Kat hondenbrokken geven?

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

DeMolenhoek

Kat hondenbrokken geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 18:48

Mag een kat hondenbrokken? Rare vraag misschien, maar onze kat is een kieskeurige eter. Vers vlees lukt maar voor een paar dagen want hij gaat er uiteindelijk van overgeven. Hij eet brokken, daar niet van, maar hij hongert zich uit want de hondenbrokken zijn lekkerder. Hij doet er een moord voor. Zou het echt zo erg zijn om de kat hondenbrokken te geven?

Ibbel

Re: Kat hondenbrokken geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 18:51

Nee. Een kat heeft taurine nodig, dat zit wel extra toegevoegd aan kattenvoer, maar zit meestal onvoldoende of niet in hondenvoer.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 18:51

Er bestaan niet voor niks katten- en hondenbrokken natuurlijk. Een kat en een hond hebben andere behoeften. Als bij ons de kattenbrokken op zijn en de winkels zijn dicht geef ik ze wel eens hondenbrokken, maar niet structureel. Er zijn zoveel soorten kattenbrokken, je hebt alles al geprobeerd?

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ~ Josh Billings

rumay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 18:53

Andersom weet ik dat je het niet moet doen omdat er bepaalde waarde' s niet goed zijn voor de hond dus lijkt me voor de kat ook niet echt goed. Misschien aan je da vragen. Of even googlen.

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 18:56

Siepie schreef:
Er bestaan niet voor niks katten- en hondenbrokken natuurlijk. Een kat en een hond hebben andere behoeften. Als bij ons de kattenbrokken op zijn en de winkels zijn dicht geef ik ze wel eens hondenbrokken, maar niet structureel. Er zijn zoveel soorten kattenbrokken, je hebt alles al geprobeerd?

Denk een stuk of 20 soorten. Gaande van €30 voor een zak van 2 kilo tot huismerk. 70% vleesaandeel etc. Noem maar op. Voorlopig heeft hij onbeperkt huismerk van de Aveve staan. Dit is het enigste dat hij tussendoor nog wat van eet. In het begin at hij die zelfs heel goed en kregen we ze niet op tijd aangeslepen. Nu denkt hij: Bwa, die zijn toch niet zo lekker. Op de hondenbrokken gaat hij helemaal los. Hij krijgt die niet van ons, maar hij gaat er mee gaan lopen zodra hij eraan kan en eet ze aanzienelijk liever :)

Verder krijgt hij tussendoor vers vlees en vangt en verorberd hij zelf nog een stuk of 2/3 muizen per dag. Dus mager is hij niet.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 18:58

Lust ie wel blikvoer? Anders is dat nog een optie? Je hebt verschillende soorten blikvoer die beter zijn dan supermarkt kwaliteit, maar van de andere kant, t is vooral belangrijk dat ie eet.. Als hoofdvoer vind ik hondenbrok indd geen goed idee.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkinghondensnacks.nl/
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://specialmuchi.nl/ - https://www.facebook.com/specialmuchi/
SVI Beveiligingstechniek http://svibeveiligingstechniek.nl

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 18:59

Denk dat niks eten uiteindelijk slechter is :D

Misschien kun je de ingrediënten vergelijken en een hondenbrok kiezen die het meest overeenkomt met kattenvoer?
Eventueel zelf taurine toevoegen is ook nog een optie.

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 19:03

Nee niet doen. Je gaat taurine tekort komen en de verhouding vet/eiwit is heel anders.

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 19:04

kiwiwitje schreef:
Lust ie wel blikvoer? Anders is dat nog een optie? Je hebt verschillende soorten blikvoer die beter zijn dan supermarkt kwaliteit, maar van de andere kant, t is vooral belangrijk dat ie eet.. Als hoofdvoer vind ik hondenbrok indd geen goed idee.

Ja, en hij krijgt daarvan de real nature etc. Dus zo hoog mogelijk vlees aandeel :) Maar na een paar dagen gaat hij ook daarvan overgeven dus die krijgt hij maar een paar keer.

