Kitten introduceren bij kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Kitten introduceren bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-17 13:45

Sinds 2 jaar heb ik een kat (een aanlopertje) waar ik helemaal wijs mee ben. Freek is mijn maatje en ik vind het belangrijk dat hij zich lekker voelt in huis.

Toch blijft het kriebelen: toen ik hier kwam wonen had ik mezelf beloofd dat ik twee rode katertjes mocht nemen. Freek bleek hier al te wonen en het project kwam op de lange baan. Nu wil ik er toch echt aan beginnen. Geen twee, ik denk dat drie katten een beetje veel is. Maar één rood kitten erbij is toch wel echt het plan. Voor half januari is geen optie, dan ga ik nog een paar dagen op vakantie, dus ik heb voorbereidingstijd.

-Ik heb al bedacht dat ik mijn gewone kattenluik moet vervangen voor eentje met chip, zodat Freek gewoon in en uit kan lopen, maar kleine Bram/Daan/Max voorlopig binnen kan blijven.
-Verder moet er een 2de voerautomaat komen: Freek krijgt 3x per dag een portie dieet brokjes en verder niet, dus zal de kleine ook aan dat ritme moeten, de eerste tijd uiteraard aangevuld met natvoer. Voordeel daarvan is dat ik hem voeding kan geven die aangepast is op t feit dattie n klein ventje gaat zijn.
-Ik heb een extra kamer over in huis die ik zo in kan richten dat ik de katten van elkaar af kan zonderen, en waar ukkepuk de eerste periode zijn nachten door kan brengen zodat hij niet in de problemen kan raken.

Maar dan: hoe leer je een kat dat het rondspringende rode ding niet weggejaagd dient te worden, dat hij net zo veel recht heeft op alle lekkere speelplekjes en dat hij toch echt zijn mens moet gaan delen?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 13:48

Dit is een hele handige site met veel leesvoer :j Raad je aan om hier eens te gaan kijken.
https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... kat-erbij/ (lees ook de links in het artikel)

Verder misschien wel het belangrijkst: gewoon erbij zetten kán werken maar als het mis gaat kun je ook vrijwel zeker je kitten terugbrengen, dan komt het niet meer goed.

Westhof

Berichten: 2917
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 13:54

Zou het niet groter maken dan het is. Wij hebben 5 katten (katers), en elke keer als er een kitten bij kwam ging dit prima. Kitten gewoon in huis neergezet en laat ze elkaar zelf maar verkennen. 3 maanden geleden kregen wij nummer 5 erbij. Hij was eerst bang voor de andere katten, wat zich uitte in blazen. Prima, komt vanzelf. De anderen moesten er ook niks van hebben in het begin. Niet dat ze gemeen waren of zo, maar het interesseerde ze niks. Ze wisten ook niet goed wat ze met zo'n kleintje moesten. Naarmate de tijd vordert en het kleintje groter wordt, komt er vanzelf meer interesse is mijn ervaring. Nu kunnen ze allemaal goed met hem, liggen regelmatig met elkaar te slapen en spelen ook samen.

Mijn belangrijkste tip is om niks te forceren. Ga ze dus niet samen in een kamer opsluiten om kennis te maken bijvoorbeeld. Als ze eraan toe zijn, zetten ze de eerste stap zelf wel.

Pepperrr

Berichten: 8388
Geregistreerd: 28-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 13:55

Gewoon kijken hoe het gaat. Zoals mijn voorganger al zegt, sluit ze aub niet op in een ruimte. Wij hebben ondertussen tíg katten gehad en er is nog nooit iets misgegaan op die manier. Een kat zal een andere kat nooit zomaar aanvallen oid. Zet ze gewoon bij elkaar, ga er niet geforceerd naar staan kijken want ze voelen jouw spanning. Gewoon doen alsof het normaal is en zelf ook gewoon doorgaan met je dagelijkse bezigheden. Laat ze elkaar kennen, een keer blazen of een flinke tik uitdelen is normaal, zo gaat het in het wild ook. Katten hebben namelijk ook een rangorde, en als jij je ermee gaat bemoeien zal dit alleen maar in de war raken :)
Laatst bijgewerkt door Pepperrr op 02-12-17 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 13:56

Pepperrr schreef:
Een kat zal een andere kat nooit zomaar aanvallen oid.

