Derde kat; advies gevraagd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Derde kat; advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-18 16:11

Hoi bokkers!

Hopelijk kan ik wat advies, en mogelijk goede overredings-argumenten verzamelen.

De situatie:
Kat Luca (blauwe Rus) en kat Lyla (Brits Korthaar) waren samen, Lyla is meer van mij en Luca was meer van mijn vriend.

Luca is plotseling overleden aan het begin van dit jaar, waarschijnlijk een aneurysma. Naast ons verdriet, zaten we ook met een kat die opeens alleen was, dus zijn we toch ook vrij snel op zoek gegaan naar een nieuwe kat.
Mijn vriend wilde écht ook weer een blauwe Rus, en zo kwamen we uit bij de fokker van Luca, die op dat moment 2 zwangere dames en 1 krolse dame had lopen.

En zo geschiedde, dat wij vandaag Jorah hebben opgehaald, die uiteindelijk dan een halve achterneef is van onze Luca <3
Bij het ophalen vanochtend, bleek dat de jongste kitten van 5 weken (nestje van 1 kitten, en een direct neefje van Luca) uit zijn ren was gewaggeld en pardoes in de woonkamer stond. We hadden hem als kitten van 3 weken wel even geaaid vanuit de nestplaats, en toen was hij schattig maar wij hadden al een keuze voor Jorah.

Natuurlijk even knuffelen, en....

Ik raakte spontaan, hoteldebotel krijsend verliefd. Ik kon na 10 minuten wel janken, wat een klik voelde ik met dit hummeltje!

En nu blijkt hij ook nog beschikbaar... En hebben wij in principe eerste keuze, mochten we nog een kitten erbij willen hebben.
Over een week komt de laatste op de lijst een keuze maken. Mochten wij daarvoor al kiezen dat we hem wél willen, is hij voor ons.

Nu is Jorah bij ons thuis, en kan ik alleen maar met buikpijn denken aan dat kleine knuffeltje die daar nog is!
Maar nu het probleem;
Mijn vriend wil eigenlijk geen 3 katten. We willen over enkele jaren ook graag een hond, en hij vind 3 katten en een hond te druk en te veel.
En aan de ene kant wil ik ook zijn grenzen respecteren.

Wij wonen op 110 M2 op 3 lagen met nog 100 M2 tuin die afgezet is voor de katten.
Zelf denk ik dat dit prima kan.
Daarnaast voelt het bijna als het lot, dat dat kitten én op de laatste keer dat wij er zijn voor het eerst in de kamer komt en ik spontaan verliefd wordt, én dat hij nog beschikbaar is én dat ik er zo'n verschrikkelijke klik mee voel.

Mijn vriend was eerst helemaal nee nee en nog eens nee, maar nu heeft hij gezegd dat we het er maandag over kunnen hebben, maar dat we ons dit weekend op Jorah richten.
Er is dus een sprankje hoop..

Wat denken jullie, hebben jullie nog goede adviezen en argumenten waarom deze kitten wel of niet bij ons moet komen wonen?

Hier een foto van Jorah, ons nieuwe vriendje;

Afbeelding

Afbeelding

En van Lyla, ons Britje

Afbeelding

Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 16:20

Haha, herkenbaar, gewoon doen. Dan maar hard zijn en hem vertellen dat je het veel prettiger vind mocht Lyla er ooit niet meer zijn. Huis en tuin zijn groot genoeg en die kleintjes zijn elkaar ook zeker nodig met spelen. Heeft Lyla even rust.

SavannahNx

Re: Derde kat; advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 16:27

Ik weet dat een kitten bij een volwassen kat voor veel stress kan zorgen zo ineens. Onze oudere kater was depressief (gezegd door dierenarts) at niet meer, zat alleen maar boven waar de kitten niet kon komen en zo’n leeftijdsgenootje kan een goede afleiding zijn zodat Layla af en toe ook haar rust kan pakken. Ik zou dit ook tegen je vriend zeggen en wie weet kan je hem zo overhalen :Y) :o

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 16:37

Hoe speels is je volwassen kat? Ik heb dit jaar voor het eerst 2 kittens gehouden en wat kunnen die nog steeds alle dagen heerlijk spelen met elkaar. Daar zou ik op afstemmen of de 3e een goeie optie is of niet

meniekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 16:44

Voor mij zou de keus makkelijk zijn, ik zou zeggen gewoon doen! :o

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 17:21

Gewoon doen.

