Hondje gromt continue

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_merel_

Hondje gromt continue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 14:16

Hallo!

Ik hoop hier wat tips and tricks te vinden om ons hondje te helpen ontspannen...

Meet Komo!

Afbeelding

Komo is een kruising (Beagle-Teckel X Jack Russel) van ongeveer 9 jaar oud. We hebben hem sinds hij 4 maanden is en hij is het makkelijkste hondje ever! Als ik vertel over hem, dan moet ik daar altijd bij vertellen dat we geen eens een riem voor hem hebben.... Hij loopt altijd los, kan overal mee naartoe, is lief voor andere dieren (alle dieren) en vind eigenlijk alles goed!

Naast ons gezin (nu nog met zn 3en, maar over enkele weken met 4) en Komo hebben wij in huis nog een Old English Bulldog, 2 katten en wat vissen.....

Afbeelding

Onze Bulldog is 11 en raakt op. Hij heeft wat artrose, is snel moe maar geniet nog van zijn leven en wij laten hem lekker zn gang gaan. Hij is wel echt nog de baas in huis. Ook Baco is erg makkelijk. Onze zoon van 2,5 kan en mag alles bij deze hond, en ook de katten gebruiken hem regelmatig als kussen of spelen met hem.

Nu mijn probleem. Komo heeft al jaren de neiging om heel de dag te grommen. Naar Baco, naar de katten naar dat vliegje op de ruit, de buren die voorbij lopen.... verzin het, en hij gromt. Hij doet er verder niets mee, maar dat grommen geeft toch aan dat hij gespannen is. En wij vinden het grommen heel vervelend. Hij gromt overigens niet naar onze zoon! Finn heeft minder intresse in hem, hij knuft en speelt vooral met Baco. En Komo loopt makkelijk weg voor Finn, waar dan ook voldoende ruimte voor is. Als hij weer zo’n grommend uur heeft stuur ik hem vaak maar weg. Onze keuken is afgesloten van de woonkamer en daar stuur ik hem dan maar naartoe.... daar heeft hij een plaats waar hij graag ligt en daar wordt hij niet geprikkeld tot grommen. Hier verblijven de dieren overigens ook als wij niet thuis zijn. Maar als we thuis zijn, is hij duidelijk liever bij ons. Ik probeer Komo dagelijks even Q-time te bieden. Dan mag hij bij me liggen of neem ik hem alleen mee, ik snap dat hij dat nodig heeft omdat Baco hem niet meer bij kan benen. Maar wat kan ik nog meer doen om hem te helpen rust in zn koppie te krijgen.

Kunnen jullie mij helpen?

Palmera

Re: Hondje gromt continue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:50

Is de hond helemaal in orde? Dieren met pijn kunnen humeurig zijn en dus ook naar die vlieg grommen.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 15:05

ja, ik moet zijn gewicht in de gaten houden ivm zn lange rug, maar zn gewicht is nu goed! En zn oren zijn gevoelig, dus die worden regelmatig schoon gemaakt. De dierenarts noemt hem het type hondje wat 18 wordt als er niets geks gebeurd!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 15:21

Dit herken ik van een van onze vroegere honden toen die ouder werd. Bleek uiteindelijk ergens in zijn lijf pijn te hebben en ging dan grommen tegen alles en iedereen die maar zichtbaar of in de ruimte was. Hij bleef wel lief naar ons en daarmee bedoel ik dat het bij grommen bleef. Toch ben ik wel heel blij dat we naar de DA zijn gegaan en de oorzaak hebben kunnen laten behandelen. Heeft Komo ook hotspots op zijn (meestal) voorpoten, waar hij steeds aan zit te likken?
Het kan natuurlijk ook zijn dat hij Baco beschermt, omdat die niet meer helemaal vitaal is.

Equardor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 15:46

kun je pijnklachten niet uitsluiten door hem een paar dagen pijnstillers te geven en te kijken hoe het dan gaat? als je een dierenarts hebt die daar voor open staat en dat zal wel met een jong kind in huis.
hebben wij ook bij onze oude hond gedaan en er bleken inderdaad pijnklachten te zijn waardoor zij gromde als er iemand te dichtbij kwam. ze heeft nooit gehapt of erger maar gaf aan haar geen pijn te doen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 16:00

Is het echt grommen of meer brommen?

