Hond blaft naar boze buurman.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aresje601

Hond blaft naar boze buurman.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 19:06

Ik moet toch wel even mijn ei kwijt...

Wij wonen sinds 1 jaar in een hoekhuis in een rustig wijkje. Onze tuin grenst een stuk aan de straat en een stuk aan de oprit en garage van onze buren.

Onze hond Sharo is best waaks en durft blaffen naar voorbijgangers. We proberen dit zo altijd goed mogelijk te corrigeren. Maar hebben het hem nog niet kunnen afleren.

Maar... Sharo heeft een ongelofelijke hekel aan de buurman en nog meer aan de hond van de buurman. Buurman gaat 3x per dag wandelen met zijn hond en loopt dan voorbij onze tuin. Zijn hond keft de gehele wandeling non-stop. Sharo hoort dit en gaat dan echt helemaal door het lint. Als we thuis zijn, en hij is binnen kunnen we dit heel makkelijk corrigeren. Dan stopt hij meteen met blaffen (al durft hij zo wel binnensmonds nog wat verder grommelen) en gaat op zijn plaats liggen. Buiten in de tuin is het echter moeilijker. Als hij de buurman hoort (met of zonder hond) rent hij blaffend/grommend door de tuin en springt door de haag tegen de draad(omheining) die er achter staat. We vinden dit zelf best vervelend en proberen Sharo dan meteen af te leiden of binnen te halen. Maar soms zijn we gewoon te laat en is hij zo tevreden dat hij die vervelende man/hond heeft kunnen wegjagen!
Sharo mag niet meer alleen in de tuin.

Vandaag stond Buurman ineens voor onze deur, en kreeg mijn man de volle laag. Dat als die ***hond niet stopt met blaffen dat hij de dierenambulance gaat bellen om hem in beslag te laten nemen, want hij is duidelijk zeer zwaar verwaarloosd!!! En als de dierenambulance niets doet dat hij het probleem zelf wel uit de weg zal ruimen. Wij stomme Belgen moeten maar terug naar België gaan wonen met onze ***hond.
Mijn man stond echt met een mond vol tanden te kijken en heeft zich niet echt kunnen verdedigen of enige uitleg kunnen geven.

We zijn er beiden niet goed van en weten niet zo goed wat we nu aanmoeten.
Iemand advies in het afleren van Sharo zijn ongewenst gedrag en hoe we nu best moeten omgaan met Buurman?

Dit is onze zwaar verwaarloosde(!!!!) Sharo.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Aresje601 op 15-04-18 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Re: Hond blaft naar boze buurman.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 19:09

Tja, schrijf een brief aan die man dat jullie je best doen om dit te voorkomen maar dat het gekef van zijn hondje jullie hond alert en waaks laat reageren. En je het vervelend vind dat meneer zo reageert.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 19:13

Voor de omgang met de buurman kun je desnoods de wijkagent inschakelen. Wat hij nu doet is jullie bedreigen en dat is sowieso al een reden om hulp in te schakelen. Je weet nooit waar zo iemand toe in staat is.

Wat ook nog een idee is, maar ik kan me voorstellen dat jullie daar wellicht geen trek in hebben, is om samen naar de buurman te stappen en hem duidelijk te maken dat jullie graag dit probleem willen aanpakken en dat jullie zelf ook liever hebben dat de hond stopt met blaffen, maar dat jullie zijn hulp daar wel bij kunnen gebruiken. Punt is dat jullie het gedrag van de hond wel kunnen aanpakken maar als de buurman zijn gedrag en dat van zijn hond niet verandert dan zal de situatie hetzelfde blijven.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 19:14

Ga samen wandelen. Dan wennen de honden aan elkaar en gaat het vast beter.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 19:42

Verwaarloosd is hij wel, ja. Een schelpenbadje i.p.v een normaal fatsoenlijk zwembad, hoe kun je! :+

Dit is een gevalletje actie-reactie. Hond komt blaffend voorbij, andere hond reageerd, hond 1 besluit dus standaard te blaffen ter hoogte van die tuin waardoor hond 2 steeds gefrustreerder word.

Jullie mogen niet één blafje meer accepteren TS! Naar niemand!
Los van het feit dat de teksten van de buurman natuurlijk absurd zijn hebben jullie wel een probleem. Jullie hond zit in jullie tuin. En de voorbijgangers lopen over de openbare weg. Dat mogen ze. En als jouw hond daar moeite mee heeft zou ik echt mijn hond beter trainen, desnoods met hulp van een prof.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 19:45

Precies jouw hond kun je hier echt in trainen. Aan de slag, evt met een prof.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 19:50

Hoe loopt de buurman langs met zijn hond? Want als dat een houding is die Sharo moeilijk accepteert begint daar het probleem. Het is natuurlijk iets anders als hij letterlijk naar Jan en alleman zo tekeer gaat.

