paar jaar oud nog op cursus. Hij kwam net uit het asiel en dat was inderdaad een veilige omgeving om te leren. Het was gewoon een puppycursus, maar hij was niet de enige oudere hond. Het ging bij ons echt om het om leren gaan met vreemde mensen en vreemde honden, en dat was perfect.

De pup die erna kwam was in huis ook vrij druk (dan probeerde ik te lunchen en stond hij voor me te blaffen). Ik deed hem dan in de bench met voedselbeloning en na 3 dagen liep hij zelf de bench in als ik een bord pakte. De bench werd (ook met het deurtje open) echt een plek om te rusten, en dat was heel prettig, vooral voor hem zelf.
Inmiddels is hij redelijk lui in huis, kan de hele dag liggen slapen. Maar als pup moest hij wel even leren dat je ook je rust moet pakken af en toe.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 11:11

Simbaa schreef:
Juist nu op cursus gaan! Nu is het nog redelijk simpel op te lossen, later niet meer.
In welke regio zit je? Wellicht dat Bokkers je kunnen helpen met een goede cursus.


Ik woon in Hoorn wij hebben wel een hondenschool 5 min hier vandaan 3 dicht bij elkaar.

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: Pup 7 maanden luisterd niet en trekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 11:22

nr. 1: cursus. Ik ben met mijn tweede hond ook pas met 7 maanden op cursus gegaan omdat ze me boven het hoofd groeide. Heb er een gouden hond aan.
nr. 2: koekjes koekjes koekjes koekjes

Het eerste dat ik mijn honden altijd leer is 'inchecken'. Kijk je naar mij? Krijg je koekje. Kijk je nog een keer? Krijg je weer een koekje. Dat hebben ze heul snel door! Koekje naast je been geven zodat ze weten dat daar het koekje te vinden is. En dan steeds moeilijker maken. Je krijgt alleen een koekje als je incheckt als je naast me staat.
Wordt er getrokken aan de riem? Stilstaan. Meestal kijken ze dan om van, he joh waar blijf je? Vaak zie je op een gegeven moment de klik van o ja, ik moet naast je blijven lopen. Dan gaan ze naast je staan en dan flink belonen!
Hetzelfde met loslopen. Ik heb nu ook een flinke puber rondlopen die meent dat ze niet hoeft terug te komen met wandelen. Maar ook weer koekjes bij. Kom je terug inchecken? Prima, koekje erin. 100 meter laten lopen, even roepen, komt ze terug, super! Koekje erin. Komt ze niet terug? Stil blijven staan. Dan is het spelletje er zo van af. Je ziet ze denken, oh ja, ik krijg een koekje als ik terug kom.
De eerste maanden ga je heel erg veel door je koekjes heen, daarna ga je afbouwen. De beloning wordt vervangen door een stem beloning. Koekjes worden maar eens in de 3 a 4 keer gegeven dat je het goed doet.

Google ook eens de LAT methode (Look At That). Hiermee leer je je hond dat als er iets spannends of engs aan komt waardoor ze contact met je verliezen ze juist contact met je gaan zoeken.

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 11:24

Ik zou opzoek gaan naar een hondenschool die naast het werken met de hond, werken met de baas. En dus in Theorie. Want daar gaat het waarschijnlijk fout.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 11:57

trysteffy schreef:
Ik woon in Hoorn wij hebben wel een hondenschool 5 min hier vandaan 3 dicht bij elkaar.
Dat komt dus helemaal goed! Ik denk inderdaad dat het handig is om samen met je hondje op cursus te gaan. Dan heb je een expert naast je die goed is in hondentaal :-)

dierenfan
Berichten: 9617
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:03

Is hij gek op speelgoed? Geef hem dan iets mee op wandeling dat hij bij zich mag houden. Mijn herder vind dat mega gaaf! Die loopt vrijwel altijd met bal in zijn bek. Bal zit bij niet gebruiken vast aan mijn heupgordel. Heb hem geleerd als hij iets spannend vind dat hij de bal krijgt. Hij is namelijk niet hond en mens sociaal ;)
Ipv uitvallen kiest hij nu vaak voor bal vast pakken en zo met mij mee lopen. Doen we even trek spelletje als zijn beloning dat hij kiest voor bal en mij ipv wat anders.

Verschil is wel dat de mijne zeerrr gericht is op mij al vanaf dat hij bij mij in huis kwam op 7 weken leeftijd denkt geen haar op zijn hoofd aan niet luisteren. Hij is nu 17 maanden en nooit enig puber gedrag gehad. Als zijn baas ben ik alles voor hem. Alleen heeft hij daardoor nooit interesse gehad in andere mensen en honden buiten onze roedel. Hij accepteert niets van vreemden. Hij zal mensen op atraat niets doen maar als ze mij aan spreken of hem benaderen dan wil hij het liefst weg jagen dmv er op te duiken en happen. Die situaties vermijden wij dus.

