'Katten moeten verplicht gechipt'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:26

ik vind het een prima idee. Alleen moet de eigenaar de chip dan wel registreren want dat hoor ik veel te vaak dat een gevonden dier wel gechipt is maar niet geregistreerd of niet goed.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: 'Katten moeten verplicht gechipt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:51

Weer een politicus die denkt dat je verantwoordelijkheidsgevoel en goed dieren houden kan bereiken met verboden en verplichtingen. Er is geen enkele wet die dit kan doen, omdat er geen enkele wet is die ooit gezond verstand kan vervangen.

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: 'Katten moeten verplicht gechipt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:54

Helaas hebben veel katteneigenaren geen gezond verstand en ook geen verantwoordelijkheidsgevoel.
Anders zouden ze ervoor zorgen dat hun huisdier geen overlast veroorzaakte.

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:56

Ibbel schreef:
Die 60 miljoen vogels hè, als die niet door katten worden gevangen. Enig idee hóe diep we dan in de herfst door de vogels moeten waden? :+ Zoveel natuurlijke jagers hebben we nu ook weer niet in NL, met roofvogels die door boeren en 'plezierjagers' worden afgeschoten en vergiftigd, en de vossen die vogelvrij (pun intended) zijn...
En dan iedere winter klagen dat de vogels verhongeren zeker, à la de grazers in de Oostvaardersplassen?

De eerste echt verstandige reactie die ik lees..

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:06

ik ben op zich wel een voorstander van het chippen, omdat een zoekgeraakt dier eerder kan worden samen gebracht bij de eigenaar, maar dat is voor mij dan ook de enige reden. Maar voor de rest vind ik het de grootste onzin voor het verplichten.

Ik vind dat eigenaren daar zelf hun verantwoording voor moeten nemen. Kijk maar eens naar honden, daar is het ook verplicht, maar niemand die er op controleert of ze gechipt zijn. En de honden (en katten) die wel gechipt zijn, zijn ook voor een behoorlijk percentage niet eens goed geregistreerd.

Verplichten heeft alleen zin als er ook gecontroleerd wordt op juiste registratie. En dat laatste wordt niet gedaan en ik zie het ook niet gebeuren ook, omdat dat simpel weg te veel geld en moeite kost. Ik zie nu al geen boa's een boete uit schrijven voor een loslopende hond of een hond die zijn poep op de stoep of grasveld doet. Laat staan dat er boa's zijn die honden en straks katten gaat controleren op een chip.

rainbow8

Berichten: 2407
Geregistreerd: 15-05-09
Woonplaats: Afgelegerije

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:07

Victory-Boy schreef:
Alane schreef:
Honden is een stuk simpeler, meeste honden (eigenlijk alle) zijn bekend bij de gemeente, die weet wie en hoeveel honden die hebben. Die zijn gemakkelijker te bereiken, echter daar is het ook al geheel mislukt om de chip verplichting van de grond te krijgen.

De gemeente waar ik nu woon weet helemaal niets van mijn honden af, hoor, hoe zouden ze dat kunnen weten? Vroeger toen de hondenbelasting er nog was gaf je je honden inderdaad aan bij de gemeente, controle hebben we echter nog nooit gehad. Sommige mensen gaven hun honden niet aan en hoefden ook niets te betalen. Geen haan die daar naar kraaide, hoor.

Is er geen hondenbelasting meer dan?? De gemeente waar ik woon int het nog steeds elk jaar..

Malyma
Berichten: 335
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:11

Dammie schreef:
Helaas hebben veel katteneigenaren geen gezond verstand en ook geen verantwoordelijkheidsgevoel.
Anders zouden ze ervoor zorgen dat hun huisdier geen overlast veroorzaakte.

En dat zou met het verplicht stellen van een chip wel veranderen?

En nee, niet alle dierenbezitters zijn zich altijd helemaal goed bewust van hun verantwoordelijkheid om geen overlast te veroorzaken. Niet alleen de kattenbezitters ;)

Dammie

Berichten: 3321
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:26

Malyma schreef:
Dammie schreef:
Helaas hebben veel katteneigenaren geen gezond verstand en ook geen verantwoordelijkheidsgevoel.
Anders zouden ze ervoor zorgen dat hun huisdier geen overlast veroorzaakte.

En dat zou met het verplicht stellen van een chip wel veranderen?

En nee, niet alle dierenbezitters zijn zich altijd helemaal goed bewust van hun verantwoordelijkheid om geen overlast te veroorzaken. Niet alleen de kattenbezitters ;)

Eigenaren zijn aanspreekbaar als hun kat gechipt is, dat gaat helpen. Met boetes en vermaningen geven.
Katten en honden geven de meeste overlast, van een cavia, goudvis of parkiet met een asociale baas heb je minder problemen.