Één van onze honden gaat ook op sommige mensen zo tekeer, maar die zijn zich niet bewust van hun houding en komen daardoor heel 'dreigend' over. Van mij mag ze daarop dus reageren, want dat is haar 'taak'.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 19:55

KimD schreef:
Hoe loopt de buurman langs met zijn hond? Want als dat een houding is die Sharo moeilijk accepteert begint daar het probleem. Het is natuurlijk iets anders als hij letterlijk naar Jan en alleman zo tekeer gaat.

Één van onze honden gaat ook op sommige mensen zo tekeer, maar die zijn zich niet bewust van hun houding en komen daardoor heel 'dreigend' over. Van mij mag ze daarop dus reageren, want dat is haar 'taak'.

Ik ben het wel met je eens, het probleem is alleen dat een hond in een woonwijk/langs een openbare weg zich vaak niet langdurig zo kan/mag gedragen. Je krijgt vanzelf klachten van de buren m.b.t het geblaf.

Je kunt ook moeilijk van voorbijgangers verwachten dat ze achter een heg voorbij lopen in een houding die voor de hond niet dreigend is.

Aresje601

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 20:20

Bedankt voor de reacties al!

We zijn aan het kijken om een extra omheining te zetten voor de haag. Zodat hij al niet meer door de haag kan duiken om Buurman/andere voorbijgangers te zien.

@Palmera
Je hebt helemaal gelijk. Hij moet helemaal niet blaffen naar mensen die op de openbare weg lopen en niets mis doen. Als hij blaft als iemand op ons terrein komt vind ik dat maar meer dan normaal. Dat is zijn taak.

En het is nu wel duidelijk dat we het alleen moeilijk kunnen oplossen. Dus we gaan inderdaad maar eens op zoek gaan naar hulp.

Voor Buurman denk ik dat het idee van bigone misschien wel kan werken. Hem meteen rechtstreeks confronteren zie ik niet meteen zitten. Maar in een brief kan je wel alles op een rustige en duidelijke manier neerzetten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 20:34

Een hond die af en toe aanslaat bij voorbijgangers hoeven mensen ook niet over te klagen, dat mag gewoon. ;) Het wordt anders als het hele dagen is, maar dat idee krijg ik niet?

Het zijn eigenlijk 2 verschillende dingen, namelijk het normale waakse gedrag en de 'agressie' naar de buurman met hond.

Ik heb 3 honden, waarvan er 1 echt waaks is. Ook een hoekhuis, met poort en oprit ernaast. Die oprit en poort horen volgens mijn hond gewoon bij ons terrein, of in ieder geval bij het stuk waar hij moet waken als er vreemden lopen. Op eigen terrein is hij nog een stuk waakser. Hij heeft heel snel opgepikt welke mensen er hier thuishoren, met nieuwe buren duurde het een paar weken. Toch heeft hij 1 hond, met eigenaren, die hij echt niet kan uit staan. Als hij die hond hoort, ziet of ruikt wordt hij echt heel boos. Dan is het heel simpel om te zeggen dat je samen moet wandelen, maar sommige honden moeten elkaar gewoon echt niet. Bij ons was er wel een voorgeschiedenis waardoor die van ons is gaan blaffen.

Ik leer het normale waakse blaffen niet af, ik ben blij met de waaksheid. Ik beloon hem zelfs voor het blaffen en zeg daarna dat hij stil moet zijn en beloon dat, het voordeel daarvan is dat als hij een paar blaffen geeft hij daarna naar mij toe komt of uit zichzelf stopt.
Wat je ook kan doen TS in het geval van de buurman en hond, is een lange lijn er aan als jullie met hem in de tuin zitten. Dan hoef je niet op hem af te lopen, maar kan je misschien eerder ingrijpen. Hier heb ik dus hele goede ervaringen met het belonen van normaal waaks gedrag, maar die echte boosheid die hij heeft met die ene hond is heel lastig. Hij blijft reageren, maar draait niet meer door. Ik roep hem en heb hem in het begin geholpen met een lijn en dan belonen als hij bij me is, maar dat zal ook heel erg van de hond afhangen. De mijne is heel makkelijk te belonen en begint nu te koppelen dat hij ipv zo 'agressief' te reageren op de buurhond naar mij toe moet komen.

En de tuin afzetten zodat hij hem iig niet meer kan zien kan ook schelen.

