Tekenbestrijding hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lillian__

Berichten: 3275
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:21

TS misschien een insect bodyguard deken? deze zijn op basis van pemithrine, kun je wassen, in de achterbak leggen en nog voor je thuis bent van bijvoorbeeld bos of hei zijn alle teken dood. Deze is niet zo ingrijpend als de advantix (want ja je hond moet er maar net tegen kunnen) maar werkt wel.

ik ken ook iemand die van Advantix is overgestapt naar Seresto, haar hond is een Aus en had onzettende jeuk van de advantix, Seresto gaat wel heel goed, beestje zwemt er gewoon mee en gaat gewoon 7-8 maanden mee. enige waar je bij seresto mee moet uitkijken is dat hij na de uiterlijk aangeven 8 maanden wel gaat beginnen met uitharden en hij dan echt af moet omdat de veiligheidssluiting dan niet meer naar behoren werkt

KimD

Berichten: 20436
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:28

essiesilly schreef:
KimD schreef:

Je was me voor... Als je een MDR1 hond hebt ben je vrij snel klaar. Afgelopen jaar hebben wij gebruik gemaakt van de Seresto halsbanden, geen teek gevonden.

Dit jaar hebben ze de Teek-EM banden om, zelf gemaakt, ook nog geen teek gevonden. Zoveel mensen waren er positief over dat ik het zelf ook nog een keertje wilde proberen.

Ik hoor ook hele goede dingen over STOP! Wat ik wel echt zou afraden te gebruiken is knoflook, klinkt logisch, maar onbewerkte pure knoflook is giftig voor honden, ook in kleine hoeveelheden. Met en met vergiftigd dit het lichaam omdat dit verwerkt kan worden.


nee in kleine hoeveelheden is het niet giftig :)


Wat jij wilt. +:)+

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:37

Ik gebruik simparica pillen. En zie geen teken meer lopen. Ik geef pas de volgende pil als ik weer een zie, en dat is meestal na drie maanden pas. Ik heb gekozen voor een pil omdat hij dagelijks zwemt.

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:39

Ik heb altijd Bravecto gebruikt, voor dat heel de commotie er rond begon.
Maar na wikken en wegen besloten het toch maar niet meer te doen, ondanks nooit bijwerkingen gehad te hebben.

Alles met pipets reageren de honden gevoelig op dus voorkom ik liever.

En Seresto ben ik momenteel naar aan het kijken, maar ben huiverig met het aan hebben in de kennel.. wil geen risico nemen dat ze achter de houder van de drinkbak blijven hangen.

Het knoflook en kwark gebeuren werkt hier niet jammer genoeg.


Voorkeur gaat uit naar een tablet/ pil om te geven.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Tekenbestrijding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 18:45

Ik heb een scalibor band, erg tevreden over, nog steeds wel teken maar dat is niet te voorkomen. Ze zijn er wel makkelijker af te halen omdat ze dood gaan zodra ze bijten. Ik heb een echte waterrat.

Over het blijven hangen ergens aan, de scalibor band is niet een hele sterke band ( geen idee hoe de seresto is ik denk het zelfde) en de “sluiting” is een soort schuif systeem dus ze kunnen zichzelf niet ophangen

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 21:51

Lillian__ schreef:
even een sidenote ik zou met jou hond even goed kijken welke werkzame stoffen je mag gebruiken. een aantal zoals bijvoorbeeld Ivermectine kunnen een fikse reactie geven met honden die het MDR1-gen defect KUNNEN dragen. Witte herders & witte herder kruisingen kunnen dit Gen defect hebben.
Als je hond hier niet op getest is zou ik alle genoemde werkzame stoffen vermijden.


Heel erg bedankt voor je tip, ik was mezelf niet bewust van dit gen. We weten niet zeker of Tara een witte herder kruising is, maar hebben een sterk vermoeden van wel. Er dus van uit gaan dat ze dit gen mogelijk draagt, is het wel slim om hier rekening mee te houden..

