Wolven in NL....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Wolven in NL....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 22:54

Gewoon een overpeinzing. Wolven en honden kunnen kruisen. Niet dat je hier blij van moet worden maar het kan wel!

Hoe groot is de kans nu er steeds meer wolven door NL trekken dat er straks diverse (boerderij) honden drachtig raken van een wolf??

Ailill

Re: Wolven in NL....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 22:58

Vrijwel 0,0. Van te veel factoren afhankelijk, de een nog onwaarschijnlijker dan de ander.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 22:59

Ik gok dat de wolf eerder een hond opeet dan dekt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 23:00

Die eten toch alleen lieve omaatjes?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 23:01

...en geitjes :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 23:01

Geweldig leuke vraag :D Ik volg eventjes mee!

Ik denk zelf dat het reuze meevalt. Er zijn niet veel wolven, en qua tijd moet het met de teef ook precies kloppen. Als de wolf al in de buurt komt en inderdaad de hond niet opeet :P Als ze toch zo dicht bij elkaar in de buurt moeten komen.. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 23:14

Gentlegiant schreef:
Ik gok dat de wolf eerder een hond opeet dan dekt

Een gevestigd roedel zal een hond als niet eigen roedel wolf zien, dus als indringer beschouwen in hun territorium en doden. Een jong dier op zoek naar een nieuwe plek (bv om een eigen roedel te stichten), zal eerder wel seksuele interesse tonen in een loopse teef. Echter zal zo'n jonge wolf flinke afstanden afleggen en dan is het maar de vraag of die specifiek ergens wil blijven rondhangen, tenzij er genoeg te eten is om dat aantrekkelijk te maken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 23:24

Onlangs in Duitsland toch wel een nest geweest? Al hoor je er gelukkig idd heel weinig over.

Overigens een wolf die een hond aan valt verwacht ik nog minder snel dan die een hond dekt.

Tenzij de hond echt een bedreiging vormt vermoed ik dat ze confrontaties vermijden. Kost immers onnodig veel energie! Daarnaast het zijn roedel dieren absoluut maar dat maakt ze niet gelijk killers ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 23:28

dierenfan schreef:
Onlangs in Duitsland toch wel een nest geweest? Al hoor je er gelukkig idd heel weinig over.

Overigens een wolf die een hond aan valt verwacht ik nog minder snel dan die een hond dekt.

Tenzij de hond echt een bedreiging vormt vermoed ik dat ze confrontaties vermijden. Kost immers onnodig veel energie! Daarnaast het zijn roedel dieren absoluut maar dat maakt ze niet gelijk killers ;)

Een hond ligt qua uiterlijk, geur en gedrag dicht genoeg bij de wolf om door de wolf als soortgenoot/wolf herkend te worden. Aangezien er in een gebied maar voedsel is voor X wolven, zal een indringer wegegjaagd/gedood worden om voedsel voor het roedel en de pups veilig te stellen. Dat die hond voedsel krijgt vanuit een andere bron en dus geen voedselconcurrent is, kan een wolf niet snappen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 23:37

tamary schreef:
dierenfan schreef:

Een hond ligt qua uiterlijk, geur en gedrag dicht genoeg bij de wolf om door de wolf als soortgenoot/wolf herkend te worden. Aangezien er in een gebied maar voedsel is voor X wolven, zal een indringer wegegjaagd/gedood worden om voedsel voor het roedel en de pups veilig te stellen. Dat die hond voedsel krijgt vanuit een andere bron en dus geen voedselconcurrent is, kan een wolf niet snappen.

Dan zouden in vele delen in Duitsland bijv dus geen erfhonden zijn?

Daarnaast is de wolf hier in NL momenteel nog indringer. Als deze ergens loopt is het niet gelijk zijn territorium natuurlijk. Gaat nu natuurlijk ook nog maar om wolven zonder bij behorende roedel dat geeft ook al totaal andere situatie.

Gezien de wolven vermoedelijk de gebieden hier niet kennen verwacht ik ook niet dat ze vlot beseffen of er genoeg te eten is. Eten is overigens sowieso geen issue met weides vol vee ;) . Immers het besef dat schapen niet tot wild gerekend worden door ons als mensen hebben ze niet. Schaarste is er dus ook absoluut niet

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 23:42

Stond laatst op fb nog een bericht dat een jachthond door een wolf was opgegeten tijdens de jacht dus dat kruizen zal wel meevallen

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 23:43

Ik denk dat een wolf niet zomaar en hond zal dekken of aanvallen.
Ik hoop dat t een reu is en dat ie maar belgie trekt :) dat vrouwtje zit hier woonplaats verder

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 23:49

hengstveulen schreef:
Stond laatst op fb nog een bericht dat een jachthond door een wolf was opgegeten tijdens de jacht dus dat kruizen zal wel meevallen

Dat was volgens mij nep om negatief over wolven uit te kunnen laten en te mogen schieten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 00:01

dierenfan schreef:
tamary schreef:

Dan zouden in vele delen in Duitsland bijv dus geen erfhonden zijn?

Hangt er van af hoe de grenzen van een wolvenroedels territorium lopen. Kan best dat die grenzen (nog) gelijk lopen met die van onze bebouwing. Vraag is dus hoeveel er bekend is van de precieze territoria van elk roedel in Duitsland en hoe hoog de bevolkingsdruk qua aantal wolven er nu is. Want hoeveel ruimte er is, maakt ook veel uit voor hoe dicht mens en wolf bij elkaar moeten leven en dus of bv boerderijen incl. erf binnen het territorium van een roedel vallen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:14

Hier liep een wolf gewoon door de woonwijk in Ermelo.Waarschijnlijk zijn het er 2,want rond bijna dezelfde tijd liep er ook een in Nijkerk [ochtend].
Hij werd s'middags bijna aangereden op de A28 vlakbij strand Horst.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:33

Ik denk niet dat dat snel zal gebeuren. Denk dat een hond eerder een lekker maaltje is voor een wolf.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 19:50

Honden worden wel zeker aangevallen door wolven, hier worden ze zo van je erf af getrokken :Y) in de grote steden kom je ze niet tegen, maar buiten de stad echt wel.

Ik denk persoonlijk dat ze niet zo snel een hond zullen dekken. Misschien inderdaad een rondtrekkende jonge wolf maar ik acht de kans klein .