Ik vind het eigenlijk bizar dat je iets natuurlijks van een hond af moet leren(het normale waakse gedrag), waar je eigenlijk heel blij mee bent, omdat er iemand last van kan hebben. Bij hele dagen blaffen, ja, maar bij voornamelijk 1 hond en als de hond buiten is, nee.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 20:50

er is een reden dat hij zo blaft naar de buurman natuurlijk, het is dus niet alleen zijn keffer want als hij het ook doet als alleen de buurman langs komt.
hij heeft een nare associatie met de buurman en zijn hond, dat zou je (natuurlijk met behulp vd buurman) op kunnen lossen door er iets positiefs van te maken.

in principe mag de hond gewoon blaffen en alles op eigen terrein (of het moet de hele dag zo doorgaan dan snap ik dat mensen gaan klagen) mijn Diesel doet hetzelfde maar die valt uit naar iedereen die langs komt die hij niet kent. gedragstherapeut thuis gehad en het is onzekerheid, als ik blaf en grom en gek doe dan schrikken ze en gaan ze bij me weg, omdat hij dat spelletje eigenlijk altijd wint blijft hij het doen.
mensen die hem negeren en denken je doet maar dan is het spelletje ook zo klaar mee,

eerst nagaan waarom de hond zo reageert voordat je er iets aan kunt veranderen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 06:03

Is het niet mogelijk dat de buurman eens op jullie hond heeft gescholden of gedreigd ofzo? Als jullie hond er zo extreem op reageert dan zou ik dat wel verwachten.
Mijn hond waakt ook, maar niet naar buren en bekenden, behalve een boer die haar vroeger wegjaagde met een wandelstok.. Ik zou dus ook verwachten dat er een reden is voor het gedrag.
Het is sowieso een goed idee om de wijkagent even in te lichten dat hij gedreigd heeft. Laat die agent maar even een praatje gaan maken.
En verder inderdaad een trainer inhuren die jullie kan helpen met het blaffen.
Lukt het wel om het blaffen te stoppen als jullie de hond aan de lijn hebben? Dan kun je eens een paar uurtjes buiten gaan zitten en simpelweg oefenen.
Het kan ook helpen om buiten een mand of andere plek te hebben waar je de hond heen kan sturen. Maar een trainer kan het beste beslissen welke manier bij jullie hond past.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 14:28

Moeilijk verhaal vind ik het.

Ik heb hier om de hoek 2 pinchers zitten die via hun kattenluikje op het balkon kunnen (begane grond). Telkens als ik er langsloop met mijn 2 honden die niet blaffen, komen ze al keffend en snauwend naar buiten gestormd. Ondertussen zit ik met 2 honden die ofwel zo snel mogelijk er voorbij willen, of zo ver mogelijk er langs willen lopen wat echt niet aangenaam is.

Ik snap niet dat die eigenaren dat maar toelaten, continu komen ze naar buiten gestormd en ik wou dat ik een hond had die eens flink terugblafte of snauwde maar helaas zijn de mijne enorm sociaal en vermijden ze liever confrontatie. Nu zit ik ook bijna op het punt om aan te bellen en ze te vragen om de honden op zijn minst terug te roepen of ideaal, het kattenluikje dicht te maken.

In jouw geval kan het ook frustratie van die buurman zijn. Heb er hier nog in de wijk maar ik loop express aan de overkant of een andere route die wild blaffend tegen het hek omhoog springen en tja, ik loop er niet meer rustig langs, mijn honden hebben stress en de baasjes liggen cocktails te nippen op hun terras bij wijze van.

Zou dus ook zaak maken om je hond te trainen. Waken is goed, maar niet als een malle over de hele lengte proberen om je buurman binnen te halen. Kan je ook geen dichte schutting maken ipv gaas? Of doek er tegen zodat hij al niet meer zichtbaar is? Verder adem in - adem uit. Maak een plan van aanpak en ga er mee naar je buurman. Vertel hem dat jouw hond deels getriggerd wordt door zijn keffer en of hij mogelijkheden ziet om daar aan te werken.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 14:37

Ik ben net verhuisd, ook een redelijk rustige wijk en fijne buren. Maar ik probeer echt zoveel mogelijk overlast te voorkomen. Allebei mijn honden zijn bekend met de antiblafband, en heb ze deze nu voor de komende week iedere dag om, heb wel de batterij er uit gehaald omdat het om hebben alleen al voldoende is. Dit heb ik ook zo gedaan in mijn vorige huis en dat werkte perfect, honden sloegen daarna nooit meer aan op voorbijgangers..

Spoiler:
Het is trouwens absoluut niet mijn bedoeling om een discussie over de blafband te starten, maar dit is voor mij en mijn honden een goede oplossing :)