Welk hondenras past bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bartjeminoes

Welk hondenras past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 21:15

Ofja mij.. Ik vraag dit voor een vriend van me

Een goede vriend van me heeft een huisje gekocht en gaat nu samenwonen. En willen graag een hondje..
Hij is bekent met honden dus dit wordt niet zijn eerste hond ook niet voor zijn vriendin overigens.

Wil wel even melden dat ze absoluut geen haast hebben en er goed over nadenken en geen overhaaste beslissingen maken! Dus alles word goed overwogen en ze weten waar ze aan beginnen.

Wat zoeken ze:
-kleine of eventueel middenmaat
-kan alleen zijn
-lief, aanhankelijk, vriendelijk
-makkelijk meegaand karakter
-makkelijkke vachtverzoring
-niet al te druk

Alvast bedankt voor het meedenken!

hoikimmmy

Re: Welk hondenras past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 21:20

Op de makkelijke vachtverzorging na zou ik echt voor een samojeed gaan. Dat is sowieso mijn lievelingsras. Super relaxt, red zich prima alleen en houdt van knuffelen.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 21:44

Een Whippet!

Je moet uiteraard houden van de typische windhonden bouw maar anders is een Whippet zeker een goede kanshebber voor jullie denk ik.

Middelmaat hond, geen vachtonderhoud sterker nog ze hebben amper vacht dus ze ruien echt amper. Het gevolg is wel dat ze in de winter een jasje aan moeten én dat ze best graag bij je onder de deken liggen als ze de kans krijgen :). In de zomer hebben ze weinig hinder van de warmte waardoor je daar geen groot omkijken naar hebt. (Oververhitting)

Het karakter is heerlijk, super makkelijke en rustige huishonden. Heel ongecompliceerd en easy going. Daarbij zijn ze erg gericht op jou en luisteren ze goed wanneer het evenwichtige volwassenen zijn. Echter hebben ze een beperkte will to please.

Tijdens de wandelingen zijn ze wat explosiever om het rustige gedrag binnenhuis wat te compenseren. Ze rennen graag en dit is ook echt een basisbehoefte, ze moeten elke dag wel even vol gas kunnen en dat is best hard. Daarbij hebben ze ook wat jachtdrift, de één meer dan de ander. Dus in sommige gebieden of stukken is loslopen daarom minder ideaal. Ze jagen vooral graag op ook weer vanwege die ren behoefte ze speuren niet.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 21:47

Mmm, ik heb wel wat ervaring met windhonden en zou niet durven zeggen dat "ongecompliceerd" bij elke windhond hoort.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 21:53

Een poedel? Die verharen ook niet, maar moeten wel af en toe getrimd worden.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 22:09

Wilt hij veel gaan wandelen met zijn hond? En dan vooral in het bos op of velden of meer een rondje in het dorp. Lijkt me ook wel belangrijk, want in het dorp of in de stad lijkt een windhond mij niet zo'n goed idee. Maar misschien vind hij dat juist leuk!
Een labrador

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 09:10

Lukasje schreef:
Mmm, ik heb wel wat ervaring met windhonden en zou niet durven zeggen dat "ongecompliceerd" bij elke windhond hoort.

Dat klopt, daarom heb ik het ook specifiek over een whippet. Het zijn makkelijke honden als je rekening houdt met hun gedrag buiten én ren behoefte. ;)

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-18 14:25

Dankjewel! De samojeed die genoemd werd is wel heel aansprekend moet ik zeggen :) de whippet daarin tegen toch wat minder.

De labrador is overigens ook een prima optie!

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 18:18

Hou er wel rekening mee dat met een samojeed je dagelijks mag stofzuigen met al dat haar, onderschat het niet hoor. In de rui periode mag je helemaal aan de slag.

En in de zomer zijn ze erg erg gevoelig voor oververhitting. Het is immers een hond bedoelt voor koude temperaturen. Je kan dus niet compleet zorgeloos op pad dat moet je echt plannen (vroeg of laat in de avond). Verder zijn tropische temperaturen bij deze honden snel een probleem dus mee op vakantie naar warmere landen gaat eigenlijk gewoon niet.

