Abces kat, erg ziek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Piuni

Abces kat, erg ziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 01:46

Lieve bokkers,

Wij hebben een poes van 16 jaar oud hier rondlopen. Schuw naar vreemde mensen en niet fatsoenlijk op te pakken. Heeft af en toe een buitje dat je haar mag aaien maar is dat al snel zat en haalt dan uit.
Kat is normaal gesproken vrij actief en drinkt veel water en eet goed. Gaat dagelijks de tuin in en verder dan de tuin gaat/durft ze niet. De kat is 's avonds dan ook altijd binnen. Wij zijn nog nooit met haar naar de dierenarts geweest maar met de verhuizing naar onze nieuwe huis had ze zo ontzettend veel stress dat we ook niet zo snel naar de dierenarts willen gaan.

Nu heeft mijn broer een weekje terug (vorige week vrijdag) per ongeluk de deur open gedaan om even te gaan roken en is onze kat naar buiten geglipt en is mijn broer daarna weer naar binnen gegaan en hij heeft niet doorgehad dat de kat naar buiten is gegaan. Onze kat heeft toen de hele nacht buiten gelegen. Gelukkig hebben wij een vijver en een onderkapping dus op zich zou dat niet zo'n probleem moeten zijn.

De volgende ochtend wou onze kat niet eten en was ze slecht ter been. Lag ook heel erg veel, met name in de tuin en wou niet meer naar binnen. Ons vermoedden is dat ze met een andere kat heeft gevochten die avond.
2 dagen aangekeken maar we vertrouwden het toch niet helemaal. In die 2 dagen ging het met ups en downs qua eten en drinken. We hebben toen de dierenarts opgebeld en die raadde ons Novacam aan omdat we haar niet zomaar wouden vervoeren omdat ze een kat is die ontzettend veel stress ervaart bij veranderingen en ze zich niet zomaar zou laten behandelen.

De Novacam leek goed aan te slaan en ze fleurde wat op, was een stuk alerter op alles en at en dronk goed maar ze was alsnog wat afgevallen dus we zouden nog even aankijken.

Dinsdagavond leek ze ontzettend veel pijn te hebben en dachten we echt even dat ze de nacht niet doorkwam. Normaal gesproken raakt ze ook ontzettend gestressed van aanrakingen maar nu hoorde we een pijnlijke miauw en bewoog ze niet eens, zelfs niet voor een plakje ham. Even voor de duidelijkheid, onze kat doet een moord voor ham dus dat gaf de ernst van de situatie wel aan -O-
Mocht ze de volgende ochtend nog leven en niet verbeterd zijn dan zouden we naar de dierenarts gaan.

En de volgende ochtend leek ze weer een stuk levendiger. Mijn moeder en ik zaten lekker in het zonnetje in de tuin en ineens zagen we de kat door de tuin lopen dus daar waren we heel erg blij mee.
Ineens zagen we allemaal pus uit de kat lopen op haar achterbeentje en de kat was aan het proberen om het schoon te likken. Wij hebben meteen de dierenarts gebeld en die vertelde ons uitknijpen, schoonmaken met water en betadine en de wond ongeveer 2 dagen open houden.

Onze kat moet zoveel pijn hebben/hebben gehad. Ik probeerde haar te aaien over haar rug en ze liet zo'n pijnlijke miauw horen (sterker nog een reeks van pijnlijke miauws) en zette haar nageltjes uit waardoor ik haar maar voor onze eigen veiligheid maar ook voor de snelheid zodat ik haar niet te lang pijn deed haar in haar nekvel heb gepakt en plat tegen de grond heb aangeduwd. Ik kon ondertussen heb abces uit knijpen en de miauws werden steeds erger. Op een gegeven moment begon ze te stribbelen dus heb ik haar los moeten laten. Daarna hebben we het met een spons en water en betadine schoongemaakt wat ook niet zonder slag of stoot vanuit de kat ging maar het moest natuurlijk gebeuren.

