Rattenkooi als tijdelijke gerbil kooi, mogelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joey_lover

Berichten: 1286
Geregistreerd: 13-01-09

Rattenkooi als tijdelijke gerbil kooi, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 22:47

Mijn broer is op vakantie en heeft zijn gerbils hier afgezet. En ik word echt zo verdrietig als ik dat kooitje zie -O-

Het is een 'gerbil kooi' dat bestaat uit een plastic bak met tralies erop van zo'n 50x25x56 cm. Veel te klein dus voor 2 gerbils. En ik heb dus geen zin om mij een week te gaan lopen ergeren aan het feit dat mensen soms te beroerd zijn om hun dieren de minimale ruimte te geven. Dus ik wil iets verzinnen zodat ze in ieder geval deze week toch wat meer ruimte krijgen. En hopelijk dat ik mijn broer straks kan overhalen om toch echt een andere kooi te kopen.

Nu heb ik zelf echt geen enkel verstand van en ervaring met gerbils, alleen maar met ratten. Deze lopen gewoon altijd los door mijn kamer, maar dat durf ik met de gerbils niet aan omdat ik niet weet hoe tam ze zijn. Maar ik heb dus nog wel een rattenkooi (furet xl, ong 80x70x80cm) hier staan en nu vroeg ik mij af of ik ze hier misschien in zou kunnen doen? En of de tralieafstand (1.8cm) klein genoeg is?
Verder vraag ik mij ook af in hoeverre een furet xl niet te hoog voor ze is? Klimmen gerbils net als ratten in de tralies? Of kan de hoogte gevaarlijk zijn? In dat geval kan ik eventueel het dak van de kooi wel een stuk naar beneden doen. Moet ik alleen even kijken of er dan geen grote gaten tussen dak en zijkant ontstaan waar ze tussendoor kunnen.

Eventueel heb ik ook nog een konijnen traliekooi hier staat, van ong 50x100x40 cm. Die is dus een stuk lager. Maar hier is de tralieafstand nog groter van (2.5cm volgens mij) en ik ben bang dat dat zeker te groot gaat zijn?

Ik ben mij er trouwens van bewust dat tralie kooien eigenlijk niet geschikt zijn voor gerbils en dat plastic ook niet zo'n goed idee is. Maar deze gerbils zitten nu al meer dan een half jaar bij m'n broer in een plastic bak en dat is tot nu toe altijd gewoon goed gegaan. En ik heb helaas geen aquarium/terrarium tot mijn beschikking.

Als mensen nog andere ideeën hebben om ze wat meer ruimte te kunnen bieden, dan hoor ik het graag. Want zoals ze nu zitten kan ik geen dier aandoen :n

Hikarii

Berichten: 2959
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Rattenkooi als tijdelijke gerbil kooi, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 22:56

Tralies zijn een no-go imo voor gerbils. Ze kunnen er doorheen knagen of hun boven of onder tandjes eraan afbreken waardoor de andere kant doorgroeit.. 1.8 cm afstand zou ik ook niet aan beginnen. Volgens mij zouden ze hun koppie er met niet teveel moeite door steken en hun nek breken.

Voor 2 volwassen gerbils is 60x40 echt het absolute minimale, het liefst 80x40.

Waar woon je? Ik heb eventueel een 60x30 bak staan voor deze week als je niks anders hebt. Is een glazen aquarium met speciaal deksel.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 22:57

Wat ik van gerbils weet is dat ze moeten kunnen graven en dat ze plastic doorknagen :)
Verder hebben ze een zandbakje nodig en is tralies niet echt geschikt voor ze.
Een klasgenoot van mij had een aquarium omgebouwd tot gerbil paradijs :)

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 22:57

Volgens mij moeten gerbils kunnen graven, dus een oud (en eventueel lek) aquarium met een dikke laag zaagsel zou al een hele verbetering zijn.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 23:00

Gerbils klimmen niet, maar houden vooral van graven, en hebben dus een diepe bak of kooi nodig met een enorme laag zaagsel of grond. Ik legde er altijd een volledige blok zaagsel in zonder uit elkaar te halen, met flink wat hooi er omheen, en daar hielden ze zich dagen mee bezig om er gangen in te graven. En doordat ze nauwelijks plassen hoeft zo'n kooi maar heel weinig te worden verschoond.

