Andere opties dan castratie reu

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zoe_97

Berichten: 9451
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Andere opties dan castratie reu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 16:08

Hoi bokkers

Ik vroeg me af of er bokkers zijn met ervaring met deze situatie. Ik heb 2 border collies. Mijn teefje was nooit een makkelijke hond. Ze is een echte hyperkineet. Ik heb haar uit het asiel geadopteerd toen ze 4 maanden was. Nu is ze 21 maanden en is eindelijk stabiel in haar gedrag. Ik kan overal met haar komen en kan alles met haar. Ze is echt mijn hondje. Ze is gesteriliseerd omdat ik huis geen ongelukjes wil.

Mijn 2 border collie is een reu. Met hem doe ik enkel shows, andere disciplines worden door mijn moeder met hem beoefend. Hij is nu 15 maanden en si altijd een erg makkelijke hond geweest. Een volgzame goedzak die liefst hele dagen sliep. Sinds een maand is hij echter aan het puberen en we merken dan hij last heeft van zijn hormonen. Ikzelf heb op show hier nog geen nadelen aan ondervonden. Hij is daar nog erg rustig en staat in de ring gewoon tussen de andere reuen. Echter tijdens de les gehoorzaamheid valt hij nu dus uit naar andere honden (meestal is dit naar kleinere honden of naar een hele drukke hond). Mijn moeder ervaart dus echt problemen hierdoor. Op wandeling kan hij nog altijd gewoon los tussen teven en andere reuen zonder problemen.

Mijn moeder heeft zich nu laten aanpraten dat hij chemisch gecastreerd moet worden. Die persoon die dit vertelde vind dat zijn hormonen even stil gelegd moeten worden en hij hierna er beter mee om zou kunnen gaan. Om meerdere redenen ben ik het hier niet mee eens.
1) hij wordt ingezet voor de fok door zijn vrij zeldzame bloedlijn. Ik heb al meer dan 700 euro uitgegeven aan genetische testen om zeker te zijn dat hij 100% geschikt is voor de fok en hij is vrij van alle erfelijke aandoeningen, heeft goede heupen en perfecte schouders, ellebogen en rug. Als ik een dekaanvraag krijg schiet er ezn kans aan me voorbij.
2) ik ben bang dat dit invloed zou hebben op zijn bouw (hij is nog niet volledig uitgegroeid) of op zijn vachtkwaliteit.
3) ook ben ik bang dat dit op lange termijn invloed zou hebben op de kwaliteit van zijn sperma.
4) ook ben ik van mening dat er even een paar weken doorgebeten moet worden en alles wel weer goed komt (natuurlijk met de juiste training).

Ik vroeg me af of er andere (eventueel homeopathisch) middelen zijn die een reu kan helpen zijn hormoonpijl op punt te krijgen of die hem kunnen helpen met zijn hormonen om te gaan. Ik wil graag wel “bewezen” middelen. Dus waar effectief ervaringen mee zijn.

Hoe denken bokkers hierover.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 16:21

Als je hem echt als dek reu wil gebruiken zou ik hem niet chemisch castreren.In mijn ogen zit je hond in de vervelende puberleeftijd en moet je die even uitzingen tot hij 2 is geweest.
Mijn nu 8 jarige volle reu is rond die leeftijd ook even gaan uitvallen naar reuen.Ik heb toen even niet zachtjes in zijn oren geroeptoeterd dat we dat niet doen.En wel meer als 1x. Ondanks dat mijn honden normaal gezien een leren halsband dragen heb ik toen eventjes een slipketting aan gedaan.Hij had al gauw in de mot dat zijn gedrag niet gewaardeerd werd en is terug veranderd in zijn trouwe brave zelf. Op het moment heb ik nog een puber reu in huis die word binnenkort 2. Die is nu ook even aan het etteren durft ook de oude reu eens uit te dagen,maar ik maak hem duidelijk dat het not done is.Hij lijkt over zijn hoogtepunt nu heen en ook weer braver te worden.Mijn reuen wegen respectievelijk 40 en 45 kg dus het zijn geen kleintjes dus braaf zijn moet.
Er zijn homeopatische druppels die hormonen wat controleren ik ga eens zien of ik achter de naam kan komen ik dacht dat het van Puur was???
gevonden https://www.petcure.be/puur+geslachtsdr ... gJZBPD_BwE

