Overlast van honden..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cheeky

Overlast van honden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 11:44

Hi allemaal,

Even een vraagje over het volgende, want ik weet gewoon niet wat ik eraan moet doen.

We hebben vorig jaar een nieuw huis gekocht, in een geweldige buurt en zijn nog steeds super blij dat we de stap gemaakt hebben. Maar we kwamen er al snel achter dat in het hele blok nog 1 huur woning is, die nogal wat lawaaierige bewoners heeft. Ze zijn klein en nogal harig, hahaha :')

Voor ons op zich nog niet echt een probleem natuurlijk, het zijn en blijven honden en je moet elkaar natuurlijk ook wel wat gunnen.. Maar het vervelendste is, het volgende:

- Je hoort de honden afgaan en het geluid is zo hard dat je het in ons hele huis hoort ( terwijl er nog 1 woning tussen zit )
- Ik dacht die heeft er 2/3, maar het blijken er een stuk of 15 te zijn!
- De hondjes worden nooit echt uitgelaten, we zien er wel eens 2 in de achtertuin maar dat is het dan ook.

Opzich hebben we naast het geluid ( alle hondjes gaan als een malle af, als er maar iemand langs loopt ) totaal geen overlast. Maar het is natuurlijk niet gezond om met 15 hondjes en 3 mensen in een woning te zitten, en al helemaal niet als die hondjes nooit uitgelaten worden.. Ik ben een beetje bang voor de zomer, als het erg warm word en je misschien dingen gaat ruiken die je liever niet wilt ruiken.. :(

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik moest even m'n verhaal kwijt en weet ook niet waar ik goed aan doe..

tengeltje11

Re: Overlast van honden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:54

Ik snap het probleem niet?
Je hebt geen last van het geblaf,maar bent bang dat je mss geuroverlast zal hebben?

Wacht het gewoon af lijkt me een betere optie?

En 15 honden in een huis....tja,geen enkele wet verbiedt het,zolang de dieren verzorgd worden à la eten en drinken,kan niemand hen dat verbieden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:55

Ik zou de wijkagent inschakelen, laat hem maar een kijkje gaan nemen. Kijk, zijn het nou 2 honden, heeft het wellicht nog nut om zelf even de mensen aan te spreken. Maar in dit geval lijkt dat me toch vrij zinloos.

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:56

Bellen met 144. Zij kunnen gaan kijken of de situatie voor de dieren wel goed is en eventueel begeleiden naar een betere situatie. Als de situatie voor de honden beter wordt gemaakt ga ik er van uit dat ze ook minder zullen blaffen omdat er minder stress is. Kunnen zij niets doen dan weten ze misschien wel een andere weg die jou kan helpen, wijkagent o.i.d..

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:57

15 honden en 3 mensen in een huis lijkt me maatschappelijk niet meer echt acceptabel tegenwoordig. Dus klagen bij de woiningbouwvereniging/eigenaar van het pand over geluidsoverlast. Dossieropbouw.

Bovendien kom je er vrij snel achter hoe de woningsbouwvereniging/eigenaar van het pand in de wedstrijd zit.

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 12:31

tengeltje11 schreef:
Je hebt geen last van het geblaf,maar bent bang dat je mss geuroverlast zal hebben?

En 15 honden in een huis....tja,geen enkele wet verbiedt het,zolang de dieren verzorgd worden à la eten en drinken,kan niemand hen dat verbieden....

Op den duur word het geblaf wel eens irritant, maar we willen ook niet zomaar op de stoep staan en dus accepteren we het nu zoals het is. Maar straks in de zomer zijn we bang dat de stank erbij gaat komen en dan loopt de emmer misschien wel over.

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 12:33

Er is ( hoorde ik van onze buurvrouw ) al eens iemand van de dierenbescherming of politie geweest, helaas heeft die toen niks gedaan. Ze bleken net alles op tijd te hebben schoongemaakt enz.. Vind het maar zielig zo 15 hondjes bij elkaar..

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:35

Even contact opnemen met de wijkagent. Die kan advies geven en ook de boel even in de gaten houden. 15 honden in 1 huis lijkt me geen wenselijke situatie.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:37

Hoe weet je dat het er 15 zijn als je ze nooit buiten ziet? :o?

