Ik hoop hier wat tips and tricks te vinden om ons hondje te helpen ontspannen...
Meet Komo!

Komo is een kruising (Beagle-Teckel X Jack Russel) van ongeveer 9 jaar oud. We hebben hem sinds hij 4 maanden is en hij is het makkelijkste hondje ever! Als ik vertel over hem, dan moet ik daar altijd bij vertellen dat we geen eens een riem voor hem hebben.... Hij loopt altijd los, kan overal mee naartoe, is lief voor andere dieren (alle dieren) en vind eigenlijk alles goed!
Naast ons gezin (nu nog met zn 3en, maar over enkele weken met 4) en Komo hebben wij in huis nog een Old English Bulldog, 2 katten en wat vissen.....

Onze Bulldog is 11 en raakt op. Hij heeft wat artrose, is snel moe maar geniet nog van zijn leven en wij laten hem lekker zn gang gaan. Hij is wel echt nog de baas in huis. Ook Baco is erg makkelijk. Onze zoon van 2,5 kan en mag alles bij deze hond, en ook de katten gebruiken hem regelmatig als kussen of spelen met hem.
Nu mijn probleem. Komo heeft al jaren de neiging om heel de dag te grommen. Naar Baco, naar de katten naar dat vliegje op de ruit, de buren die voorbij lopen.... verzin het, en hij gromt. Hij doet er verder niets mee, maar dat grommen geeft toch aan dat hij gespannen is. En wij vinden het grommen heel vervelend. Hij gromt overigens niet naar onze zoon! Finn heeft minder intresse in hem, hij knuft en speelt vooral met Baco. En Komo loopt makkelijk weg voor Finn, waar dan ook voldoende ruimte voor is. Als hij weer zo’n grommend uur heeft stuur ik hem vaak maar weg. Onze keuken is afgesloten van de woonkamer en daar stuur ik hem dan maar naartoe.... daar heeft hij een plaats waar hij graag ligt en daar wordt hij niet geprikkeld tot grommen. Hier verblijven de dieren overigens ook als wij niet thuis zijn. Maar als we thuis zijn, is hij duidelijk liever bij ons. Ik probeer Komo dagelijks even Q-time te bieden. Dan mag hij bij me liggen of neem ik hem alleen mee, ik snap dat hij dat nodig heeft omdat Baco hem niet meer bij kan benen. Maar wat kan ik nog meer doen om hem te helpen rust in zn koppie te krijgen.
Kunnen jullie mij helpen?