1 jarige kater zuigt bij hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

1 jarige kater zuigt bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 18:45

Hoi!

Mijn kat (heb ik sinds 28 december) is dikke maatjes met mijn hond. Samen knuffelen en spelen. Heel leuk om te zien!

Maar ik zag vandaag wat aparts. De kater (ongeholpen) begint te zuigen op de hond. En niet op de tepels. Dit lijkt mij niet normaal.

Hier een filmpje
Kater word binnenkort gecastreerd

Wat moet ik doen? Of wat kán ik doen? En kan het kwaad?

Dankje alvast

Casarell

Re: 1 jarige kater zuigt bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 18:47

Hier heeft een kater dat ook een tijd gedaan, maar dan aan mijn trui.. :+
Is vanzelf over gegaan..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 18:48

Casarell schreef:
Hier heeft een kater dat ook een tijd gedaan, maar dan aan mijn trui.. :+
Is vanzelf over gegaan..

Dat is fijn om te horen!

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 18:50

Mijn kater sabbelde altijd aan m'n velletje tussen m'n duim en wijsvinger.
Hij is uiteindelijk 15 jaar oud geworden, en heeft het altijd gedaan.
Had er geen last van, En vond het wel schattig.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 18:50

ik heb 1 gecastreerde kater, 3 jaar oud, die doet niets liever dan sabbelen.. liefst op fleecekleden en ochtendjassen.

1 gesterliseerde poes die het af en toe doet, vooral op fleece. poes heeft t van de kat overgenomen, want ze begon pas met anderhalf jaar oud..

is een tik.. net zoals mensen die duimzuigen.

wees blij dat ie t op de hond doet.. die van mijn zusje deed het op haar oorlel. liefst in een onbewaakt ogenblik.. niet grappig want snorren plus ruwe tong over je oor, is een directe erogene bliksemschicht van boven naar beneden..

is meestal (als t niet afgekeken is) wel een teken dat ze te vroeg van de moeder zijn gescheiden.

mocht je kat het aan de tepel van de hond gaan doen, eraf halen.. want zelfs een mannelijke hond kan melk gaan geven.. en een vrouwtje kan schijnzwanger raken met alle risico's die daaraan kleven.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 03-03-18 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 18:51

Volgens mij doen wel meer katten dat.
Wij hebben vroeger veel katten gehad, en daar waren ook van die zuigers bij :D
Sommige blijven dit wel hun hele leven doen, en bij anderen gaat het misschien over.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 19:01

Wat lief om te zien. :D
Je kat voelt zich veilig en geborgen bij de hond en dan komt het mamagevoel omhoog.
daarom gaat hij sabbelen.
Kan geen kwaad hoor.
Ik had er vroeger een die op het puntje van haar eigen staart sabbelde :j

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 19:06

Hier heeft 1 van de katten dat ook gedaan. Maar die is er gelukkig mee gestopt. Deze deed het op je hand, op je gezicht net waar het hem uit kwam..

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 19:13

Heel vaak is dat gedrag afkomstig van kittens die té vroeg bij de moeder vandaan zijn gehaald.
Ik weet niet of het bij jullie zo is, maar eigenlijk moet een kitten gewoon tot een 13/14 weken bij de moeder blijven.
Bij Raskatten is dat inmiddels al een toegepaste regel die standaard in het fokbeleid is opgenomen.
Helaas worden boerderijkatten/ HTK-tjes nog met gróte regelmaat van de hand gedaan als de kitten "iets "van vast voer kan eten.
Hoe jonger ze naar de nieuwe eigenaar gaan hoe eerder ze wennen........wordt dan gezegd, en hoe closer ze worden.
Dit is uiteraard klets.
Het kitten heeft de moeder gewoon nog kei hard nodig op die leeftijd.

Dat sabbelen vinden veel mensen lief en vertederend en het is ook wel de minst slechte ervaring die je met zo een kitten kan hebben.
Vaak ontwikkeld zo een te jong weg gehaald kitten nl ook andere gedragsproblemen, waarbij men minder staat te juichen.
Onzindelijk gedrag en vernielzucht zijn daar al een paar van.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 19:21

Hier ook 2 katten die het deden. De ene altijd bij mijn vader in zijn oksel als ze lag te kroelen. Is nooit helemaal overgegaan, werd wel minder in de loop der jaren.
De jongste heeft denk ik 2 jaar op een speeltje gesabbeld. Zodra ze iets opgewonden werd met spelen of kroelen rende ze naar haar mand om te sabbelen. Dat is nu over, in plaats daarvan gaat ze nu op je vingers knagen tijdens het kroelen 8)7

