Vogel schrikt vaak zonder aanleiding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Art_ofLiving

Vogel schrikt vaak zonder aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 23:47

Hi bokt,

Ik heb een tropisch vogeltje (op dit moment één want de partner is overleden helaas) die steeds vaker schrikt.

Wel minstens 2x per dag slaat hij op hol en vliegt als een razende heen en weer in de kooi. Dit duurt zo'n 15 seconden en dan wordt hij weer rustig. Het gebeurt vaak 's avonds maar soms ook overdag, dus niet alleen als het donker is. Ook staat hij in de huiskamer waar ik 's avonds gewoon schemerlicht heb dus hij kan wel íets zien. Ik heb geen idee waardoor hij schrikt dan, de gordijnen zijn gewoon dicht en ik hoor geen abnormale geluiden. Buiten de schrik momenten om is hij gewoon actief en lijkt hij vrolijk.

Iemand enig idee hoe dit komt, en wat ik er aan kan doen? Ik ben bang dat hij zichzelf bezeert of dat het hem veel stress geeft..

EDIT: Het is een zebravink van ongeveer 1,5 jaar oud :)
Laatst bijgewerkt door Art_ofLiving op 20-03-18 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Re: Vogel schrikt vaak zonder aanleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 23:59

Wat voor vogel is het, en hoe oud is hij/zij?

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 00:01

Een soort is handig ja...

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 00:01

Brainless schreef:
Wat voor vogel is het, en hoe oud is hij/zij?

Een zebravink, van ongeveer 1,5 jaar oud :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 00:10

Zal zich misschien wel onveilig voelen, zo in zijn eentje?

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 00:12

AlwaysH schreef:
Zal zich misschien wel onveilig voelen, zo in zijn eentje?

Het is pas echt sinds kort dat hij zo doet, eerder toen hij ook alleen was gebeurde het nauwelijks. :(:)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 00:14

Misschien hoort hij toch wat, ons parkietje vroeger begon ook altijd al te roepen alss er iemand thuis kwam terwijl wij het nog niet doorhadden.
Of misschien spiegeling van het licht oid?
Wil je nog een nieuw vogeltje erbij?
Misschien is dat de oplossing..of een spiegel of dummie?
Kan wel zijn dat hij dan minder angstig is dan alleen, kan ook gegroeid zijn die angst.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 00:19

Zebravinken zijn echte groepsdieren en het is zielig om er maar 1 te houden.
Ze worden 5-7 jaar (gemiddeld).

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 00:28

MirandaFuego schreef:
Misschien hoort hij toch wat, ons parkietje vroeger begon ook altijd al te roepen alss er iemand thuis kwam terwijl wij het nog niet doorhadden.
Of misschien spiegeling van het licht oid?
Wil je nog een nieuw vogeltje erbij?
Misschien is dat de oplossing..of een spiegel of dummie?
Kan wel zijn dat hij dan minder angstig is dan alleen, kan ook gegroeid zijn die angst.

Ik ben nog aan het nadenken over een vogel erbij, maar er zijn al 2x partners doodgegaan waarvan ik geen idee heb hoe het komt.. Spiegeltje is misschien wel een goed idee. Wellicht komt het schrikken dan toch door bepaalde geluiden die hij wel waarneemt. Ik zal eens een spiegel proberen om te kijken of dat verschil maakt. Ik las ook ergens iets over vogels die tijdens het dromen schrikken (blijkbaar kunnen vogels dromen), maar hier gebeurt het ook als hij niet slaapt.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 00:55

Spiegeltjes zijn een heel slecht idee, daar worden vogels enorm gefrustreerd van. Daarbij moeten zebravinken in een groep.. dus meerdere vogels gehouden worden. Het is dus zeker aan te raden meerdere zebravinken te houden. Het kan heel goed zijn dat de vogel zich door zijn eenzaamheid nog onveiliger voelt. Waar in huis heb je de vogel staan?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 03:33

Is het niet gewoon de raketmodus waar hij af en toe in gaat? Dat doen mijn valkparkieten ook regelmatig wanneer ze een dolle bui hebt. Ze 'schrikken' dan van iets dat ze zien, hoewel het geen aanleiding is om te schrikken en dat weten ze zelf ook wel. Het is vooral een manier om hun overmatige energie er even uit te laten :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:15

Ons parkietje vroeger was niet gefrustreerd van de spiegel, die vond het heel leuk.
Maar die was wel tam en kwam veel uit de kooi.
Als de zebravink wat ouder is kan ik me voorstellen dat je niet altijd een nieuwe wil, dan blijf je aan de gang.
Maar het is natuurlijk wel het leukst.
Misschien kijken waar je er één haalt, kan zijn dat een goede fokker gezondere beestjes heeft?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:19

MirandaFuego schreef:
Ons parkietje vroeger was niet gefrustreerd van de spiegel, die vond het heel leuk.
Maar die was wel tam en kwam veel uit de kooi.
Als de zebravink wat ouder is kan ik me voorstellen dat je niet altijd een nieuwe wil, dan blijf je aan de gang.
Maar het is natuurlijk wel het leukst.
Misschien kijken waar je er één haalt, kan zijn dat een goede fokker gezondere beestjes heeft?

1,5 is echt niet oud voor een zebravink :n Dan moet hij nog heel wat jaren alleen zitten. Hier heb ik er een die al tegen de 10 jaar aanloopt. Ik zou er dus zeker een bij halen als ik zie hoeveel ze hier met elkaar bezig zijn.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:44

Oh ik wist niet hoe oud hij was.
Nee dat is idd nog jong!
Dan misschien toch kijken ergens waar je veel kans hebt op een gezond beestje, misschien een oproep hier voor een goede fokker?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:48

Partner er bij halen!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:50

ook niet onbelangrijk, hoe groot is de kooi? ik zou er ook minstens eentje bijzetten.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:55

Dit zijn echt diertjes die je in groep moet houden en hij heeft nog heel wat jaartjes te gaan. De oplossing is dus waarschijnlijk: vriendje(s) halen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:59

Is het een kooi waar hij zijn energie een beetje in kwijt kan? Als het een klein hokje is snap ik wel dat zijn energie een paar keer per dag ‘overloopt’ en hij iets moet om de scherpste randjes eraf te halen. Regel wat vrienden en een kamer voliere of zoiets waar ze lekker de vleugels in kunnen strekken, daar krijg je vast een gelukkige vogel van

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 18:22

Of vogeltje herplaatsen naar een ruime volière met soortgenootjes want eigenlijk zijn zebravinkjes geen huiskamervogeltje hé...