Malyma
Berichten: 335
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:31

@Rainbow8, ik dacht ook dat die hele registratie van honden enkel tot doel had om belasting te kunnen innen, of is het anders?

Malyma
Berichten: 335
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:47

Dammie, maar dan draait het toch allemaal alleen maar weer om geld? Dat vind ik net zo krom als de hondenbezitters die wel de poep van hun honden opruimen, die belasting moeten betalen voor degenen die dat niet doen. Alsof de gemeente dat dan wel doet? Ik heb het nog nooit gezien..

Ik heb zelf 3 katten, die veilig in hun eigen tuin blijven (omdat ik die kat-proof heb gemaakt). Moest de gemeente hier het verplicht gaan stellen dat ze gechipt worden, dan is dat voor mij alleen maar een extra en onnodige kostenpost, die ook gewoon onterecht is.

Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:01

rainbow8 schreef:
Is er geen hondenbelasting meer dan?? De gemeente waar ik woon int het nog steeds elk jaar..

Lang niet overal meer. Tenminste ... in de laatste 3 gemeentes waar ik heb gewoond/nu nog woon al heel lang niet meer.

melissac

Berichten: 1008
Geregistreerd: 02-06-13
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:33

Wat ik me af vraag is hoe ze dat willen doen met de katten die al buiten rond zwerven en niet gechipt zijn.

Wij hebben hier ook een kat, die niet gechipt is omdat m'n vader dat op dat moment niet zo belangrijk vond. Doordat wij nu een hond erbij hebben komt hij eens in de zoveel tijd even voor z'n eten naar binnen en verder loopt hij buiten.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:33

rainbow8 schreef:
Ibbel schreef:
Die 60 miljoen vogels hè, als die niet door katten worden gevangen. Enig idee hóe diep we dan in de herfst door de vogels moeten waden? :+ Zoveel natuurlijke jagers hebben we nu ook weer niet in NL, met roofvogels die door boeren en 'plezierjagers' worden afgeschoten en vergiftigd, en de vossen die vogelvrij (pun intended) zijn...
En dan iedere winter klagen dat de vogels verhongeren zeker, à la de grazers in de Oostvaardersplassen?

De eerste echt verstandige reactie die ik lees..


Ik dacht het 60 miljoen vogels gevangen door katten...wereldwijd was wat bedoeld werd. :o

Want alleen in Nederland lijkt me wat veel.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 00:30

Victory-Boy schreef:
Alane schreef:
Honden is een stuk simpeler, meeste honden (eigenlijk alle) zijn bekend bij de gemeente, die weet wie en hoeveel honden die hebben. Die zijn gemakkelijker te bereiken, echter daar is het ook al geheel mislukt om de chip verplichting van de grond te krijgen.

De gemeente waar ik nu woon weet helemaal niets van mijn honden af, hoor, hoe zouden ze dat kunnen weten? Vroeger toen de hondenbelasting er nog was gaf je je honden inderdaad aan bij de gemeente, controle hebben we echter nog nooit gehad. Sommige mensen gaven hun honden niet aan en hoefden ook niets te betalen. Geen haan die daar naar kraaide, hoor.


bedoelde in de tijd dat de overheid en de honden allemaal gechipt wilde hebben en er nog overal hondenbelasting betaald moest worden.
Dat mensen niet betaalden.... tja je mag ook niet sneller rijden dan de max snelheid of door rood rijden, toch doen mensen dat en wordt er ook niet overal gecontroleerd.

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 00:40

Goed dat ze dit gaan doen. Ik hoop dat ze België als voorbeeld nemen.
Tegenwoordig moet volgensmij de Dierenarts direct de chip registreren.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 09:38

Dammie schreef:
Helaas hebben veel katteneigenaren geen gezond verstand en ook geen verantwoordelijkheidsgevoel.
Anders zouden ze ervoor zorgen dat hun huisdier geen overlast veroorzaakte.

Niet alleen katteneigenaren, ook sommige hondeneigenaren kunnen er wat van

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 09:39

Victory-Boy schreef:
rainbow8 schreef:
Is er geen hondenbelasting meer dan?? De gemeente waar ik woon int het nog steeds elk jaar..

Lang niet overal meer. Tenminste ... in de laatste 3 gemeentes waar ik heb gewoond/nu nog woon al heel lang niet meer.