Onze bejaarde golden retriever bromde veel.
Als hij ging verliggen, opstond,kriebelbeurt.

Echt grommen enkel als er iemand aan de deur stond of hij echt boos was.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 21:23

Het uitsluiten van pijn kan ik wel doen, ik heb pijnstillers in huis voor Baco voor zo nodig... Maar dit grommen doet Komo al jaren en hij is meerdere keren op controle geweest. Het is ook niet te linken aan een houding of beweging maar echt aan omgevingsprikkels.

Hotspots heeft Komo niet. Hij is gelukkig in onderhoud ook super! Kan alles eten zonder reacties, houdt zichzelf prima schoon, maar kan zonder problemen in een vuile sloot duiken zonder jeuk te krijgen, tuinslang er over en klaar!

Hij is overigens wel erg vervelend met eten, je kunt nog geen kruimel laten vallen of hij duikt erbovenop. Hij vreet ipv dat hij eet, en je kunt hem alles voeren, hij proeft geloof ik niet eens, omdat hij zo schrokt. Ik zeg weleens als je hem een stuk plastic geeft dan vreet hij dat nog op. We hebben zo’n speciale voerbak voor hem.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 22:24

Dit lijkt me echt bij uitstek een geval om deskundige hulp bij te halen. Ofwel uitgebreid onderzoek laten doen bij de DA (dat komt er vaak niet bij een gewone controle uit), ofwel een goede gedragsdeskundige laten komen. Ik zou dit nu niet langer laten voortslepen.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 14:45

GDG schreef:
Dit lijkt me echt bij uitstek een geval om deskundige hulp bij te halen. Ofwel uitgebreid onderzoek laten doen bij de DA (dat komt er vaak niet bij een gewone controle uit), ofwel een goede gedragsdeskundige laten komen. Ik zou dit nu niet langer laten voortslepen.

Dit klinkt een beetje alsof ik mijn zielige hondje een beetje laat aanmodderen. Of anders dat ik hem totaal niet in de hand heb.... voortslepen..... Maar hij is topfit, als mijn man 5 km gaat hardlopen, loopt Komo er zomaar 15! Springt over de leuning van de bank, is zo makkelijk en braaf en speelt superlief met andere honden. Ik heb al aangegeven dat ik pijn zal uitsluiten door hem een poosje pijnstillers te geven maar ik vind zn grommen eerder een stalondeugdje dan een megaprobleem wat ik echt niet kan laten voortslepen.

Uitsluiten is dus een goede optie, maar ik ben niet van plan om hem for fun plat te laten spuiten en door n MRI of CTscan te laten schuiven. Hij gromt al jaren en hij heeft nog nooit ongemakken getoond verder. Ik denk zelfs dat als blijkt dat dit veroorzaakt wordt door onzekerheid ik het hem alleen maar moeilijker maak door hem weg te brengen voor onderzoek.

Als ik zo vanalles opschrijf dan denk ik; goh hier heb ik nog niet eerder aan gedacht, zou dit het bijv kunnen zijn? Hij is toen hij bij zn moeder wegmoest met zijn zus samen verhuisd, zijn zus was groter en zwaarder dan hij, en hij heeft in de 2 maanden dat hij ergens anders heeft gewoond best moeten vechten voor zn eten en voor zn plek. Ondanks dat dat hier totaal niet nodig is, wil hij misschien op voorhand wel al zn plek beschermen? We hebben hem gekregen nadat zijn andere baasjes na 2 maanden uit elkaar gingen. Hij is in korte tijd 4 keer verhuisd.... (van zn moeder naar de mensen die hem kochten, naar ons en wij zijn na 3 maanden naar ons huidige huis verhuisd) misschien heeft dat hem wel onzeker gemaakt....

Komo functioneerd op zijn manier geweldig hier in huis, ik zou hem alleen graag tonen dat hij niet hoeft te grommen om niets!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 14:49

Grommen kan ook komen doordat hij gewoon eigenlijk rete onzeker is. Maar om dat vast te stellen, zou je idd eens een gedragsdeskundige kunnen uitnodigen, die kunnen vaak snel vaststellen waar het gedrag vandaan komt.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:47

_merel_ schreef:
Dit klinkt een beetje alsof ik mijn zielige hondje een beetje laat aanmodderen. Of anders dat ik hem totaal niet in de hand heb.... voortslepen..... Maar hij is topfit, als mijn man 5 km gaat hardlopen, loopt Komo er zomaar 15! Springt over de leuning van de bank, is zo makkelijk en braaf en speelt superlief met andere honden. Ik heb al aangegeven dat ik pijn zal uitsluiten door hem een poosje pijnstillers te geven maar ik vind zn grommen eerder een stalondeugdje dan een megaprobleem wat ik echt niet kan laten voortslepen.

