Oude kat overzetten op goed natvoer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Oude kat overzetten op goed natvoer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 11:12

Mijn oudere kat, 13, krijgt wat blaasproblemen en moet over naar natvoer zodat ze makkelijker vocht binnenkrijgt.

Huismerk zakjes met troep eet ze heel erg graag. Prima om 1 week haar medicatie binnen te krijgen maar ik wil haar natuurlijk niet hierop houden. Dus een aantal smaken compleetvoer van almo nature en Edgar en Cooper gehaald maar vooralsnog gaat het maar heel moeizaam naar binnen.

Ik wil mijn kat graag goed voeren maar ze moet wel meewerken en rotzooi voer met vocht dat ze wel eet is beter dan goed voer dat ze laat staan. Volgens de dierenarts, klinkt ook logisch. Maar liever goed voer dat ze ook nog eet..

Heeft iemand tips voor andere merken goed volledig natvoer dat makkelijk wordt gegeten?

Ik zoek geen ingewikkelde toestanden trouwens met ontdooien/ koken/ zelf mengen en er worden altijd ook brokjes aangeboden.

Bedankt!!

Amber_anne

Re: Oude kat overzetten op goed natvoer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 11:34

Ik voer aan een van mijn katten yarrah pate. Schep het in een bak en gedurende de dag eet hij het langzaam op.

Macs willen ze hier ook wel eten, maar niet alle smaken

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 11:58

In mijn optiek (ervaring) is het belangrijker dat een oudere kat eet, dan wat hij eet. Dat geeft ook gezondheidsproblemen. Katten zijn super kieskeurig. Rommelen met eten maakt dat vaak niet beter.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 12:06

Ja weet je, ik denk dat je prima supermarkt voer kunt geven?
Die van mij (twee zusjes van 14) krijgen natvoer de zakjes soup van Felix, en ik doe er altijd wat extra water bij zodat ze meer vocht binnen krijgen…zijn ook erg kieskeurig in welk merk ze lusten,alle duurdere merken vinden ze echt niks.
dus vandaar het water er bij, negen van de tien keer slikken ze de jus er af en laten de brokken liggen :')

Je houd dat toch altijd dat de een liever een beter of duurder merk geeft en de ander goedkoper doet.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 12:18

Edgar en Cooper ging er hier ook niet in en mijn katten eten "alles" zegmaar. Misschien is Wild freedom een optie? Moeilijk kat van een vriendin eet dat netjes.

Maar als jouw kat altijd 'rotzooi' heeft gegeten is de switch naar iets als Almo nature misschien te groot. Dat is helemaal puur natuur geloof ik en in goedkope merken zit zoveel toegevoegd om het lekkerder te maken.
Ik ben ook team liever iets dan niets er in. Als zij het oude voer wel goed eet, lekker blijven voeren met wat extra water erbij.
Hier krijgen ze ook soms gourmet mousse omdat je daar makkelijk veel water aan toe kan voegen om een soepje van te maken. Veel gemakkelijker dan iets als brokjes met gelei of brokjes in saus.

Wat zijn 'wat blaasproblemen'? Zijn de zakjes van RC urinary een optie? Geen fan van RC Hills etc maar met blaasproblemen werkt het wel gewoon goed.

wend2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 12:45

Hier blikjes almo daily vul ik aan met water.
Al het andere eten ze een paardagen en daarna niet meer.
Verwende nesten.
Brokken eten ze van purizon maar 1 poes heeft alleen haar hoektanden nog vandaar de daily

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 12:48

Beter iets dan niets.. hier ook een kat met blaasproblemen en die eet echt de gezonde zakjes niet... RC unrinary zakjes gaan er wel in en verder inderdaad de whiskas felix etc.. tja niet de beste maar meerendeel is water en is belangrijker dát die eet.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 13:22

Inderdaad aanvullen met water en prakken, zodat het een papje wordt :D

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 14:10

Ik voer onze katten Macs, 80% vleesaandeel en te koop bij Zooplus. Kun je ook goed aanmengen met water.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 16:12

Eet je kat de blikjes Almo Nature echt niet? Die van mij krijgt dat, naast brokjes en vindt het heerlijk. Mijn stalkat ook!!! Aanlengen met wat water voor extra vocht.....

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 16:30

Al die gehakt achtige vleesblikjes... die kieskauwers van mij halen de neus ervoor op.
Zakjes Felix in saus eten ze wel vrijwel altijd op. Zakjes Sheba zijn hier favoriet (maar wel duur voor het vrouwtje). Oja, Feline Porta 21 de Kip Puur variant vinden ze hier ook erg lekker.

Bij de DA verkopen ze kleine blikjes van Hills, zgn Stoofpotjes. Als mijn regelmatige hongerstaker (oude plaskater) dan weer eens niets wil eten, dan lust ie deze vaak nog wel. Zooplus verkoopt die potjes ook per tray maar is niet voordeliger dan bij de DA.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 16:37

De stoofpotje van Hills zijn echt fijn bij "eetproblemen", ik heb ze ook altijd in huis voor nood.