Sorry maar dit is gewoon niet waar :') Ooit eens van territoriaal gedrag gehoord?

Pepperrr

Berichten: 8388
Geregistreerd: 28-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 13:58

Magrathea schreef:
Pepperrr schreef:
Een kat zal een andere kat nooit zomaar aanvallen oid.

Sorry maar dit is gewoon niet waar :') Ooit eens van territoriaal gedrag gehoord?


Dan heeft het dus wel een reden :D Dan zal de kitten dus de grenzen van de andere kat moeten respecteren. En aavallen doen ze echt niet zomaar. Ze zullen eerder blazen of een keer een tik uitdelen, aanvallen is een ander verhaal ;)

Ailill

Berichten: 11671
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 14:04

On the job ervaring hier: Paar weken terug paste ik op het huis en de twee katten van mijn moeder. Bink is een volwassen kater, ong. 10 jaar en ruim 9 jaar geleden aankomen lopen. Hij was altijd grote vrienden met de hond, een westie teefje van toen 7. Vorige zomer is Charlie overleden en Bink werd echt eenzaam.

Daarnaast is Bink doof en komt dan ook enkel in de tuin, hij gaat er ook echt niet uit. Een neef van mij had een nest kittens en mam besloot een leuk lapje mee naar huis te nemen. Op mijn advies pas toen ze 12/13 weken was. De eerste 2 dagen zat Bell veel onder de bank, at/dronk niet veel en was vrijwel onzichtbaar.

Daarna begon ze echt op te bloeien, kwam kroelen bij ons en werd steeds betere vrienden met Bink. Toen ik er die 2 weken was heb ik vaak hard moeten lachen om die twee. Bell is echt nergens bang voor en Bink is vaak de klos, ligt die lekker te slapen in de vensterbank, hangt die puber aan zijn staart. En nee, niet een keer maar 20 keer.

Vaak als ze haar gekken 10 minuten had, werd Bink ook helemaal enthousiast, hij git zwart en zij cypers met een rode achterpoot, net een tijger en panter aan het spelen. Om vervolgens uren dicht naast elkaar voor de open haard te liggen, geweldig. Heel soms geeft Bink zijn grenzen aan, oren in zijn nek, extreem hard krijsen (want hij hoort het zelf niet, Bell en wij des te meer, lol) en dan ligt Bell ook echt op haar rug.

Om 5 seconden later weer bovenop hem te duiken :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 14:07

Vjestagirl schreef:
Maar dan: hoe leer je een kat dat het rondspringende rode ding niet weggejaagd dient te worden, dat hij net zo veel recht heeft op alle lekkere speelplekjes en dat hij toch echt zijn mens moet gaan delen?


Niet.

De cognitieve capaciteiten van een kat zijn daar te ontoereikend voor. Mensen kan je leren iets te delen, maar onze hersenen kunnen veel meer begrijpen. Katten reageren hoofdzakelijk instinctief. Je kunt ze hooguit leren een instinctieve respons te onderdrukken met iets onaangenaams als straf of iets aangenaams als een beloning. Maar waarschijnlijk levert het alleen maar steeds op als jij je ermee gaat bemoeien.

Ik heb twee keer een kitten geïntroduceerd bij onze dame. En die werden inderdaad in het begin weggejaagd en van schoot gemept. Heeft geen zin om een kat te gaan straffen daarvoor. Dat verandert er niks aan, behalve dat de kat in kwestie gestresst raakt en nog agressiever gaat reageren. Je kunt wel zorgen dat het slachtoffer in kwestie een veilig heenkomen heeft en een plek waar hij/zij tot rust kan komen.

Overigens werden ze in beide gevallen uiteindelijk, na een maand of twee, dikke, kleffe vriendinnen.

PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 14:17

Westhof schreef:
Zou het niet groter maken dan het is. Wij hebben 5 katten (katers), en elke keer als er een kitten bij kwam ging dit prima. Kitten gewoon in huis neergezet en laat ze elkaar zelf maar verkennen. 3 maanden geleden kregen wij nummer 5 erbij. Hij was eerst bang voor de andere katten, wat zich uitte in blazen. Prima, komt vanzelf. De anderen moesten er ook niks van hebben in het begin. Niet dat ze gemeen waren of zo, maar het interesseerde ze niks. Ze wisten ook niet goed wat ze met zo'n kleintje moesten. Naarmate de tijd vordert en het kleintje groter wordt, komt er vanzelf meer interesse is mijn ervaring. Nu kunnen ze allemaal goed met hem, liggen regelmatig met elkaar te slapen en spelen ook samen.

Mijn belangrijkste tip is om niks te forceren. Ga ze dus niet samen in een kamer opsluiten om kennis te maken bijvoorbeeld. Als ze eraan toe zijn, zetten ze de eerste stap zelf wel.


Ik sluit mij hier bij aan , dit is ook hier meer of min de ervaring. :)

Ilsje_007
Berichten: 583
Geregistreerd: 13-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 14:27

Wij hebben sinds 2 weken 2 kittens (lees harige terroristen :') ) in ons huis bij onze 2 jaar oude gecastreerde kater. De kater is echt een watje eerste klas, dus ik had van te voren bedacht dat het introduceren heel langzaam en geleidelijk moet gaan.
Ik moet zeggen dat ik positief verrast ben hoe goed het gaat.

De kittens waren bij aankomst zo klein dat ze de eerste dagen in de bench sliepen/zaten als wij niet in de kamer waren. Nu verblijven ze als we niet thuis zijn (en als we hun sloopbuien even beu zijn) in de aparte eetkamer. Op die manier zitten ze veilig en kan Boef(je) (onze enorme kater) relaxed op de bank in de woonkamer slapen. In het begin vond hij ze doodeng. Er werd vooral op afstand gegromd en geblazen, we hebben dat zo gelaten en hem vooral veel positieve aandacht gegeven.
Gedurende de dagen erna gingen de kleintjes meer los in de kamer, waarbij onze kater dat eerst van een afstand bekeek en ze steeds dichter bij elkaar konden zitten zonder geblaas van de kater en af en toe een tik. De kittens zijn helemaal niet onder de indruk, behalve toen hij in een enthousiaste bui mee wilde spelen (een klein beetje te ruig :Y))
Gisteren hebben ze alledrie tegelijk op schoot gelegen <3.
Mijn advies: zorg voor een aparte ruimte voor de katten, neem rustig de tijd, dwing niks af en geef je huidige kat veel aandacht.

zonnebloem18

Berichten: 24855
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Kitten introduceren bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 19:52

Hou er trouwens rekening mee dat kittens onbeperkte toegang moeten hebben tot brokjes tot ze ongeveer een half jaar zijn. 3 porties per dag kan voor een kitten echt niet.

Cowgirl

Berichten: 23756
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 20:09

Over een week krijg ik er ook eentje bij , ze dan een week of 15 a 16.
Ik 'sluit' haar eerst even op in de badkamer, zo kunnen ze door de deur kennis maken en van daaruit langzaam introduceren.

Ik heb mij ingelezen en op youtube een aantal filmpjes bekeken en ik hoop dat het goed gaat komen.
Mijn kat is nu 5 jaar en opzich best sociaal.

wendyh

Berichten: 238
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Ede

Re: Kitten introduceren bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 20:24

Toen ik mijn 2e kat nam heb ik de kitten gewoon losgelaten bij de 1 jarige kater die ik al had. De kater vond de pluizige kitten maar een eng ding. Vanaf het begin heeft hij afstand gehouden en langzaam aan durfde hij steeds dichterbij te komen. Dat was wel handig want zo kon de kitten rustig het huis verkennen. Een paar dagen later lagen ze samen te slapen.