Zoe_97

Berichten: 9451
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 16:30

beatje schreef:
Als je hem echt als dek reu wil gebruiken zou ik hem niet chemisch castreren.In mijn ogen zit je hond in de vervelende puberleeftijd en moet je die even uitzingen tot hij 2 is geweest.
Mijn nu 8 jarige volle reu is rond die leeftijd ook even gaan uitvallen naar reuen.Ik heb toen even niet zachtjes in zijn oren geroeptoeterd dat we dat niet doen.En wel meer als 1x. Ondanks dat mijn honden normaal gezien een leren halsband dragen heb ik toen eventjes een slipketting aan gedaan.Hij had al gauw in de mot dat zijn gedrag niet gewaardeerd werd en is terug veranderd in zijn trouwe brave zelf. Op het moment heb ik nog een puber reu in huis die word binnenkort 2. Die is nu ook even aan het etteren durft ook de oude reu eens uit te dagen,maar ik maak hem duidelijk dat het not done is.Hij lijkt over zijn hoogtepunt nu heen en ook weer braver te worden.Mijn reuen wegen respectievelijk 40 en 45 kg dus het zijn geen kleintjes dus braaf zijn moet.
Er zijn homeopatische druppels die hormonen wat controleren ik ga eens zien of ik achter de naam kan komen ik dacht dat het van Puur was???
gevonden https://www.petcure.be/puur+geslachtsdr ... gJZBPD_BwE

Dankje voor jouw ervaring! Zo denk ik er dus ook over. Ik kijk graag eens naar die druppels!

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Andere opties dan castratie reu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:02

Even duidelijkheid:

- jullie ervaren alleen het veranderde gedrag tijdens de cursus: uitvallen naar kleine(re) en drukke honden?

Verder totaal geen verschil? Tegen jullie teef? Haantjes gedrag los tegen andere reuen?

Mocht het inderdaad alléén op de cursus zijn dan vind ik het bijzonder vreemd dat jullie denken dat het aan zijn hormonen ligt.

Top 3 mogelijke oorzaken:
Uitval oorzaak nummero 1: onzekerheid
Uitval oorzaak nummero 2: overprikkeling
Uitval oorzaak nummero 3: negatieve ervaring(en)

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Andere opties dan castratie reu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:05

Daarnaast heeft een hond net als mensen fases. Met 15 maanden wordt de hond toch langzaam volwassen. Ook evt veranderingen hormoonspiegeld. Ook evt dip in zelfvertrouwen of weer schrikkerig of de vaakbenoemde "bananen in de oren".

Fases gaan met een goede begeleiding en vertrouwen gewoon weer over.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:06

Ik weet ook niks anders dan die druppels. Heb ze gelukkig niet hoeven te gebruiken, maar mijn reu was op die leeftijd ook lastig bij mijn man. Hetzelfde gedrag, beetje uitvallen en patsen, maar eigenlijk voor de rest nog heel makkelijk. Maar wel tegen honden waarvan hij dacht dat hij ze wel kon hebben, absoluut niet tegen zelfverzekerde honden. := Ik heb het eigenlijk opgelost door hem even niet uit handen te geven tot het gedrag weer uitgedoofd was, hoewel dat maar een paar dagen duurde. Daarna nog even duidelijk gemaakt waar op gelet moest worden als een ander ermee liep. En zelf aan reu duidelijk gemaakt dat het absoluut niet geaccepteerd werd.

Chemische castratie vind ik ook riskant als je hem wilt gebruiken als dekreu. Ik snap wel dat je een oplossing zoekt dus. :j

EDIT: Later is hij het nog eens gaan doen tegen drukke honden die bij hem komen, maar dat komt wel door negatieve ervaringen rond de 18 maanden. Dat is er nooit meer helemaal uit gegaan, het uitvallen wel, maar als ze echt bij hem komen corrigeert hij wel meteen.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 12-03-18 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Andere opties dan castratie reu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:17

Ik vraag mij of of het probleem wel bij zijn hormonen ligt. Hij doet het dus alleen met jouw moeder op de cursus/les?
Dan zou ik persoonlijk daar t probleem zoeken.
En het zou mij niets verbazen als jouw moeder en/of de overige cursisten niet wat nerveuzer zijn door zijn gedrag. In dat geval is zijn gedrag naar mijn idee best verklaarbaar. Zijn genoeg honden die reageren op onrust van de baas/omgeving.

