Poes blijft miauwen

Moderators: xingridx, Firelight, Muiz, Essie73, NadjaNadja

xPabloBokt

Poes blijft miauwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-18 10:22

Hoi Bokkers,

Ik heb sinds maandagavond een poes in huis. Superleuk beestje, anderhalf jaar oud en behoorlijk pienter. Ik heb haar uit het asiel gehaald. Ze is gevonden op straat, niet gechipt en niet gesteriliseerd, maar was duidelijk wel veelvuldig in mensenhanden geweest. Ze schuwde niemand en komt graag knuffelen.

Nu is ze me eigenlijk al de hele week 's nachts/'s ochtends aan het terroriseren. Ze begint rond een uur of 6 in de ochtend te miauwen en houdt dan niet op totdat ik wakker ben. Ik werk in de horeca dus behoorlijk onregelmatig en na een week nachtelijk gezeur breekt dat toch wel op.

Ze is vrij actief dus ik probeer haar moe te maken voordat ik ga slapen en haar daarna haar laatste portie brokjes geven, maar ze toont weinig interesse in de speeltjes die ik voor haar heb. Ook catnip trekt haar niet zo. Gisteren heb ik het met vier verschillende speeltjes geprobeerd, maar ze springt er hoogstens 2 keer bovenop en dan is het voorbij.

Ze is nu ook al minuten lang bezig. Ik ben net naar het toilet geweest en zodra die deur open gaat word ik meteen belaagd door poeslief. Ze gaat zich direct heel erg aan me opdringen, me bewust voor de voeten lopen en zich lang maken (op de achterpoten staan) om maar aandacht te trekken. Ik doe dan gewoon net alsof ze niet bestaat. Ik kijk niet, ik praat niet en ik duw haar ook niet opzij. Zo doe ik het al een week maar het lijkt weinig effect te hebben.

Ik ben dit gedrag al de hele week aan het negeren maar ik zie weinig verbetering. Ook als ik haar eten wil geven vertoont ze dit opdringerige gedrag. Het miauwen begint steeds meer op jammeren te lijken als ik haar langer negeer. Als ik haar eten geef moet ik vaak minutenlang wachten tot ze stopt met opdringen en miauwen. Ik zet regelmatig het voerbakje gewoon weer weg omdat ze niet stopt, en ik wil het gedrag niet belonen natuurlijk. Dan probeer ik het later opnieuw, het liefst als ze slaapt of afgeleid is door iets anders zodat ze niet de mogelijkheid krijgt om zich op te dringen.

Ze krijgt 2x 20 gram Royal Canin Indoor 27 per dag en daarnaast een half blikje Gourmet Gold Paté met kip. Ik heb geprobeerd haar op onbeperkte brokken te zetten in verband met mijn onregelmatige werktijden maar dat gaat in een keer op. Ze is een binnenkat, asiel heeft ook aangegeven dat ze dat prima kan. Heb alles wat ze nodig heeft in huis - krabton, kattenbak, voerbakjes, speeltjes. Eerste twee gebruikt ze gelukkig netjes. Ik ga binnenkort ook een voerbal aanschaffen zodat ze zich daar mee bezig kan houden.

Wie heeft er tips? Dit is mijn eerste kat, ook thuis hebben we nooit katten gehad. Mijn moeder was meer een hondenmens. En die van mijn vriend houdt zichzelf prima bezig en heeft een automatische voerbak.

Hier ook even een foto van het kleine monstertje:
Afbeelding

Wie oh wie kan mij helpen?

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 10:28

Misschien kan een automatische voerbak helpen. Dan associeert de kat jou niet meer met het voeren. Krijgt hij ook altijd om dezelfde tijd eten.Bij mij hielp dat redelijk goed. Kat bleef nog wel wat onrustig en mauwen snachts, dat bleek uiteindelijk een schildklierprobleem waarvoor hij nu speciaal voer krijgt. Dus eventueel bloedonderzoek zou ik ook overwegen.

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-18 10:44

Eef_Bam schreef:
Misschien kan een automatische voerbak helpen. Dan associeert de kat jou niet meer met het voeren. Krijgt hij ook altijd om dezelfde tijd eten.Bij mij hielp dat redelijk goed. Kat bleef nog wel wat onrustig en mauwen snachts, dat bleek uiteindelijk een schildklierprobleem waarvoor hij nu speciaal voer krijgt. Dus eventueel bloedonderzoek zou ik ook overwegen.

