Pup 7 maanden luisterd niet en trekt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:23

kimberleyepe schreef:
Zo'n halsband kan tijdelijk best een oplossing zijn!


die jij hebt heet trouwens een gentle leader. Ik heb er ook wel goede ervaringen van gehoord, maar ook honden die geen zin meer hadden om te wandelen zodra ze die band zagen.

Shephard

Berichten: 429
Geregistreerd: 23-09-13

Re: Pup 7 maanden luisterd niet en trekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:25

Ja het is echt een band voor als hij bijvoorbeeld een kat achterna wil ofzo, dan kunnen we hem toch nog houden:) die van ons is verder best braaf hoor, niet dat hij continue trekt. Het kan wel een optie zijn om dit te proberen, misschien dat de hond dan ook merkt dat trekken niet handig is.

Onze hond vind hem helemaal niet erg, hij duikt er altijd in met zijn snuit hahaha. En het is hele fijn dat hij nog gewoon takken en zijn bal ermee kan pakken haha

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:32

Kijk ook eens naar je manier van communiceren. Sommige mensen kunnen zich heel moeilijk uitdrukken op papier zonder dat dat per sé ook geldt op andere vlakken, maar zoals je in je OP communiceert is heel warrig, onduidelijk en vooral slordig. Als je dat ook zo naar je hond doet dan wordt het heel lastig voor je hond om je te begrijpen.

Verder natuurlijk lekker op cursus gaan, ga vooral ergens heen waar ze ook goed naar jou kijken, naar hoe jij aan je hond uitlegt wat jij van hem wil.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Re: Pup 7 maanden luisterd niet en trekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:53

Ik schrik dat zoveel mensen advies geven om hulpmiddelen te gebruiken, jeetje je zou zelf eens zo'n ding om moeten doen. Naar hulpmiddelen grijpen is vaak uit onmacht omdat je niet weer wat je eraan moet doen. Maar op langdurig termijn heb je er niks aan.
Maar dat ter zijde, zoek een goede hondenschool met een diervriendelijke benadering en dan is het probleem hoogstwaarschijnlijk zo opgelost. Je hond moet jou het allerleukste van de hele wereld vinden, jij moet belangrijker zijn dan de hond die je tegenkomt. Dat ga je niet bereiken door hem een prikje in zijn hals te geven.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Pup 7 maanden luisterd niet en trekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:54

Tja zo'n band kan tijdelijk helpen maar de hond is ook slim genoeg om te weten wanneer hij hem om heeft en wanneer niet. Als je dan terug met een gewone halsband gaat wandelen zal hij gewoon weer trekken, dus het probleem pak je dan niet aan.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 17:09

Princesj schreef:
Even inhaken op het slapen (voor de rest zie ik super tips voorbij komen), waar slaapt de hond?



Hij heeft een mand en een bench hij slaapt soms in de mand maar het meest in zijn bench soms moeten we hem daar echt instoppen om te laten slapen.



Ik ben zelf nie echt van de hulp middelen...
Ik heb wel een tuig aangeschaft voor de grote wandelingen. En de hals band vind mijn vader gewoon makkelijker. Ik wil als ie uit gegroeid is een k9 tuig..

De advies van als hij naar mij kijkt vind ik wel een goeie.

Ieder geval ga ik op cursus ben aan het kijken welke goed zijn en goeie ervaringen hebben met herders!

Shephard

Berichten: 429
Geregistreerd: 23-09-13

Re: Pup 7 maanden luisterd niet en trekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:43

Ik had het over tijdelijk. Tot aan de cursus is het misschien wel handig om dit te gebruiken.

Kabayo

Berichten: 14057
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Pup 7 maanden luisterd niet en trekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:59

Gentle leader is gewoon een halster. Of leid je je paard zonder halster unbeatable?

Gentle leader vind ik wel een onding. Zit alleen maar in de ogen... en er zijn zoveel manieren...

Ts neem cursus. Hoor je genoeg tips (van mensen met verstand van zaken)

Schuur_

Berichten: 4893
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Pup 7 maanden luisterd niet en trekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 18:10

Ik ben terug gestapt van een tuigje naar halsband. Vind ik veel makkelijker. Je kan sneller lichtere correcties geven tijdens het afleren van trekken. Met een tuigje merkte ik dat hij veel harder trok en dat het mij meer energie kostte om achteruit te lopen om hem terug bij mij te brengen.

Afleren om te trekken is hier heel vriendelijk en rustig gegaan, ookal hebben soms de tranen in mijn ogen gestaan. Wat echt de key is, is consequentie. Ja ook voor die 10meter bij het avondplasje wordt verwacht dat je netjes loopt en niet sleurt.