Nu hoopten we dat het wat beter zou gaan met haar maar ze blijft heel erg veel pijn hebben. Ze is nu zelfs overal aaibaar en haalt niet zomaar uit, mauwt heel hard bij het aaien maar heeft geen vluchtgedrag of iets dergelijks. Dit is voor ons wel een teken dat ze echt ontzettend veel pijn heeft. Normaal gesproken vindt ze aaien niks aan (grote ogen, onrustige staart) en nu verroert ze zich niet. We hebben voor het gemak haar voer en water naast haar kussentje neergelegd.

We willen haar niet de ellende en stress van de dierenarts geven omdat ze zo stressgevoelig is maar we willen haar natuurlijk ook geen pijn laten lijden... Ze leek al steeds meer last te krijgen van haar ouderdom, ze werdt wat magerder en was wat minder actief maar verder leek ze altijd wel kerngezond. Ze is nu zo ontzettend ziek dat we onze wilderodeo kat niet meer terug herkennen :(

Wat kan ik zelf allemaal doen? Het schoonmaken van de wond, hoe vaak per dag zouden jullie dat aanraden?
Ook ben ik heel benieuwd hoe ik de wond open moet houden. Ik wil eigenlijk ook haar temperatuur 2 maal daags op gaan meten maar ik zou niet weten hoe ik dat het beste moet doen omdat ik haar geen pijn wil doen maar haar toch op een of andere manier vast moet houden.

Mocht de kat niet beter worden / verslechteren gaan we proberen om de dierenarts thuis langs te laten komen, mocht dat niet lukken gaan we er alsnog naartoe. Als ze met pijn verder zou moeten leven dan laten wij haar inslapen.

Hierbij een foto van het abces dat net verzorgd is

Spoiler:
[
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en tips.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 01:56

Piuni schreef:
We willen haar niet de ellende en stress van de dierenarts geven omdat ze zo stressgevoelig is maar we willen haar natuurlijk ook geen pijn laten lijden.

Maar denk je niet dat de pijn meer stress veroorzaakt?

Wat zegt de DA nu? Volgens mij heeft jou kat nu echt injectie antibiotica nodig.

Waarom zou het niet lukken om de DA langs te laten komen? Als die dat niet wil doen gewoon 1 zoeken dit het wel doet.

Ik heb ook een kat die doodsbang is voor vreemden, maar liever een uurtje angst vs de stress van langdurig pijn.

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 02:07

FatCat schreef:
Piuni schreef:
We willen haar niet de ellende en stress van de dierenarts geven omdat ze zo stressgevoelig is maar we willen haar natuurlijk ook geen pijn laten lijden.

Maar denk je niet dat de pijn meer stress veroorzaakt?

Wat zegt de DA nu? Volgens mij heeft jou kat nu echt injectie antibiotica nodig.

Ik heb ook een kat die doodsbang is voor vreemden, maar liever een uurtje angst vs de stress van langdurig pijn.

Bedankt voor je snelle reactie. Mijn dierenarts zegt dat als het morgen niet beter gaat, dat we langs moeten komen. We hadden de dierenarts ook gebeld toen we het opengesprongen abces zagen met de vraag wat we moesten doen en wij kregen dus als advies, uitknijpen, schoonmaken, 2 dagen open houden en Novacam nog even doorgeven. Ook moesten we de kat zo veel mogelijk binnen laten i.v.m maden en bacteriën. Hij vertelde dat het beter zou moeten gaan als het abces open was gegaan.

Wat je zegt over dat de pijn meer stress veroorzaakt is een mening die ik ook deel. Omdat na het buiten lopen van de kat het met ups en downs ging wouden we het nog even aankijken. Vanochtend was ze dan ook weer levendiger tot het abces dus vanmiddag open was gesprongen.

Heb net nog even naar haar gekeken en ze zag er nu weer wat levendiger uit. Mocht het morgen verslechteren zullen wij naar de dierenarts gaan.

FatCat

Re: Abces kat, erg ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 02:22

OK top.

