Ik heb sinds maandagavond een poes in huis. Superleuk beestje, anderhalf jaar oud en behoorlijk pienter. Ik heb haar uit het asiel gehaald. Ze is gevonden op straat, niet gechipt en niet gesteriliseerd, maar was duidelijk wel veelvuldig in mensenhanden geweest. Ze schuwde niemand en komt graag knuffelen.
Nu is ze me eigenlijk al de hele week 's nachts/'s ochtends aan het terroriseren. Ze begint rond een uur of 6 in de ochtend te miauwen en houdt dan niet op totdat ik wakker ben. Ik werk in de horeca dus behoorlijk onregelmatig en na een week nachtelijk gezeur breekt dat toch wel op.
Ze is vrij actief dus ik probeer haar moe te maken voordat ik ga slapen en haar daarna haar laatste portie brokjes geven, maar ze toont weinig interesse in de speeltjes die ik voor haar heb. Ook catnip trekt haar niet zo. Gisteren heb ik het met vier verschillende speeltjes geprobeerd, maar ze springt er hoogstens 2 keer bovenop en dan is het voorbij.
Ze is nu ook al minuten lang bezig. Ik ben net naar het toilet geweest en zodra die deur open gaat word ik meteen belaagd door poeslief. Ze gaat zich direct heel erg aan me opdringen, me bewust voor de voeten lopen en zich lang maken (op de achterpoten staan) om maar aandacht te trekken. Ik doe dan gewoon net alsof ze niet bestaat. Ik kijk niet, ik praat niet en ik duw haar ook niet opzij. Zo doe ik het al een week maar het lijkt weinig effect te hebben.
Ik ben dit gedrag al de hele week aan het negeren maar ik zie weinig verbetering. Ook als ik haar eten wil geven vertoont ze dit opdringerige gedrag. Het miauwen begint steeds meer op jammeren te lijken als ik haar langer negeer. Als ik haar eten geef moet ik vaak minutenlang wachten tot ze stopt met opdringen en miauwen. Ik zet regelmatig het voerbakje gewoon weer weg omdat ze niet stopt, en ik wil het gedrag niet belonen natuurlijk. Dan probeer ik het later opnieuw, het liefst als ze slaapt of afgeleid is door iets anders zodat ze niet de mogelijkheid krijgt om zich op te dringen.
Ze krijgt 2x 20 gram Royal Canin Indoor 27 per dag en daarnaast een half blikje Gourmet Gold Paté met kip. Ik heb geprobeerd haar op onbeperkte brokken te zetten in verband met mijn onregelmatige werktijden maar dat gaat in een keer op. Ze is een binnenkat, asiel heeft ook aangegeven dat ze dat prima kan. Heb alles wat ze nodig heeft in huis - krabton, kattenbak, voerbakjes, speeltjes. Eerste twee gebruikt ze gelukkig netjes. Ik ga binnenkort ook een voerbal aanschaffen zodat ze zich daar mee bezig kan houden.
Wie heeft er tips? Dit is mijn eerste kat, ook thuis hebben we nooit katten gehad. Mijn moeder was meer een hondenmens. En die van mijn vriend houdt zichzelf prima bezig en heeft een automatische voerbak.
Hier ook even een foto van het kleine monstertje:

Wie oh wie kan mij helpen?