Die voerautomaat heb ik ook al aan zitten denken, alleen die die mijn vriend heeft vind ik niet fijn. Die heeft maar ruimte voor 4 porties en dat is me eigenlijk net te weinig. Heb nu een ideale gevonden maar die kost meteen €90,- -O- even wachten op mijn salaris dus. :+

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 10:54

Ik heb nu de catmate c3000 en kan die zeker aanraden, kost 65 euro. Die geeft in principe 3x per dag en kan 3kg voer in, dus die hoef je niet telkens te vullen. Je kan ook kiezen voor frequent feed, mijn kat krijgt nu 5x per dag een kleine portie. Ik vind hem ideaal.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 10:59

Wat ik lees in jouw gedrag is de opvoeding van een hond. Dat werkt zo niet bij een kat

ze gaat niet stoppen met jammeren omdat jij haar negeert of dat voerbakje weer weg zet. Waarom maak je jezelf zo moeilijk? Geef haar te eten en je hebt je rust terug. Geef haar een aai, geef haar genegenheid.
Ze is ook maar alleen terwijl de meeste katten echt wel gesteld zijn op gezelschap.
Ik neem aan dat je haar om die reden in huis hebt genomen dus geef het haar dan ook.

een hond heeft een baas en ene kat personeel.
Ik zou je eens gaan verdiepen in kattengedrag en de bijbehorende signalen

Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes (droes en rhino) https://www.facebook.com/groups/1892196 ... TIPXfWuQYQ

Napie

Re: Poes blijft miauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 11:02

Ik zou ook mauwen als ik net in een vreemd huis terecht ben gekomem. Misschien een beetje begrip voor haar situatie en het even de tijd geven

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 11:06

Ik denk dat ze nog erg moet wennen. Het duurt vaak behoorlijk lang voor een dier - ook een kat - aan een nieuwe omgeving en mensen is gewend. Ik zou haar lekker aaien en met haar spelen (wat je ook doet). Overigens hebben katten vaak ineens zin om te spelen, terwijl ze er op een ander moment niet echt voor te porren zijn. Katten zijn echt heel anders dan honden.

En wat Ohjajoh ook zegt: ze is maar alleen. Katten zijn vaak heel happy met een maatje (het moet wel klikken natuurlijk).

Mooie poes trouwens, heel aansprekend.

Voor bijzondere (niet paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 11:08

Is ze nu wel gecastreerd?

Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn schoentje te kussen

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-18 11:21

Diablo schreef:
Is ze nu wel gecastreerd?

Ze is nu wel gecastreerd ja, ook netjes gechipt (en geregistreerd!) en ingeënt.

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-18 11:23

Napie schreef:
Ik zou ook mauwen als ik net in een vreemd huis terecht ben gekomem. Misschien een beetje begrip voor haar situatie en het even de tijd geven

Ik heb zeker begrip voor haar, en het is ook niet zo alsof ik haar altijd negeer of afwijs. Ik wil alleen dat miauwen niet constant bevestigen omdat ik bang ben dat ik dan helemaal niet meer slaap :+. Ik heb ook maar ergens gelezen dat negeren zou moeten helpen dus ben ik daar mee begonnen. Ik heb echt het beste met haar voor en ik wil het voor ons allebei zo fijn mogelijk maken hier thuis.

Namira542

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 11:37

xPabloBokt schreef:
Als ik haar eten geef moet ik vaak minutenlang wachten tot ze stopt met opdringen en miauwen. Ik zet regelmatig het voerbakje gewoon weer weg omdat ze niet stopt, en ik wil het gedrag niet belonen natuurlijk.

Ik snap niet helemaal wat je hier bedoelt. Ze dramt bij het eten maken en eet vervolgens niet of dramt ze juist erg omdat ze eten wil?
Laatst bijgewerkt door Namira542 op 25-03-18 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Kattenvrouwtje :o
Helga v. Alteveer *11'05'1993 - †16'10'2017 Y;(

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 11:40

Hoe zat ze in het asiel, bij een groepje katten of alleen?

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-18 11:43

@Namira542 ze dramt als ik het bakje ga vullen. Ze gaat dan rondrennen en echt klagerig miauwen en blijft dat doen omdat ze eten wil. Als het eenmaal staat dan gaat ze wel gewoon eten. De reden waarom ik dus wacht met geven is omdat ik dat miauwen niet wil belonen, maar wellicht is dat de verkeerde gedachtengang. Ik ben ook nog zoekende, het is mijn eerste huisdier.

@Jis_ ze zat met een andere kat, een grote rode gecastreerde kater. Daar was ze de baas over.

Heb haar net eten gegeven en dat ging goed, ze maakte wat keelgeluiden maar daar heb ik natuurlijk geen problemen mee. Nu ligt ze lekker naast me.
Afbeelding

Namira542

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 11:55

Wij hebben ook 2 katten, één hebben we al van kitten af aan en één van 15 jaar die we nu een jaar hebben.

