Daarnet las ik via Facebook een post van iemand die middelen zocht tegen teken, voor haar paard. Hierop kwam als eerste reactie iemand die het had over een halsband van kralen, die super goed zou werken tegen teken en dat dit misschien voor een paard ook wel kon werken.
Hé?

Na wat opzoekwerk kwam ik dit tegen:
"De Keramiek EM kralen kunnen gebruikt worden om zelf een halsband van te maken voor de hond of de kat. EM-X pijpjes (buisjes) waarin Effectieve Micro-organismen (EM) zonder toegang van lucht (anaeroob) ingebakken zijn. De pijpjes hebben een lengte van 1 cm en een doorsnee van 1 cm.
EM-X keramiek bestaat uit natuurlijke klei, EM-X en EM.
De EM-X pijpjes gaan een levenlang mee.
Gebruiksaanwijzing:
- Maak een halsband met daarin de Keramiek kralen
- De halsband het liefst zo veel mogelijk om laten
- Na ongeveer 2/3 weken constant dragen zal de band op peil zijn. (hij mag wel even af bij wild spelen)
- De halsband elke 2 weken afspoelen met schoon water om vervuiling tegen te gaan. Daarna laten drogen in de zon. Hierdoor blijft de werking en resonantie optimaal."
Ik had er werkelijk nog nooit van gehoord, en dacht oprecht dat het om een late 1 april grap ging

Maar ben wel erg benieuwd geworden naar het exacte mechanisme erachter, en of er misschien bokkers zijn die er ervaring mee hebben (positief/negatief)