Als de beetjes ziek zijn moet je echt je hart van steen maken. Ik begrijp hoe moeilijk dat is.

Mss nog een tip, als ik mijn katten behandel wikkel ik ze in een handdoek. Beetje zoals een baby haha. Dat is de beste manier om ze stil te houden zonder de pijn te doen.

http://www.vetstreet.com/our-pet-expert ... free-steps

faithjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 02:44

Mijn kat heeft dit ook gehad. Het is wel door de dierenarts open een schoongemaakt. Maar een dag later merken we al verschil, hij was weer actief!
We moesten het schoonmaken met oorstaafjes en veder moest de kat het zelf doen. Hij heeft wel pijnstillers en antibiotica gehad.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 07:03

Je kat overleeft een bezoekje aan de dierenarts wel. Ik denk dat ze hier veel meer last van heeft en ik vind het dan eigenlijk ook echt een beetje sneu dat je niet al geweest bent. Oppakken, gaan en vandaag nog laten nakijken en behandelen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 07:06

Mee eens, naar de dierenarts ermee. Dat abces moet goed schoongemaakt en uitgespoeld worden.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 07:12

De thuis dierenarts :)

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 07:25

Heb die bij mijn kat ook gehad, moest haar ook novacam geven en ging binnen week vanzelf open, hoefde er verder niet aan te komen enzo, maar ze heeft rust in bench gehad omdat ze eerst dachten mogelijk breuk, maar was precies zelfde abces door gevecht andere kat, is met een week gewoon goed gekomen met novacam

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 07:29

Als de kat nog geen antibiotica heeft gehad zou ik hier zeker om vragen. Verder zou ik niet met sponsjes of wattenstaafjes in de wond gaan zitten. Gewoon afgekoeld gekookt water in een grote spuit en schoon spoelen.

Morniclum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 07:30

Als de DA echt geen optie is en je het met zelf dokteren wilt proberen, (zou niet mijn keuze zijn, maar soms is het niet anders) dan zou ik je een calendula spray van Ecostyle aanraden. Zelf bij de Welkoop gekocht maar is makkelijk verkrijgbaar, ook op internet.

Ik heb die spray gebruikt bij een bij ons aangelopen niet tamme kat, nu inmiddels twee jaar bij ons en tam. Ik stond versteld hoe snel die wond dicht was. Zelfde soort wond, alleen niet zelfde plaats. Bij jou kan ze ook nog eraan likken.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 07:37

Piuni schreef:
Dinsdagavond leek ze ontzettend veel pijn te hebben en dachten we echt even dat ze de nacht niet doorkwam. Normaal gesproken raakt ze ook ontzettend gestressed van aanrakingen maar nu hoorde we een pijnlijke miauw en bewoog ze niet eens, zelfs niet voor een plakje ham. Even voor de duidelijkheid, onze kat doet een moord voor ham dus dat gaf de ernst van de situatie wel aan -O-
Mocht ze de volgende ochtend nog leven en niet verbeterd zijn dan zouden we naar de dierenarts gaan.

Dit kun je toch niet menen ;( ? Je kat is al langer ziek, wordt vervolgens zo apatisch dat je denkt dat ze het niet gaat redden en vervolgens laat je haar gewoon stikken? Gewoon zo de nacht ingaan en afwachten? Sorry, maar hier hadden jullie gewoon echt naar de DA moeten gaan. Ik vind het vreselijk sneu voor het beestje.

Volgens mij gaat het proces helemaal niet lekker met dat abces, dus ga alsjeblieft gewoon met dat dier naar de DA en laat het goed behandelen. Dat ze niet goed hanteerbaar is is geen excuus, als het de DA zo niet lukt dan kan ze gewoon een roesje krijgen voor de behandeling. Dus vandaag nog een afspraak maken en gaan met haar.