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 19:22

RaafSmits schreef:
Heel vaak is dat gedrag afkomstig van kittens die té vroeg bij de moeder vandaan zijn gehaald.
Ik weet niet of het bij jullie zo is, maar eigenlijk moet een kitten gewoon tot een 13/14 weken bij de moeder blijven.
Bij Raskatten is dat inmiddels al een toegepaste regel die standaard in het fokbeleid is opgenomen.
Helaas worden boerderijkatten/ HTK-tjes nog met gróte regelmaat van de hand gedaan als de kitten "iets "van vast voer kan eten.
Hoe jonger ze naar de nieuwe eigenaar gaan hoe eerder ze wennen........wordt dan gezegd, en hoe closer ze worden.
Dit is uiteraard klets.
Het kitten heeft de moeder gewoon nog kei hard nodig op die leeftijd.

Dat sabbelen vinden veel mensen lief en vertederend en het is ook wel de minst slechte ervaring die je met zo een kitten kan hebben.
Vaak ontwikkeld zo een te jong weg gehaald kitten nl ook andere gedragsproblemen, waarbij men minder staat te juichen.

Van die van mij weet ik weinig. Hij kwam bij ons toen hij een half jaar was, de man waar wij hem gingen halen had hem pas een paar maanden(logisch... :+ ) En hij vertelde dat hij het uit asiel kwam...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 19:30

Fijn dat het niks ergs is!

Kater is een jaar bij de moeder geweest toen we hem kregen. Hij is nu 1.5 jaar

Morniclum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 19:31

Hier deed onze vorige kat het ook. Op schoot en dan lekker aan je trui.

Weet niet of het aan mij ligt, maar na het lezen van je tekst dacht ik echt dat je kat met een bepaald intiem deel van je hond aan de gang ging. Later toch het filmpje gekeken...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 19:38

RaafSmits schreef:

Mijn kitten is met 15 weken hier gekomen en doet het ook.
Ook mijn poes van nu ca 12 jaar doet het en die heeft tot ca 1 jaar bij haar moeder gelopen/gewoond.

Heeft dus niets te maken met het (te) vroeg weghalen bij de moeder.
De DA zei juist dat hij het vaker zag bij katten die tot op "oudere" leeftijd nog bij hun moeder konden drinken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 19:40

Kabayo schreef:

ohhhh zo'n kat hebben we ook gehad..

niet gespeend door moeder..

was het het laatste kitten dat bij mams bleef?
(was hier ook het geval).

grote gecastreerde kater, die met 1.5 jaar nog stiekem met z'n moeder de bosjes in kroop om te gaan liggen lurken... geeeeeeeeeen gezicht want hij was bijna 1.5x zo groot als z'n moeder..

ze wisten beiden dat het van ons niet mocht (maakten ons toch wat zorgen over de moeder).. Maar ze gingen speciaal ervoor naar de buren om daar onder de bosjes te gaan liggen (100m van het huis.. buren lieten t ons weten :') ).. was niet meer een dagelijks tafreel en moeder gaf ook nog maar een paar drupjes, was echt een soort 'tussendoortje'.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 19:41

Mijn oudste hondje van 16 jaar is ook een zuiger, op knuffels.
Terwijl hij het langst van alle pups in het nest is gebleven, 10 weken oud.

Dus ik heb dat ook nooit geloofd, dat dit gedrag voortkomt uit het te vroeg weghalen uit het nest.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 19:42

elenaMM77 schreef:
Kabayo schreef:

ohhhh zo'n kat hebben we ook gehad..

niet gespeend door moeder..

was het het laatste kitten dat bij mams bleef?
(was hier ook het geval).

grote gecastreerde kater, die met 1.5 jaar nog stiekem met z'n moeder de bosjes in kroop om te gaan liggen lurken... geeeeeeeeeen gezicht want hij was bijna 1.5x zo groot als z'n moeder..

ze wisten beiden dat het van ons niet mocht (maakten ons toch wat zorgen over de moeder).. Maar ze gingen speciaal ervoor naar de buren om daar onder de bosjes te gaan liggen (100m van het huis.. buren lieten t ons weten :') ).. was niet meer een dagelijks tafreel en moeder gaf ook nog maar een paar drupjes, was echt een soort 'tussendoortje'.

Nee zijn zusje is er nogsteeds :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 21:01

Barbet schreef:
Mijn oudste hondje van 16 jaar is ook een zuiger, op knuffels.
Terwijl hij het langst van alle pups in het nest is gebleven, 10 weken oud.

