Slecht nageltje, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Slecht nageltje, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 23:07

Dag Bokkers,

Mijn hond heeft twee jaar geleden een nagel van haar linker achterpoot verloren. Bloeden natuurlijk, maar het heelde snel en er kwam een nieuwe nagel aan. Helaas na een jaar scheurde de nagel weer door em moest er bij de DA afgehaald worden. Het is nooit zo gegroeid zoals het was (nagel groeide naar buiten en omhoog).

Tot onze verbazing kwam er weer een nieuwe nagel terug en het leek goed te gaan. Tot ze een paar weken terug regelmatig begon te manken en likken aan haar poot. Vandaag de DA maar weer gebeld en wederom is de nagel eraf gehaald. Een prik tegen de pijn en pijnstilling mee naar huis.

Ik ben nu zelf op vakantie en mijn moeder is vergeten te vragen of er een oplossing is, zodat we niet over een jaar weer met hetzelfde probleem zitten.

Zijn er bokkers die hier ervaring mee hebben?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 23:15

Ik weet niet of dit bij honden ook kan, maar ik weet dat bij katten soms amputaties van de nagels gedaan worden (vooral Amerika eigenlijk, hier is het verboden als er geen medische reden is) Dus ik vermoed dat je het laatste kootje kan laten amputeren... Maar dat is misschien drastischer dan nodig is?

Dakotha_

Re: Slecht nageltje, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 23:17

Laten testen op schimmel? Daar krijg je ook breekbare nagel(s) van.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 23:19

Ja dat is iets te drastisch. Is inmiddels 11 en ik weet niet of het bevordelijk is voor haar gezondheid om haar toch zo'n zware ingreep te laten ondergaan.

Oh daar heb ik nog nooit aan hedscht Dakotha... Maar dan zou de rest ook breekbaar moeten zijn toch? Het is echt maar 1 nagel die er twee jaar geleden in z'n geheel af gegaan is.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 23:27

Ik zou er ook zeker niet voor kiezen, enkel als de hond erg veel last heeft van de slecht groeiende nagel.
Anders even telefonisch contact opnemen met je dierenarts? Hij weet misschien betere oplossingen :)

Dakotha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 23:29

Gimme_Spurs schreef:
Ja dat is iets te drastisch. Is inmiddels 11 en ik weet niet of het bevordelijk is voor haar gezondheid om haar toch zo'n zware ingreep te laten ondergaan.

Oh daar heb ik nog nooit aan hedscht Dakotha... Maar dan zou de rest ook breekbaar moeten zijn toch? Het is echt maar 1 nagel die er twee jaar geleden in z'n geheel af gegaan is.

Leg het anders even voor bij je dierenarts :)

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 23:50

Ervaring mee bij zowel een hond als een kat. Hond was een Berner sennen, bij hem begon het met een nagelontsteking doordat er een grasaartje in het nagelbed was gekomen. Hij heeft de nagel er zelf bijna helemaal uitgetrokken toen, dierenarts heeft de hele nagel eruit gehaald. Groeide ook niet goed terug, deze groeide omhoog, en hij heeft hem ook twee keer nog afgescheurd, de laatste keer weer met een ontsteking tot gevolg. Uiteindelijk is bij hem het laaste kootje geamputeerd, want hij bleef er last van hebben. Hij was toen 8 jaar oud, voor een sennenhond aardig op leeftijd. Kleine ingreep, hij had er minder last van dan van de ontstekingen, en geen last meer van de poot gehad.

Bij een van onze katten zijn ook bij een aantal tenen de laaste kootjes geamputeerd. Doen ze in de US inderdaad nogal eens, ontklauwen.... vreselijk. Bij onze kat echter uit medische noodzaak, en bovendien de achterpootjes. Hij heeft epilepsie, en zijn toevallen beginnen met keihard in de rondte rennen/springen en overal blind tegenop klappen. Helaas rent hij dat met de nagels volledig uit, en met met name als hij op de bank lag oid bleef hij met zijn nagels haken en trok ze er letterlijk volledig uit. Ook is hij weleens zo in de gordijnen blijven haken, ook twee nagels kwijt. Extreem pijnlijk voor hem, en het gebeurde heel veel. Altijd aan de achterpootjed. Uiteindelijk op advies van de da laatste kootjes laten amputeren, en hij had er heel wat minder last van dan we verwacht hadden.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-18 23:59

Jeetje Supertje wat heftig! :oo

Ik zal de DA eens bellen als ik weer thuis ben!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 00:07

Een van onze borders heeft het ook, die verliest ook om de zoveel tijd hetzelfde nageltje. Zodra ik zie dat hij er last van heeft, dus begint met likken en bijten eraan, trek ik het eraf. Daarna paar uurtjes strak met een tape en klaar, zijn we er weer vanaf voor een tijd.

Soms blijft hij ook ergens hangen en trekt hij hem zelf uit.