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4163
Geregistreerd: 16-05-08
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 23:02

Tralies zijn helemaal niet aan te raden bij gerbils en ik ben bang dat van beide de tralie afstand sowieso te groot is..
Gerbils zijn gravers, knagers, en klimmen doen ze ook wel maar of dat ook echt in de tralies is.. niet zoals ratten in ieder geval :) beter is om klimmogelijkheden in het hok aan te bieden dmv hout of andere uitdagende spulletjes.

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Rattenkooi als tijdelijke gerbil kooi, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 23:14

Kijk op marktplaats of je ergens een oud aquarium op de kop kan tikken :)

joey_lover

Berichten: 1286
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-18 23:34

Heel erg bedankt iedereen voor de reacties!

Ik ben mij ervan bewust dat een aquarium echt het beste voor ze is, maar dit gaat dus even over een tijdelijke oplossing voor een weekje. Ik was inderdaad van plan om de hele onderbak dan te vullen met bodembedekking en er ook iets van een krat in te zetten die hogere wanden heeft, zodat ze daar in kunnen 'graven' (niet helemaal optimaal, maar de bodem zou dan ong. een hoogte van 15 cm hebben in de bak en iets van 20/25cm in de kist).

Wat betreft tralies en plastic, daar zitten ze nu dus ook in en daar knagen ze (wonderbaarlijk) dus niet aan. Dus in dat opzichte ben ik niet heel bang om het te gaan gebruiken voor een weekje. Maar wat iemand zegt dat ze hun nek kunnen breken omdat de afstand tussen de tralies te groot is, dat vind ik dan wel weer zorgwekkend. Dus dan valt de rattenkooi helaas toch af :(

Zandbakje hebben ze ook niet -O-

Hikarii, heel erg bedankt voor je aanbod! Maar dat zal qua oppervlakte maar heel weinig schelen met wat ze nu hebben en vind ik eerlijk gezegd nog te klein.

Misschien toch eens op marktplaats gaan kijken. Al was het in eerste instantie niet mijn bedoeling om voor hen een kooi aan te schaffen. Pfff, waarom kunnen mensen niet hun eigen verantwoordelijkheid nemen...

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Rattenkooi als tijdelijke gerbil kooi, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 23:42

Wanneer is je broer jarig? Onder het mom van "vroeg verjaardagskadootje" :')

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Rattenkooi als tijdelijke gerbil kooi, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 23:52

Ik dacht ook goed te doen voor mijn gerbils zo ongeveer 8-10 jaar geleden.
Had ze eerst in een zogenaamde dunabak. Knaagden ze gelukkig niet doorheen.
Maar had toen ook een furet XL en wou daar hun huis van.maken. toen kwam er ruzie in de groep en heb ze noodgedwongen weer in paren van twee moeten zetten in kleinere kooien.
Téveel ruimte kan voor territoriumdrift zorgen wat kan leiden tot ruzies met wonden tot gevolg.
2 van mijn 6 gerbils hadden over hun hele lijfje bijtwonden.

Ik zou je broer gewoon informeren over een leuk aquarium máár zou niet groter gaan dan 100x60x60 dus zo groot als de feretkooi is gewoon TE groot.

Op het eind had ik ook een oud aquarium omgebouwd met tralies erbovenop dat was groter dan de kooi die je broer nu heeft en toch geschikt voor mijn tamste koppel gerbils.

