Heel bolle goudvis die goed rondzwemt, oorzaak?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Heel bolle goudvis die goed rondzwemt, oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 22:10

Vanavond heb ik 9 goudvissen in mijn vijver gezet, nummer 10 kan er mogelijk nog aankomen.

Mijn bejaarde overbuurman moest met redelijke spoed van zijn vijver af ivm zijn gezondheid en wist niet wat te doen met zijn vissen. Mijn vijver was al jaren visloos na bezoekjes van een reiger. Plaats genoeg dus voor een aantal fikse vissen op leeftijd.

Niet bepaald een toonbeeld van goed vissen verhuizen maar ik moest iets, zuurstofplantne zijn nog niet te koop ben ik vandaag achter gekomen. Diverse watertests wezen wel uit dat water in perfecte conditie is. Ik heb een zwaar filter en pomp er altijd opstaan en er komt een uv lamp nog deze kant op van hem. Die zal ik nog moeten monteren.

Vijver is bijna 10000 l flink meer dan ik dacht maar heb waterstand even nagekeken nadat ik vijver voor de helft heb moeten hervullen. Een vis had een redelijk verse wond, ik weet dat hij vorige week een reiger op bezoek heeft gehad en wat vis miste ook.

Maar een van de wat kleinere vissen is extreem bol/dik. Zwemt normaal dus geen zwemblaas probleem. Goed ind e schubben, mooie heldere ogen, geen enkel plekje op de vinnen. Kortom een zo op het oog gezonde vis alleen dan breder dan dat ie lang is. Alsof hij 11 maanden drachtig is, :+ .

Alleen wat is de oorzaak? Kunnen vissen zo vol eitjes of visjes zitten dat ze zo bol worden of een tumor of afwachten. De vissen zijn minstens 10 jaar oud maar mogelijk ouder. Tenminste hij heeft ooit een keer 20 goudvissen gekocht. Maar het grootte verschil tussen de vissen is enorm.

Afbeelding

Afbeelding

Verschil in grootte goed te zien, de grootste is van kop tot puntje staart minstens 80 cm. Anderen zijn kleiner (nakomelingen?)
Afbeelding

Shirley

Re: Heel bolle goudvis die goed rondzwemt, oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 22:12

80 cm? :wow:

Die bolle lijkt wel drachtig.
Te mooi symmetrisch voor een tumor, lijkt me...

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 22:13

Zelfde gedachte als hier boven

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 22:21

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 22:23

Is idd mooi symmetrisch verdeeld. Ooit wel eens een drachtige guppie gehad maar die zijn zo klein moeilijk te zien. Deze lijkt een skippybal te hebben ingeslikt. :(:)

Echt mega beesten, lijf is al groot staart is echt bijna een derde van de vis. De bak is 60 bij 50 ongeveer en de vis moest in een hoekje zitten omdat ie er niet inpaste ook. Die is de tweede van links op de onderste foto. Paste ook niet in het netje. Die was ooit voor de kleine visjes. Moet geloof ik een flink groter net kopen.

Maar ik kan dus misschien babys verwachten? Zou ook deze nakomeling kunnen zijn omdat deel zoveel kleiner is? Zelf ervaring met kois en shubinkins en windes in deze vijver. Nog nooit een goudvis gehad. Een van mijn kois en een shubinkin heeft toen wel eens jongen gehad. Zag op een gegeven moment witte ministreepjes door de vijver schieten. <3 helaas alleen heeft een reiger toen flink huisgehouden en mijn laatste koi een fkse is van ook tegen de 80 cm heb ik toen half aangevreten moeten doden. Zo vreselijk ;(

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 22:26

Karuna, als je geen net over de vijver wil moet je struikeldraden spannen. Dat zijn lijnen (vis)draad op paaltjes, met een bepaalde tussenafstand. Ik weet zo even niet precies hoeveel. Reigers landen namelijk op gazon/terras en stappen dan je vijver in. Met die draden lukt ze dat niet. Mijn vader heeft dat en het werkt perfect.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 22:27

Getsiederrie!
Heb je nu iets om de reigers af te schrikken?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 22:27

Buikwaterzucht ken en herken ik. :j heeft een van mij kois eens gehad. Dat is het zeker niet.

Haarbal heb ik :j hele vijver rondom en erover heen. Dunne visdraad op stokjes.