Shirley: Hij eet genoeg en is dik genoeg :D Maar als ik er zo wat naar kijk gaat hij meer met de hondenbrokken gaan lopen dan zijn eigen brokken. Dus vandaar vraag ik mij af of dit wel zo gezond is :)

Dan kunnen we natuurlijk de hondenbrokken weg zetten maar als we de hond op een vast tijdstip eten geven wil ze niet eten. Mevrouw is daarop heel kieskeurig. Als we dat doen begint de hond dus juist weer heel snel af te vallen.

De enigste reden dat de kat zijn brokken nog eet is omdat die enkel overdag in huis mag dus ‘s nachts geen keus heeft.

Jasmijn: Ok bedankt. Dan doen we gewoon verder zoals nu en proberen we het brokken stelen nog meer te beperken :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 19:08

wat lastig.. ik heb er eentje hier die de laatste tijd steeds kotst van brok, dus die krijgt nu alleen vers. Maar dat is dus bij jou ook geen optie.(ofja had geen nut.. )

Hier heb ik er eentje die ook hondenbrokken jat als ie de kans krijgt.. Maar wat lastig zeg..

En als je blikvoer gewoon supermarkt kwalteit zegmaar pakt?

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkinghondensnacks.nl/
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://specialmuchi.nl/ - https://www.facebook.com/specialmuchi/
SVI Beveiligingstechniek http://svibeveiligingstechniek.nl

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 19:10

Je kunt je kat ook dagelijks wat diepvriesmuizen en/of hart geven; hart bevat veel taurine. Dan hoef je je er niet zoveel zorgen over te maken als ze verder ook kattenvoer eet.

DeMolenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 19:17

Oh dat is super. Hartjes en lever krijgen zowel hond als kat eens regelmatig als extraatje :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 19:19

Ibbel schreef:
Nee. Een kat heeft taurine nodig, dat zit wel extra toegevoegd aan kattenvoer, maar zit meestal onvoldoende of niet in hondenvoer.

Dat dus...

Als hij zo nu en dan hondenvoer jat is geen probleem, mits hij ook maar voldoende echt kattevoer krijgt of vangt.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 19:31

Anders schaf je voor de hondenbrokken zo'n petfeeder met chip aan. Werkt bij mij oerfect, de 2 dames kunnen rustig wanneer ze willen een hapje eten, en voor die dike stofzuiger gaat hij niet open

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 19:33

Talida schreef:
Anders schaf je voor de hondenbrokken zo'n petfeeder met chip aan. Werkt bij mij oerfect, de 2 dames kunnen rustig wanneer ze willen een hapje eten, en voor die dike stofzuiger gaat hij niet open

_O- dike stofzuiger... :D

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 19:42

Normaal zou ik zeggen "niet doen". Maar als een kat zelf 2-3 muizen per dag vangt en ook vers vlees eet, zou ik me er ook niet te druk om maken. Hij redt zichzelf zo te lezen prima. En een kat dagelijks op verse muis is een stuk beter dan Whiskas of soortgelijke merken :-).

Nadeel van hondenvoer is dat het gehalte plantaardig materiaal hoger is. Dus het ligt er ook wel een beetje aan welk hondenvoer je geeft.

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 22:21

Een hond op kattenbrokken kan wel, maar een kat op hondenbrokken geeft een taurinetekort.

Als je kat echt graag hondenvoer eet, let er dan op dat een kat een hoog eiwitgehalte nodig heeft van minimaal 30% en dus een extra taurinesupplement, bijvoorbeeld deze: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... der/145953
Ook moet het folic acid-gehalte aan de hoge kant zijn (12 microgram/100g i.p.v. 6 microgram/100g, ook wel 60ppm), maar dat is bij de meeste voersoorten geen probleem.

Ik ben op het moment eigenlijk niet bereikbaar via pb vanwege dat ik het extreem druk heb, helaas.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie