Hoe lang nieuwe duiven binnen houden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikeyy

Hoe lang nieuwe duiven binnen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 12:03

Hoihoi,

Lang verhaal, maar om het kort te houden is gisteravond een vriend van mij het hok van de duiven vergeten dicht te doen bij een kennis die op vakantie is, en nu heeft een marter er 5 omgebracht ;( .
Hartstikke sneu natuurlijk en we zijn er wel van ondersteboven.
De eigenaar is niet boos, die zegt dat hem dat ook had kunnen overkomen.

Nu willen we nieuwe duifjes kopen, gewoon ook voor ons eigen gevoel.
In de buurt (25 km verder) verkoopt iemand een mooi koppeltje met twee jonge duiven van dat koppeltje.

Hoe lang moeten we de duiven binnenhouden voordat ze gewend zijn weer naar het goede hok te vliegen?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

petitparis

Re: Hoe lang nieuwe duiven binnen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 13:02

kan je dit niet aan de verkoper of die kennis waarvoor de duiven zijn?

Ik weet dat het bij "uitgeputte" jonge vliegduiven snel kan gaan. Vaak genoeg een "tamme" duif zien stranden in de tuin: vangen (om eigenaar te bellen), eten gegeven en dan gaan ze nooit meer weg. Zelfs geprobeerd ze ergens anders te gaan uitzetten en zitten ze je op te wachten als je terug thuis komt :+
Maar houdt die kennis sierduiven of vliegduiven? Want in het laatste geval wil hij mss jongen ve een echt goed vliegkoppen ipv een "mooi" koppeltje...

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 13:08

Ik zou gewoon even met de eigenaar overleggen.
Ook zodat je weet wat voor duiven/leeftijd etc hij zoekt. Kan je ze daarna altijd nog kopen.
Als je niet de ''goede'' hebt zit je kennis er ook aan vast zonder dat hij er iets aan heeft zegmaar.

dewilderoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 13:22

ik heb het ff aan mijn man gevraagd, volgens mijn man -Duiven liefhebber in hart en nieren-; Het is nogal lastig, het ligt aan een boel factoren. Als ze nog niet bij de fokker hebben gevlogen dan zou 2 weken genoeg kunnen zijn. Mijn man zegt dat het het makkelijkst gaat als je nieuwe Duifjes zelf jongen hebben, dan gaan ze niet meer terug. Als ze wel buiten zijn geweest en steeds terug gaan zit er niets anders op dan ze weer terug te halen tot dat ze niet meer terug naar de oude eigenaar gaan. Dat ophalen kan wel langer duren..
Mijn man zegt dat het met Sierduiven wel makkelijker gaat dan met Postduiven.

Interessante vraag eigenlijk wist ook niet dat het zo lastig zou kunnen zijn

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 15:34

Wat lief dat jullie antwoorden!

Het gaat om sierduiven, geen postduiven of vliegduiven.
Zijn volledig voor de hobby, 's avonds lekker in het hok en overdag mogen ze eruit als ze willen.
Het gaat om een leuk koppeltje wat we willen kopen. Langere tijd binnenhouden is geen probleem.
Er zijn nog 13 duiven over van de wat 18 stuks was, maar weet niet of de twee broedkoppeltjes daar nog bijzitten. Ik vermoed van niet namelijk ;( ,... vandaar ook dat we een koppeltje dan willen kopen.
De eigenaar maakt het 'geen fluit uit' wat er weer komt. Die vind het gewoon leuk om duifjes te hebben en dat ze wat jonkies krijgen enzo.
Van de eigenaar hoeven we ook geen nieuwe te kopen, maar ik weet zeker dat hij het waardeert als we dat doen.