Hamster vermaken

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nightingale
Berichten: 1096
Geregistreerd: 11-03-11

Hamster vermaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-18 15:21

Afgelopen nacht is mijn Syrische hamster voor de tweede keer uit zijn hok ontsnapt. Vanochtend om 5 uur trof ik hem dolgelukkig aan in het voerkastje, waar hij inmiddels een heel zakje snoepjes leeg had gehaald :+ Ik heb echt geen idee hoe hij het luikje steeds open krijgt, maar ik heb mijn lesje geleerd en meteen de sluiting verstevigd.

Nu ben ik me wel gaan afvragen of hij wel gelukkig is met zijn leventje zo. Zijn hok is groot genoeg en hij heeft van alles te doen, maar het blijft een hok. Ik heb een aardig grote ren voor hem waar hij regelmatig in los mag, maar hij wordt vaak pas vrij laat wakker en ik ga vroeg naar bed, dus dan heeft hij ook niet veel tijd daar. Ik begin het een beetje sneu te vinden.

Het liefst zou ik iets voor hem verzinnen dat hij 's nachts ergens veilig los kan lopen (met toegang tot zijn hok) en ik hem 's ochtends weer in het hok doe. Ik zou de kamer waar hij in staat af kunnen sluiten, maar dan kan hij alsnog in allerlei hoekjes kruipen. De ren vertrouw ik niet helemaal zonder toezicht, zijn uitbraakkunsten zijn indrukwekkend dus daar zou ik eerst wat op moeten verzinnen.

Waar het dus op neer komt: ik wil hem heel graag wat extra vrijheid geven, maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe. Iemand hier ideeën, bijvoorbeeld hoe ik de ren veiliger kan maken? Of zou er een andere oplossing zijn?

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Hamster vermaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 15:24

Je hebt tegenwoordig van die aquariums van glas en dan ingericht met zaagsel en attributen etc.
Dat ziet er altijd wel vermakelijk uit.

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 15:24

Je hok is groot genoeg maar hoe groot? En hoe ziet de inrichting van het hok eruit ?
Mijn hamster was ook niet gelukkig in zijn aqua, maar toen ik de inrichting had veranderd en onwijs veel bodembedekking erin had gedaan was hij veel gelukkiger :)

Nightingale
Berichten: 1096
Geregistreerd: 11-03-11

Re: Hamster vermaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-18 15:38

Ik heb op dit moment deze: https://www.zoo-enzo.nl/hamsterkooien/f ... 25086.html
Hij heeft een 30 cm wiel, een tunneltje, twee huisjes, een zandbakken en knaagspeeltjes. Graven in de bodembedekking doet hij eigenlijk niet.

Ik weet inmiddels dat dit hok misschien minimaal is qua grootte, maar ik heb op dit moment te weinig ruimte voor permanente uitbreiding. Daarom hoopte ik iets met loslopen te kunnen verzinnen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 18:23

Nightingale schreef:
Ik heb op dit moment deze: https://www.zoo-enzo.nl/hamsterkooien/f ... 25086.html
Hij heeft een 30 cm wiel, een tunneltje, twee huisjes, een zandbakken en knaagspeeltjes. Graven in de bodembedekking doet hij eigenlijk niet.

Ik weet inmiddels dat dit hok misschien minimaal is qua grootte, maar ik heb op dit moment te weinig ruimte voor permanente uitbreiding. Daarom hoopte ik iets met loslopen te kunnen verzinnen.

Jammer dat je eerst zegt dat de kooi groot genoeg is. Volgens mij is 60x40 echt te klein voor een hamster. Ik zou toch een aqua van minimaal 80x50 op de kop tikken voor je hamster en die indelen a la hamsterscaping.

Even heel kritisch naar je kamerindeling kijken en creatieve oplossingen verzinnen om het aqua toch te kunnen plaatsen. Als je je huidige indeling post willen mensen vast wel meedenken over een oplossing. Komt dan vast goed +:)+ .

xDenies

Berichten: 13506
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 18:25

GDG schreef:
Nightingale schreef:
Ik heb op dit moment deze: https://www.zoo-enzo.nl/hamsterkooien/f ... 25086.html
Hij heeft een 30 cm wiel, een tunneltje, twee huisjes, een zandbakken en knaagspeeltjes. Graven in de bodembedekking doet hij eigenlijk niet.

Ik weet inmiddels dat dit hok misschien minimaal is qua grootte, maar ik heb op dit moment te weinig ruimte voor permanente uitbreiding. Daarom hoopte ik iets met loslopen te kunnen verzinnen.

Jammer dat je eerst zegt dat de kooi groot genoeg is. Volgens mij is 60x40 echt te klein voor een hamster. Ik zou toch een aqua van minimaal 80x50 op de kop tikken voor je hamster en die indelen a la hamsterscaping.
.