_classic

Berichten: 1246
Geregistreerd: 13-01-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 21:52

Mossel schreef:
Ik heb een scalibor band, erg tevreden over, nog steeds wel teken maar dat is niet te voorkomen. Ze zijn er wel makkelijker af te halen omdat ze dood gaan zodra ze bijten. Ik heb een echte waterrat.

Over het blijven hangen ergens aan, de scalibor band is niet een hele sterke band ( geen idee hoe de seresto is ik denk het zelfde) en de “sluiting” is een soort schuif systeem dus ze kunnen zichzelf niet ophangen


De seresto band heeft ook zo'n sluiting inderdaad, die kan je gewoon los trekken in principe :)

Iedereen heel erg bedankt voor alle tips, ik zal ze allemaal even rustig doorlezen

Keell94

Berichten: 4056
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:00

Mlies schreef:
Ik blijf bij Advantix, ook met zwemmende honden houden die de boel al jaren teekvrij. Met mijn Bracco is het ook niet zo'n punt, die zie ik heel snel zitten. Maar met mijn DH is het ellende, die voel ik met geluk pas als ze volgezogen zijn. Morgen krijgen ze weer een pipetje!


Hier ook Advantix, in 3 jaar tijd 1x een teek gevonden bij de mijne (waar hij best wel even ziekjes van was, of het was toeval) maar nooit geen vlooien of teken gehad eigenlijk in de tijd dat hij het kreeg en de mijne is ook een waterrat

KimD

Berichten: 20436
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 16:36

_classic schreef:
Lillian__ schreef:
even een sidenote ik zou met jou hond even goed kijken welke werkzame stoffen je mag gebruiken. een aantal zoals bijvoorbeeld Ivermectine kunnen een fikse reactie geven met honden die het MDR1-gen defect KUNNEN dragen. Witte herders & witte herder kruisingen kunnen dit Gen defect hebben.
Als je hond hier niet op getest is zou ik alle genoemde werkzame stoffen vermijden.


Je kunt dit laten testen, dan weet he het zeker.

Heel erg bedankt voor je tip, ik was mezelf niet bewust van dit gen. We weten niet zeker of Tara een witte herder kruising is, maar hebben een sterk vermoeden van wel. Er dus van uit gaan dat ze dit gen mogelijk draagt, is het wel slim om hier rekening mee te houden..

NdV74
Berichten: 3465
Geregistreerd: 28-10-04
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 17:44

Aangezien dit een nog vrij recent topic is, reageer ik maar hier ipv een nieuw topic.

Dit jaar voor het eerst Adventix gebruikt bij onze hond maar het helpt totaal niet. Hij zit van top tot teen onder, op de meest onmogelijke plekken. Dus ook nog eens lastig te verwijderen.
Nu hebben wij een langharige hond met een behoorlijk dikke vacht (groenendaeler), dus ik heb het idee dat die druppels niet genoeg kunnen verspreiden.
Nu zit ik te twijfelen wat te doen, een tekenband gaan proberen of toch tabletten.
Wat is jullie ervaring met langharen / dikke vacht?
Hij zwemt trouwens niet, dus daar ligt het ook niet aan.

Mlies
Berichten: 14153
Geregistreerd: 23-07-03

Re: Tekenbestrijding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 17:52

Heb je het goed op de huid gedruppelt en niet in de vacht?

J508

Berichten: 490
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Utrecht

Re: Tekenbestrijding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 18:00

Inderdaad wat Mlies zegt, goed op de huid druppelen en niet op de vacht. Maar mijn ervaring is dat tekendruppels minder goed werken dan een tekenband. Bij mijn eigen (zeer kortharige) hond, maar ook bij de Newfie van mijn ouders werkt de band van Seresto beter dan druppelen (met goed op de huid druppelen).

NdV74
Berichten: 3465
Geregistreerd: 28-10-04
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 18:00

Ja echt op de huid. Ik heb de vacht echt goed opzij gedaan.

