Issue fokker hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rodevlinder

Berichten: 2266
Geregistreerd: 16-02-16

Issue fokker hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 18:26

Laat ik voorop stellen dat al het contact met de fokker nooit soepel heeft verlopen, andere fokkers hebben sowieso liever geen contact met deze fokker en beschrijven het als een bijzonder type... Dit is onze ervaring ook.
Wel is de fokker goed voor haar dieren en hoeven we uiteraard geen vrienden te worden en is het ook niet iemand die je wekelijks spreekt.

Afijn onze hond is inmiddels 10 maanden en ik bedacht me van de week dat wij zijn stamboom nog niet hebben ontvangen. Van te voren is door de fokker aangegeven dat zo'n stamboom wat langer duurt en zij deze zou nasturen. Prima, maar vind dit wat lang duren dus ik stuur een mailtje met een update van onze hond (de 4e de afgelopen maanden) en ik vraag of zij een idee heeft hoelang het duurt voordat wij zijn stamboom ontvangen.
Nu krijg ik een mailtje terug dat de stamboom al enige tijd bij haar ligt en wij die kunnen ophalen met de hond zodat ze hem weer eens kan zien, de stamboom opsturen wil ze niet.

Dus de fokker verplicht ons om een kleine 2 uur enkele reis naar haar toe te komen, met onze hond zodat zij hem kan zien en de stamboom kan overhandigen. Wij zitten hier niet op te wachten en hebben ook geen zin in verder fysiek contact met haar.
Ik ben de koopovereenkomst nagelopen en daar staat niets in over verplicht contact of dat wij de stamboom moeten ophalen.
Letterlijk staat er:
De verkoper heeft bij de aflevering van de hond alle daarbij behorende bescheiden, zoals
de stamboom, het vaccinatieboekje, en zal als en voor zover deze nog niet in het bezit van de verkoper zijn, zoals de stamboom , deze na ontvangst alsnog aan de koper verstrekken.

Volgens mij ligt de bal bij de fokker en niet bij ons.

Ik heb ook de fokker van onze vorige hond (zelfde ras benaderd) zij is sowieso niet te spreken over de betreffende fokker en geeft inderdaad aan dat deze fokker moet zorgen dat wij het krijgen.
De fokker van onze vorige hond heeft het destijds langs gebracht.

Nu ben ik benieuwd wat jullie zouden doen? Ik heb de neiging om het nu maar te laten maar dan hebben we dus een stamboomloze hond.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Issue fokker hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 18:28

Ik zou een aangeschreven brief sturen, verwijzen naar het contract en aangeven dat je de stamboom binnen 1 maand met de post wenst te ontvangen.

Devitootje
Berichten: 299
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Tussen Dordrecht en Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 18:35

Zou er nog een mailtje aan wagen en vriendelijk verzoeken om toch op te sturen.
Dat ophalen je te veel tijd en geld (met de huidige brandstofprijzen) kost en dat je dat niet ziet zitten.

Je zou nog kunnen voorstellen dat ze de papieren anders zelf komt brengen als ze de hond zo graag wil zien (maar kan me indenken dat je daar ook niet op zit te wachten).

En je zou nog kunnen verwijzen naar het koopcontract waarin staat dat zij er voor moet zorgen dat jullie de bescheiden krijgen.

Je hond staat toch wel gewoon ingeschreven bij het stamboek, dus hij heeft wel een stamboom, maar jij hebt het schriftelijke bewijs daarvan niet. Of kan het stamboek misschien een duplicaat opsturen als je poging op niets uitdraait? Geen idee, daar heb ik niet zo veel ervaring mee, maar denk even hardop.

Succes!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 18:37

Wat een kolder van die fokker. Gewoon aangetekend en/of verzekerd laten verzenden zodat ze zeker weet dat ze aankomen, desnoods neem je die kosten op je als zij dat niet wil betalen. 2 uur rijden om die papieren op te halen terwijl dat niet afgesproken is zou ik ook niet doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110703
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 18:40

Ik zou het aanpakken zoals Devitootje hierboven noemt.
Desnoods idd aangeven dat ze de papieren idd zelf kan komen brengen of neem je de verzendkosten zelf op je. Ik snap wel dat je daar dan ook niet op zit te wachten, maar als het maar eenmalig is...

