Gedrag jonge binnenkat veranderd. Tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tellie

Gedrag jonge binnenkat veranderd. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 07:28

Wij hebben sinds 7 maanden een hele leuke lieve jonge kater. Inmiddels is meneer ook gecastreerd. Wij wonen in centrum Rotterdam en hebben daarom niet de mogelijkheid meneer naar buiten te laten en een balkon is helaas ook niet aanwezig.

Sinds anderhalve maand heb ik een nieuwe baan waardoor ik 5 dagen per week aan het werk ben (ben van 15 uur naar een 40-urige werkweek gegaan). Vriend werkt er 4. Sinds ik minder thuis ben merken we dat Bob een stuk vervelender begint te worden. Handen aanvallen, niet meer knuffelig. We spelen iedere avond met hem. Hij is dol op z'n muis apporteren. Het huis is ook zeker groot genoeg. Aan ruimte binnenshuis in ieder geval geen gebrek.

Maar die gedragsverandering zit me toch niet lekker. Iemand tips hoe ik Bob z'n doordeweekse dagen iets kan oppimpen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 07:34

Hij is een pubertje nu. Rond 7 maanden kunnen ze baldadig worden. Spelen gaat feller en fanatieker.

Als hij te fel speelt ophouden en negeren.

En voldoende kattenspeelgoed in huis. Je hebt tegenwoordig heel veel.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 07:57

Ik denk dat het een combinatie is van puberen en verveling, hij moet ineens een stuk meer alleen thuis zijn natuurlijk.

Misschien kun je hem ook wat meer bezig heden geven die hij kan doen

Bijv brokjes in een snuffelmat of zo n toren waar ze met der poot een brokje uit moeten halen.

Misschien voordat je weg gaan even een kwartiertje met hem spelen, als hij echt te fel word met spelen zou ik het spel beëindigen en weer beginnen zodra hij weer rustig is

ilse46

Re: Gedrag jonge binnenkat veranderd. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 08:17

Maatje er bij nemen eventueel..dit is vervelend voor jullie..Mijn vriendin heeft afstand gedaan van haar kat omdat hij ook niet naar buiten mocht en haar stelselmatig aanviel uit het niets..weekje ziekenhuis tot gevolg vanwege een ontsteking in haar hand..

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 08:45

Wij hebben ook twee binnenkatten, die wel al twee jaar ouder zijn. Omdat wij het ook een beetje sneu vinden dat wij beide overdag weg zijn verstoppen wij de brokjes in plaats van het in een voerbak aanbieden. Daarbij doen we ook een deel van de brokjes in een lege eierdoos of een doos met wc rollen, zodat ze in ieder geval moeite moeten doen om de brokjes te vinden en ze er meer tijd aan kwijt zijn

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 08:51

Toen dat hier begon hebben wij er een katertje bij genomen. Het was vanaf dag 1 over. De 2 speelden met elkaar en dat doen ze nog steeds. Als ik zie hoe dat er aan toe gaat ben ik zo blij dat we dat gedaan hebben (en dat het mijn handen niet zijn)! Afbeelding

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 09:25

Jonge(re) kat erbij nemen, doe dat dan wel op proef, sommige combinaties matchen niet.

kattenspeelgoed, onze katten zijn dol op de 'knikkerbaan' (http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... m=cat_toys) en verder natuurlijk op nepmuisjes, balletjes etc. Ook de tunnels vinden ze erg leuk, maar dan vooral om elkaar door achterna te zitten.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 09:38

Extra kat zitten we inderdaad over na te denken, maar inderdaad moet het wel matchen. We willen het liever wel pas doen als de verbouwing af is dat ze zich ook echt van elkaar kunnen afzonderen mochten ze dat willen.

's Morgens voor mn werk spelen is geen optie. Denk dat mn vriend me afmaakt aangezien het half 6 is als ik opsta :')

Zal eens wat voederspeeltjes gaan bouwen dit weekend. Kan hij zich in ieder geval daarmee bezig houden overdag. Tunnel heeft hij, vind hij geen drol aan. Meeste speeltjes interesseren hem geen reet. Laat hij verder ook compleet links liggen. Meneer is aardig verwend wat betreft speeltjes. Het enige waar hij echt aandacht voor heeft is zijn rammelmuis. Die moet ook overal mee naar toe.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 10:52

Zo'n stokje met veertje kan je ze nog wel mee laten rennen. Maar uiteindelijk hielp dat hier allemaal ook maar een klein beetje.

Leuk als je er een jonge kat of kitten bij neemt!

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 23:44

Ik denk dat als je er een kitten/kat van ongeveer gelijke leeftijd bijneemt er een grote kans is dat het probleem over is. Heb ik ook gedaan, mijn jonge kat was ook vervelend en klierderig. De andere kat wou ook niet met hem spelen (dus zij werd ook nog al eens besprongen om "spelen" af te dwingen). Sinds de, speelse, kitten er is is zowel het klieren als het bespringen van d3 andere kat over. Ze zijn heel leuk samen en het ging direct goed. Dat laatste kan natuurlijk per kwt verschillen, blijft een gok.