Dus gewoon bij je andere kat plaatsen je kan altijd nog ingrijpen als het nodig is.

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Kitten introduceren bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 12:41

Hmmm hele verschillende adviezen dus. Ik zal eens wat meer nog gaan lezen

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Kitten introduceren bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:24

Sowieso zal je nog een tijd hebben om je in te lezen. Het kittenseizoen is ver ten einde. Rond juli/augustus zal er weer een overaanbod zijn.

Jessix

Berichten: 16470
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Kitten introduceren bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:33

Eigenlijk hoef je niets te doen. Dat regelt zich zelf wel. Zorg dat er voldoende ruimte is en een veilige plek voor allebei om zich terug te trekken. Zorg er voor dat de kitten op de bak kan en bij zijn eten, zonder dat hij steeds in de buurt van de kat moet komen. Geef ze de tijd om elkaar te leren kennen en af te tasten. Grijp alleen in als de reacties te heftig worden, maar blazen en een keer in tik (zonder nagels) hoort er vaak wel bij.

Houd er wel rekening mee, 9 van de 10 keer gaat het wel goed, maar er zijn ook echt katten die niet met andere samen kunnen en daar diep ongelukkig van worden. Of weglopen, of je huis onder piesen. Je weet natuurlijk niets van de historie van je kat, dus het is wel een klein risico om er een andere kat bij te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 11:37

Westhof schreef:
Mijn belangrijkste tip is om niks te forceren. Ga ze dus niet samen in een kamer opsluiten om kennis te maken bijvoorbeeld. Als ze eraan toe zijn, zetten ze de eerste stap zelf wel.


Hier een andere ervaring: de situatie was dat een oudere poes opeens een logee in huis kreeg in de vorm van een jong katertje van een paar weken oud. Ze hadden 100 vierkante meter de ruimte, dus ruimte zat zou je zeggen. De oude poes is van zichzelf heel erg speels met mensen, maar het (op zich netjes met anderen opgegroeide) katertje bleek een onverzadigbare speeldrang te hebben, geen lichaamstaal-signalen te herkennen of respecteren bij de poes en bleef haar dus non-stop achterna zitten en met haar behoorlijk lomp bleef 'spelen'. Zodra hij haar zag werd ze besprongen alsof ze een prooi was (hij beklom haar niet, het was echt spelen/vechten). Ze kon van zich afbijten wat ze wilde, maar hij had gewoon een veel langere adem en bleef gewoon doorgaan met aanvallen zodat zij zich uiteindelijk niet eens meer durfde te verdedigen. Resultaat: de poes helemaal over de zeik, durfde niet meer onder de bank vandaan te komen om te eten of te drinken of naar de kattenbak te gaan, dus uiteindelijk hebben we het katertje op moeten sluiten in een andere kamer tot hij weer opgehaald werd.

Je kunt redeneren dat dat niet erg is en dat zo'n poes daar maar gewoon overheen moet groeien, maar zelfs toen de kater weer weg was was ze nog een paar dagen van streek/gestresst/extra schrikachtig. Gewoon bij elkaar gooien gaat dus niet altijd zomaar goed.

Anoniem

Re: Kitten introduceren bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:07

Mijn ervaring is ze gewoon bij elkaar zetten.. Heb het 2 keer mee gemaakt met dezelfde kat (een keer met de kitten van m'n ex en mij samen en 4 jaar geleden met mijn eigen 2e erbij) en beide keren is het gewoon vanzelf gegaan. En ja Puck (de oudste) is hier gewoon de "baas", diola (de jongste) liet zich dan ook heel makkelijk altijd weg jagen maar komt sinds een jaar of 1,5/2 nu steeds meer voor zichzelf op waardoor het gelijkwaardiger is hier. In mijn ogen gaat dat vanzelf!

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 14:03

Laptopmuis schreef:
Sowieso zal je nog een tijd hebben om je in te lezen. Het kittenseizoen is ver ten einde. Rond juli/augustus zal er weer een overaanbod zijn.