Je hebt een sterke hond dus met kracht ga je het niet wibben. Zoek begeleiding en gun jezelf ook een adempauze.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 18:17

Als het je op de normale manier niet lukt om hem op te voeden (dus zonder hulpmiddelen), dan is cursus het enige wat ik je aan kan raden.

Shephard

Berichten: 429
Geregistreerd: 23-09-13

Re: Pup 7 maanden luisterd niet en trekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 18:52

Een tuigje vonden wij ook erg lastig om het trekken af te leren. Dan komt de kracht van zijn borst en daar zijn ze heel erg sterk. Dan is een gewone halsband fijner.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:48

Kabayo schreef:
Gentle leader is gewoon een halster. Of leid je je paard zonder halster unbeatable?


Nee hoor, het is niet gewoon een halster. Ten eerste is een 'halster' voor een hond significant anders dan voor een paard qua uitwerking (veel honden ervaren druk op de neus als een dominantiehandeling) en ten tweede trekt dit halster strak om de neus als er druk op komt. Niks 'gewoon een halster' dus.

Kabayo

Berichten: 14057
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Pup 7 maanden luisterd niet en trekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:52

Dan heb ik vast een andere gehad

AbbyBlues

Berichten: 1755
Geregistreerd: 07-01-15
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Re: Pup 7 maanden luisterd niet en trekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:00

Daarnaast geeft een gentle leader als je er verkeerd mee omgaat heel erg veel schade aan de nekwervels. Zeker bij een jonge nog opgroeiende hond met wellicht weinig tot geen bespiering in de nek.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 20:44

AbbyBlues schreef:
Daarnaast geeft een gentle leader als je er verkeerd mee omgaat heel erg veel schade aan de nekwervels. Zeker bij een jonge nog opgroeiende hond met wellicht weinig tot geen bespiering in de nek.



Daarom ik weet niet hoe je het precies moet gebruiken dus dan gebruik ik het ook niet...
je hangt ook niet zomaar een bijzet teugel of een slof aan je paard...


Maar ieder geval ik heb een hondenschool gemailt of ze nog plek hebben en welke dagen. Ik hoop dat ze snel reageren :)

Shephard

Berichten: 429
Geregistreerd: 23-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:02

Die van ons heeft een slotje onder de neus waardoor hij niet strakker kan gaan zitten

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:17

kimberleyepe schreef:
Ja het is echt een band voor als hij bijvoorbeeld een kat achterna wil ofzo, dan kunnen we hem toch nog houden:) die van ons is verder best braaf hoor, niet dat hij continue trekt. Het kan wel een optie zijn om dit te proberen, misschien dat de hond dan ook merkt dat trekken niet handig is.

Onze hond vind hem helemaal niet erg, hij duikt er altijd in met zijn snuit hahaha. En het is hele fijn dat hij nog gewoon takken en zijn bal ermee kan pakken haha


Met een kat achterna schieten is het extra schadelijk voor de nek.
Zeker als er zo een lange lijn aanzit. Dan maken ze eerst flink vaart om vervolgens in 1 klap stil te staan en opzij getrokken te worden. Een hondennek is daar niet op gemaakt.

Ts, super dat je direct op zoek bent naar een hondenschool.
Besef wel dat het echt een traject is om dit probleem op te lossen.
Geef niet te snel op en ga actief met je huiswerk aan de slag.
Ik wens je veel succes! Komt vast goed.

eveline_B

Berichten: 2833
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Re: Pup 7 maanden luisterd niet en trekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:35

In plaats van naar een hondenschool gaan kan je ook overwegen om enkele privélessen te nemen. Bij jou in de buurt zit hondenschool de Duinhonden. Ze komen met plezier bij je langs om in de thuisomgeving te werken aan het contact tussen jou en je hond. Om met dit gedrag om te leren gaan heb je namelijk niet zozeer training nodig, maar inzicht in waarom je hond dit gedrag laat zien. http://www.deduinhonden.nl/

dierenfan
Berichten: 9635
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Pup 7 maanden luisterd niet en trekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:57

Ik heb niets tegen halti of gentle leader maarrrrr wel zoals de herder op de foto de combi van dit hulpstuk en lange lijn!!!

Besef met band om de snuit en hoog in de nek dat daar geen bespiering zit en wel zeer gevoelige (daarom werkt het goed) MAARRR ook zeer kwetsbare plek is omdat er geen bespiering/bescherming zit!

Oftewel je hond ziet iets, maakt tempo en knalt in het einde van de riem dan flink kans op trauma in de nek. Denk aan hernia bijv.

Doe dit dus niet!!

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 22:04

_Alarm_wlkp schreef:
In plaats van naar een gewone hondenschool te gaan, zoek een VDH vereniging, heb je veel meer aan.