Zoe_97

Berichten: 9451
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 17:19

Op wandeling aan de leiband durft hij dit ook doen. Zonder leiband niet. Hij snuffelt ook enorm veel aan gecastreerde reuen.
De instructeur gaf ook aan dat dit hormonen zijn. In vrijheid heeft hij dit gedrag niet. Hij loops dan ook los met andere intacte reuen. Maar dit is in de stabiele roedel die van zijn fokker is. Met die honden gaat hij meerdere keren per week wandelen en enkele teven hebben het voor het zeggen. Kenai weet dat hij onder die teven staat en niets moet proberen. De honden lossen het dan onderling op.
Ik vermoed dat het gedrag op training erger is doordat mijn moeder onzeker wordt door zijn gedrag en hij hierdoor meer de grens gaat opzoeken.

Ik heb de druppels van puur en bachbloesemdruppels besteld om eens uit te proberen.


Ik ben dus ook van mening dat het een fase is. Het is mijn hond ook dus ik bepaal uiteindelijk wat er mee gebeurd. Maar de laatste dagen dus al enkele discussies over chemische castratie thuis gehad. Daarom wilde ik andere meningen horen. Nu ik die druppels heb besteld is mijn moeder ook tevreden dat ik iets doe eraan. Stiekem denk/hoop ik ook dat die druppels een soort placebo effect op mijn moeder zullen hebben. Als zij overtuigd is dat het helpt zal zij ook zelfzekerder op de plein staan en zal de hond dit ook voelen.

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Re: Andere opties dan castratie reu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:22

Maar als hij het niet doet als hij losloopt en wel als hij aan de leiband loopt dan ligt het probleem denk ik wel bij de persoon die hem op dat moment vast heeft... Het kan zeker een fase zijn, maar probeer inderdaad ook op te letten dat de persoon ontspannen is. Want op nervositeit van anderen kan hij zeker reageren.

Zoe_97

Berichten: 9451
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Andere opties dan castratie reu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 17:26

Dat verschil zit hel denk ik ook is de roedel. Aan de leiband dan wandelen ik en/of mijn moeder met hem en mijn teefje alleen. In rangorde staat hij boven mijn teefje. Wanneer hij losloopt zijn we dus is een roedel variërend van 6 tot 30 honden. Hier staat hij onder 1 reu en meerdere teven waarvan altijd wel 1 aanwezig is. Dus hij eronder zit.
Al speelt mijn moeders onzekerheid nu ook wel een rol, maar origineel was die onzekerheid er niet omdat hij zo makkelijk altijd was.

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Andere opties dan castratie reu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:30

Ik heb mijn hond, weliswaar om andere redenen, afgelopen december chemisch laten castreren. Ik vind het drama, het was al geen topzekere hond en hij is nu nog minder zeker geworden. Dit uit zich onder andere door het plassen op onze overdekte binnenplaats dat hij eerder nooit deed. Van het weekend is hij voor het eerst uitgevallen naar een andere hond, waarschijnlijk ook door overprikkeling maar dan nog, eerder heeft hij dit gedrag niet vertoond. Ik zal dus blij zijn als het half jaar voorbij is en zijn normale hormonen het weer overnemen.

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Andere opties dan castratie reu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:44

Zal deel door hormonen komen maar misschien voor een deel niet?
Zoizo deels puberen: dat kon je verwachten :P en als dan je moeder er onzeker door is geworden en hij voelt dat.. en zo ga je in een vicieuze cirkel.
Wat ook nog zou kunnen: kende een teef die zeer leuk was, super met mens pups en stabiele honden. Maar als je daar een nerveus keffertje of super drukke hond bijzette. Viel ze er ook naar uit. Ze had gewoon die drukte niet graag en ging toch wel stapje verder als "corrigeren"

Zoe_97

Berichten: 9451
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Andere opties dan castratie reu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 17:49

Inderdaad. Denk dat je helemaal gelijk hebt Lara. Kenai heeft pups en kleine drukke hondjes nooit leuk gevonden. Door de hormonen is dit echter versterkt.

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 17:53

Als ik met mijn jonge reu aan het trainen ben, is hij ook meer mans dan dat hij los loopt.
Ze weten donders goed dat ze komen om te werken en dan speelt adrenaline ook mee.
Ik zou dan ook proberen te zorgen dat die nog beter gaat focussen op geleider en het werk wat er van hem verwacht wordt. Dan neemt de aandacht naar andere honden vanzelf af.
Voor mij zou het geen reden zijn voor chemische castratie.

Puur geslachtsdrift is een goed middel. Maar als het stoere mannengedrag vooral komt door de adrenaline die stijgt op het trainingsveld, dan doet het weinig tot niets.

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 18:19

xLaraaj schreef:
Zal deel door hormonen komen maar misschien voor een deel niet?
Zoizo deels puberen: dat kon je verwachten :P en als dan je moeder er onzeker door is geworden en hij voelt dat.. en zo ga je in een vicieuze cirkel.
Wat ook nog zou kunnen: kende een teef die zeer leuk was, super met mens pups en stabiele honden. Maar als je daar een nerveus keffertje of super drukke hond bijzette. Viel ze er ook naar uit. Ze had gewoon die drukte niet graag en ging toch wel stapje verder als "corrigeren"

Ik had het niet uit het verhaal gehaald dat ie dit gedrag ook aan de riem had. Zal wel niet goed gelezen hebben hihi.
Maar dan ga ik mee met Lara. Goed dat je de supplementen gaat proberen. Maar ik zou daarnaast zorgen dat de persoon die met hem wandelt of werkt, dus op het moment dat ie uitvalt, dat je dan wel beide heel consequent blijft dat je dit gedrag niet accepteert. :)

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 18:19

ja als als het dat zou zijn: ze deed dit ook veel minder als ze vrij liep omdat ze dan zichzelf kon verwijderen van de situatie. Maar aan de leiband niet. Mijn BC had ook veel meer zenuwen aan de leiband omdat we bijna altijd losliepen en dit kon zich soms uiten in agressie aan de lijn. Maar eens los was het ok :)

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Andere opties dan castratie reu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 18:24

Chick heeft ook agressie gehad aan de lijn. Bij haar kwam t vooral ut angst door een paar incidenten waarbij ze gepakt is. Maar ook daar heel consequent geweest dat ik de gene ben die t oplost en niet zij. Toen dat duidelijk was gaan werken aan haar angst voor andere honden. Maar aangezien t vertrouwen vanaf haar inmiddels zo goed was dat ik haar wel beschermde ging eigenlijk ieder contact gewoon weer goed.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Andere opties dan castratie reu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 22:05

TS, je hebt meer dan voldoende goede redenen om níet chemisch te castreren.
Uit andere topics waarin jij reageerd kom je over als een consequente, serieuze en verstandige hondentrainer. Ik ga er vanuit dat jij deze problemen op andere wijze het hoofd kunt bieden

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Andere opties dan castratie reu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 22:25

Wauw wat een mooi compliment voor je zoë hierboven ! :j

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 22:39

xLaraaj schreef:
Wauw wat een mooi compliment voor je zoë hierboven ! :j

Ja echt wel! :j

Zoe_97

Berichten: 9451
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 23:24

Dankjewel Palmera voor het compliment! Als het over andere mensen hun honden gaat is het toch net wat makkelijker om de goede aanpak te bedenken dan met je eigen hond. Bij jezelf ga je toch wel sneller twijfelen, daarom graag de frisse kijk van anderen :D

Morgen komen de druppeltjes aan. Dan gaan we gewoon voort trainen om dit gedrag eruit te krijgen met de ondersteuning can de druppeltjes :)

Little_Gift
Berichten: 1780
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Andere opties dan castratie reu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 09:50

Misschien moet je überhaupt alvorens bang te zijn hem niet meer te kunnen gebruiken voor de dekdienst, eerst eens uitsluiten of dit gedrag niet uit een gedragsstoornis voortkomt?!

Zoe_97

Berichten: 9451
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 10:03

Little_Gift schreef:
Misschien moet je überhaupt alvorens bang te zijn hem niet meer te kunnen gebruiken voor de dekdienst, eerst eens uitsluiten of dit gedrag niet uit een gedragsstoornis voortkomt?!

