Hond wil niet naar huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Set_Elkol
Berichten: 14858
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Hond wil niet naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 14:02

Bedankt, ik zal inderdaad op andere punten aanlijnen, belonen als hij wel komt en meer tussendoor aanlijnen en tussendoor bij me laten komen. Ik vind hem ook erg leuk en mooi :D

Speirs

Berichten: 1686
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Hond wil niet naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 14:10

Hartstikke goed dat je ermee aan de slag gaat! Ik zou ik zeker het aangelijnd zijn leuk maken. Dan is het niet ineens uit met de pret.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:29

Aan een lange lijn leggen. Dan kan dat vrij rondlopen, maar zodra hij een vangspelletje begint, kan je gewoon op die lijn gaan staan en binnen halen. Metertje of 10 is meestal voldoende.
Die lijn hang je vast zodra je gaat wandelen en doe je pas af als je thuis bent. Dan heb je nooit het aanlijnen=thuis-effect. Op de veilige plekken laat je de lijn gewoon over de grond slepen.
Er zijn heel veel honden die op die manier kunnen loslopen.

Gewoon aan een flexlijn vasthouden werkt ook natuurlijk. Dan hebben ze een straal van 10 meter om te spelen en rennen, maar altijd veilig vast. Pas als hij weer luistert, kan je die losmaken. Mijn hond loopt ook op veel plekken aan de flex, omdat hij liever gaat jagen dan luisteren _-:(

Kiwi_
Berichten: 1494
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Het mooiste plekje!

Re: Hond wil niet naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:40

Dit heeft onze hond ook een tijdje gedaan, m’n geduld is flink getest in die tijd :D
Was volgens mij echt een puberdingetje en vanzelf weer over gegaan. Eerder aanlijnen was hier het enige wat werkte, alle andere opties interesseerden haar helemaal niets.

Sjolvir

Berichten: 25283
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:43

Wat een heerlijk beest heb jij! Die blije snuit!!
Ik zou zeggen omkopen.. Tussendoor herhaaldelijk reopen, belonen met iets super lekkers en aanlijnen en snel daarna weer vrij geven (dus los van de lijn) Als je huidige commando niet meer werkt, desnoods nieuwe bedenken die geassocieerd wordt met dat super lekkere (kan je desnoods thuis al trainen) en uiteraard hemel in prijzen als ie komt, als is het na een uur (oke, weet het dan sta je al wel te koken).

Truc van lijn eraan laten hangen kan ook handig zijn, maar sommigen weten precies hoe lang die dan weer is.
En wat je ook kan doen, aangezien die van jou je uitdaagt om te gaan spelen, is juist als hij dan aan de lijn zit, even heerlijk lomp met hem te gaan ravotten, grotere beloning dan super aandacht van baas kan je niet krijgen als hond. Al moet je ervoor in de modder gaan zitten.

Die van mij komt redelijk (vlindertje. uche.. ) maar echt niet als madam een haas ziet, dan ben ik volkomen kansloos.

Set_Elkol
Berichten: 14858
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Hond wil niet naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 15:49

Aandacht geven wanneer vast is ook een goede. Voer ga ik eens naar kijken want als meneer bezig is met een stok laat hij deze niet los voor voer. Maar misschien dan tijdelijk extra lekker maar minder gezonde beloning proberen zoals leverworst of frikandel.. Ik ga het eerst proberen met het tussendoor aanlijnen en spelen. En mezelf minder voorspelbaar maken.

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:49

Karma deed het ook altijd :+ als ze in zo'n bui was ging ik op de grond zitten en negeren na een paar keer begreep ze prima dat ze moest komen als ik haar riep :P Soms doet ze het nog maar dan zeg ik hejdå dan weet ze dat het echt klaar is en ze moet komen. Ze komt dan ook wel maar echt met grote tegenzin als blikken konden doden haha _O-

Je kan dus ook kijken of je een ander commando er aan kan koppelen zoals voor ons hejdå.
Laatst bijgewerkt door KarmaChansy op 11-02-18 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

JesdaJinn

Berichten: 10457
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:50

Ik zou hem niet steeds aanlijnen. Hij zoekt juist de interactie met baasje op.
Ik zou stug doorlopen en bij de auto, als dat kan ivm verkeer/omgeving op hem wachten. Op moment dat je komt want dat doet ie als er genoeg vertrouwen is.. Kan wel even duren maar als er wederzijds respect en vertrouwen is dan wordt ie nieuwsgierig en komt kijken.
Dan ga je helemaal uit je dak. Geeft hem iets heel speciaals en draait je om richting het bos en gaat weer verder wandelen. Enkele minuten. Misschien spelen met de bal?
Dan in de auto en naar huis.