Wat rot dat het zo moet zeg! Zeker wanneer je haar regelmatig al op de hoogte houdt zoals je zelf schrijft, lijkt het me echt onnodig om ook nog eens langs te gaan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110703
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 18:41

Hebben de eigenaren van de overige nestgenoten de stamboom al wel ontvangen?
Woont er niet eentje toevallig dichtbij de fokker die het voor jou kan ophalen en opsturen?

MyWishMax

Berichten: 25327
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Issue fokker hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 18:53

De fokker van mijn honden bracht ze zelf rond. Die wilde ze inderdaad nog een keer zien. Alleen degene die echt te ver weg woonden gingen op de post, maar dat is in alle nesten die ik meegemaakt heb misschien 2 keer gebeurd (buitenland)
Zij verplichtte echt niemand om het op te komen halen omdat ze de hond graag nog een keer zag en vond het langsbrengen juist bij haar taak horen. := Ik weet wel dat ze heel terughoudend was met opsturen omdat dat een paar keer fout gegaan was.

Ik vind het ook erg apart dat ze nooit aangegeven heeft dat de stamboom al binnen was? Ik snap dus zeker dat jij er niet op zit te wachten, helemaal met deze prijzen niet en het is een erg lange rit waarbij jij weer moeite moet doen terwijl zij niet eens heeft laten weten dat het binnen was. Ik zou het dus idd aanpakken zoals hierboven

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Issue fokker hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:13

Bij mijn fokster idem. Ik woon 2 uur bij haar vandaan, en ze wilde hem komen brengen. Nu ging ik met die van mij toch naar haar en heb ik hem meteen meegenomen..
Rare gang van zaken.. maar dat wisten jullie zelf ook al :D

Maflinger_S
Berichten: 12162
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Issue fokker hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:15

Da's best een beetje raar.

Ik zou dan wel zo vals zijn om een afspraak met haar te maken om het stamboombewijs op te halen waarbij mijn man niet mee komt, want tja, er moet toch iemand bij de hond blijven???

suffie
Berichten: 5714
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:18

Is jullie hond dan niet wagenziek }>

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110703
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:26

MyWishMax schreef:
De fokker van mijn honden bracht ze zelf rond. Die wilde ze inderdaad nog een keer zien. Alleen degene die echt te ver weg woonden gingen op de post, maar dat is in alle nesten die ik meegemaakt heb misschien 2 keer gebeurd (buitenland)
Zij verplichtte echt niemand om het op te komen halen omdat ze de hond graag nog een keer zag en vond het langsbrengen juist bij haar taak horen. := Ik weet wel dat ze heel terughoudend was met opsturen omdat dat een paar keer fout gegaan was.

Ik vind het ook erg apart dat ze nooit aangegeven heeft dat de stamboom al binnen was? Ik snap dus zeker dat jij er niet op zit te wachten, helemaal met deze prijzen niet en het is een erg lange rit waarbij jij weer moeite moet doen terwijl zij niet eens heeft laten weten dat het binnen was. Ik zou het dus idd aanpakken zoals hierboven


Toen mijn moeder nog Birmanen had en af en toe een nestje, deed ze precies hetzelfde als de fokker van jouw honden!
En ze bracht de kittens zelf naar hun nieuwe huis om te zien waar ze terecht kwamen. Dan ging de stamboom natuurlijk ook mee.
Één kitten is naar Spanje verhuisd en ook toen heeft ze hem weg gebracht. Kon ze er ook meteen een leuke vakantie aan plakken _O-
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 04-05-22 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Issue fokker hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:33

Is ze lid van de rasvereniging? Dan zou ik vragen of zij druk kunnen zetten..