Tot noch toe is er nog steeds zát aanbod op marktplaats. Als je wil kun je er dagelijks 5 hebben :P

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 16:17

wendyh schreef:
Toen ik mijn 2e kat nam heb ik de kitten gewoon losgelaten bij de 1 jarige kater die ik al had. De kater vond de pluizige kitten maar een eng ding. Vanaf het begin heeft hij afstand gehouden en langzaam aan durfde hij steeds dichterbij te komen. Dat was wel handig want zo kon de kitten rustig het huis verkennen. Een paar dagen later lagen ze samen te slapen.

Dus gewoon bij je andere kat plaatsen je kan altijd nog ingrijpen als het nodig is.

Dit.
Ik las juist dat je bij steeds uitelkaar halen, je steeds opnieuw moet introduceren.

Onze jongste kon nog makkelijk onder de bank waar de oudste niet meer onder kwam, en zo kon hij nog wel eens wegduiken in het begin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:43

IMJ schreef:
wendyh schreef:
Toen ik mijn 2e kat nam heb ik de kitten gewoon losgelaten bij de 1 jarige kater die ik al had. De kater vond de pluizige kitten maar een eng ding. Vanaf het begin heeft hij afstand gehouden en langzaam aan durfde hij steeds dichterbij te komen. Dat was wel handig want zo kon de kitten rustig het huis verkennen. Een paar dagen later lagen ze samen te slapen.

Dus gewoon bij je andere kat plaatsen je kan altijd nog ingrijpen als het nodig is.

Dit.
Ik las juist dat je bij steeds uitelkaar halen, je steeds opnieuw moet introduceren.

Onze jongste kon nog makkelijk onder de bank waar de oudste niet meer onder kwam, en zo kon hij nog wel eens wegduiken in het begin.


Zo heb ik het ook gedaan. Bij mij kropen de kittens onder de kast, maar een plek waar ons loeder niet bij kon met haar lange poten. We lieten het loeder wel af en toe naar buiten, zodat er even tijd was voor ongestoord eten, drinken en op de bak.

Anoniem

Re: Kitten introduceren bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:01

Als de kwetsbaarste kat het kleinst is dan is een bank of kast een goede uitwijkplaats, maar als de grootste kat het pispaaltje is van de nieuwkomer dan kan die geen kant op, omdat zo'n kleintje overal bij kan.

RobinSputnik

Berichten: 504
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:27

Wij hebben nu twee keer gewoon twee kittens bij de andere katten gelaten. In het begin vonden de grote de kleine wel wat spannend maar al snel niks aan de hand. Daarna nog een aanloper aan komen lopen en die mocht er ook zonder problemen bij. Allemaal heel soepel verlopen en zijn allemaal heel lieve leuke katten geworden (beetje gek af en toe wel :+ ). Zou er niet te veel over in zitten. Maar je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Kitten introduceren bij kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:39

Tsja, in mijn ervaring is het echt afhankelijk van de kat die je al hebt. De ene accepteert makkelijker een kitten dan de ander. Mijn ervaring is dat bij een poes een kater of bij een kater een poes introduceren het beste gaat. En dat vaak een kitten bij een volwassen kat beter gaat dan een volwassen kat koppelen aan je volwassen kat. Maar ook dat is echt kat-afhankelijk.

Ik heb wel eens gehoord in asiel bijv dat je je huidige kat mee kunt nemen om te kijken wie hij/zij leuk vind daar. Dat kun je dus vragen bijv.

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 11:55

Afbeelding
Update: sinds eergisteren woont er een 11 weken oude, rode terrorist bij ons in huis. (die momenteel nog geen naam heeft).

Freek -de volwassen kat- is nog niet bepaald overtuigd van het feit dat dit een goed idee is, maar hij komt sinds gisteren wel weer in dezelfde kamer liggen als waar die kleine is. 100% acceptatie is het nog niet, maar zodra ukkepukje ophoudt met het oefenen van zijn jaag-vaardigheden op Freek wordt dit vast beter :P