Een band zou dus beter moeten werken?

snorkel1986

Berichten: 3020
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 18:16

KimD schreef:
Lillian__ schreef:
even een sidenote ik zou met jou hond even goed kijken welke werkzame stoffen je mag gebruiken. een aantal zoals bijvoorbeeld Ivermectine kunnen een fikse reactie geven met honden die het MDR1-gen defect KUNNEN dragen. Witte herders & witte herder kruisingen kunnen dit Gen defect hebben.
Als je hond hier niet op getest is zou ik alle genoemde werkzame stoffen vermijden.


Je was me voor... Als je een MDR1 hond hebt ben je vrij snel klaar. Afgelopen jaar hebben wij gebruik gemaakt van de Seresto halsbanden, geen teek gevonden.

Dit jaar hebben ze de Teek-EM banden om, zelf gemaakt, ook nog geen teek gevonden. Zoveel mensen waren er positief over dat ik het zelf ook nog een keertje wilde proberen.

Ik hoor ook hele goede dingen over STOP! Wat ik wel echt zou afraden te gebruiken is knoflook, klinkt logisch, maar onbewerkte pure knoflook is giftig voor honden, ook in kleine hoeveelheden. Met en met vergiftigd dit het lichaam omdat dit verwerkt kan worden.



Hebben er nog meer mensen z'n em tekenband om en welke ervaring hebben jullie er mee?

Bo_Y

Berichten: 4571
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Re: Tekenbestrijding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 18:36

Hier werken de adventix druppels al 7 weken en een teekband met magnetische kralen. Ze heeft 1 teek gehad. En voor de rest vindt ik ze alleen in de autobench opzoek naar een slachtofffer.
Hoor ook goede dingen over de serestoband, mijn moeders goldens dragen die en als ze goed strak doet werken die goed. Maar ik heb iets tegen die banden. Het is toch gif en als ze spelen likken ze aan die band en jij raak hem ook aan.. dus hier blijf ik druppelen

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 17:59

NdV74 schreef:
Aangezien dit een nog vrij recent topic is, reageer ik maar hier ipv een nieuw topic.

Dit jaar voor het eerst Adventix gebruikt bij onze hond maar het helpt totaal niet. Hij zit van top tot teen onder, op de meest onmogelijke plekken. Dus ook nog eens lastig te verwijderen.
Nu hebben wij een langharige hond met een behoorlijk dikke vacht (groenendaeler), dus ik heb het idee dat die druppels niet genoeg kunnen verspreiden.
Nu zit ik te twijfelen wat te doen, een tekenband gaan proberen of toch tabletten.
Wat is jullie ervaring met langharen / dikke vacht?
Hij zwemt trouwens niet, dus daar ligt het ook niet aan.


Apart!
Juist druppels werken goed met langere vacht. Op een plek of 8 goed op de huid, en voldoende doseren.
Vectra 3D al geprobeerd?

NdV74
Berichten: 3465
Geregistreerd: 28-10-04
Woonplaats: West-Brabant

Re: Tekenbestrijding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 18:22

Vectra 3D? Nee nog niet geprobeerd, ken het ook niet. Zal eens gaan zoeken.

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 18:28

Hier kleine kinderen en enige oplossing die ik veilig genoeg vind voor de kindjes is Bravecto. Ik zit niet te wachten op ook maar 1 teek in huis. En Bravecto werkt echt super. Ik geef overigens alleen vlak voor het voorjaar en in de zomer nog eens. In de winter dus niet.

Met dierenarts uitgebreid voor en nadelen besproken. Maar uit uitgebreid nieuw onderzoek blijkt dat Bravecto gewoon veilig is. Alleen oppassen bij honden die al eens epileptische aanval hebben gehad. Onze hond is nu 2, ook langharig en 28 kilo en reageert er niet op. En is 100 % teekvrij.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 18:28

Vectra is tegen vlooien niet voor tegen teken.
Ik gebruik zelf de advantix voor mijn duitse langharen en poolhonden.Ik woon in tekenrijk gebied,ze hebben er zelden eentje.

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 19:53

beatje schreef:
Vectra is tegen vlooien niet voor tegen teken.
Ik gebruik zelf de advantix voor mijn duitse langharen en poolhonden.Ik woon in tekenrijk gebied,ze hebben er zelden eentje.


