Tekenbestrijding hond

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 18:21

beatje schreef:
Ik woon in een heel teek rijk gebied, en heb allemaal honden met dikke vachten had er VectraD3 opgedaan ik dacht dus enkel voor vlooien maar blijkbaar werkt het ook voor teken,ze hebben tot mijn grote verbazing nog geen teek opgelopen.Je kan het bij Ranzijn of via een da kopen. Ik gebruikte normaal altijd advantix als ik naar het buitenland gaat maar ik houd het nu op de Vectra.


Vectra Hond werkt ook voor teken. Vectra Kat niet.

dierenfan
Berichten: 9663
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 18:42

rumay schreef:
Vorig jaar mei werd onze hond ziek dus van alles onderzocht ook op Babesia en Leishmania bleek hij Babesia te hebben dus ervoor behandeld.
We gingen erna op vakantie dus Scalibor om gedaan maar in combi met af en toe zwemmen voor onze hond geen succes hij kreeg enorme rode uitslag vooral op zijn hals.
Dit jaar 1x advantix gebruikt maar we vertrekken weer naar Frankrijk dus ja wat is wijsheid?

Het valt me ook op dat deze hond veel sneller teken heeft dan onze vorige hond en die kreeg eigenlijk nooit wat teken teken en vlooien.


Jaren geleden waren er nog niet half zoveel teken als tegenwoordig. Ik ga maandag de dierenarts bellen. Denk bravecto er in. Vorige 2 jaren 1x 1 tablet en hele seizoen niets gehad

madeliefw

Berichten: 2667
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Tekenbestrijding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 22:21

Onze dierenarts zei juist dat als honden al eens Bravecto gehad hebben er geen risico is het nog een keer te geven.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Re: Tekenbestrijding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 22:25

Scalibor werkt goed (af tijdens het zwemmen).
En bravecto durft ik prima te geven.
(Ben dierenartsassistente en op de hoogte van de verhalen).

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Tekenbestrijding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 22:27

ik heb zelf ook geen problemen met bravecto mijn honden hebben dat 2 jaar gehad, nu over naar de banden omdat het niet afdoende hielp :j

dierenfan
Berichten: 9663
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 10:45

KarmaChansy schreef:
ik heb zelf ook geen problemen met bravecto mijn honden hebben dat 2 jaar gehad, nu over naar de banden omdat het niet afdoende hielp :j


Haha en ik vind de banden een ramp en komende week gauw bravecto er in

Lay_D

Berichten: 3713
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Tekenbestrijding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:00

Wij hebben sinds april voor zowel langharige hond (golden retriever) en langharige kat ( main coon x Noorse boskat) een seresto band. Vanaf die tijd ook geen teken meer op hun terwijl we voor het gebruik van de band bij de langharige kat,40 teken uit zijn nek hebben gehaald in 1 weekend. Onze htk kat die krijgt pipetten, bij hem durf ik geen band om te doen omdat hij een echte buitenkat is.

daantjuhhh

Berichten: 26914
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Tekenbestrijding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 12:02

Ik heb eenmaal bravecto gegeven aan mijn beide honden.
1 hond reageerde hier prima op. ( nu 2 jaar later nog geen enkele teek of vlo terwijl hij niks meer krijgt) andere hond is na het geven van de pil veranderd in een hoopje ellende.

Helaas ook overleden.
Of het met de bravecto te maken heeft gehad durf ik niet te zeggen. Het kan natuurlijk toeval zijn

Het was al een ouder hondje.
Maar voor het geven van de pil heel levendig en vrolijk.

dierenfan
Berichten: 9663
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 12:57

daantjuhhh schreef:
Ik heb eenmaal bravecto gegeven aan mijn beide honden.
1 hond reageerde hier prima op. ( nu 2 jaar later nog geen enkele teek of vlo terwijl hij niks meer krijgt) andere hond is na het geven van de pil veranderd in een hoopje ellende.

Helaas ook overleden.
Of het met de bravecto te maken heeft gehad durf ik niet te zeggen. Het kan natuurlijk toeval zijn

Het was al een ouder hondje.
Maar voor het geven van de pil heel levendig en vrolijk.


Waar ik altijd nieuwsgierig naar ben of je enkel de pil hebt gegeven toen of ook nog ontworming of entingen oid?

Idd kan het altijd gebeuren dat het opeens op is. Mijn oudje met epilepsie kon bravecto ook goed verdragen. Enkel de husky teef beetje twijfel maar zij is sowieso raar en apart geval dus weinig zinnigs over te zeggen. Ze leek meer en heftigere angstaanvallen te hebben na bravecto inname. Echter van die aanvallen heeft ze sowieso

Stravero
Berichten: 6126
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:03

Mijn langhare bordercollie krijgt elke eerste van de maand een pipetje met Advantix!

daantjuhhh

Berichten: 26914
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 14:02

dierenfan schreef:
daantjuhhh schreef:
Ik heb eenmaal bravecto gegeven aan mijn beide honden.
1 hond reageerde hier prima op. ( nu 2 jaar later nog geen enkele teek of vlo terwijl hij niks meer krijgt) andere hond is na het geven van de pil veranderd in een hoopje ellende.