Had ik er tijd voor en plaats had ik nu weer gerbils gehad :j

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Rattenkooi als tijdelijke gerbil kooi, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 23:58

Diepe glazen bak en tralies bovenop had ik altijd, dat ging prima. Al was het alleen maar omdat je bodemvulling dan o-ve-ral ligt anders :')

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 09:35

Dat tralies slecht zijn is imo een nogal hardnekkige mythe die de wereld in is gekomen door grotere fokkers die naast gerbils ook zelfgebouwde terrariums (ook wel gerbilariums genoemd) verkopen. Ik vind het echt een verkooppraatje, sorry. Ik heb inmiddels meer als 20 jaar gerbils en dat ze niet tegen tralies zouden kunnen is pas een dingetje sinds die webshops bestaan. De redenen die ervoor genoemd worden komen imo allemaal op hetzelfde neer: stereotyp gedrag. Het is imo beter om zulk gedrag te voorkomen door de dieren gewoon goed te verzorgen, en of ze zulk gedrag wel of niet ontwikkelen hangt van wel meer factoren af dan enkel het type kooi.

Afbrekende tanden kan door ieder hard materiaal, dat geef ik absoluut geen ongelijk maar dit kan net zo goed gebeuren door knagen een speeltje, huisje of voerbakje in de kooi. Hier zijn tandjes ook wel eens afgebroken op een stukje ketting (van een speeltje dat aan de kooi hing, de ophanging daarvan) en aan plastic.

Veranderen van kleine naar (veel) groter verblijf heb ik wel eens artikelen over gelezen dat dat problemen kan geven met territoriaal gedrag en dat ze kunnen gaan vechten, zelf nooit problemen mee gehad maar ik wil het je toch meegeven omdat het niet je eigen dieren zijn en je vechtpartijen misschien liever niet wilt riskeren.

1,8cm en 2,4 cm tralies zou ik niet aandurven met gerbils, als ze zich erdoorheen willen wurmen (wat wel een beetje in hun aard zit) dan komen ze misschien klem te zitten. Wat de hoogte betreft, ze kunnen wel klimmen, het nadeel is dat ze geen diepte kunnen zien en dat ze NIET de handigheid en kracht in de pootjes en staart hebben om weer om te draaien en terug te klimmen. Ze laten zich dan simpelweg vallen, pas op dat ze niet te pletter vallen.

Nog een puntje dat ik nog graag mee wil geven: mocht je voor een aquarium of ander soort open bak willen gaan, hou er rekening mee dat ze flink hoog kunnen springen. Ik heb gerbils gehad die vanaf de grond de bank op sprongen, een aquarium zonder gerbil-proof deksel daar zullen ze uit kunnen springen.

joey_lover

Berichten: 1286
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 14:02

Dank jullie wel weer voor de reacties!

Telpeva, ik neem aan dat je dan kooien bedoelt die wel een diepe bak hebben en daarboven op een stuk tralies? Dat daarvan het tralies eigenlijk niet echt een probleem is?

In ieder geval zijn de kooien die ik heb dus sowieso ongeschikt omdat de tralie afstand gewoon te groot is en de onderbak eigenlijk net te ondiep is om fijn te kunnen graven. Ik denk dat het voor mij dus het handigst is om toch opzoek te gaan naar een aquarium. Gevoelsmatig heb ik natuurlijk het liefst zo groot mogelijk, maar ruzies daar zit ik inderdaad ook weer niet op te wachten. En als ik toch een aquarium aanschaf dan wil ik die daarna ook gewoon aan mijn broer mee kunnen geven, dus ga toch ook maar even met hem overleggen of hij wat ziet in een aquarium en wat hij dan als maximum formaat zou willen hebben/kwijt zou kunnen.

Verder heb ik nog wel wat vraagjes over een aquarium: Hoe werkt dat met een deksel? Kan je zo'n deksel met gaas ergens kopen of moet ik zelf aan het klussen (iets waar ik eigenlijk niet zo'n zin in heb)? En hoe hang je er een looprad in? Die hij nu heeft kan je makkelijk aan het tralies bevestigen, maar met alleen maar glas wordt dat wat lastiger. En moeten er nog iets van plateaus in? Ik ben bij m'n ratten echt gewend om ook in de hoogte te denken, maar misschien hoeft dat bij gerbils dus wel helemaal niet?

