Welk hamsterhok/aquarium/terrarium?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Welk hamsterhok/aquarium/terrarium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-18 16:30

Hallo bokkers!

Aangezien hier volgens mij behoorlijk wat bokkers met hamsters zijn, wil ik mijn vraag maar eens hier stellen aangezien ik er niet uit kom.

Ik heb ongeveer 2,5 jaar lang een Syrische hamster gehad die leefde in een traliekooi van 58x38x43. Daarin zaten 2 verdiepingen en bovenop nog wat buizen. Uiteindelijk is ze van ouderdom overleden en had ze het volgens mij prima naar haar zin in de kooi. Wel deed ze af en toe aan de tralies of het plastic knagen, maar ik heb hierbij nooit gedacht aan de manier van huisvesting.

Nadat ze was overleden had ik een nieuwe Syrische hamster gekocht, ik merkte al heel snel dat deze hamster veel drukker was en veel meer deed aan tralieknagen. Ik vond haar ook altijd best gestrest er uit zien.
Het vervelende wat mij nu dus aan het denken heeft gezet is dat mijn hamster niet heel oud heeft mogen worden. Ze is namelijk ongeveer een maand na dat ik haar had al overleden. Nu denk ik dat dat misschien door stress komt en het dus ook aan de huisvesting kan liggen.

Nu heb ik veel inspiratie van huisvesting gezien in het topic van hamsterscaping en heb besloten dat ik misschien ook een terrarium/aquarium wil aanschaffen. Maar ik zit heel erg te twijfelen over de afmetingen. Op internet heb ik gezien dat 60x30 de minimale afmeting is voor een Syrische hamster. Maar dan zou mijn eigen kooi ook qua afmetingen ook prima zijn (58x38) en toch denk ik dat die iets te klein is. Maar het terrarium/aquarium kan ook niet te groot zijn aangezien ik het als ik het schoon wil maken helemaal naar beneden moet sjouwen. Dus eigenlijk is de maximale lengte denk ik 70 cm.

Even in het kort is mijn vraag dus: Heeft het eigenlijk wel zin om een terrarium/aquarium te kopen? En zo ja, welke afmeting is dan goed? (Die ik nog wel van de trap af kan tillen)

Hurby (Prinz K3 x Kennedy) ZZL+1 // Kronos Z1+2
Tongerenhof Pyriet M2
Roulette Fly Della Loggia M1 (verkocht) // Wobke R. M1 (verkocht) // Blinky M1 (verkocht)


xMaritt

Berichten: 471
Geregistreerd: 10-09-10
Woonplaats: Rhenen

Re: Welk hamsterhok/aquarium/terrarium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 16:42

Ik had zelf een terrarium van 100*50*50 en had voor een Syrische hamster ook niet kleiner gewild. Zelf heb ik nooit met het terrarium gesleept bij het schoonmaken. Ik schepte hem eerst altijd leeg met een kattenbakschepje, laatste beetje zuig ik op met de stofzuiger. Daarna met een sopje even poetsen en klaar is kees! Ik had zelf eerst ook een traliekooi, maar vond het terrarium fijner voor het beestje maar ook makkelijker met schoonmaken

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Welk hamsterhok/aquarium/terrarium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 16:44

Ik zou ook minimaal 80x50x50 willen maar liever nog 100 of 120 lang.
Waarom zou je hem naar beneden sjouwen om schoon te maken? Zet er een vuilniszak naast en schep hem leeg. Een aquarium wil je ook echt niet mee gaan lopen hannessen :+

Inujojo

Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-06-08
Woonplaats: Glasgow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 16:45

Of het zin heft, durf ik me niet over uit te laten (wij hebben geen hamsters, maar vissen), maar aquaria worden naarmate ze groter worden wel snel zwaarder. Wij hebben hier een aquarium staan van 90x50x50 en daar wil ik in m'n eentje de trap niet mee af, die is niet te huffen :').
Moet je kooi echt naar beneden om hem schoon te maken? Mijn vriend schepte zijn oude caviakooi altijd gewoon leeg met stoffer en blik en deed de oude bodembedekking dan gewoon in een vuilniszak. Wat hij niet opgeschept kreeg, zoog ie op.
Laatst bijgewerkt door Inujojo op 21-04-18 16:46, in het totaal 2 keer bewerkt

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 16:46

60 x 30 is echt een heel erg verouderde maat, maar daar kan jij niks aan doen natuurlijk, dat dit nog op internet staat! Ik zou naar minstens 100 x 50 gaan kijken :) 70 cm is echt te klein voor een Syrische hamster.

