Wij hebben een poes van 16 jaar oud hier rondlopen. Schuw naar vreemde mensen en niet fatsoenlijk op te pakken. Heeft af en toe een buitje dat je haar mag aaien maar is dat al snel zat en haalt dan uit.
Kat is normaal gesproken vrij actief en drinkt veel water en eet goed. Gaat dagelijks de tuin in en verder dan de tuin gaat/durft ze niet. De kat is 's avonds dan ook altijd binnen. Wij zijn nog nooit met haar naar de dierenarts geweest maar met de verhuizing naar onze nieuwe huis had ze zo ontzettend veel stress dat we ook niet zo snel naar de dierenarts willen gaan.
Nu heeft mijn broer een weekje terug (vorige week vrijdag) per ongeluk de deur open gedaan om even te gaan roken en is onze kat naar buiten geglipt en is mijn broer daarna weer naar binnen gegaan en hij heeft niet doorgehad dat de kat naar buiten is gegaan. Onze kat heeft toen de hele nacht buiten gelegen. Gelukkig hebben wij een vijver en een onderkapping dus op zich zou dat niet zo'n probleem moeten zijn.
De volgende ochtend wou onze kat niet eten en was ze slecht ter been. Lag ook heel erg veel, met name in de tuin en wou niet meer naar binnen. Ons vermoedden is dat ze met een andere kat heeft gevochten die avond.
2 dagen aangekeken maar we vertrouwden het toch niet helemaal. In die 2 dagen ging het met ups en downs qua eten en drinken. We hebben toen de dierenarts opgebeld en die raadde ons Novacam aan omdat we haar niet zomaar wouden vervoeren omdat ze een kat is die ontzettend veel stress ervaart bij veranderingen en ze zich niet zomaar zou laten behandelen.
De Novacam leek goed aan te slaan en ze fleurde wat op, was een stuk alerter op alles en at en dronk goed maar ze was alsnog wat afgevallen dus we zouden nog even aankijken.
Dinsdagavond leek ze ontzettend veel pijn te hebben en dachten we echt even dat ze de nacht niet doorkwam. Normaal gesproken raakt ze ook ontzettend gestressed van aanrakingen maar nu hoorde we een pijnlijke miauw en bewoog ze niet eens, zelfs niet voor een plakje ham. Even voor de duidelijkheid, onze kat doet een moord voor ham dus dat gaf de ernst van de situatie wel aan

Mocht ze de volgende ochtend nog leven en niet verbeterd zijn dan zouden we naar de dierenarts gaan.
En de volgende ochtend leek ze weer een stuk levendiger. Mijn moeder en ik zaten lekker in het zonnetje in de tuin en ineens zagen we de kat door de tuin lopen dus daar waren we heel erg blij mee.
Ineens zagen we allemaal pus uit de kat lopen op haar achterbeentje en de kat was aan het proberen om het schoon te likken. Wij hebben meteen de dierenarts gebeld en die vertelde ons uitknijpen, schoonmaken met water en betadine en de wond ongeveer 2 dagen open houden.
Onze kat moet zoveel pijn hebben/hebben gehad. Ik probeerde haar te aaien over haar rug en ze liet zo'n pijnlijke miauw horen (sterker nog een reeks van pijnlijke miauws) en zette haar nageltjes uit waardoor ik haar maar voor onze eigen veiligheid maar ook voor de snelheid zodat ik haar niet te lang pijn deed haar in haar nekvel heb gepakt en plat tegen de grond heb aangeduwd. Ik kon ondertussen heb abces uit knijpen en de miauws werden steeds erger. Op een gegeven moment begon ze te stribbelen dus heb ik haar los moeten laten. Daarna hebben we het met een spons en water en betadine schoongemaakt wat ook niet zonder slag of stoot vanuit de kat ging maar het moest natuurlijk gebeuren.
Nu hoopten we dat het wat beter zou gaan met haar maar ze blijft heel erg veel pijn hebben. Ze is nu zelfs overal aaibaar en haalt niet zomaar uit, mauwt heel hard bij het aaien maar heeft geen vluchtgedrag of iets dergelijks. Dit is voor ons wel een teken dat ze echt ontzettend veel pijn heeft. Normaal gesproken vindt ze aaien niks aan (grote ogen, onrustige staart) en nu verroert ze zich niet. We hebben voor het gemak haar voer en water naast haar kussentje neergelegd.
We willen haar niet de ellende en stress van de dierenarts geven omdat ze zo stressgevoelig is maar we willen haar natuurlijk ook geen pijn laten lijden... Ze leek al steeds meer last te krijgen van haar ouderdom, ze werdt wat magerder en was wat minder actief maar verder leek ze altijd wel kerngezond. Ze is nu zo ontzettend ziek dat we onze wilderodeo kat niet meer terug herkennen

Wat kan ik zelf allemaal doen? Het schoonmaken van de wond, hoe vaak per dag zouden jullie dat aanraden?
Ook ben ik heel benieuwd hoe ik de wond open moet houden. Ik wil eigenlijk ook haar temperatuur 2 maal daags op gaan meten maar ik zou niet weten hoe ik dat het beste moet doen omdat ik haar geen pijn wil doen maar haar toch op een of andere manier vast moet houden.
Mocht de kat niet beter worden / verslechteren gaan we proberen om de dierenarts thuis langs te laten komen, mocht dat niet lukken gaan we er alsnog naartoe. Als ze met pijn verder zou moeten leven dan laten wij haar inslapen.
Hierbij een foto van het abces dat net verzorgd is
[

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en tips.