Laura12

Berichten: 674
Geregistreerd: 14-02-13
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:06

probeer je hond aan 1 kant te laten lopen dus bijvoorbeeld altijd rechts van je.
Zo voorkom je al dat je hond voor je voeten gaat lopen.
Wanneer je hond gaat trekken pak je de lijn korter en ga je achteruit lopen tot je hond stopt met trekken.
heeeel irritant wandelen maar je moet er wat voor over hebben.
jij bent de baas dus de hond moet luisteren.
elke keer dat jij met die hond gaat lopen is het een training ook al zijn het 5 minuten.
beloon elke keer dat je hond netjes naast je loopt.
en loop andere honden voorbij!
je moet niet stoppen wanneer je hond naar een andere hond wilt.
probeer je hond af te leiden als een hond komt dit doe je door snoepjes bij hem te houden of speeltjes.
zo let hij op dat wat jij vast hebt en passeer je de hond.
lukt dit zonder dat je hond naar de andere hond gaat beloon je hem.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:09

Laura12 schreef:
probeer je hond aan 1 kant te laten lopen dus bijvoorbeeld altijd rechts van je.
Zo voorkom je al dat je hond voor je voeten gaat lopen.

Het is veel praktischer je hond te leren zowel rechts als links van je te lopen. Dat maakt niets uit voor het wel of niet voor je voeten lopen.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:10

Even inhaken op het slapen (voor de rest zie ik super tips voorbij komen), waar slaapt de hond?

Shephard

Berichten: 429
Geregistreerd: 23-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:25

Misschien is het een idee om voor de tijd dat je naar cursus gaat een speciale halsband aan te schaffen.

Wij hebben een hele grote Duitse herder reu van ongeveer 45 kilo en hij wil ook nog wel eens trekken. We hebben een halsband gekocht waarbij er een bandje over zijn snuit loopt en een bandje over zijn hals. Deze komen samen aan de onderkant en daar zit het klipje om de riem aan vast te maken.

Het is een ding waarbij de hond zijn bal nog gewoon kan pakken bijvoorbeeld als hij hem om heeft, het is dus geen agressie band oid. Het is alleen zo wanneer hij trekt hij zijn hoofd schuin trekt, en dat vinden ze niet fijn.

Afbeelding
Hier kun je misschien een beetje zien hoe het zit.

Misschien een tip om erbij te proberen:)

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Pup 7 maanden luisterd niet en trekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:30

mijn hond wordt dit jaar 3 en ben vanaf sept op cursus met hem. toen was hij ruim 2..
dus natuurlijk kun je altijd op circus. waarom zou dat niet kunnen.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:40

trysteffy schreef:
Simbaa schreef:
Juist nu op cursus gaan! Nu is het nog redelijk simpel op te lossen, later niet meer.
In welke regio zit je? Wellicht dat Bokkers je kunnen helpen met een goede cursus.


Ik woon in Hoorn wij hebben wel een hondenschool 5 min hier vandaan 3 dicht bij elkaar.

Ik heb héle goede ervaringen met Hondenschool Joy in Heerhugowaard. Zij deden cursussen, zijn nu aan 't overstappen naar privélessen op locatie. Dan komt ze dus naar jou toe en kan ze je ook heel gericht helpen. Het zou kunnen dat ze nu nog wel cursussen doen, dat zou je even moeten vragen. Ik heb daar meerdere cursussen gevolgd en hun aanpak vond ik heel fijn. Aandacht voor hond en baas, positief waar 't kan maar ook streng waar nodig. De ene hondenschool is echt de ander niet namelijk, ga sowieso bij alledrie in jouw buurt ook even kijken hoe ze met de honden omgaan en of dat past bij jou.

En vooral niet denken dat je hond te oud is om iets te leren hoor! Zeven maanden is piepjong, joh. Zat mensen die met veel oudere honden nog op cursus gaan. :)

Advies wat je hier krijgt is fijn, maar alles valt of staat met de toepassing ervan. Hoe is jouw lichaamshouding, je stem, je gevoel voor timing? Hoe reageert de hond? Dat kan alleen iemand beoordelen die jullie echt samen ziet. :j

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:30

kiwiwitje schreef:
Ik zou opzoek gaan naar een hondenschool die naast het werken met de hond, werken met de baas. En dus in Theorie. Want daar gaat het waarschijnlijk fout.


Hier ben ik het mee eens. Het belangrijkste is dat JIJ leert:
1. Hoe leren honden?
2. Waarom doet mijn hond wat hij doet?
3. Wat voor effect heeft mijn gedrag op mijn hond?