Je hebt er nu nog geen overlast van dus ik denk dat je er niet heel veel mee kan.
Idd wijkagent inschakelen, of even contact opnemen met de gemeente.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:41

zielig is geen wetsartikel. en godzijdank wordt daar niet op gehandhaaft. lekkere boel wordt het dan.

als je geen last hebt van het geblaf, lekker laten gaan. heb je van de zomer last van stank, kun je de wijkagent bellen. die zal dan beoordelen hoe of wat.

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 13:02

Paris_ schreef:
Hoe weet je dat het er 15 zijn als je ze nooit buiten ziet? :o?

Onze buurvrouw is regelmatig binnen geweest, zij vertelde het.. Plus je hoort duidelijk aan het geblaf dat het er niet 3 zijn.. ;)

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 13:04

NenaC schreef:
zielig is geen wetsartikel. en godzijdank wordt daar niet op gehandhaaft. lekkere boel wordt het dan.

als je geen last hebt van het geblaf, lekker laten gaan. heb je van de zomer last van stank, kun je de wijkagent bellen. die zal dan beoordelen hoe of wat.

Helemaal met je eens, ik ga het ook gewoon ff in de gaten houden.. Het is af en toe behoorlijk irritant, maar laat ik zo zeggen dat we erger gewend zijn.. ;) Het is voor mij ook even kijken wat de mogelijkheden zijn, en bij wie je met zoiets kan aankloppen, zonder dat het escaleert. :j

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:08

cheeky schreef:
tengeltje11 schreef:

Op den duur word het geblaf wel eens irritant, maar we willen ook niet zomaar op de stoep staan en dus accepteren we het nu zoals het is. Maar straks in de zomer zijn we bang dat de stank erbij gaat komen en dan loopt de emmer misschien wel over.

Dus je irriteert je nu al aan het geblaf, straks in de zomer ga je het ook nog ruiken en dan loopt de emmer inderdaad over..

Waarom ga je niet gewoon even naar je nieuwe buren, stel je netjes voor (als je dat al niet gedaan hebt) en leg op een nette vriendelijke manier jouw probleem aan hun uit. Ik heb toch liever dat mijn buren meteen hun irritaties aan mij door geven, zodat ik er rekening mee kan houden.

Je zou ook nog aan een andere buurtbewoner kunnen vragen of er veel geur overlast is, dan weet je dat ook meteen..

En anders vraag eens of ze op de koffie komen, zo kun je op een nette buurtvriendelijke manier misschien te weten kan komen waarom ze zoveel honden hebben.. Misschien hebben ze wel een dagopvang ofzo.. Weet jij veel ;)

Om nu meteen de wijkagent in te schakelen maak je geen vrienden mee, vooral niet als je niet eerst even de moeite neemt om daar even persoonlijk naar toe te gaan.

Ik ben nu op het moment ook aan het verhuizen, heb me netjes bij de buren voor gesteld. En mijn honden ook. Heb ook gezegd dat ik het erg op prijs stel als er irritaties zijn, zodat ik hier rekening mee kan houden.. Ook mijn honden hebben de eerste week een anti blaf band om.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:10

Is het vanaf een bepaald aantal honden niet 'bedrijfsmatig' of moet je daar geen toestemming van de woningbouw of verhuur van hebben? Zijn het koop of huurwoningen?

Maar verder :als je nu nog geen klachten hebt, is het vrij zinloos en overdreven om er al iets mee te willen doen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:20

Als je er nog geen last van heb ,zou ik me er niet druk over maken over wat als.... Ik vind de gillende kinderen vd buren ook irritant en zeker als ik zomers lekker in de tuin zit en de radio er nog hard bij aan gaat.Maar daar kan je de kinderbescherming ook niet op af sturen.Tussen irritant en overlast zit nog een heel verschil.Je woont er zelfs niet eens naast.
Misschien fokken ze wel honden en zijn ze met alles in regel.Hoeveel huisdieren zijn toegestaan scheelt per gemeente wil je er echt wat aan doen moet je eerst dat uitzoeken.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:24

Da's het nadeel van buren en evt. gehorige huizen. Onze vorige buurman vond het altijd erg leuk om van die keiharde stamp muziek te luisteren. Maar wij hebben een hond die wel eens blaft. De andere buurman is al serieus 9 jaar aan't verbouwen en daar hebben we ook vaak last van op de meest onmogelijke tijden, maar ook hij zal onze hond wel eens horen blaffen of onze zoon Milan horen of weet ik wat. En onze buren hebben dan geen kids, maar die maken dus net zo goed overlast op een andere manier. Het is een beetje geven en nemen van alle kanten. En dan heb je natuurlijk overlast en OVERLAST en dat hangt dan ook weer heel erg samen met hoe jij als persoon in elkaar steekt en de buren. Het ligt er natuurlijk heel aan waar je een streept trekt wat betreft tolerant zijn bv.

