Mijn bejaarde overbuurman moest met redelijke spoed van zijn vijver af ivm zijn gezondheid en wist niet wat te doen met zijn vissen. Mijn vijver was al jaren visloos na bezoekjes van een reiger. Plaats genoeg dus voor een aantal fikse vissen op leeftijd.
Niet bepaald een toonbeeld van goed vissen verhuizen maar ik moest iets, zuurstofplantne zijn nog niet te koop ben ik vandaag achter gekomen. Diverse watertests wezen wel uit dat water in perfecte conditie is. Ik heb een zwaar filter en pomp er altijd opstaan en er komt een uv lamp nog deze kant op van hem. Die zal ik nog moeten monteren.
Vijver is bijna 10000 l flink meer dan ik dacht maar heb waterstand even nagekeken nadat ik vijver voor de helft heb moeten hervullen. Een vis had een redelijk verse wond, ik weet dat hij vorige week een reiger op bezoek heeft gehad en wat vis miste ook.
Maar een van de wat kleinere vissen is extreem bol/dik. Zwemt normaal dus geen zwemblaas probleem. Goed ind e schubben, mooie heldere ogen, geen enkel plekje op de vinnen. Kortom een zo op het oog gezonde vis alleen dan breder dan dat ie lang is. Alsof hij 11 maanden drachtig is,

Alleen wat is de oorzaak? Kunnen vissen zo vol eitjes of visjes zitten dat ze zo bol worden of een tumor of afwachten. De vissen zijn minstens 10 jaar oud maar mogelijk ouder. Tenminste hij heeft ooit een keer 20 goudvissen gekocht. Maar het grootte verschil tussen de vissen is enorm.

Verschil in grootte goed te zien, de grootste is van kop tot puntje staart minstens 80 cm. Anderen zijn kleiner (nakomelingen?)