Ik zou met spoed beginnen, want een eenmaal echt ontspoorde DH krijg je niet zomaar weer op de rit.

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Pup 7 maanden luisterd niet en trekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:39

"speciale" halsbanden is een makkelijke "oplossing" voor het gevolg, niet de oorzaak. Je hoort elke hond gewoon te kunnen houden/trainen met een gewone halsband. Geen band over de snuit, slipketting/ weet ik veel wat voor onzin.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:40

Ik begin volgende week met cursus met m'n hond van 7 jaar (komt uit het asiel, heb haar nu een maand). Ze zijn nooit te oud om te leren (en de baas ook niet)!

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:41

SweetVanille schreef:
"speciale" halsbanden is een makkelijke "oplossing" voor het gevolg, niet de oorzaak. Je hoort elke hond gewoon te kunnen houden/trainen met een gewone halsband. Geen band over de snuit, slipketting/ weet ik veel wat voor onzin.


_/-\o_

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:53

AbbyBlues schreef:
nr. 1: cursus. Ik ben met mijn tweede hond ook pas met 7 maanden op cursus gegaan omdat ze me boven het hoofd groeide. Heb er een gouden hond aan.
nr. 2: koekjes koekjes koekjes koekjes

Het eerste dat ik mijn honden altijd leer is 'inchecken'. Kijk je naar mij? Krijg je koekje. Kijk je nog een keer? Krijg je weer een koekje. Dat hebben ze heul snel door! Koekje naast je been geven zodat ze weten dat daar het koekje te vinden is. En dan steeds moeilijker maken. Je krijgt alleen een koekje als je incheckt als je naast me staat.
Wordt er getrokken aan de riem? Stilstaan. Meestal kijken ze dan om van, he joh waar blijf je? Vaak zie je op een gegeven moment de klik van o ja, ik moet naast je blijven lopen. Dan gaan ze naast je staan en dan flink belonen!
Hetzelfde met loslopen. Ik heb nu ook een flinke puber rondlopen die meent dat ze niet hoeft terug te komen met wandelen. Maar ook weer koekjes bij. Kom je terug inchecken? Prima, koekje erin. 100 meter laten lopen, even roepen, komt ze terug, super! Koekje erin. Komt ze niet terug? Stil blijven staan. Dan is het spelletje er zo van af. Je ziet ze denken, oh ja, ik krijg een koekje als ik terug kom.
De eerste maanden ga je heel erg veel door je koekjes heen, daarna ga je afbouwen. De beloning wordt vervangen door een stem beloning. Koekjes worden maar eens in de 3 a 4 keer gegeven dat je het goed doet.

Google ook eens de LAT methode (Look At That). Hiermee leer je je hond dat als er iets spannends of engs aan komt waardoor ze contact met je verliezen ze juist contact met je gaan zoeken.



100% hiermee eens. Dit pas ik ook toe op mijn jachthond en vanmorgen was hij bij de buurvrouw in de tuin aan het spelen en haar kat schiet voorbij. Mooie is nu dat hij eerst incheckt bij mij om toestemming te vragen en ik dus geen acrobatische stunten moest uithalen. Zelfde met de keffers die we bijna dagelijks passeren. Hij hoort ze en hup, aandacht gaat 100% naar mij.

Enige wat ik nog wil toevoegen in je bericht is dat stilstaan bij trekken niet werkte voor mij en mijn hond. Dan bleef hij gewoon hangen en werd het een echte stand-off. Wat wel werkte was gewoon achteruilopen. Zo kreeg ik zeker weten zijn focus op mij

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:07

In plaats van naar een gewone hondenschool te gaan, zoek een VDH vereniging, heb je veel meer aan.

Hoe is zijn voedsel- en/of buitdrift? Of gek maken op balletje en daar mee werken of voedsel gebruiken, maar dan enkel zijn eten en geen snoepjes/koekjes.

Hond moet jou het belangrijkste vinden en voor jou willen werken en aandacht hebben.
Wanneer dat beter gaat kan je aan een lange lijn doen voor mee vrijheid te creëren, maar eerst hond onder apèl hebben staan!

Als ie te hard in zijn halsband en lijn hangt zou ik kijken voor een 3mm slipketting met grote schakels die je vast zet dus niet op strop, beschadigd de vacht.

Edit: heb zelf 2 werklijn Duitse herders zitten (IPO honden) en 1 Kynoloog.

Shephard

Berichten: 429
Geregistreerd: 23-09-13

Re: Pup 7 maanden luisterd niet en trekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:13

Zo'n halsband kan tijdelijk best een oplossing zijn!