Anoniem

Re: Rattenkooi als tijdelijke gerbil kooi, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 14:20

probeer een oud aquarium op de kop te tikken, dan kun je een gaasdeksel voor maken. Meng kinder speelzand (zandbakzand, is ook veilig voor dieren) met aarde en houtkrullen zodat ze lekker kunnen graven. Want ze graven veel tunnels etc. en probeer een plateau op pootjes te maken die net boven deze grondmengsel uit komt voor vers drinkwater en het voerbakje.

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Re: Rattenkooi als tijdelijke gerbil kooi, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 14:22

Terrarium 100x40, flinke laag bodembedekking en chinchillazand erin (geen speelzand!!) lijkt me meer geschikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 14:28

Paris_ schreef:
Terrarium 100x40, flinke laag bodembedekking en chinchillazand erin (geen speelzand!!) lijkt me meer geschikt.


speelzand wordt aangeraden op veel gerbilsites, dus waarom geen speelzand? Chinchillazand juist niet doen! dit is veel te los waardoor de gangetjes snel instorten.

Daarbij is een terrarium meestal vrij ondiep.

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 14:31

Met gerbils hoef je niet zo de hoogte in, ze vinden het leuk om een beetje een plekje te hebben waar ze op de uitkijk kunnen zitten en de kamer in de gaten kunnen houden maar daar stopt het ook wel. Wat de bak betreft ben ik ook inderdaad wel voor een hoge bak waar ze goed in kunnen graven. De hoogte van een aquarium/bak is niet alleen leuk voor de gerbils omdat er dan meer bodembedekker in past en ze meer kunnen graven, maar het is voor het baasje ook praktisch omdat je dan niet steeds rondom de kooi hoeft te stofzuigen, het scheelt rommel :D wat nog een ding zou kunnen zijn is dat gerbils het leuk vinden om te rennen, ze vinden een brede kooi leuker dan een hoge kooi.

Fun tip: wanneer je de bak schoonmaakt en weer opnieuw vult kan je ook speeltjes, tunneltjes en huisjes neerleggen voordat je de bodembedekker erbij doet. Als er dan een keer een gang instort dan hebben de tunnels hier en daar nog een beetje houvast. Vaak doe ik ook wat karton verstoppen in de bodembedekker (toiletrolletjes, kleine lege doosjes), dan vinden ze tijdens het graven af en toe een verassing want ze zijn dol op knagen aan karton.

Misschien heel overbodig maar wist je dat je ze lege toiletrolletjes kan geven? Vinden ze prachtig om mee te rommelen en kapot te knagen!


Chinchillazand is om in te rollen, dat is geen bodembedekker.

joey_lover

Berichten: 1286
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 15:02

Paris_ schreef:
Terrarium 100x40, flinke laag bodembedekking en chinchillazand erin (geen speelzand!!) lijkt me meer geschikt.


Ik dacht dat een terrarium minder geschikt zou zijn, omdat die vaak de deuren aan de voorkant heeft zitten en je zo dus nog niet veel bodembedekking erin kwijt kan.

Ben momenteel op marktplaats aan het kijken, maar een aquarium van een beetje een grote afmeting is nog best wel prijzig -O- En als iemand nog tips heeft voor het deksel, dan ook graag. Want daar loop ik ook nog wel tegen aan, hoe je dat dan weer het beste kunt maken.

Telpeva, dank je wel voor de tips! Zal ze zo alvast wat toiletrolletjes geven, kunnen ze zich daar in ieder geval al mee vermaken.

Lianne schreef:
probeer een oud aquarium op de kop te tikken, dan kun je een gaasdeksel voor maken. Meng kinder speelzand (zandbakzand, is ook veilig voor dieren) met aarde en houtkrullen zodat ze lekker kunnen graven. Want ze graven veel tunnels etc. en probeer een plateau op pootjes te maken die net boven deze grondmengsel uit komt voor vers drinkwater en het voerbakje.


Wat betreft zand, ik las dat je dan instortingsgevaar hebt en je beter iets van zaagsel gemengd met hooi/kartonsnippers kunt doen. Weet natuurlijk verder niet in hoeverre dit waar is. Dat van dat plateautje op pootjes is sowieso een goede, dank je!