Ik vind inderdaad dat je het na drie jaar niet verder moet laten voortslepen. Jij kijkt daar blijkbaar anders tegenaan, dat blijkt ook wel uit dat je zegt dat je hem niet ''voor de fun wil laten platspuiten'' (hoezo voor de fun?) en het eerder een ''stalondeugdje'' noemt [waarbij ook heel duidelijk wordt dat wij heel verschillend denken over (het leed wat achter) stalondeugden (zit)].
Ik hoop dat je doorzet en -zoekt naar waar het gedrag vandaan komt en wat je eraan kunt doen. Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 15:57

Misschien kun he met de dierenarts overleggen of hij iets van metacam mag proberen voor een week ofzo. Als hij dan niet gromt kun je pijn uitsluiten en meer naar het gedrag kijken.
Hoe is zijn lichamelijke houding als hij gromt? Gespannen? Loopt hij dan weg/ staart hij juist etc

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:08

Is hij voor de rest gespannen? Als hij geen pijn heeft, is het dan niet gewoon een rare tic? Gezien de combinatie van rassen heeft hij wel recht op een paar eigenaardigheden :) Heerlijk hondje trouwens.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 16:17

Vind het persoonlijk altijd een ''gevaarlijke'' uitspraak dat omdat ie alles gewoon normaal doet, speelt rent en springt dat pijn niet logisch lijkt. Een vriendin van mij heeft kort geleden na meerdere DA bezoekjes eindelijk een doorverwijzing gekregen naar een orthopeed. Ze merkte nagenoeg niets aan de hond, behalve dat ze een paar keer tijdens spelen gepiept had en ze het niet helemaal vertrouwde. Volgens DA hondje kern gezond, niks aan de hand. Ook foto's waren perfect. Conclusie van orthopeed. Lichte vorm van HD, gescheurde kruisbanden aan beide knieeen en pijn in de rug. Hond is nog geen 2 jaar oud. Ivm rug eerst doorgestuurd naar een fysio aangezien orthopeed niet wil opereren omdat door de pijn de hond zo staat dat alleen opereren niets oplost. Inmiddels bij de fysio geweest en het hondje zit over haar hele lijf helemaal vast.

Wil niet zeggen dat dit ook bij jouw hondje is TS, zeker niet. Maar grommen laat 9vd 10 keer wel echt ongemak zien. Waar t ongemak vandaan komt is de vraag. Lichamelijk of in t kopje.
Onze honden zijn vorig jaar voor het eerst naar de fysio geweest en wil dat, buiten eventuele problemen om natuurlijk, ieder jaar voor de zekerheid herhalen.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 23:05

Hij is iig onwijs onzeker! Zit en ligt het liefste heel de dag op (mijn) schoot en hij kan van een grote mond al 3 dagen van de leg zijn. Ik heb weleens iemand uit mijn huis gezet nadat zij me onwijs boos hadden gemaakt... Komo had daar niets mee te maken, en heeft me alleen maar gehoord. Ik heb heel hard moeten werken om hem weer uit zn hoekje te halen!

De pijn ga ik uitsluiten. Ik neem aan dat als hij geen verandering toont wanneer hij metacam of rimadyl krijgt ik een comfortprobleem kan uitsluiten!

Het probleem met zn grom is dat hij inmiddels weet dat wij het vervelend vinden! Dus hij ziet bijv de kat naderen, gromt, kijkt naar ons en denkt dan ohkee, ik ga wel even naar de keuken.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 23:12

Sclimpre schreef:
Is hij voor de rest gespannen? Als hij geen pijn heeft, is het dan niet gewoon een rare tic? Gezien de combinatie van rassen heeft hij wel recht op een paar eigenaardigheden :) Heerlijk hondje trouwens.

Dankjewel! Het is echt een toppertje! Zo wil ik er wel 10!

Afbeelding

Knuffels met mn zoontje!