Helaas ook overleden.
Of het met de bravecto te maken heeft gehad durf ik niet te zeggen. Het kan natuurlijk toeval zijn

Het was al een ouder hondje.
Maar voor het geven van de pil heel levendig en vrolijk.


Waar ik altijd nieuwsgierig naar ben of je enkel de pil hebt gegeven toen of ook nog ontworming of entingen oid?

Idd kan het altijd gebeuren dat het opeens op is. Mijn oudje met epilepsie kon bravecto ook goed verdragen. Enkel de husky teef beetje twijfel maar zij is sowieso raar en apart geval dus weinig zinnigs over te zeggen. Ze leek meer en heftigere angstaanvallen te hebben na bravecto inname. Echter van die aanvallen heeft ze sowieso


Enkel de pil

Maar nogmaals ik kan niet uitsluiten dat het de ouderdom is geweest.
Maar ze is nooit meer de oude geweest.

Damon26

Berichten: 139
Geregistreerd: 14-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 14:25

Mijn hond draagt een halsband met Keramiek EM kralen. Ik was er eerst ook nogal sceptisch over maar nu zweer ik er bij. Nog geen teek gehad dit jaar. Één ding weet ik wel zeker en dat is dat ik geen chemische troep op/ in mijn hond wil.

Femke_Tweety

Berichten: 12016
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 13:51

Ja, rode letters, ik weet dat het een oud topic is.

Sluit wel het beste aan bij mijn vraag, én ik heb het volledige topic gelezen.


____Tekenbestrijding dus______

Mijn vorige hond kreeg meestal advantix of prac-tic.
Ging altijd goed (op hooguit een uurtje krabben in de nek na).
Haar mdr1 status was tot op hoge leeftijd onbekend.
Uiteindelijk wel een keer laten testen, en vrij.
Ik ben er in principe wel altijd vanuit gegaan dat ze mdr1 gendefect had, tot het moment van testen.
De advantix en prac-tic durfde ik wel aan.



Maar nu.
Huidige hond mdr1 drager
Geen lijder dus, maar het lijkt steeds vaker dat ook dragers toch wat gevoeliger zijn, en dus behandel ik ook hem als lijder.

Ik woon ik tekenhotspot.
En dat mag je letterlijk nemen, ik woon in het bos, en dan op een plek die bekend staat om teken.
Ook in mijn tuin zitten ze.

Vandaag alweer 1 van mezelf afgeplukt (liep los) en twee vastzittende van Percy. Hond.

Ik móet er wel weer écht wat mee. Niets doen is hier geen reëele optie.
En de 'vriendelijke thuismiddeltjes' zoals knoflook, karnemelk of keramische kralen zijn voor mijn omgeving echt niet voldoende.


Met mijn vorige hond had ik dus goede ervaringen met advantix en prac-tic. Maar zij bleek uiteindelijk mdr1 vrij.
Huidige hond is dat dus niet.
Ik moet dus nog voorzichtiger zijn


Met fokster overlegd, en die vindt spot on middelen eigenlijk griezelig, omdat je het niet meer kunt verwijderen als het eenmaal in de huid zit.
En daar kan ik me in vinden.


Zij geeft aan dat als het qua teken echt onhoudbaar wordt (en daar zijn we qua seizoen inmiddels) dat seresto band dan de minst kwade optie is.


Maar ik durf de band om veiligheidsredenen niet om te houden als ik niet thuis ben. En de band moet eigenlijk 24/7 om.


Wat zouden jullie doen?






De etters van vandaag:


Afbeelding

Afbeelding

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Tekenbestrijding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 14:06

Heb vier honden en die hebben allemaal weleens meer of in teken. Wanneer ze in huis eraf vallen ruim ik ze op.

Hannanas
Berichten: 13031
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Tekenbestrijding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 15:02

Hier een drager welke prima reageert op advantix. Prac-tic dan weer niet

mailow

Berichten: 594
Geregistreerd: 28-03-11

Re: Tekenbestrijding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 15:43

Onze hond had vorige maand en vorig jaar ook om de haverklap teken. Toch wel meerdere keren per week. Uiteindelijk toch een band gekocht met EM kralen. Onder het motto van baat het niet dan schaadt het niet. Sindsdien geen enkele teek meer gezien... Hij heeft hem nu een maand.

Dus even afkloppen, maar het lijkt voor onze hond dus wel te werken in een omgeving waar heel veel teken zitten.

Dorus

Berichten: 13234
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Tekenbestrijding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 16:12

Waar ben je bang voor als je de band om houdt wanneer je niet thuis bent? Ik gebruik hier al jaren de seresto band en mijn ervaring is dat deze vrij makkelijk open schuift. Ik moet hem met enige regelmaat weer wat strakker zetten om te voorkomen dat hij uiteindelijk af valt. Mij lijkt dat bij extremer druk de band ook eerder meegeeft en loslaat dan dat hij schade toebrengt.

