Grasparkiet kaal om oog

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leandra

Grasparkiet kaal om oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 11:27

Ik heb 2 grasparkieten van nu bijna 11 jaar. Ze zijn niet tam en willen ook niet los vliegen dus zitten ze hier in een vrij ruime kooi waar ze goed in kunnen bewegen. Ze hebben speelmateriaal van natuurlijk materiaal en als bodembedekking beukensnippers.

Sinds 2 maanden is het popje kaal rondom haar rechteroog. Het is een parkietje met wat kwaaltjes, al vanaf dat we haar hebben, maar dit heeft ze nog niet eerder gehad.

Ze krijgen Beaphar Xtra Vital Parkiet.

Afbeelding

Heeft iemand misschien een idee dat we kunnen doen om het te verbeteren?

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Grasparkiet kaal om oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:15

Ik vind Beaphar voer nooit zo fijn. Zelf heb ik ze liever op Teurlings. Ik weet niet hoe de samenstelling van nu is, maar voorheen zaten er in Xtra Vital nog best veel suikers.
Heb je haar al eens laten testen op mijt of wormen?

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 17:46

Dank je wel voor je antwoord. Wij zijn hierop over gegaan omdat ze geen los eivoer willen eten en dat zit hier bij. En ook vanwege de toegevoegde vitamine a. Op de suikers heb ik eerlijk gezegd niet gelet. Teurlings ken ik niet. In het verleden heb ik ze geprobeerd over te zetten op pallets (nutribird en Harrison) maar toen wilden ze helemaal niet meer eten.

Ze is niet te pakken, dus kan haar helaas niet testen op mijt. Zou wel eens ontlastingonderzoek kunnen laten doen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 17:49

Het is idd heel moeilijk om ze over te zetten op pellets. Dat kun je het beste in fases doen door te mengen en het om en om aan te bieden met zaad. Anders kunnen ze zich uithongeren.
Je kunt ontlasting op een stukje zilverfolie doen en dat opsturen of afgeven bij een vogelarts.
Is ze ook niet met een net te pakken? (weet niet of ze in een kooi of voliere zit) of anders met een handdoek? Ik heb een paar niet-tamme valkparkieten die in pitbulls veranderen zodra je ze vast pakt, maar als je ze een stap voor bent lukt het altijd prima! (en goede handschoenen aan doen :P ).

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 17:59

Ze zitten daarvoor in een verkeerde kooi. We hebben geen plek voor een kamervoliere maar vinden de grootste parkietenkooien in de winkel te klein. Dus hebben een grote knaagdieren kooi waar ze inzitten. Alleen heeft die 2 kleine deurtjes.

Ze heeft ook een verlamd voetje waardoor ze niet goed ergens kan landen als ze in de stress is.

Maar zou wel eens kunnen kijken met een doekje. Moeten dan alleen even rekening houden met de andere, die altijd in de weg gaat zitten en in paniek alle kanten op vliegt.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 18:03

Je kunt ze het beste snel pakken door de kooi in het halfdonker te zetten. Ze zien niet goed als het donker is en blijven dan vaak stiller zitten. Je moet alleen wel snel zijn, want als je mis grijpt gaan ze natuurlijk flink tekeer.
Heeft ze ook jeuk aan het oogje?
Je zou Wilawander een pbtje kunnen sturen. Zij heeft jaren grasjes gekweekt en ook boeken over hun medische gezondheid geschreven. Zij kan je vast hele fijne tips geven!

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 20:59

Nee, ze heeft geen jeuk aan het oogje.

Dank je wel. Ik zal haar een berichtje sturen.