Wat voor planten staan er in ideale kattentuin?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Faline

Wat voor planten staan er in ideale kattentuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 14:27

Ik ben er mee bezig om mijn achtertuin helemaal af te schermen, zodat de katten daar veilig naar buiten kunnen en netjes op eigen terrein blijven.

Nou wil ik de tuin ook wel een beetje interessant voor hun maken en heb al heel veel ideeën via facebook gezien van wat je allemaal aan dingen kunt neerzetten en ophangen zodat ze lekker kunnen klimmen en leuke ligplekjes hebben.

Maar ik vroeg me nog af wat ik aan planten, struiken en evt boompjes in de tuin zou kunnen zetten wat interessant is voor ze.
Wellicht kunnen we hier een overzichtelijk lijstje van maken, want ik kon het op internet verder niet echt duidelijk vinden.

Jaime_

Re: Wat voor planten staan er in ideale kattentuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 14:35

Topper! +:)+

Ik durf zo niet te zeggen welke planten je moet nemen, enige 2 tips die ik heb zijn de Cyperus alternifolius 'Zumula' ook wel bekend als kattengras en Nepeta (kattenkruid).

Verder ook vooral kijken naar wat juist giftig is en waar katten niet van houden, planten met citroengeur vinden ze bijvoorbeeld verschrikkelijk.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 14:44

Ik las gister dat ze aardbeiplantjes ook wel kunnen waarderen en dat klopte! Ik had meteen een meegenomen bij de welkoop toen ik ze daar zag staan en ze waren er niet bij weg te slaan toen ik hem in de tuin had gezet. Heb ook maar wat zaadjes geplant, hopelijk gaat daar wat uitkomen.
En had een lijstje gevonden met kruiden wat ze wel lekker vonden.
Daar stonden op; kattenkruid, kattengras, zebragras, dille, goudsbloem, koriander, rode zonnehoed, pepermunt, marjolein, oregano, rozemarijn, salie, tijm, valeriaan, peterselie en kamille.
Maar er stond ook citroenmelisse tussen, dus ik weet niet hoe betrouwbaar dat lijstje is..

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 21:32

Valeriaan is een aanrader :D Daar werden ze hier ZOT van.

Gewoon gras en een boom met dikkere stam om te klimmen? Kunnen ze meteen de nagels scherpen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 21:49

Citroenmelisse was hier toch best populair. Het woekert alleen als een gek dus ik werd er zelf iets minder blij van. Nepeta (kattenkruid) is idd erg populair en vergeet ook niet iets van palen of bomen neer te zetten zodat ze lekker kunnen klimmen, klauteren en nageltjes scherpen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 11:34

Hoog liggende (ivm overzicht) uitkijkposten in de zon. Maar daar voldoet een rolcontainer ook al aan.

In elk geval véél plekken waar ze lekker in de zon kunnen liggen, ook van de grond af. En ook plekken met schaduw. En verstopplekken om muisjes en andere beestjes te kunnen besluipen. Bij voorbeeld wat mooie struiken.

Misschien dat een fontein of een water-iets ook leuk is?

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 11:37

Kattenkruid (valeriaan), en voorderest plantjes waar ze een beetje relaxed van worden, gaan ze lekker snorren in de bosjes :') .
Verder wat graspalmen, daar willen ze soms ook nog wel op knauwen.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 18:11

Super, dankjewel voor de tips! Ik ga morgen meteen even naar het tuincentrum voor wat spul :D
Ik wilde nog zo'n natuurlijke krabpaal voor in de tuin, wat gemaakt wordt met boomstammetjes en plankjes. Heb een handige vader die dat in elkaar gaat knutselen :D
Verder nog wat planken ed langs de schutting, heb ook nog 2 van die manden die kunnen hangen voor een leuk ligplekje. Voor het krabben heb ik 2 matten van de ikea, is een soort van sisal, vinden ze heerlijk.
Ik wilde ook nog zo'n wiel maken, waar ze in kunnen rennen. Heb ze wel op internet gezien, maar als je gaat kopen, betaal je je scheel :oo Mijn vader weet vast wel hoe je dat kan maken haha.

Mijn tuinhuisje gaan we ook nog mooi opknappen, komt mooie zitplek voor ons mensen en rondom wordt het ook voor de katten ingericht met van alles leuks. Vanuit de tuin kunnen ze ook altijd zelf in het tuinhuisje komen, want daar zit een kattenluikje in. Had vroeger een ren er aan vast, maar die was imo te klein en te saai voor ze en ze konden er niet zelf in komen vanuit het huis. Nu kan ik straks het kattenluikje van mijn achterdeur mooi open laten en kunnen ze helemaal zelf bepalen wat ze willen, binnen of buiten of in het tuinhuisje.
(en het grootste voordeel imo; de kattenbakken buiten onder het afdakje! Geen stinkies meer in huis!)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 18:24

Dat klinkt echt als een kattenparadijsje zeg! Wauw... zou je foto's willen maken als het af is?

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 18:29

Ja ga ik zeker doen! Ben zelf ook heel benieuwd hoe het uiteindelijk wordt :D

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 18:36

Bij mij zijn ze dol op het vijvertje (zonder vissen) en hun hoge palen en hangbrug.