We hebben het over een puber die aan de lijn eens lelijk doet vanuit het pubergedrag en nog nooit iemand of iets echt heeft vast gehad hè. Een hond die los perfect in een roedel kan functioneren en zonder problemen naar hogere in rang luistert. We hebben het niet over een onstopbare moordmachine he...

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 10:24

In dit geval zou ik ook zeker niet voor chemische castratie gaan.

Mijn hondje heb ik wel (echt) laten castreren, dit omdat hij qua gedrag en zekerheid goed stabiel was (niet onzeker, niet dominant), maar dat hij toch echt op zoek ging naar de dames, en daarbij ook zo met zijn hormonen bezig was.
Hij is nog steeds zijn normale zelf, qua gedrag geen verandering sinds castratie, en hij blijft nu netjes bij met los wandelen op de heide/in het bos, de teefjes interesseren hem niet meer :)

Maar ik denk dat bij jou hond het is gekomen door een incident wellicht? De eerste keer dat hij uitviel is hij misschien overprikkeld geweest, en sindsdien is je moeder wat onzekerder waardoor je reu nog gevoeliger is voor dergelijke prikkels.
En puberfase werkt ook lekker mee natuurlijk.

Ik zou gewoon lekker doorgaan met trainen en ook samen met je moeder veel leuke dingen doen samen met de honden, zekerheid en vertrouwen opbouwen.

Chemisch castreren zeker niet doen, ik heb hier een paar honden in de omgeving waarbij ze het hebben gedaan om te kijken of hun gedrag echt aan hormonen lag (heeft voor sommige gevallen wel echt goed uitsluitsel gegeven dat castreren wel/geen goede optie was), maar de eerste paar weken na chemiscje castratie komen de hormonen juist hoger te zitten waardoor gedrag juist verergerd voordat de chemische dingen echt gaan werken...

Een cocker spaniel die wat onzeker was hadden ze chemisch gecastreerd (omdat hij overal aan het vlaggen was), en na chemische castratie kreeg die toch een grote mond naar andere honden, die ging juist uitvallen hierdoor. Werd wel weer zijn normale zelf na uitwerking, maar beslissing was dus genomen dat castratie voor hem geen goed idee was.

Een American Indian Dog had juist last van uitvallen en te erge interesse in teefjes (janken, niet meer willen eten en dan ook dus niet luisteren), na chemische castratie werd dit juist allemaal rustiger en beter voor zowel baas als hond, minder stress, dus daar willen ze nog kijken wat ze willen doen.

Dit is wat ik tenminste zelf ervaren heb in de omgeving :)

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 10:28

Hannanas schreef:
Even duidelijkheid:

- jullie ervaren alleen het veranderde gedrag tijdens de cursus: uitvallen naar kleine(re) en drukke honden?

Verder totaal geen verschil? Tegen jullie teef? Haantjes gedrag los tegen andere reuen?

Mocht het inderdaad alléén op de cursus zijn dan vind ik het bijzonder vreemd dat jullie denken dat het aan zijn hormonen ligt.

Top 3 mogelijke oorzaken:
Uitval oorzaak nummero 1: onzekerheid
Uitval oorzaak nummero 2: overprikkeling
Uitval oorzaak nummero 3: negatieve ervaring(en)

ik denk dat je kan toevoegen dat TS geen probleem ervaart met de hond, wél de moeder van ts op de gehoorzaamheid.
Zet moeder in de showring en gegarandeerd dat hij dan ook uitvalt, zet TS in de gehoorzaamheid en veel kans dat hij daar niet uitvalt (mits het gedrag nog niet omgevings-ingeprent is). => de mijne is op bepaalde locatie's eens bang geweest van iets (mannen op een dak aan het werken) en is op die locatie's nu nog altijd in hetzelfde stressgedrag, ook al zitten die mannen daar niet meer. Kans dat hond ondertussen leren uitvallen heeft op de hondenschool maar ergens anders niet is ook mogelijk, maargoed.

Feit is, dat moeder hoogstwaarschijnlijk de "oorzaak" is van het uitvalgedrag => te weinig leiding gevend, niet consequent genoeg reagerend.

Ik zou persoonlijk moeder er even niet mee laten trainen, en enkel ts er even mee aan de slag laten gaan, tot het gedrag volledig verdwenen is, van daaruit moeder er terug in betrekken.