Een enkeling int het inderdaad niet meer, veel gemeentes zullen het blijven innen want het is een mooi potje wat ze kunnen vullen en zelf van mogen bepalen waar het aan uit wordt gegeven.

Jis_

Berichten: 11596
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:23

antje_vip schreef:
De infecties kan ik mij niks bij voorstellen... Alsof zwerfkatten zomaar mensen aanvallen?!


Katten gebruiken zandbakken op speelplaatsen als kattenbak, kinderen kunnen zo wel wat binnen krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:31

Jis_ schreef:
antje_vip schreef:
De infecties kan ik mij niks bij voorstellen... Alsof zwerfkatten zomaar mensen aanvallen?!


Katten gebruiken zandbakken op speelplaatsen als kattenbak, kinderen kunnen zo wel wat binnen krijgen.


Ja, zo kunnen ze overal wel wat oplopen.. Dat vind ik echt een kulreden :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:47

Jis_ schreef:
antje_vip schreef:
De infecties kan ik mij niks bij voorstellen... Alsof zwerfkatten zomaar mensen aanvallen?!


Katten gebruiken zandbakken op speelplaatsen als kattenbak, kinderen kunnen zo wel wat binnen krijgen.


En moet je dan alle katten chippen (hoe dat infectieziektes in een speeltuin tegen gaat is mij een raadsel, er staat geen bordje met chipnummer bij iedere drol) of moet je dan je kind inenten of je kind leren geen zand te eten en netjes z'n handen te wassen voor iedere maaltijd?

Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 11:51

Alane schreef:
bedoelde in de tijd dat de overheid en de honden allemaal gechipt wilde hebben en er nog overal hondenbelasting betaald moest worden.
Dat mensen niet betaalden.... tja je mag ook niet sneller rijden dan de max snelheid of door rood rijden, toch doen mensen dat en wordt er ook niet overal gecontroleerd.

Jij zei dat de meeste (eigenlijk alle) honden bekend zijn bij de gemeente. Dat je dat lang geleden bedoelde wist ik natuurlijk niet. ;) De 3 gemeentes waar ik in gewoond heb innen geen hondenbelasting (meer) en weten dus niet hoeveel honden er in de gemeente zijn. Er wordt wel een schatting gemaakt, net zoals er een schatting wordt gemaakt hoeveel katten er zijn, hoeveel paarden er zijn en hoeveel vissen er zijn. Het zal zeker makkelijker zijn om te controleren of er honden op een adres aanwezig zijn dan met katten. Vroeger gingen ze inderdaad de huizen langs om te kijken of er honden waren en de meeste honden blaffen als de bel gaat, oeps. :D
meggiemeg schreef:
Een enkeling int het inderdaad niet meer, veel gemeentes zullen het blijven innen want het is een mooi potje wat ze kunnen vullen en zelf van mogen bepalen waar het aan uit wordt gegeven.

Van de 380 gemeentes in Nederland innen 147 geen hondenbelasting. Dat noem ik geen enkeling meer.

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 13:00

Malyma schreef:
@Rainbow8, ik dacht ook dat die hele registratie van honden enkel tot doel had om belasting te kunnen innen, of is het anders?


In Belgie is er bij mijn weten geen honden- of (katten)belasting en chippen is voor beide verplicht.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: 'Katten moeten verplicht gechipt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 13:46

Chippen bij honden is ook begonnen om het aantal zwerfhonden te verminderen. Dat werkt. En ik vermoed dat het bij katten ook zal werken. Er zijn geschat meer dan een miljoen zwerfkatten in nederland. Katten zonder eigenaar. Die populaties houden zichzelf in stand en veroorzaken bv in bepaalde natuurgebieden maar ook in steden echt wel overlast.

In het verleden werden wilde katten die overlast veroorzaakte gewoon afgeschoten. Dat is sinds 2013 verboden. Maar daardoor loopt de populatie wel nog meer op. Vang acties zijn nu niet heel effectief, want je weet gewoon niet goed wat een eigenaar heeft en niet. Dat kan je straks wel anders aanpakken...

Jis_

Berichten: 11596
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 13:56

Ik geef alleen aan dat er infectiegevaar kan zijn, niet dat dat door chippen voorkomen kan worden. :')

Wel voorstander van chippen en goed registreren maar omdat ik wil dat mij katten terug gevonden worden als ze uit de tuin of huis ontsnappen.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:08

Ik geloof er niet zo in. Paarden worden ook verplicht gechipt, maar bij verkoop zetten weinig nieuwe eigenaren het paard op hun naam. Als de chip dan wordt uitgelezen, kom je bij een oude eigenaar of zelfs de fokker uit :'). Dat zal met katten niet anders zijn.