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:44

Jullie zullen mij wel een rare vinden maar waarom zou je het niet doen? Maak er even tijd voor vrij en haal dat ding op. Laat je hond zien en terug naar huis. Ik begrijp wel dat ze ze graag nog een keer wil zien. Tenslotte ben je er ook heen gereden om je pup uit te zoeken. En nog een keer om hem op te halen. ( onder normale omstandigheden dan he)
Verder vind ik het ook niet zo netjes om dit met een andere fokker te bespreken. Het is een klein wereldje.

luuntje

Berichten: 13979
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:47

Is er wel een stamboom?
Kennissen zouden de stamboom ook krijgen, nooit ontvangen.
Hond bleek ook een kruising te zijn.

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 19:59

Jennyj01 schreef:
Jullie zullen mij wel een rare vinden maar waarom zou je het niet doen? Maak er even tijd voor vrij en haal dat ding op. Laat je hond zien en terug naar huis. Ik begrijp wel dat ze ze graag nog een keer wil zien. Tenslotte ben je er ook heen gereden om je pup uit te zoeken. En nog een keer om hem op te halen. ( onder normale omstandigheden dan he)
Verder vind ik het ook niet zo netjes om dit met een andere fokker te bespreken. Het is een klein wereldje.


Ik zou hier ook echt geen zin in hebben om in m’n vrije weekend vier uur in de auto te zitten voor een stamboekpapier. Het weekend is al snel genoeg voorbij :D
Zeker met de huidige brandstofprijzen (gierige Hollander i know).

Kan je haar niet even bellen? Dat communiceert vaak wat makkelijker. En als dat niets uithaalt zou ik het zeker via de rasvereniging spelen.

Rodevlinder

Berichten: 2266
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 22:05

Ik ga er vanuit dat er wel gewoon een stamboom is aangezien ze voorheen aangesloten was bij de rasvereniging (maar daar is ze uit gegaan omdat ze het nergens mee eens is) en al 20 jaar fokt.
Helaas heb ik geen contact met nestgenoten, heb zelf wel online gezocht maar niet gevonden (enkel nestjes van langer geleden).
Bij onze vorige hond verliep dit heel anders, hele leuke en meelevende fokkers, veel contact en ieder jaar een wandeling met broers en zussen.

Ik denk dat ik terug ga mailen dat dit niet conform afspraak is en ze welkom is om hier te komen zodat ze hem en zijn huisvesting kan zien of dat ik hem per post ontvang. Ben benieuwd hoe ze daar op reageert.
Ook vind ik het nog steeds gek dat ze ons niet heeft benaderd dat zijn stamboom daar schijnbaar gewoon ligt.
Ik heb overigens dingen liever zwart of wit en communiceer daarom liever per mail in plaats van dat ik haar bel.

Ondertussen informeer ik ook hoe het zit met uitgifte van duplicaten, wellicht is dit een optie als we er niet uitkomen.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Issue fokker hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 07:39

Volgens de raad van beheer is er nog een termijn waarbinnen je de stamboom moet ontvangen 6 maanden leeftijd of 6 maanden na aanschaf geloof ik. Daar kun je ook misschien nog wat mee..

RoosvanBlue

Berichten: 1897
Geregistreerd: 30-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 08:07

Jennyj01 schreef:
Jullie zullen mij wel een rare vinden maar waarom zou je het niet doen? Maak er even tijd voor vrij en haal dat ding op. Laat je hond zien en terug naar huis. Ik begrijp wel dat ze ze graag nog een keer wil zien. Tenslotte ben je er ook heen gereden om je pup uit te zoeken. En nog een keer om hem op te halen. ( onder normale omstandigheden dan he)
Verder vind ik het ook niet zo netjes om dit met een andere fokker te bespreken. Het is een klein wereldje.


Ik zou het ook doen. Zonde om er een heel gedoe van te maken. Ook al is het een bijzonder mens, het is toch fijner om geen ruzie te hebben met de fokker van je hond. Alle tijd en frustratie die het op deze manier kan kosten is makkelijk op te lossen en misschien als je haar weer eens ziet dat het gevoel weer wat beter is. Je hebt er immers ook een pup vandaan.