Natuurlijk juist wel, anders zou ik Vectra 3D niet noemen.

https://www.ceva.nl/Producten/Producten ... ECTRA-R-3D

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Tekenbestrijding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 19:55

zag vd week een waarschuwing via fb voorbij komen dat je ook moet checken onder de voetjes. De teken kunnen daar zich ook tussen nestelen en vaak vergeten we daar te kijken (ik althans wel)

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 21:06

Hannanas schreef:
beatje schreef:
Vectra is tegen vlooien niet voor tegen teken.
Ik gebruik zelf de advantix voor mijn duitse langharen en poolhonden.Ik woon in tekenrijk gebied,ze hebben er zelden eentje.


Natuurlijk juist wel, anders zou ik Vectra 3D niet noemen.

https://www.ceva.nl/Producten/Producten ... ECTRA-R-3D

Typisch,ik heb die namelijk net van de week gekocht en mijn da zegt nog,die werkt alleen tegen vlooien.En in de beschrijving van de katten staat dit ook alleen tegen vlooien.
maar goed des te beter als het tegen teken ook werkt.Normaal heb ik de advantix maar die werkt niet goed tegen vlooien a zegt de beschrijving van wel.Ik heb voor het eerst in mijn leven last van vlooien gehad afgelopen jaar.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 21:20

_xManadisx_ schreef:
Vectra 3d schijnen ze niet voor te hoeven bijten volgens een praatje van de vertegenwoordiger. Of dat 100% klopt heb ik mijn vraagtekens bij.
Zelf zou ik 1e keuze bravecto gebruiken en 2e keuze vectra :)


Hier Vectra 3d bij een zwemmer. Hij blijft na de pipet even 3 dagen uit het water dus aan de riem waar water is. Ben nog geen teek of vlo tegen gekomen. Hoop dat dat zo blijft.

Vectra 3d is tegen vlooien (volwassen en larven), teken, muggen, zandvliegen en stalvliegen. Staat gewoon ook op de verpakking.

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 21:47

beatje:

Vectra voor katten is wat anders dan Vectra 3D voor honden. Voor katten idd alleen vlooien.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 22:09

Wij geven elke dag 2,5 schepje bodyguard (van het merk Sanal) over het voer en schapenvet met een beetje knoflook. Wij hebben onze hond nu een jaar en ondanks dat ze 3-4 keer per week in de bossen rondspringt, nog maar 2 teken gehad. Maar nu moet ik eerlijk zeggen dat mijn vader die bodyguard verkoopt aan dierenspeciaalzaken voor zijn werk, dus wij zijn misschien niet 100% onbevooroordeeld. Wij controleren haar gewoon elke dag op teken (labrador, dus vrij eenvoudig te doen) en hebben er dus nog maar 2 gevonden in een jaar. Onze dierenarts is er geen fan van en blijft proberen bravecto oid aan ons te verkopen, want die vindt bodyguard in de categorie alternatief vallen. Maar voor ons werkt het voldoende dus wij blijven het gewoon geven.



Reden waarom wij geen bravecto oid geven zijn niet alle verhalen, maar als wij er logisch over nadenken: het meeste van dat spul werkt omdat de vlooien/teken enz. dood gaan als ze bijten (omdat ze dan het bloed van de hond binnen krijgen). Dit betekent dus dat er gif in dat bloed zit, waar die teek wel aan dood gaat, maar je hond (als het goed is niet). Maar gif is voor ons toch gif. En wij willen geen gif in onze hond. Net als dat van de bandjes wat in de huid gaat zitten waardoor ze niet eens bijten, dat gaat echt in de huid zitten en is misschien wel veilig getest, maar toch. Gif in onze hond zien we niet zitten. Als het echt zo veilig was, zouden mensen het ook kunnen gebruiken voor ze naar de bossen gaan zodat we geen lyme krijgen, maar toch is zoiets niet op de markt. Misschien omdat de eisen voor mensen toch strenger zijn dan voor honden?