Als je kat haar brokjes graag eet kun je ook overwegen die te weken, heb je toch extra vocht.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 16:41

De variant natvoer kan ook nog uitmaken. De blikjes Almo Nature (85 gram, en dan liefst die met een mousse) gaan hier beter dan de kuipjes van 100 gram.

In plaats van natvoer kun je ook kattensoep proberen. Dat is voornamelijk vocht. Je hebt ze van verschillende merken, o.a. Feringa en Cosma. Dan heb je een kant-en-klare oplossing in portieverpakking van een goed merk. Ik bestel ze bij zooplus en daar kun je ook proefverpakkingen krijgen.

Merken als RC en Hills hebben ook natvoer specifiek voor katten met urinewegproblemen. Die zijn wel wat aan de prijzige kant.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 17:20

Twiggy2008 schreef:
Eet je kat de blikjes Almo Nature echt niet? Die van mij krijgt dat, naast brokjes en vindt het heerlijk. Mijn stalkat ook!!! Aanlengen met wat water voor extra vocht.....

De mijne eet liever niet dan almo nature.. ook niet met water.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 18:07

Voor het echte vocht vocht Purina Pro Plan Hydra Care.
Als voeding Lily's Kitchen Shreded Fillets of Schesir. Dat is wat alle 5 katten echt lusten.
Ik wissel het nog wel af met andere dingen, maar dat lusten ze niet allemaal. Er zijn er 2 met wat blaasproblemen vandaar ook de Hydra Care dat ze in ieder geval echt genoeg vocht binnen krijgen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 18:48

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 19:46

Precies hetzelfde probleem. Wel troep als Felix soup eten, maar wat ‘beter’ voer laten staan.
Kieskeurig wordt er dan gezegd.
Maar wat ik dan het aller-irritantst vind: een kikker of een muis, dat is dan wel lekker om op te eten (behalve dan 1 specifiek element zoals bijv. Een kop of 1 linker kikker achterpoot).

Ahhhh, dus je lust op zich dus wel ultra ranzige dingen, behalve de keur aan cupjes, bakjes, sachets die ík aanschaf….

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 20:16

Zelf zit ik er aan te denken om mijn katten over te zetten om Tammenga vers vlees. De hond doet het er zo goed op en dat gun ik mijn katten ook. We hebben een nieuwe vriezer. Omdat het kattenvoer wat ik al gebruikte, in de aanbieding was heb heel veel voer gekocht, dus dat moet eerst op en dan ga ik over.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 20:26

Nienkje_H schreef:
Precies hetzelfde probleem. Wel troep als Felix soup eten, maar wat ‘beter’ voer laten staan.
Kieskeurig wordt er dan gezegd.
Maar wat ik dan het aller-irritantst vind: een kikker of een muis, dat is dan wel lekker om op te eten (behalve dan 1 specifiek element zoals bijv. Een kop of 1 linker kikker achterpoot).

Ahhhh, dus je lust op zich dus wel ultra ranzige dingen, behalve de keur aan cupjes, bakjes, sachets die ík aanschaf….

Maar dit..!
Ze hebben hier van de week een jonge haas gevangen := maar toen ik ze kvv konijn gaf, was er aan ruiken al genoeg om het af te keuren :roll:

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 20:30

Het rotzooi blikvlees at mijn kat prima. De duurdere merken kreeg ik er absoluut niet in en almo nature al helemaal niet. Ze kreeg dus allerlei rotzooi merken met extra water er door ivm haar blaasgruis probleem. Heeft ze het jarenlang prima op gedaan... tot ze op mijn verjaardag een auto niet aan zag komen.....
Ik wou de rotzooi merken wel eens mengen met duurder spul maar madame trapte er niet in. Je kan eventueel ook nog kittenmelk proberen?

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 21:38

Wij wilden onze kater ook op goed natvoer zetten, want dan hoopten we z'n gewicht beter te reguleren. Vanuit de afgelopen jaren wisten we wel dat hij geen natvoer liefhebber was. We zijn begonnen met van die soort soep of brokjes in gelei. Dat resulteerde in enkel het oplikken van de gelei. Toen zijn we over gestapt op kwalitatief goed natvoer. Theelepeltje mengen met de gelei en dat met mini beetjes verhogen. Op geven moment zat er naar zijn mening te veel kwalitatief goed voer in en bliefde hij het niet meer.

Bij ons bleek de oplossing te zijn om gehalveerde voerbakjes te gebruiken. Links zijn goede kwaliteit natvoer (niet zo veel, want in t begin gooi je nog wat weg) en rechts de vertrouwde brokken (mag ook natvoer rechts en brok links he ;-) ). Het natvoer vernieuwde we wel 3 keer per dag en deden we voor de nacht wat liquid snack op. En we verminderde langzaam de hoeveelheid brok.
We denken dat, doordat de geur van het natvoer de geur van de brok overtreft hij uiteindelijk aan t natvoer is begonnen. Hij is nooit lyrisch geworden op het natvoer, maar eet het nu prima.
Momenteel staat 'ie weer even op brok, vanwege onze verbouwing. Dus wellicht dat we volgende maand opnieuw moeten beginnen _/-\o_ hij was iig goed afgevallen op z'n natvoer. Maar 't heeft een hoop doorzettingsvermogen gekost