Bij fokkers onderling en bij rasverenigingen is toch vaak wel wat gedoe hier en daar. Dus wat die over elkaar zeggen zou ik niet te zwaar aan tillen.

capopjekop

Berichten: 30658
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Issue fokker hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 08:20

Ik zou het niet doen. Je moet een vrije dag opofferen en van de huidige brandstofprijzen wordt je ook niet blij. Ik vind het ook niet professioneel vanuit de fokker. Zo'n papier geef je toch met de pup mee en als dat niet lukt dan los jij het voor je klanten op dat ze het zo snel mogelijk alsnog krijgen.

Je idee van mailen lijkt me prima. Ze kan ook aangetekend versturen.

kiki1976

Berichten: 16858
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 08:25

Jennyj01 schreef:
Jullie zullen mij wel een rare vinden maar waarom zou je het niet doen? Maak er even tijd voor vrij en haal dat ding op. Laat je hond zien en terug naar huis. Ik begrijp wel dat ze ze graag nog een keer wil zien. Tenslotte ben je er ook heen gereden om je pup uit te zoeken. En nog een keer om hem op te halen. ( onder normale omstandigheden dan he)
Verder vind ik het ook niet zo netjes om dit met een andere fokker te bespreken. Het is een klein wereldje.

Ik snap wat je bedoeld. Maar waarom moet ts kosten gaan maken voor iets wat de fokker behoort te doen?
Laten we eerlijk wezen, 2 uur heen rijden en 2 uur terug rijden kost naast tijd (wat je ook maar net vrij moet hebben) ook nog eens flink brandstofkosten. Die zijn de laatste tijd ook echt niet grappig meer te noemen.
Netjes is het wellicht niet om het met andere fokkers te bespreken, want ik weet ook dat er soms een hoop haat en nijd is onderling met fokkers.

kiwiwitje

Berichten: 20116
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 08:32

Bijzondere fokker. De fokker is verplicht binnen x tijd na t ontvangen van de stambomen te zorgen dat deze bij de pup komt. (Geloof binnen enkele weken)
Ook wel bijzonder dat ze vind dat jullie hem moeten komen halen.. wat denkt ze van zelf brengen of gewoon opsturen.. als ze de pups wil zien gaat ze er toch zelf heen of ze organiseert een terugkomdag. Maar dit vind ik vrij bijzonder. Hier brengen we de stambomen na. En als t echt niet anders uitkomt kan ik ze altijd opsturen. Maar in een weekend rijden we dan alle puppybaasjes af.
Ik zou inderdaad een brief sturen.
Als t via de raad van beheer gaat zullen ze niet zomaar een nieuw stamboom opsturen. Maar je kan wel met hun contact opnemen om te vragen of ze kunnen helpen.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Issue fokker hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 08:36

Ik zou 'm ook halen trouwens maar heel eerlijk gezegd als het allemaal al zo stroef ging had ik er ws geen pup gehaald..
Maar maak d'r gewoon een dagje uit van, zoek iets leuks in de buurt en maak er toch een leuke dag van. Zou wel m'n laatste contact met de fokker zijn trouwens

Jis_

Berichten: 11610
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-22 08:46

RoosvanBlue schreef:
Ik zou het ook doen. Zonde om er een heel gedoe van te maken. Ook al is het een bijzonder mens, het is toch fijner om geen ruzie te hebben met de fokker van je hond. Alle tijd en frustratie die het op deze manier kan kosten is makkelijk op te lossen en misschien als je haar weer eens ziet dat het gevoel weer wat beter is. Je hebt er immers ook een pup vandaan.

Bij fokkers onderling en bij rasverenigingen is toch vaak wel wat gedoe hier en daar. Dus wat die over elkaar zeggen zou ik niet te zwaar aan tillen.


Eens, ook al is dit een domme zet van de fokker, vind ik, en sta je in je recht/is er iets anders beloofd ik zou het niet op de spits drijven. Belangrijkste is dat de fokker goed is voor haar/zijn dieren. Zou er een uitje van (2 dagen van) maken, vast wel een mooi bos daar in de buurt om naar toe te gaan.