Die nu een jaar bij ons is moest echt heeel lang wennen aan haar nieuwe huis en huisgenoot. Die kroop het liefst juist de hele dag ergens in een hoekje op zolder (geen aandacht gewend bij haar vorige eigenaar.) We weten natuurlijk niet hoe ze vooraf behandeld is.

De kat die we al lang hebben was als kitten al vergrelt op eten. Toen merkte we nog niet dat er was flink mis met hem was. Dit bleef binnen de perken, tot iets van 3 jaar geleden. Hij dramde steeds meer en ging dus ook voor je voeten liggen, heel veel en hard mauwen en op de meest rare plekken liggen, hij kroop overal op en in om maar onze aandacht te krijgen. Hij keek je op den duur ook echt aan met een blik van GEEF ME ETEN, IK GA DOOD VAN DE HONGER. Achteraf had hij hartstikke gelijk want achteraf bleek zijn schildklier een keer zo snel te werken dan het hoorde. Zodra zijn bakje op was stond die weer bij je dat die nog meer wou.
Hij was in zijn laatste stadium met dit gedag en had dus gewoon binnen een week dood kunnen zijn. Achteraf hadden we hier veel eerder mee heen moeten gaan, maar als het beestje het al vanaf kitten zijnde deed is dat niet meteen je eerste gedachte.. |o
Hij krijgt nu schildklier remmers en dat werkt prima.

Sorry, ik ben erg slecht in samenvatten :D

Kattenvrouwtje :o
Helga v. Alteveer *11'05'1993 - †16'10'2017 Y;(

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 12:29

Wel een goed idee om haar medisch te laten checken aan de hand van de opmerkingen over de schildklier,

Maar indien het niet medisch is; beestje is nieuwe en loop nog verloren. Ze vind je lief en wil gewoon je aandacht wat ze nu meer dan ooit nodig heeft want alles is nog onzeker voor haar. Dus ik zou niet meer negeren en voedsel achterhouden. Gewoon tijd geven.

Is het geen idee om de deur naar de slaap kamer open te zetten? Als ik zelf de deur naar de slaapkamer dichthou dan wordt ik gegarandeerd wakker gemaakt door mij kat. Deur open en ze laat mij gewoon uitslapen, ze wil gewoon graag bij mij zijn.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 12:35

Ik lees ook geen abnormaal gedrag. Kun je onbeperkt voeren?
Sowieso zijn katten snachts vaak actief, dat begint hier tenminste ook rond die tijd. Maar hier slapen ze beneden en wij boven dus hebben er nu we alle deurklinken omhoog hebben gezet geen last meer van. Ja sochtends kan ik de vensterbank weer opnieuw inrichten,maar dat is dan ook alles :Y)
Maar hier onbeperkt eten, dus nooit geschooi om eten.

Karaat_the_newforest op Instagram

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-18 13:19

@FatCat deur open heeft hetzelfde effect heb ik vandaag gemerkt.

@Saskia9 onbeperkt weet ik niet of ze dat kan. Alles wat ik haar geef eet ze nagenoeg in een keer op. Ze gaat wel vaker terug voor porties maar binnen het uur is het weg.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 13:22

Misschien kun je dat proberen? Kan niet bij iedere kat natuurlijk,en soms moet je van voer overschakelen als ze te snel te dik worden. Maar het moet net als bij paarden ook stabiliseren als ze op onbeperkt eten gaan. Eerst freten ze zichzelf vol en wanneer ze door hebben dat het er altijd is niet meer. Maar dat kan net als bij meerdere soorten niet altijd. Dat zul je moeten proberen denk ik, als je dat wil en denkt dat het puur om eten is. Moet je wel zeker weten dat er niks medisch aan de hand is,maar die indruk heb ik bij jullie niet eigenlijk.

Karaat_the_newforest op Instagram

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 13:25

Hier staat er altijd voer, onbeperkt. De bakjes raken niet leeg. Eens per week schep ik de bakjes zelf leeg en maak ze schoon.

Op deze manier hoeven ze nooit te 'zeuren' om eten en eten ze zelf continu kleine porties.

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

Dakota 20-03-2014 + Grace 06-06-2018 + Bubbles 28-06-2013 +

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 13:25

Over een tijdje toch naar buiten is geen optie? Want je schrijft dat het asiel stelde dat het een binnenkat is, maar ze is wel op straat gevonden. Kans groot dat ze dat dus wel gewend is.

instagram: @dorien_66

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 13:27

[quote="xPabloBokt"]@Namira542 ze dramt als ik het bakje ga vullen. Ze gaat dan rondrennen en echt klagerig miauwen en blijft dat doen omdat ze eten wil. Als het eenmaal staat dan gaat ze wel gewoon eten. De reden waarom ik dus wacht met geven is omdat ik dat miauwen niet wil belonen, maar wellicht is dat de verkeerde gedachtengang. Ik ben ook nog zoekende, het is mijn eerste huisdier.