Ja. Dit hielp bij mijn Border Collie en heb het zo 'afgeleerd'.
Wil nirt zeggen dat die van jou dat ook doet maar proberen kan geen kwaad.
Ja. Heb geduld!

Succes met je knapperd!

Sjolvir

Berichten: 25283
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:51

Set_Elkol schreef:
Aandacht geven wanneer vast is ook een goede. Voer ga ik eens naar kijken want als meneer bezig is met een stok laat hij deze niet los voor voer. Maar misschien dan tijdelijk extra lekker maar minder gezonde beloning proberen zoals leverworst of frikandel.. Ik ga het eerst proberen met het tussendoor aanlijnen en spelen. En mezelf minder voorspelbaar maken.


Als ie zo stok lijp is zou ik dat juist met hem gaan spelen met aanlijnen, en dan heerlijk er aan sjorren en trekken. Maak hem gek zou ik zo zeggen, dan is aanlijnen gaaf!! Want je gaat spelen met je baas.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:55

Set_Elkol schreef:
Aandacht geven wanneer vast is ook een goede. Voer ga ik eens naar kijken want als meneer bezig is met een stok laat hij deze niet los voor voer. Maar misschien dan tijdelijk extra lekker maar minder gezonde beloning proberen zoals leverworst of frikandel.. Ik ga het eerst proberen met het tussendoor aanlijnen en spelen. En mezelf minder voorspelbaar maken.

Ga ipv voer eens over op een speeltje. Blijf je niet vasthouden aan het feit dat er met eten bellen moet worden, jouw hond vindt het duidelijk leuker om met spelen beloond te worden. Maak een lange fleece vlecht en ga hem daar mee uitdagen, en speel daar ook mee als hij aan de lijn loopt! Laat hem zien dat aan de lijn lopen ook leuk is. Zoek eens op YouTube onder hondenschool de Laar, daar laten ze in verschillende oefeningen het belonen/gebruik van een speeltje zien

Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Hond wil niet naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 16:26

Ik vind hem wel slim _O- :')

Sjolvir

Berichten: 25283
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 16:29

Sjolvir schreef:
Set_Elkol schreef:
Aandacht geven wanneer vast is ook een goede. Voer ga ik eens naar kijken want als meneer bezig is met een stok laat hij deze niet los voor voer. Maar misschien dan tijdelijk extra lekker maar minder gezonde beloning proberen zoals leverworst of frikandel.. Ik ga het eerst proberen met het tussendoor aanlijnen en spelen. En mezelf minder voorspelbaar maken.


Als ie zo stok lijp is zou ik dat juist met hem gaan spelen met aanlijnen, en dan heerlijk er aan sjorren en trekken. Maak hem gek zou ik zo zeggen, dan is aanlijnen gaaf!! Want je gaat spelen met je baas.


Wou dat die van mij het deed voor spelletje en aandacht, die van mij is als ie al te motiveren is, alleen te motiveren met eten, lekker eten dan ook nog.... :D

fannetje

Berichten: 3552
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Hond wil niet naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 16:44

Ik heb een flatcoat gehad, die ook erg goed was in dit spelletje.
Mijn voordeel was, dat ze compleet ballengek was en dat was dus ook hetgeen ik dus of in de auto had liggen of in mijn jaszak had. Want dat was de ultieme beloning voor haar om toch te komen.
In het begin kwam ze ook nog wel voor wat lekkers, maar uiteindelijk was dat toch niet genoeg. En idd of je nou al 2,5 uur met haar gelopen had, dat maakte haar dan niet uit, als ze er nog niet klaar mee was. Maar voor een bal kwam ze altijd (en die kreeg ze ook altijd, zodra ze aangelijnd was, want dat meot je dan wel heel consequent doen).
Oh en voor degene die denken dat is een tijdelijk iets, zij heeft dit spelletje bij tijd en wijlen gespeeld tot op haar 11e (helaas vlak daarna afscheid moeten nemen ivm een tumor)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Hond wil niet naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:30

Veel belonen met spel, daarnaast voorlopig even aan lange sleeplijn aan zijn tuig vastmaken dan kun je nog eens op het touw gaan staan als hij je uitdaagt. En voorlopig vooral NIET roepen als je niet 100% zeker weet dat hij komt! De kracht van je commando kukelt gigantisch naar beneden als je roept in situaties waar je hond het negeert (je leert hem dan dat komen helemaal niet hoeft).