Waarom moet je het aquarium persé naar beneden tillen en kan je het niet gewoon boven schoonmaken?
Laatst bijgewerkt door nienke555 op 21-04-18 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Re: Welk hamsterhok/aquarium/terrarium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-18 16:50

Bedankt voor alle adviezen! Mijn ouders willen liever niet dat ik het boven schoonmaak, volgens mij zijn ze bang dat ik er een enorme bende van maak ofzo :')
Maar ik ga het er nog eens met ze over hebben, en ik kan inderdaad wat er op de vloer overblijft gewoon opzuigen :j

Hurby (Prinz K3 x Kennedy) ZZL+1 // Kronos Z1+2
Tongerenhof Pyriet M2
Roulette Fly Della Loggia M1 (verkocht) // Wobke R. M1 (verkocht) // Blinky M1 (verkocht)

Eleadoras
Berichten: 482
Geregistreerd: 27-01-15

Re: Welk hamsterhok/aquarium/terrarium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 17:08

Ik heb een maxi duna voor mijn syr en dat werkt ook prima :) die is ook wat makkelijker te verplaatsen dan iets van glas

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-18 17:13

Eleadoras schreef:
Ik heb een maxi duna voor mijn syr en dat werkt ook prima :) die is ook wat makkelijker te verplaatsen dan iets van glas


Die is inderdaad ook wat makkelijker schoon te maken denk ik. Maar ik vind ze nog wel redelijk duur, ik heb aquariums gezien van ongeveer de zelfde afmeting (marktplaats) die een stuk goedkoper waren.
En is die wel hoog genoeg aangezien ik er ook een dikke laag bodembedekking in wil hebben?

Hurby (Prinz K3 x Kennedy) ZZL+1 // Kronos Z1+2
Tongerenhof Pyriet M2
Roulette Fly Della Loggia M1 (verkocht) // Wobke R. M1 (verkocht) // Blinky M1 (verkocht)

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Re: Welk hamsterhok/aquarium/terrarium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 17:29

Ik heb hem een tijdje gehad voor een russische dwerghamster, en voor een Syr wordt hij wel te laag ben ik bang...

Ohja, hoe groot is je looprad? Als je dat nog niet hebt, zou ik je aanraden om een looprad van minstens 28 cm te kopen (anders loopt ie met een kromme rug).

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Re: Welk hamsterhok/aquarium/terrarium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-18 13:56

Voor de mensen die nog geïnteresseerd zijn. Ik heb een aquarium gekocht op marktplaats van 100x40x40. Mijn hamster blijft nog heel even in haar oude hok aangezien ze nog heel klein is en bijna zou verdwalen in haar aquarium :') . Maar ik ga haar zo snel mogelijk over huizen :D

Hurby (Prinz K3 x Kennedy) ZZL+1 // Kronos Z1+2
Tongerenhof Pyriet M2
Roulette Fly Della Loggia M1 (verkocht) // Wobke R. M1 (verkocht) // Blinky M1 (verkocht)

Hannanas
Berichten: 13005
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 00:36

CathyTBP schreef:
Voor de mensen die nog geïnteresseerd zijn. Ik heb een aquarium gekocht op marktplaats van 100x40x40. Mijn hamster blijft nog heel even in haar oude hok aangezien ze nog heel klein is en bijna zou verdwalen in haar aquarium :') . Maar ik ga haar zo snel mogelijk over huizen :D


Leuk! Lekker de ruimte!
Laat je ons foto’s zien van haar straks ingerichte landgoed? :D

Niet banketstaaf maar poetsen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, GoogleAdsense, NogSteedsGek en 144 bezoekers