Voor een Syrische hamster 100x50 :)


Ik zeg alleen maar dit:
https://www.facebook.com/groups/1143161 ... =bookmarks
&
http://www.hamsterypurecolour.nl/hamsterscaping/

Succes!

Eske_B

Berichten: 15105
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Hamster vermaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 18:30

Ik zou een grotere kooi nemen. M'n dwerghamster zat eerst in een kooi van 60×40x50, maar was daar niet gelukkig in. Veel stereotype gedrag. Nu verhuisd naar een kooi van 80×30 en op een leuke manier ingericht. Hij voelt zich daar echt veel beter.

Je zou ook een hamsterren kunnen gebruiken, maar dan moet je echt uitkijken dat ie niet ontsnapt.

Voorbeeld:
Afbeelding
Afbeelding

melody2
Berichten: 891
Geregistreerd: 26-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 18:34

Een buizenstelsel aan je hok koppelen. Ik had, met allemaal bochten op verschillende hoogten, 5 meter buis voor mijn hamster. Hij vermaakte zich daar prima in. Daar is ook een hamsterlab aan te koppelen waar die van mij een nest in had gebouwd.

AnnickT

Berichten: 1474
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 18:47

melody2 schreef:
Een buizenstelsel aan je hok koppelen. Ik had, met allemaal bochten op verschillende hoogten, 5 meter buis voor mijn hamster. Hij vermaakte zich daar prima in. Daar is ook een hamsterlab aan te koppelen waar die van mij een nest in had gebouwd.

Buizen zou ik juist echt niet adviseren, zeker voor syren niet, gezien de normale ferplast buizen voor syren te klein zijn.
Hamsters vermaken zich het beste met graven en zelf gangenstelsels maken, dus een bodembedekking van minmaal 25-30 cm zou ideaal zijn.

Naast dat een groter verblijf een goed idee is (want een ren vervangt geen verblijf), kun je ook hier eens naar kijken. Iets wat in Duitsland nog wel eens gedaan wordt: een "Dauerauslauf" waarbij de hamster zelf kan kiezen waar hij wil zijn. Vanaf het verblijf wordt een trap gemaakt die naar de ren leidt, dus de hamster kan altijd weer terug.

Zie daarvoor deze links:
Klik

Klik (iets naar onder scrollen

Klik (tweede bericht voor foto's van de trap)

Nightingale
Berichten: 1096
Geregistreerd: 11-03-11

Re: Hamster vermaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-18 19:47

Oké, dan zal ik toch maar eens gaan rondkijken naar de mogelijkheden voor een groter hok. Ik had 60x40 of zelfs 50x30 als minimum in mijn hoofd, maar ik zie nu ook wel dat dat hem te weinig ruimte geeft. Daarom ook dit topic, dus bedankt voor het meedenken :)

Oprechte vraag: denken jullie echt dat hij gelukkiger zal zijn met een paar vierkante decimeter extra kooiruimte dan met een ren van een paar vierkante meter?

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 19:49

Nightingale schreef:
Oprechte vraag: denken jullie echt dat hij gelukkiger zal zijn met een paar vierkante decimeter extra kooiruimte dan met een ren van een paar vierkante meter?


Ja, zeker weten.
Flinke laag bodembedekking (en dan echt minimaal 30-40 cm!) en je hamster uitdagen om te graven. Bv. wat lekkers verstoppen onder het zaagsel.

xDenies

Berichten: 13506
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 19:54

Nightingale schreef:
Oké, dan zal ik toch maar eens gaan rondkijken naar de mogelijkheden voor een groter hok. Ik had 60x40 of zelfs 50x30 als minimum in mijn hoofd, maar ik zie nu ook wel dat dat hem te weinig ruimte geeft. Daarom ook dit topic, dus bedankt voor het meedenken :)

Oprechte vraag: denken jullie echt dat hij gelukkiger zal zijn met een paar vierkante decimeter extra kooiruimte dan met een ren van een paar vierkante meter?


50x30 was de vroegere adviesmaat voor een Russische Dwerghamster. 60x40 is de (extreem) vroegere adviesmaat voor een Syr geweest. Ik praat dan toch wel over zo'n acht jaar terug.
Ondertussen weten we meer en letten (normaal gezien) meer op natuurlijk gedrag. Hoe meer natuurlijk gedrag, hoe fijner en gezelliger de hamster is/wordt.

Mijn russen wonen op 100x58cm en zijn een wereld van verschil dan met hun kleinere ruimtes van 60x40.

Mijn Syr heeft op 120x50 op deze manier gewoond (al zou ik het nu helemaal anders doen, vandaar de linkjes die ik deelde).

Afbeelding

Afbeelding

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Hamster vermaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 15:12

Echt ik vind die bakken geweldig !! Het is dat ik al 2 enorme honden heb.
Vroeger veel hamsters gehad ! Toen had niemand dat geweldige idee uitgevonden.