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:37

Wat ik wel eens doe is dus 'verstoppertje' spelen. Dus als de hond afgeleidt is; verstoppen of hard de andere kant op rennen. Als ze je hebben 'gevonden' belonen in de vorm van een koekje.

Ook: Af en toe roepen, koekje geven en dan weer 'vrij' geven. Zo leren ze om regelmatig bij je terug te komen om een koekje te halen en niet dat komen alleen weer vastmaken is en weer naar huis gaan.

janouk
Blogger

Berichten: 17887
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:41

Ik zou hem voorlopig even niet los laten, alleen vast aan de lange lijn houden.
Voorkomen dat hij dat hij de fout ingaat.

Bo_Y

Berichten: 4571
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:58

Set_Elkol schreef:
Aandacht geven wanneer vast is ook een goede. Voer ga ik eens naar kijken want als meneer bezig is met een stok laat hij deze niet los voor voer. Maar misschien dan tijdelijk extra lekker maar minder gezonde beloning proberen zoals leverworst of frikandel.. Ik ga het eerst proberen met het tussendoor aanlijnen en spelen. En mezelf minder voorspelbaar maken.


Onze stabij deed dit ook, afgeleerd door regelmatig aanlijnen en belonen.

En bij ons is het echt not done iets niet los telaten op verzoek. Dat is er ingedrilt en nu laat Saar op comando alles los ook eten en ook midden in spel

Suzanne F.

Berichten: 49300
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:59

Whahaha wat een boef. Slim speels dier. Ik herken het niet want dit is een echte huismus. Het liefst alleen de deur uit voor een plasje en dan snel weer de mand in. :')

Set_Elkol
Berichten: 14858
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 18:04

Bo_Y schreef:
Set_Elkol schreef:
Aandacht geven wanneer vast is ook een goede. Voer ga ik eens naar kijken want als meneer bezig is met een stok laat hij deze niet los voor voer. Maar misschien dan tijdelijk extra lekker maar minder gezonde beloning proberen zoals leverworst of frikandel.. Ik ga het eerst proberen met het tussendoor aanlijnen en spelen. En mezelf minder voorspelbaar maken.


Onze stabij deed dit ook, afgeleerd door regelmatig aanlijnen en belonen.

En bij ons is het echt not done iets niet los telaten op verzoek. Dat is er ingedrilt en nu laat Saar op comando alles los ook eten en ook midden in spel


Hij laat de stok los wanneer ik daar vraag hoor, ik bedoel meer dat hij de stok leuker vindt dan het eten. Dus als ik hem vraag de stok los te laten is de beloning daarna de stok want de stok gaat voor eten :D maar afleiden met eten is dan dus lastig.

blondies
Berichten: 682
Geregistreerd: 21-03-09

Re: Hond wil niet naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 18:15

Oooh wat een leukerd!!!

Die van ons heeft dat ook even gehad in zijn puberteit. Kwam steeds tot twee meter bij je zodat je net niet kon aanlijnen. Bij ons hielp gewoon weglopen goed, jezelf klein maken met armen wijd en heel blij roepen, beloningen en tussendoor ook regelmatig aanlijnen en weer lossen inderdaad.

Nu hij wat ouder wordt en de commando's goed kent verwacht ik wel ook gewoon dat hij luistert. Als hij dan zo zou doen zou ik hem juist eruit "snappen" door hem te laten zitten/liggen... Dan voor roepen en dan goed belonen!
Kent hij op afstand het commando zit? Indien je dat kunt dan kun je namelijk ook weer contact maken met de hond ipv dat hij in zijn doldwaze bui blijft doorgaan. Een hond die zit/ligt op commando is niet snel geneigd zelf van houding te veranderen. Het is dan wel zaak dat hij dan ook op je commando naar jou toe komt en niet jij naar hem. En dan heeeeeel blij belonen. Dit kun je gedurende de wandeling vaker oefenen. Ik werk wel met een fluit zodat je op elke afstand kunt toepassen. Komt ook van pas met mountainbikers etc haha.