Hoe is zijn voedsel- en/of buitdrift? Of gek maken op balletje en daar mee werken of voedsel gebruiken, maar dan enkel zijn eten en geen snoepjes/koekjes.

Hond moet jou het belangrijkste vinden en voor jou willen werken en aandacht hebben.
Wanneer dat beter gaat kan je aan een lange lijn doen voor mee vrijheid te creëren, maar eerst hond onder apèl hebben staan!

Als ie te hard in zijn halsband en lijn hangt zou ik kijken voor een 3mm slipketting met grote schakels die je vast zet dus niet op strop, beschadigd de vacht.

Edit: heb zelf 2 werklijn Duitse herders zitten (IPO honden) en 1 Kynoloog.


Jee wat een slecht advies!
Je zou de hond ook gewoon op een vriendelijke manier kunnen uitleggen wat je van hem wilt. De hond heeft namelijk geen idee dat het niet heel normaal is om te trekken.
Het levert toch steeds succes op? Dus hoe moet hij weten dat het niet de bedoeling is?

En waarom MOET die hond jou het leukste vinden en MOET hii voor jou werken als je er ook voor kunt zorgen dat hij dat graag WIL?
Wanneer valt het kwartje nou eens dat opvoeding niets te maken heeft met je wil opleggen en autoriteit afdwingen?
Wanneer begrijpen mensen eindelijk dat een hond leert door wat hem iets oplevert en niet door correctie?

Echt, een beetje met de tijd mee gaan kan echt geen kwaad.

Edit: alvorens je een hond wil afleren om te trekken, leer hem eens aan om aan een slaphangend lijntje te lopen. ;)

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Pup 7 maanden luisterd niet en trekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 22:16

Even terug op een slipketting ik ben daar zo tegen... vind dat best zielig als ie trekt dan stik je hem gewoon...


Hij loopt soms netjes mee met een slappe lijn naast me en dan bij de deur beloon ik enorm met knuffels hij houdt daar namelijk er van om geknuffeld te worden want als ik dat onderweg doe dan word ie te enthousiast en begint ie weer te trekken daarom doe ik het pas bij de deur.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Pup 7 maanden luisterd niet en trekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 22:21

Nog over geen rust willen nemen.. gebruiken jullie een bench? Hier kreeg mijn pup ook verplichte bench rust af en toe. Sommige honden hebben dat nou eenmaal nodig, zodat ze niet door blijven gaan. Is niets mis mee. Dan leren ze dat vanzelf.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 22:23

Ik heb een jonge labrador van bijna 1,5. Hij luistert niet naar af en foei en dergelijke woorden. Op bevestigen wat hij goed doet en aangeven wat je van hem verwacht regeert hij wel weer heel goed. In de zin van wachten of daar even zitten ipv voor je voeten lopen, regeert hij super goed. Voor mij was het wel even omschakelen. Zeker bij het trekken aan de riem. Niet jij mag niet trekken maar jij moet daar lopen. Hij kan echt alleen maar uit positieve bevestiging leren. Is ook alleen maar blij of super blij. Andere emoties doen niet mee :+

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 22:26

Ianthe schreef:
Nog over geen rust willen nemen.. gebruiken jullie een bench? Hier kreeg mijn pup ook verplichte bench rust af en toe. Sommige honden hebben dat nou eenmaal nodig, zodat ze niet door blijven gaan. Is niets mis mee. Dan leren ze dat vanzelf.



Ja die hebben wij vanaf dag 1 hij moet er in als wij ook weggaan of naar bed gaan.. maar heeft ontdekt dat ie stembanden heeft en dus in zijn bench gaat blaffen ieder geval als wij weg zijn en soms probeerd ie het als wij thuis zijn maar dan hoeven we alleen he te roepen dan houdt ie op. ( wij hebben wel een blaf band genomen voor als wij gegaan want we kregen klachten van de buren)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 22:29

trysteffy schreef:
Even terug op een slipketting ik ben daar zo tegen... vind dat best zielig als ie trekt dan stik je hem gewoon...


Hij loopt soms netjes mee met een slappe lijn naast me en dan bij de deur beloon ik enorm met knuffels hij houdt daar namelijk er van om geknuffeld te worden want als ik dat onderweg doe dan word ie te enthousiast en begint ie weer te trekken daarom doe ik het pas bij de deur.


Probeer eens wèl op het moment te belonen, bijvoorbeeld dmv een clicker, en gooi dan de beloning (koekje) op de grond. Dit snuffelen naar zijn voertje ontspant en wellicht kun je dan wel onderweg belonen zonder dat hij te enthousiast wordt.
Het is een beetje jammer om alleen op het einde van de wandeling te belonen. Je beloont dan nl niet voor het rustig mee lopen, maar voor het thuis voor de deur staan.