Erres

Berichten: 332
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 16:17

Ik volg. Gister een teek uit de wang van onze hond gehaald, waarbij het weer gaat lijken op mijn gevreesde hotspot die erdoor ontstaat. Bij onze vorige hond heb ik Bravecto gebruikt, wat heel goed hielp. Maar als je het zo leest, is het rotspul en ik wil mijn hond liever geen gif in laten geven. Moelijk :?

DuoPenotti

Berichten: 30016
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 16:20

Dorus schreef:
Waar ben je bang voor als je de band om houdt wanneer je niet thuis bent? Ik gebruik hier al jaren de seresto band en mijn ervaring is dat deze vrij makkelijk open schuift. Ik moet hem met enige regelmaat weer wat strakker zetten om te voorkomen dat hij uiteindelijk af valt. Mij lijkt dat bij extremer druk de band ook eerder meegeeft en loslaat dan dat hij schade toebrengt.

Deze ervaring heb ik ook.

Hij helpt hier ook goed bij onze teken magneet.

muzzy17

Berichten: 620
Geregistreerd: 15-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 16:35

Mijn honden dragen al jaren de seresto band en werkt hier in tekenparadijs goed. Heel soms zie ik er eentje lopen maar ze zitten nooit vast. Qua veiligheid. Er zit een breekpunt in dus mochten ze blijven hangen breekt de band. En moet hem regelmatig weer wat strakker doen omdat hij losser zit

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 16:38

Hier ook al jaren de Seresto banden.
Ze gaan lang mee, blijven hun werking behouden zelfs bij dagelijks uren zwemmen bvb en ze komen makkelijk los moest het dier ergens blijven achter hangen.
Hier geen last van teken tenzij ik het echt zelf ga zoeken. (honden vrij laten in bosrijke omgeving waar niet veel gelopen word, daar is de kans op tekennesten bvb véél groter) alsnog kruipen ze dan over de honden, maar ze bijten zich niet vast.

Femke_Tweety

Berichten: 12016
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 16:42

Dat snel losschuiven klinkt positief.

Bang dat hij ergens achter blijft hangen, als ik niet tjuis ben. Met verwonding of erger tot gevolg.



Ik ben net bij de dierenwinkel geweest.

Percy zit iets boven het gewicht voor de kleinste maat band, maar zit helemaal onderaan het gewicht voor de grotere.


Uiteindelijk gekozen voor de kleinste maat, die zal met zijn gewicht in principe zeker los moeten schieten dan.
Ook vanwege mdr1 drager gekozen voor de kleinere maat.

Mocht dit niet afdoende werken tegen de teken, kan ik altijd nog 'opschalen' naar de grotere maat

(Die is ook breder, en geeft in principe dus ook meer werkzame stof af.
Vanwege toch dat mdr1 risico én grensgeval gewicht, nu maar gekozen voor de dunne/kleine band)

Over twee dagen krijgt hij hem om.
Vandaag was ook wormenkuurdag, en ik wil niet beide op 1 dag.

Femke_Tweety

Berichten: 12016
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Tekenbestrijding hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 16:43

Dank voor al jullie ervaringen.

Maakt dat ik met iets geruster hart de band om ga durven laten.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 16:48

Ik heb ze beiden een seresto band om gehad en nooit iets mee gebeurt. Ze gingen wel soms af met stoeien. Maar ze zitten ook tussen 2 maten.
Wel werd mn teefje er erg kaal van, dus weer terug naar advantix.

Mn Border Collie kreeg pipetten. Onze nu BC van bijn 1 jaar had Bravecto gehad en veel jeuk. Die hebben we een band om gedaan met het idee dat je het af kan doen. Hij is (nog) niet getest.
1 Poes hier heeft ook een bandje vanwege gevoelig op pipetten en we hebben nog nooit problemen gehad met vlooien/tekenbanden.

Alleen dus de reactie van mn teefje. Daarna hadden we een andere en ging ze zelfs ook echt open binnen een paar dagen.
Maar goed, dat doe je dus af. Ben je er niet a la minuut vanaf, maar ik vind het dan een fijner idee.

Wij hebben overigens wel de kralenbandjes en ondanks dat ik nergens in geloof, die toen 3jr terug gemaakt, vanwege de heftige reactie en vele teken in het bos. Hoe het werkt, werkt het, maar het werkte bij die 2 kortharige goed.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8356
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 16:55

Ik lees even mee, ik zit in hetzelfde gebied als Femke_Tweety (aan de overkant van de grote weg :D ) maar ik twijfel heel erg wat ik wil. Die van mij is getest en geen mdr1 drager of lijder. Seresto of een andere band vind ik zelf vervelend omdat ik er zelf slecht tegen kan en de hond zwemt veel dus dat is niet ideaal. Het liefst het ik een spot-on oplossing voor het 'hot feet' effect bij de teken maar ik heb katten in huis dus ik vind het gebruik van bijvoorbeeld advantix vrij eng. Al likken de katten de hond niet. Ik ben er dus nog niet over uit wat ik wil maar het teken seizoen gaat nu wel echt gierend hard al dus ik moet wat bedenken :+