Destijds deels maar bij vlonderterras kon dat niet. Nu is vlonderterras weg inmiddels. Dat stuk wordt wel weer terras door grind of brekerszand maar wil een randje plantjes en stenen langs dat stuk vijver maken. Rest is ook inmiddels anders ingericht en beter beplant. Laatste jaren heeft reiger wel landingen gemaakt maar kon al bijna niet meer bij de vijver komen,
Laatst bijgewerkt door karuna op 28-03-18 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 22:28

+:)+ Dan heb ik niks gezegd! :*

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 22:28

Reken maar niet op babies, goudvissen zijn niet drachtig maar leggen eitjes. En daar is het nu nog te koud voor.

Mogelijk zijn is het versteende kuit van vorig jaar. Kun je aan de buik voelen? Is het hard of flubberig zacht?

Meest waarschijnlijk lijkt me buikwaterzucht of een tumor. Bij buikwaterzucht staan de schubben uit elkaar als een dennenappel. Behandeling in zoutwater kan dan helpen, maar meestal eindigt het niet goed.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 22:29

Super!
Dat wil je niet nog eens meemaken :n

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 22:32

Carina ik herken buikwaterzucht dat is dit zeker niet. Heb destijds mijn koi kunnen redden door idd zoutbaden en veel geduld. Vis is verder perfect op orde, nette gladde glimmende schubben,

Heb voorzichtig met natte handen gevoeld. Is soepel geen harde massa of zo. Ook zeker geen lucht. Voelt als een handvol gelatine iets steviger. Mona pudding is denk ik de juiste stevigheid

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 22:33

Afbeelding

Afbeelding

Draadjes zijn nauwelijks te zien. Vanavond snel neergezet, morgen bij goed licht en droog weer even goed bekijken of dit voldoende is. Was stromende regen vanavond.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 22:36

Die hebben lekker de ruimte!
Mooi +:)+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 22:38

Links zit ook nog stukje daar staan oa irrissen en iets pijpachtigs groene sprieten. L vormige bak van 3 bij 2. Diep stuk is 3 m lang ongeveer 80 cm diep) ondiepe 2 m (ongeveer 40 cm water)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 22:43

Je weet zeker dat de buurman geen monatoetjes voerde?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 22:45

Ga ik van uit van niet. :+ Wel teveel denk ik alle vissen lijken te dik. Heb een mega zak voer al hier staan. Ruim 5 kilo waar hij schijnt binnen een 4 'maanden doorheen ging steeds. :oo ik deed met de helft met meer vissen dubbel zo lang zo ongeveer, paar bolletjes per vis maximaal :')

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 22:48

Dus je nieuwe geschubde vriendjes gaan op dieet! XD Is wel beter voor de waterkwaliteit ook... :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 23:00

Gewoon matig voeren. Dat wat ze in twee minuten op kunnen. Ga alleen als dit voer op is over op kleinere korrels. Dit zijn mega dikke bijna knikkers hihi

Eerst hopen dat ze allemaal de verhuizing overleven
Laatst bijgewerkt door karuna op 28-03-18 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 23:00

Gelukkig zijn ze wel sportief! :))
Verder heb ik niks zinnigs te zeggen want ik heb totaal geen verstand van vissen. :')

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 23:18

Wat een prachtige goudvissen <3
Ze hebben heerlijk de ruimte wat ook wel heel belangrijk is voor ze.
Heb zelf ook 4 goudvissen en nog elke dag plezier van
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 23:22

O wow dat is wel even iets anders dan een buitenvijver met risico op reigers en zo,

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 23:23

Bij buikwaterzucht denk ik aan uitstaande schubben. Dat zie ik hier niet. Wormen misschien?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 23:24

Geen idee. Hoe weet je dat en hoe ontworm je een vis en hoe komen ze eraan dan? Dit is de enige die het heeft, de rest is wat mollg en de enige echt lichte is slank.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 23:25

nardxash schreef:
Wat een prachtige goudvissen <3
Ze hebben heerlijk de ruimte wat ook wel heel belangrijk is voor ze.
Heb zelf ook 4 goudvissen en nog elke dag plezier van
[ [url=m/QYqsFI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Goudvissen hebben graag fijnere bodembedekking om te grondelen. Doe ze dat plezier. En echte planten...