Maar als je er nu al vrij intensief over bezig bent en het je zo opvalt, kun je het beter nu bespreekbaar maken met die desbetreffende buur ipv het laten broeien want het klinkt alsof het je wel stoort al namelijk. Anders gaat het alleen maar van kwaad tot erger.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 27-03-18 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:25

Sommige wbv hanteren een maximum aantal honden (en/of andere dieren), zo woont mijn moeder in een flat waar je maximaal 2 honden mag houden per woning om maar een voorbeeld te noemen.
Wellicht geldt dat ook voor de woningbouw van je buren.
Mocht de overlast et erg worden kun je dat ook navragen, mocht er idd een limiet zijn van bijv 2 honden dan kun je melden dat er (veel) teveel honden gehouden worden.
Hebben ze de boel netjes op orde qua toestemming etc dan is er voor hen niets aan de hand buiten een evt waarschuwing ivm overlast, zo niet dan zullen ze een deel moeten wegdoen.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:52

Cayenne schreef:
Is het vanaf een bepaald aantal honden niet 'bedrijfsmatig' of moet je daar geen toestemming van de woningbouw of verhuur van hebben? Zijn het koop of huurwoningen?

Maar verder :als je nu nog geen klachten hebt, is het vrij zinloos en overdreven om er al iets mee te willen doen.

Ik heb even gegoogled en dat is vanaf 20 honden of als de activiteiten bedrijfsmatig zijn (als ze er geld voor krijgen).

https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... rijfsmatig

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 13:53

Ja, mijn gedachten was dat het misschien om een fokker gaat. Dan is het ook bedrijfsmatig.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 15:01

Of het nu een fokker of particulier is maakt niet uit, net als het aantal dieren niet; ze moeten gewoon geen overlast geven en dat doen ze wel.
Neem dus contact op met de woningbouw of betreffend orgaan en bouw een dossier op documenteer wanneer en hoe je overlast ervaart door over een periode van bijv. een maand een logboek bij te houden.

Probeer alleen wel zaken gescheiden te houden TS. Je schrijft over zielig, maar zielig is een erg betrekkelijk woord, zeker als je niets weet over hoe ze verzorgd worden.

Wat me wel opvalt; je komt ook niet erg zeker van je zaak over. Dat ze overlast bezorgen moet ik tussen de regels door lezen; je zoekt verkapt naar een probleem in niet aanwezige stankoverlast(?) ipv gewoon te zeggen dat je je stoort aan de geluidsoverlast.

15 honden is gestoord veel (vinden mensen van mijn aantal van 4 honden al :+ ) maar het hoeft op zich niet voor overlast te zorgen.
Als deze mensen ze gewoon goed opvoeden en africhten dan zou het probleem zo opgelost kunnen worden :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 21:33

Eilish schreef:
Cayenne schreef:

Ik heb even gegoogled en dat is vanaf 20 honden of als de activiteiten bedrijfsmatig zijn (als ze er geld voor krijgen).

https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... rijfsmatig

Dat wordt door de overheid gezien als bedrijf.
Maar dat het vanwege het aantal niet gezien wordt als bedrijf betekenend niet dat het mag.

Waar ik hiervoor gewoond heb ging dat met een punten systeem opgesteld door de gemeente

Een kip was bijvoorbeeld 2 punten. En kat 3 een hond 4 en een paard 7.
Je moest bijvoorbeeld boven de 21 punten een vergunning aanvragen.
Dit is niet het echte aantal... maar een voorbeeld.

Edit: en stel je hebt geen vergunning nodig. Stel je hebt 10 katten wat mag zonder vergunning.
Dan betekend dat nog niet dat je 10 katten in een klein kamertje mag ophokken

cheeky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 00:29

Nee, ik stuur er nu ook nog niemand op af. Maar ik wil wel alvast weten wat de opties zijn en waar ik indien nodig moet aankloppen.

En mocht het zover zijn, dan gaan we altijd nog eerst zelf langs.. :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:15

LZP -> BB omdat het overlast vanwege dieren (honden) betreft.