Ras kat op straat of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Ras kat op straat of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 23:09

Ongecontrolleerd? Rij al ruim 30 jr schadevrij en al heel wat km's gemaakt. Dat zal dus wel meevallen.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Ras kat op straat of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 23:17

Was een grapje.. een reactie op post een klein stukje omhoog. ;-)

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 07:50

IMJ schreef:
Was een grapje.. een reactie op post een klein stukje omhoog. ;-)

Caberet!
Moet je even erbij zetten voortaan :+

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Ras kat op straat of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 08:00

Tijdje terug heb ik bijna hond aangereden. Mensen hadden hond op het erf maar die had toch wel even zin om voor de auto langs te gaan. Had echt niks gescheeld want ik reed gewoo. 90km per uur en kon niet uitwijken ofzo. Dus stug doorgereden maar hij kwam er gelukkig net voor weg

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Ras kat op straat of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 08:18

Mijn eerste reactie is ook uitwijken... hier springen er regelmatig beesten voor je auto, vaak katten van buren die elkaar achterna zitten. Gelukkig nog nooit een geraakt, en ook nog nooit iets anders geraakt tijdens een uitwijk manoeuvre.

Maar een dergelijke basale schrik reactie kan je enkel trainen als je met de training zelf aan de zelfde invloeden wordt blootgesteld. Dus zoals ze hierboven aangeven... dat je dat in je eerste les leert... ze kunnen zo veel leren maar zo werkt het menselijk lichaam in een schrikreactie nou eenmaal niet.
Fight, flight of freeze... je beheerst een van de 3 reacties en dat maakt wat je in die milliseconde besluit.
Alleen als je er echt goed in traint en wordt blootgesteld aan de zelfde invloeden kan je dit leren beheersen en eventueel een andere reactie aanleren.
Maar dat leer je echt niet in je auto rij lesjes.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 08:19

Ik heb ook die reflex niet dat ik uitwijk. Ik ga wel op de rem, al dan niet hard afhankelijk van wat er achter me zit. Het is misschien wat hard gezegd eerder, maar ik snap wel wat er bedoeld wordt met dat uitwijken voor iets onverwachts voor onnodig gevaarlijke situaties kan lijden, zeker ook voor je medeweggebruikers, en dat dat dus niet zo'n handige eigenschap/gewoonte is op de weg. Natuurlijk doe je het niet expres, maar dat is eigenlijk niet zo relevant ;)

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Ras kat op straat of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 08:28

Nee klopt... het is zeker niet handig en kan een groter gevaar met zich mee brengen als je niet goed uit wijkt. Dat ben ik zeker met je eens...