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 15:18

Wat loopradjes betreft, je hebt ook varianten met een voetje die je op de bodem neer kan zetten
Bijv een flying saucer
https://www.google.nl/search?rlz=1C1AVN ... QI#imgrc=_

Máár die nemen ook een flinke ruimte in beslag, ik heb de mijne daarom nooit standaard in het hok staan eigenlijk.

joey_lover

Berichten: 1286
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 15:32

Ik heb eventueel nog wel een ratten looprad, die hebben idd een voet. Maar die zijn dan misschien weer wat te groot voor gerbils?

Heb nu een aquarium op marktplaats gevonden van 120x50 cm. Zou dit te groot zijn? Mijn broer vindt het gelukkig allemaal prima, dus het aquarium neemt hij daarna gewoon over.

Telpeva, hoe heb jij een deksel gemaakt? Of heb jij er dus wel gewoon een stuk tralie kooi boven op zitten?

emmaudb

Berichten: 1543
Geregistreerd: 19-03-08

Re: Rattenkooi als tijdelijke gerbil kooi, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 15:39

Het looprad wat telpeva als voorbeeld geeft is niet geschikt voor gerbils. Je moet echt geen plastic in de bak zetten, daar gaan ze aan knagen.

Heb je al gekeken naar een lek aquarium? Dat zal in de prijs schelen. Natuurlijk wel kijken dat er geen grote gaten in zitten. Ik heb voor mijn eerste gerbils toen een lek aquarium voor €10 op de kop kunnen tikken. Niet geschikt meer voor vissen maar wel voor gerbils. Een deksel heb ik toen zelf gemaakt met houten latjes en een rooster even groot als de bak.

joey_lover

Berichten: 1286
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 15:45

Nou, dan zijn dit denk ik geen echte gerbils, want hun bak is van plastic, hun loopwiel is van plastic en hun huisje is van plastic en ze hebben nog nergens aan geknaagd :+ Maar kan mij voorstellen dat het per gerbil kan verschillen hoe erg ze knagen.

Ik heb nu een aquarium van 120x50 voor 40 euro gevonden. Dat vind ik best een nette prijs. Ben nu alleen even op antwoord van m'n broer aan het wachten of hij deze afmeting kwijt kan.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 15:51

Ik had ze vroeger in zo’n kooi:
Afbeelding
Die zijn op marktplaats vaak gratis af te halen.
Boven had ik dan wat fijner gaas erop vast gemaakt.

Een aquarium van 120x50 is wel mooi zeg, als je broer dat prima vindt! En dan mooi vol leggen met natuurlijke verstopplekjes en ruimte om te graven en een zandbad enzo. Is ook leuk om dan eens te googlen op hamsterscaping.

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 15:55

Mijne heeft een kant en klare tralie kooi erbovenop, ik ben totaal niet handig met doe het zelven :)
En klopt inderdaad helemaal wat Emmaudb zegt, ze zetten overal de tanden in en plastic kan kapot. Nog een ding om rekening mee te houden met loopradjes is dat je op let dat de staart nergens klem kan komen te zitten, want als er teveel druk op de staart komt te staan dan kan de staart afbreken. Misschien weet je dit al, maar daarom mag je gerbils ook niet aan de staart oppakken, want ook dan heb je risico dat de staart breekt.

emmaudb

Berichten: 1543
Geregistreerd: 19-03-08

Re: Rattenkooi als tijdelijke gerbil kooi, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:02

Ze kunnen ook flink ziek van het plastic worden dus zou ze ook echt niet in een plastic bak zetten. Het kan goed gaan maar zou het er niet op gokken.

Je hebt houten loopradjes. Maar ik heb bijvoorbeeld echte slopers dus ik heb wel een metalen loopradje. Maar niet met van die spijlen. Een soort fijn gaas zit aan. Op deze foto zie je het wel een beetje.

Afbeelding

Ze knagen hier ook niet aan, maar hebben wel genoeg andere dingen om aan te knagen. Zoals eerder gezegd is door iemand vinden ze doosjes en wc- en keukenrollen vaak helemaal geweldig.