De tip van de handdoek voor als je je nazorg moet geven is een goede.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 07:40

Toevallig heb ik ook een poes waarvan net een abses gesprongen is.
Nu is het zo dat ik het heel laat zag, omdat dit op plek was waar je het gewoon niet ziet.
Ik had wel gezien dat een hond haar gepakt had, dacht dat het niet raak was en na checken ook niks raars gezien. Maar het zat er dus wel, is waarschijnlijk dikker geworden en open gesprongen. En toen pas zagen we het. Wij waren wel te laat bij dierenarts maar ja hier konden we gewoon niks aan doen. Des ondanks heeft ze wel een spuit met antibiotica gekregen ivm de bacterien die nog onder de huid kunne zitten. Wond was alweer dichtgegaan. En nu heeft ze een mooie kap op om te zorgen dat ze de huid niet kapot likt.
Ik zou zowizo gaan ook ivm infecties ect en om bovenstaande reden dat ook als dicht is nog weer een abses kan worden en zo blijf je bezig.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 07:45

Hier heeft er ook wel eentje wat regelmatiger een abces (je blijft de baas van de buurt of je blijft het niet :=) maar als dat eenmaal open is moeten ze er eingelijk niet zoveel last meer van hebben.

Maar als ik het goed begrijp is het abces woensdag open gegaan? Het is nu donderdag, dus logisch dat het nog pijn doet. Het is een flinke wond (gat), als je die zelf hebt doet het ook pijn.
Als er schoon wondvocht uit komt is het vaak wel goed. AB bij de dierenarts ophalen en de wond voorzichtig schoonmaken.

Ik heb een keer een abces bij de dierenarts laten open maken. Die sneed er een flinke snee in, drukte alles eruit, maakte het wat schoon en we konden met antibiotica naar huis. Dus eingelijk in principe precies hetzelfde, alleen is het bij jou uitzichzelf open geknapt.

Als er nog pus in zit moet dat er wel uit, of het nou leuk is voor de kat of niet :=

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 07:54

Bedankt voor jullie tips! Ik zelf had op zich wel eerder bij de dierenarts willen zitten maar mijn ouders wouden er mee wachten omdat ze al ouder was en dus veel stress ervaart. Mijn ouders zijn beide op de boederij opgegroeid en hebben daardoor denk ik toch een andere kijk op wat betreft wel of geen dierenarts. Wij willen het beste voor het beestje en heb dit topic ook aan hun laten lezen en we kunnen vanmiddag langskomen bij de dierenarts.

Moet zeggen dat onze kat er nu wel wat beter uit ziet, haar blik in haar ogen staat al anders en toen ik een broodje aan het smeren was kwam ze langswandelen. Kat eet en drinkt nu wel goed en heeft ook op de kattenbak gezeten.
Vanmiddag gaan we dus alsnog naar de dierenarts.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 08:05

Piuni schreef:
Bedankt voor jullie tips! Ik zelf had op zich wel eerder bij de dierenarts willen zitten maar mijn ouders wouden er mee wachten omdat ze al ouder was en dus veel stress ervaart. Mijn ouders zijn beide op de boederij opgegroeid en hebben daardoor denk ik toch een andere kijk op wat betreft wel of geen dierenarts. Wij willen het beste voor het beestje en heb dit topic ook aan hun laten lezen en we kunnen vanmiddag langskomen bij de dierenarts.

Moet zeggen dat onze kat er nu wel wat beter uit ziet, haar blik in haar ogen staat al anders en toen ik een broodje aan het smeren was kwam ze langswandelen. Kat eet en drinkt nu wel goed en heeft ook op de kattenbak gezeten.
Vanmiddag gaan we dus alsnog naar de dierenarts.

Fijn dat jullie nu toch naar de DA gaan met haar +:)+ . Ik hoop dat de DA haar goed kan onderzoeken (of het een simpel abces is of dat er toch meer schade is) en het goed schoon zal maken.

Morniclum schreef:
Als de DA echt geen optie is en je het met zelf dokteren wilt proberen, (zou niet mijn keuze zijn, maar soms is het niet anders) dan zou ik je een calendula spray van Ecostyle aanraden. Zelf bij de Welkoop gekocht maar is makkelijk verkrijgbaar, ook op internet.