Toen onze Me-Ow overleed wilde vent er ook geen derde bij.
Mads en Mink was genoeg.
Nooit geen spijt gehad dat ik toch Maes erbij gehaald heb als kitten.

Heerlijk om te zien dat Maes met de nog actieve Mink speelt en onze oudere Mads wel met rust laat.

Zo kunnen de jonkies mooi samen spelen en gecorrigeerd worden door de oudere die ook actiever zal worden want die kleintjes houden hem wel bezig.

Succes met de keuze... Ik zou het wel weten.
Waar er 2 kunnen eten en spelen kunnen er 3 ook.. echt niet veel meer werk hoor.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 17:41

meniekske schreef:

Daar hewft de vriend van ts ook nog wat over te zeggen ;)

Ts als hij het maandag wil bespreken, wacht dat moment dan gewoon af. Als hij het niet wil met het oog op de toekomst, dan niet. Je woont samen en moet er samen achter staan.

meniekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 17:44

Goof schreef:
meniekske schreef:

Daar hewft de vriend van ts ook nog wat over te zeggen ;)

Ts als hij het maandag wil bespreken, wacht dat moment dan gewoon af. Als hij het niet wil met het oog op de toekomst, dan niet. Je woont samen en moet er samen achter staan.

Daar heb je helemaal gelijk in ;)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 18:12

Ik zou het doen.
Leuk voor Jorah en leuk voor jullie Brit lyla, krijgt ze ook nog wat rust.
Jullie huis en tuin zijn groooot genoeg!
Hoe oud is lyla?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-18 18:13

Luf_Midnight schreef:
Hoe speels is je volwassen kat? Ik heb dit jaar voor het eerst 2 kittens gehouden en wat kunnen die nog steeds alle dagen heerlijk spelen met elkaar. Daar zou ik op afstemmen of de 3e een goeie optie is of niet

Die is heel speels, maar is momenteel nog wel behoorlijk beledigd door het nieuwe familielid :')

@Mando, wat vind jouw vriend er nu van dat er dan 3 katten zijn?

@Goof, ja, voor mij is het ook zo dat als het écht nee is, dan is het gewoon nee. Zo'n kat blijft met geluk toch 15 jaar bij je en hij moet daar ook comfortabel in zijn.
Maar dat hij zelf voorstelde om het er maandag over te hebben gaf wel hoop.... <3

Hier een foto van toen het betreffende katje 10 dagen was.

Afbeelding

Lyla is nu 3 jaar overigens

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 18:19

Hij vind het helemaal goed.
Het hoefde van hem niet maar ik miste iets.... en dat iets is goed gekomen.

Onze oudste en altijd lui en niet vooruit te branden Mads
Afbeelding

En links de kleine ondeugende Maes met rechts onze Mink... die 2 kunnen zo donderjagen samen..

Afbeelding

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 19:36

Kittens zijn altijd leuk om te zien en heel makkelijk om verliefd op te worden, dat vind ik geen goede reden om hem te nemen.

Normaal raad ik altijd wel aan om twee kittens te nemen, maar je geeft aan dat Lyla heel speels is (ze is nog vrij jong?), dat lijkt me dan prima met een kitten. Met drie katten kan het toch weer een stuk ingewikkelder worden qua stress als ze eenmaal in de puberteit komen en als ze volwassen zijn. Dat risico zou ik niet nemen voor een simpele verliefdheid.

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 19:52

Ik merk zelf geen verschil tussen 2 en 3 katten, alleen dat ik meer beesjes heb om van te genieten <3
Dat het 'te druk' word vind ík dus onzin :7
Heb een tijdje 4 katten gehad en zo nu en dan een oppas hond, dat was echt niet te druk of te veel werk.
Maar ik twijfel wel of een oudere kat gaat genieten van twee kittens (aan de andere kant: die kittens houden elkaar wel bezig dus misschien heeft Lyla er niet eens zoveel last van ;) ).

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 20:00

Jarenlang 2 katten (uit hetzelfde nestje) gehad, toen op stal een jong zwervertje vermagerd aan kwam lopen. Was zo'n schatje en zo sneu dat ik haar wel wilde meenemen. Waar er 2 eten kunnen er ook 3 eten...Vriendlief wilde het niet, vond 2 genoeg. De volgende dag bleek ze niet op stal te kunnen blijven en opvang voor het weekend nodig te hebben. Ik vertelde dat, dat ik het zo sneu vond en vriendlief zei toen uit het niets: als je haar nou vóór 12 uur ophaalt, kan ik haar nog zien voor ik aan het werk ga. Maar alleen voor dit weekend dan he! Dat is nu 5 jaar geleden...

