Het is een brave hond en hij luistert over het algemeen ook braaf.
Maar de laatste weken maakt hij een spelletje van het naar huis gaan. Zodra hij ook maar de indruk heeft dat we eventueel naar huis gaan, of dat nou wandelend is of met de auto, begint hij afstand te nemen en uitdagend en spelend gedag te vertonen. Dit gebeurt niet altijd maar wel een paar dagen in de week
Het maakt ook geen verschil of we nou een half uur hebben gewandeld of ruim een uur.
Hij gaat dan zelf met stokken spelen en wil juist dat je hem probeert te pakken want dan duikt hij snel weg of rent weg.
Dit allemaal op speelse en uitdagende wijze en hij gaat nooit ver van mij weg. Hij wil echt heel graag dat ik er op in ga. Hij komt dan zo dichtbij mogelijk maar laat zich niet pakken. Het is best moeilijk om aardig een rustig te blijven.
We hebben gewone puppy cursus gehad maar volgen nu even geen les. Het lijkt mij leuk om over een paar maand iets van behendigheid te gaan doen. Zou het dan misschien gebrek aan uitdaging zijn/ en soort frustratie? Hij is een hele actieve hond en ik probeer genoeg te wandelen en dan doen we ook aan apporteren. Hij gaat elke dag mee naar de paarden en rent dan naar hartelust rond,graaft gaten, leeft zich helemaal uit.
Wat ik tot nu toe naar eigen inzicht doe is het gedrag negeren/ hem negeren en stil blijven staan. Maar hij houdt het ontzettend lang vol en het lijkt hem niet te deren dat ik niet mee doe, want hij heeft gewoon die extra tijd om zelf te spelen. Zo kan het dus ontzettend lang duren.
Enige wat tot nu toe werkt is hem aanlijnen op een moment dat hij het echt nog niet verwacht maar dat resulteert er in dat ik soms al kilometers voor het "einde" hem aan de lijn moet doen en dan beroof ik hem ook van die vrije beweging.
En als hij dan eindelijk komt, moet ik hem dan belonen? Of juist streng zijn voor wat hij daarvoor deed?
Als we thuis zijn ligt hij meteen als een blok te slapen met vier poten in de lucht dus ik heb niet het gevoel dat hij enorm te kort komt.
Tips welkom, graag wel vriendelijk. Vragen staat uiteraard vrij.
Het gaat om deze rebel

Hij is overigens weinig geïnteresseerd in andere mensen, honden of afleiding of beloning in de vorm van voer.