Dus ik heb dat ook nooit geloofd, dat dit gedrag voortkomt uit het te vroeg weghalen uit het nest.

niet bij allemaal, maar in de meeste gevallen wel.. andere oorzaak die je nog wel eens ziet is een moederdier dat niet zelf is overgegaan tot t spenen van de jongen.. zodat ze eigenlijk af en toe nog steeds een smikkel nemen tot ze uit elkaar gaan.. tegen die tijd is het dan al een gewoonte geworden... zelfs als ze het daarna maanden lang niet doen, kan het ineens weer terugkeren. en natuurlijk gewoon de eigenaardige goorlap die later bedenkt dat t lekker is om alles nat te sabbelen

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 21:07

Ach onze kater deed dit altijd. Die miauwde dan op een bepaalde manier. Als ik hem dan oppakte, sloeg hij zijn twee pootjes om mijn nek en dan ging hij in mijn nek een soort van zuigen. Deed hij alleen bij mij, mijn zus en mijn moeder. Best vreemd en schattig als ik er aan terug denk.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 21:13

Ik zou me eerder gaan afvragen wat je hond er van vind. Op het filmpje zie ik een aantal signalen voorbij komen waarbij ik me afvraag of je hond het eigenlijk wel zo tof vind wat de kat doet :=
Ik weet natuurlijk niet of de hond eerst flink heeft lopen spelen voordat je het filmpje maakte, maar ik zie onder andere veel gehijg, wegkijken, gapen en wat getongel.

Kan het kwaad voor de kat? Neuh, niet echt. Maar vind de hond het wel tof? En zou je daarmee de hond misschien een handje moeten helpen door het proberen te voorkomen?

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 21:18

Dit deed onze kat ook bij de hond (die dat weer niet zo kon waarderen := )
Het ging bij haar vanzelf over. Ik vond het altijd wel heel lief om te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 21:21

Brainless schreef:
Mijn kitten is met 15 weken hier gekomen en doet het ook.
Ook mijn poes van nu ca 12 jaar doet het en die heeft tot ca 1 jaar bij haar moeder gelopen/gewoond.

Heeft dus niets te maken met het (te) vroeg weghalen bij de moeder.
De DA zei juist dat hij het vaker zag bij katten die tot op "oudere" leeftijd nog bij hun moeder konden drinken.

Hier nog één. Wij hadden een hele heftige. Een raskat. Is met 14 weken bij de moeder vandaan gegaan, dus daar lag het niet aan.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 21:33

Tigress schreef:
Ik zou me eerder gaan afvragen wat je hond er van vind. Op het filmpje zie ik een aantal signalen voorbij komen waarbij ik me afvraag of je hond het eigenlijk wel zo tof vind wat de kat doet :=
Ik weet natuurlijk niet of de hond eerst flink heeft lopen spelen voordat je het filmpje maakte, maar ik zie onder andere veel gehijg, wegkijken, gapen en wat getongel.

Kan het kwaad voor de kat? Neuh, niet echt. Maar vind de hond het wel tof? En zou je daarmee de hond misschien een handje moeten helpen door het proberen te voorkomen?

Jaa heeft lopen spelen en was erg warm in huis. Wegkijken zie ik niet echt. Tv staat aan en dat geeft natuurlijk ook lawaai en er lopen veel mensen langs huis. Tongelen zie ik ook maar dat kan ook prima mond aflikken oid. Maar dit topic gaat natuurlijk niet over de hond ;)

En je laatste vraag . Ja dat vraag ik mij dus af :+
Maar blijkbaar kan het geen kwaad dus maak mij geen zorgen

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 21:46

Nee klopt, maar dat is wel iets om rekening mee te houden :D Mocht het zo zijn dat het je kat geen ongemak geeft, maar je hond wel, dan zou je kunnen kijken of er iets aan te doen is.

Maar zoals je al zegt, warm en gespeeld is al te verklaren dan. Wegkijken kan dan inderdaad komen door iets wat ze hoort etc. :j

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-18 21:47

Tigress schreef:
Nee klopt, maar dat is wel iets om rekening mee te houden :D Mocht het zo zijn dat het je kat geen ongemak geeft, maar je hond wel, dan zou je kunnen kijken of er iets aan te doen is.

Maar zoals je al zegt, warm en gespeeld is al te verklaren dan. Wegkijken kan dan inderdaad komen door iets wat ze hoort etc. :j

Wel goed dat je het even meld hoor :D