De andere 2 waren al op leeftijd en zijn inmiddels overleden. Heb er geen enkel probleem mee gehad dat Puck er als 6 maanden jonge kat bij kwam.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 20:03

Die hond komt te zijner tijd als jullie een groter huis hebben? <<) Dan passen 3 katten ook wel, nu en later ...

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 01:30

Ik heb een derde kat genomen omdat de twee die ik al had niet goed samengingen (de jongste sprong steeds uit speelsheid/baldigheid op de oudere poes die niet wou spelen, gevolg was een chagarijnige poes en intimidatie). Beste keuze ooit, de jongsten houden elkaar nu lekker bezig en de poes heeft weer haar rust. Iedereen happy.

Maar, had ik bovenstaand issue niet gehad dan had ik het niet gedaan. Het zijn binnenkatten dus allereerst al meer poep/schoonmaken. Maar ook de dierenartskosten zijn niet voor de poes zegmaar (ben mer de jongste twee aam het tobben ivm diarree). Als de oudste twee samen hadden gekund had ik het risico niet genomen. Ik vind het ook vrij druk in huis nu. Al woon jij wel wat groter.

Het is wel een heel leuk hummeltjw dus succes met de keuze. :D

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 08:01

Bij ons heeft de komst van de 3e kat ervoor gezorgd dat de 1e en 2e kat een beetje uit elkaar gedreven zijn en minder goed met elkaar kunnen opschieten.
Kat nummer 2 is soms ook best 't mannetje' richtinf nr 1 en die bijt niet van zich af helaas.
Kat nr 2 en 3 kunnen goed met elkaar opschieten en kat 1 en 3 ook aardig met momenten.
Ik heb het idee dat kat nr 1 ook meer stress ervaart sinds kat 3 er is.
Ik heb gelukkig genoeg ruimte en over een week mogen ze naar buiten (recent verhuisd) dus dat zal ook een stukje stress wegnemen bij kat nr 1.
Ik ben dol op al mn katten en doe ze niet meer weg maar als ik dit van tevoren had geweten was nr 3 er nooit gekomen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 22:13

2 kittens kunnen heel veel aan elkaar hebben qua spel en de oudere kat wordt daardoor wat meer ontzien. Ik zou vragen aan de fokker of zij denkt dat deze 2 kittens qua karakters een goede match zijn. Zo ja dan er voor gaan.

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 22:26

Het hangt een beetje van de leeftijd van de oudere poes af of het beter is om twee kittens te nemen. Twee kittens, zullen wat meer met elkaar donderjagen maar de oudere kat zal dan heus nog wel meedoen als ze daar zin in heeft. Het gaat er maar net om dat ze, als ze geen zin heeft dan minder lastig wordt gevallen, wat bij 1 kitten natuurlijk wel sneller gaat gebeuren. 1 kitten blijft lekker gewoon drammen, ook als de oudere kat even geen zin heeft en dat is niet erg maar kan bij een al volwassen kat wel tot stress leiden. Hoeft niet, maar kan he :+ Dus twee kittens, is voor de kittens leuk en voor de oudere kat net wat rustiger juist. En in huis maakt het niet zo veel verschil hoor. Wij hebben er dus ook 3 terwijl de bedoeling altijd twee was :D

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 08:18

Het is het helaas niet geworden... -O- mijn vriend wilde er niet aan.

Bedankt voor al jullie input, helaas mocht het niet baten!

Onze poes Lyla is overwegend gecharmeerd van Jorah, onze nieuwe kitten.
Nog vaak blazen als hij op haar springt, maar we hebben ze ook zo aangetroffen;

Afbeelding

Vooralsnog lijkt dit wel een match te worden.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 09:00

Jammer dat hij het niet wilde. Maar dan houdt het op. Bij de aanschaf van dieren of het krijgen van kinderen geldt bij ons thuis veto-recht. Dus als een van ons het niet wilt houdt het op. Je moet er samen voor zorgen en bent samen verantwoordelijk. Dus de keuze moet ook van samen zijn. In mijn omgeving hoor ik andere geluiden. Vriendinnen vinden dat ik er best nog 5 paarden bij kan nemen. Vind ik zelf ook. Maar mijn vriend wilt niet.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 11:27

Hier geldt hetzelfde, Yvette. Het moet een huis en een relatie blijven waar je samen fijn in kan wonen en zijn.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 17:33

Jammer maar helaas. De relatie gaat voor het dier, daar hebben jullie helemaal gelijk in.