Heb deze honden een periode uitgelaten, zeker erg lieve honden verder!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 19:42

Wat voor soort honden hebben ze al eerder gehad?
Moet alleen kunnen zijn...zoeken ze herplaatser? Wat is de bedoeling qua alleen zijn? Af en toe paar uur of 5 volle werkdagen?
Hoeveel uur per dag actief bezig met de hond of op pad met de hond?

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 19:51

Wij hebben een airedale terrier, hele fijne hond. We hebben nu onze tweede.
Ze ruien niet dus je hebt geen last van haar (wel moeten ze twee keer per jaar geplukt worden daardoor). Verder doen we helemaal niets aan onderhoud van de vacht en hij ziet er super uit.
Heel lief en ongecompliceerd met kinderen, volwassenen en andere honden.

Wanneer we hem een beetje opjutten of de riem pakken wordt hij wel erg vrolijk en druk, maar als we ''niets'' met hem doen, dan ligt hij standaard op z'n rug met 4 poten omhoog.
Binnen blaft hij nooit (echt nooit), buiten alleen als de postbode of een andere hond langs komt. Ook is hij (net als onze vorige) heel lief naar vreemden. Ik heb ook niet het gevoel dat de airedale terrier typisch ''terrier'' gedrag vertoont, als je snapt wat ik bedoel.

Ze vinden het wel heel fijn om te wandelen en qua hoogte komt hij iets boven de knie. (schoft)

Edit: hij is érg slim trouwens. Heel leuk vinden wij dat persoonlijk. Je kunt hem gemakkelijk dingen leren en hij luistert erg goed (als je maar ''consequent'' bent).

Edit 2: Onze vorige hond, én deze hond vinden erg harde geluiden (als vuurwerk) wel eng, maar ik weet niet of dit specifiek aan het ras ligt.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door borstnoot op 31-03-18 19:58, in het totaal 3 keer bewerkt

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 19:55

lisem94 schreef:
Lukasje schreef:

Dat klopt, daarom heb ik het ook specifiek over een whippet. Het zijn makkelijke honden als je rekening houdt met hun gedrag buiten én ren behoefte. ;)

Ik ken helaas óók erg complexe whippets :(

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 22:37

Lukasje schreef:
lisem94 schreef:

Ik ken helaas óók erg complexe whippets :(

Al helemaal qua zindelijk worden

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 10:47

Wij hebben zelf altijd samojeden gehad en nooit problemen gehad met de hitte zolang ze in de schaduw konden liggen. Zijn vriendelijk naar iedereen en ideaal met kids. Ja de vacht is veel werk en als je veel meubels met stoffen bekleding hebt is het wel aardig wat werk om dat schoon te houden. Ze zijn goed te trainen mits je geduld hebt want ze hebben niet altijd even veel zin en zijn liever lui dan moe. Op vakantie mee naar spanje zou ik geen enkele hond meenemen gewoon al omdat ik bang ben voor ziektes.

Bentleyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 11:06

bartjeminoes schreef:
Dankjewel! De samojeed die genoemd werd is wel heel aansprekend moet ik zeggen :) de whippet daarin tegen toch wat minder.

Als ze geen drukke hond willen dan zou ik al zeker geen bruine labrador nemen. Ik ken er zo een paar en die zijn echt ontzettend druk. Men beweert dat blonde labradors wel rustiger zijn maar daar heb ik geen ervaring mee. Het lijkt me ook vreemd dat de kleur het karakter zou bepalen...

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 20:28

En wat denken jullie? Ik ben wel erg benieuwd :Y)

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 21:24

Bentleyyy schreef:
bartjeminoes schreef:

Als ze geen drukke hond willen dan zou ik al zeker geen bruine labrador nemen. Ik ken er zo een paar en die zijn echt ontzettend druk. Men beweert dat blonde labradors wel rustiger zijn maar daar heb ik geen ervaring mee. Het lijkt me ook vreemd dat de kleur het karakter zou bepalen...

Ik denk dat dat ook wel aan de opvoeding ligt. Zelf ken ik meerdere labradors die echt heel makkelijk zijn en ze zullen ook niet voor niks ingezet worden als geleidehond. Als ze maar een goede training krijgen dan kom je al ver.