Het niet belonen van ongewenst gedrag zal in dit geval idd niet werken bij een kat, (wel bij honden) die gaat gewoon harder mauwen...

Ws heeft deze kat altijd veel buiten gezeten ( in ieder geval buiten gewend) had veel afleiding en misschien ook nog wel maatjes...nu zit ze binnen waar dus veel minder te doen is en ben jij de enigste afleiding die ze heeft...logisch dat ze dat opzoekt...
Als ze langer gewend is zal het gedrag hierin normaal gesproken wel verbeteren.. doordat ze situatie accepteerd...maar misschien dat een maatje of toch buiten een iets diervriendelijker oplossing is..

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-18 15:41

Dorien66 schreef:
Over een tijdje toch naar buiten is geen optie? Want je schrijft dat het asiel stelde dat het een binnenkat is, maar ze is wel op straat gevonden. Kans groot dat ze dat dus wel gewend is.

Ik woon op appartement, dus dat wordt lastig.. over een tijdje hoop ik wel met vriend samen te wonen en dan is er dus ook een tweede kat en de mogelijkheid om naar buiten te gaan. Maar op welke termijn dat gaat gebeuren is vooralsnog onbekend.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 20:39

Ik denk dat ze simpelweg nog wat tijd nodig heeft om te wennen aan jouw ritme en regels.

Ik vind het verbazingwekkend dat hier zoveel mensen opmerken dat het negeren niet zou werken. Katten zijn zeker geen honden maar ook hun gedrag is heel goed bij te sturen via conditionering. En jouw negeren en het gemiauw zeker niet belonen is dus juist een hele effectieve manier! Alleen zijn katten ook erg hardnekkig en duurt het dus vaak wel langer dan een paar dagen voor je effect merkt. Ik zou dus zeggen dat je daarmee goed bezig bent en moet volhouden.

Verder heeft een jonge kat zeker uitdaging nodig maar dit hoef echt niet per se een maatje te zijn (wat vaak erg lastig te vinden is aangezien katten lang niet zo sociaal zijn als de meesten denken...) Elke kat heeft zn eigen voorkeur voor spel, dit is gewoon zoeken wat ze leuk vind. Dat snel uitgekeken zijn op een speeltje is dus typisch kattengedrag! Speeltjes veel afwisselen is altijd goed dus. Varieer eens met vorm, materiaal, methode (bal/muis/hengel etc), geluid, formaat... soms zijn zelfgemaakte goedkope dingen nog het leukst. Kartonnen dozen, propjes papier, verzin het maar!
Katten zijn schemerdieren dus die tijdstippen zijn het meest ideaal om te benutten aan spel. En op deze leeftijd zijn ze vaak onvermoeibaar dus hoe meer hoe beter!

Onbeperkt voeren ben ik geen voorstander van, veel katten worden hier echt te dik mee. Uitdagen met voer is veel efficienter en gezonder. Je hebt speciale spullen daarvoor (activity board, balletjes, torens) maar zelf de brokjes gooien is ook erg leuk. Brokjes verstoppen helpt ook, dan zijn ze veel langer bezig met hun voer. Laat haar maar werken voor haar voer!

Met die dingen zou het op den duur al flink moeten verbeteren. Maar druk doen en aandacht vragen hoort er gewoon bij hoor, jonge katten die van mensen houden doen dat nou eenmaal. Maar via simpele conditionering en rekening houden met haar behoefes kan je dit gedrag echt wel naar wenselijke vormen ombuigen. Geniet lekker van haar! In mijn ogen ben je er al heel goed mee bezig.

Verwar de mening van de meerderheid niet met de waarheid!

xPabloBokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-18 20:44

@Zwerte heel erg bedankt voor je reactie, doet me erg goed om te lezen! Ik probeer haar nu zo veel mogelijk eten te geven als ze afgeleid is door wat anders, dan krijgt ze de kans niet om te gaan zeuren. Dat lijkt ook prima te werken. Als ze gewoon tegen me "praat", praat ik wel terug maar als ik voer vast heb dan doe ik alsof ze er niet is. Het kost even een paar minuutjes maar vaak settelt ze wel als ik even geduld heb. Het is even zoeken wat haar behoeften zijn maar ik heb er vertrouwen in dat het goed moet komen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 20:49

Tja misschien niet heel aardig maar ik zou de plantenspuit methode hanteren, ze leren vlot genoeg dat wakker miauwen een sjachie baas opleverd ipv gezelligheid. Baaslief heeft haar slaap hard nodig om poezels voer te kunnen betalen.