Het is maar één van de vele manieren hoor. Ik zeg alleen maar wat voor mijn hond goed werkt :) ik breek het spel af en beloon hem voor zijn goede gedrag!

Set_Elkol
Berichten: 14858
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Hond wil niet naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 18:30

We moeten nog wel wat werken aan de commando's maar daar is dit nu een mooie aanleiding voor :j

Ben superblij met alle goede tips

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: Hond wil niet naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 18:42

Zien dat het commando 'hier' ten alle tijden word gerespecteerd dus eerst zien dat dit bevestigd is.

Mijn jongste teef heeft een tijdje ook wat gespeeld daar in.

Ik heb altijd balletje bij.

Maar bij mij weten ze dat ik max 2x hun vraag te komen, geen reactie dadelijk dan ben ik wat duidelijker en gaan ze gewoon aan de lijn.

Dat gaan lopen hebben ze wel nooit gedaan.

lenaa_tje

Berichten: 10348
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: Hond wil niet naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 20:19

Hier ook zo n grapjas. Wij hebben uiteindelijk gevonden waar die voor komt en dat zijn stukjes kookworst. Voor niks anders komt hij (brokjes, koekjes etc. Heeft geen enkel effect.. ja voor een stuk hert ofzo zal die komen..)!
Nu heb ik hier een jachthond dus hij is sowieso al beperkt in waar hij los mag.
Voordeel hier is dat we 2 honden hebben waar de 1 en goed luisterd maar ook super gefocust is op eten. Onze hond is echt een roedelhond dus de kleine komt en daardoor komt hij ook direct.
Wij hebben toen die aan puberen was ook wel op telkens verschillende plekken gewacht. Dus of zitten op een bankje, even je veters strikken. Was die vaak wel zo nieuwsgierig te komen maar was toen vaak echt vangen..
Dit met de worst geeft ons nu veel rust.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 23:47

Wij hadden dit exact zo met onze herder. Wegrijden had 0 effect.
Op een gegeven moment liet ik hem op een groot veld uit met een lange jachtlijn achter hem aan slepend..
Pakte ik de lijn snel als hij er vandoor wilde..
Maar wat echt hielp..(en dat keur ik niet perse goed) was mijn ex die zo narrig werd na weken en weken van dit spel dat hij een stok gooide die de hond schampte.. de hond had niets hoor (43kg kan wel wat hebben). Daar schrok hij zo van dat hij het nooit meer deed. Ineens ontdekte hij blijkbaar dat het menens was.

Oooh.. en de hond heeft er geen trauma aan over gehouden..of enig ander letsel..

Lokken op welke manier dan ook hielp niet. Hij reageerde normaal zelfs op afstand op handgebaren. Had alle cursussen prima doorlopen. Het was echt een spel. Op 2 meter afstand blijven en er vandoor springen vlak voor je hem aan kon lijnen.

Mo_86

Berichten: 1246
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Hond wil niet naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 01:10

Ohhh zo'n grapjurk hebben wij ook... ziet er uit als een puber, gedraagt zich als een puber, maar is toch echt rond de 8 jaar (Spaanse hond gered uit een dodingsstation dus geen idee wat de exacte leeftijd is). Ze doet het nu nog slechts af en toe, maar wat heeft het ons een grijze haren opgeleverd.

Wat bij ons hielp was haar te leren dat tussendoor bij ons komen ook beloond werd en dat ze daarna gewoon verder mocht rennen. En dat hier ook echt hier was. De andere kant op gaan werkte averechts want hee, terug naar het strand, nog meer pret! We zijn eens uit pure ellende en frustratie van het heen en weer lopen van strand naar auto (testfase, test afgekeurd) midden op het strand gaan zitten. Dat was voor haar maar gek en leverde niet het gewenste effect op dus ze kwam kijken waarom we niet deden wat zij wilde. En klik, hebbes. Wat hier ook al gezegd is, nooit boos worden, hoe moeilijk dat ook is. Tegenwoordig gebeurt het zelden nog. Laatst weer een poging, bij het verlaten van het strand. Een streng 'hier' was voldoende. Succes, hopelijk kun je iets met de tips in dit topic!