Ik heb die spray gebruikt bij een bij ons aangelopen niet tamme kat, nu inmiddels twee jaar bij ons en tam. Ik stond versteld hoe snel die wond dicht was. Zelfde soort wond, alleen niet zelfde plaats. Bij jou kan ze ook nog eraan likken.

Die wond moet echter juist niet snel dicht, die wond moet open blijven zodat alle pus eruit kan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 08:18

Tip:

Doe eerst een grote handdoek over de kat en zet hem dan in de caddy als hij moeilijk te hanteren is.
Doe over de caddy dan ook even een handdoek. Ik krijg de meeste wildebrassen wel mak als je er een handdoek overheen gooit (over de caddy dan he... :P )

Succes vanmiddag.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 12:36

Ik heb hier 2 boerderij katten, die ook niet echt al te vriendelijk zijn. Schamen niet om van zich af te krabben en bijten.
Ondanks ze het veel stress bezorgd, was ik persoonlijk zelf er mee naar de da gegaan.

De jongste van de 2 is 2 weken geleden gesteriliseerd, en ontwikkelde een abces onder de hechting.
Zij was zichzelf niet, alleen maar liggen en slapen. Dus toch weer mee terug gegaan naar de da.
Direct met ab gestart en de dag erna weer terug en wederom onder het mes.
Helaas ging ze hierna erg veel wondvocht ophopen eronder, dus toen 2 dagen achter elkaar door de da moeten laten draineren.
En weet je ondanks het normaal zo'n bitch is, liet ze het draineren incl stukje openmaken van de wond, gewoon allemaal toe. En heeft niet 1x uitgehaald of gebeten.
Gisteren zijn de hechtingen verwijderd, en ook geen enkel probleem.

Je kan je soms zo verbazen over ze

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 12:45

Ik heb ook een bangerd ( zacht uitgedrukt) die gaat met een sjorband om het kooitje heen naar de dierenarts, wegens ontsnappingsgevaar... Sneu, maar soms kan het niet anders.

Sterkte met je kat!!!

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 13:24

Zijn net naar de dierenarts geweest met haar. Ze heeft nu antibiotica gekregen en pijnstillers. Ze hebben de wond schoongemaakt en het laatste beetje pus eruit gehaald. Het was wel een drama hoor om er voor de dierenarts naar te kijken. De dierenarts heeft nu flinke krassen op zijn arm :+ Kat is nu wel heel bang maar dat zal wel komen door dat ze net dus mee moest maar ligt nu lekker te slapen.

Wil jullie heel erg bedanken voor jullie tips!
Zo ligt ze er overigens nu bij:Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 15:19

Nou, hopen dat poes snel opknapt dan maar!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 20:31

Goed dat jullie gegaan zijn, hopelijk is het nu mooi schoon. Zo te lezen hoeven jullie nu zelf niet meer te spoelen?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 20:38

Fijn dat je bent gegaan, Het was anders absoluut fout afgelopen. Volgende keer paar ovenwanten meenemen.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 20:46

goed dat je naar de DA bent geweest! onze kat heeft er ook een hekel aan maar als ze wat heeft zal ze wel moeten..
ben toch wel benieuwd hoe een kat aan zon wond kan komen :O

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 20:50

het zal je verbazen hoe snel een kat een flink abces kan krijgen. Vroeger een keer met onze kater naar de dierenarts geweest, hij had opeens een hele dikke wang. Ik zal jullie de ranzige details besparen maar toen de da het mes erin zette was ik blij dat ik niet aan dezelfde kant van de tafel stond als hij ;)
Hij vertelde dat zo'n abces heel snel gaat en in het geval van onze kat was het waarschijnlijk eerst gewoon een kras van een nagel geweest. Overigens werd die van ons gespoeld en er werd ook een gaasje half ingestopt zodat we de wond een paar dagen open konden houden om uit te drukken.