'Katten moeten verplicht gechipt'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Re: 'Katten moeten verplicht gechipt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:18

En daarbij las ik dat het ook niet waar was van die aantallen vogels. Even zoeken hoor...

Selina

Berichten: 14301
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:19

Ze mogen dat registeren dan ook wel minder waardeloos maken. Ging het chipnummer checken en ondanks dat m’n pa het aangepast had, staat hij nog steeds als eigenaar bij backhome.

Supervixen

Berichten: 12849
Geregistreerd: 28-04-11

Re: 'Katten moeten verplicht gechipt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:44

Ik snap niet waarom je het niet zou doen. Mijn katten zijn allebei gechipt en geregistreerd. Ze komen nooit buiten, maar mochten ze ooit ontsnappen en onder een auto komen dan blijf ik tenminste niet in onzekerheid over waar mijn kat is.
En ziek worden van katten.. als ik aan het tuinieren ben ligt er regelmatig een drol tussen de planten van iemands kat. Fijn hoor, die buitenkatten! Denk dat je daar wel ziek van kunt worden als je je handen niet goed wast.

Wel vind ik dat er maar één plek zou moeten zijn waar je kunt registreren. Dit maakt het allemaal makkelijker.

eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Re: 'Katten moeten verplicht gechipt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:47

Ik woon op een appartement en hier zouden ze nooit kunnen ontsnappen.. mocht het wel gebeuren vallen ze een paar hoog van het balkon af. In het buiten gebied of op eigen terrein vind ik het geen probleem dat je katten los lopen. Ik doelde meer op het wonen in een woonwijk. Mochten wij ooit achteraf wonen zonder buren mogen de katten ook los en zullen ze idd gechipt worden. Maar ik zal ze alleen buiten durven te laten als ik zeker weet dat ze niet bij buren of iets kunnen komen. Het zijn wel mijn huisdieren en zou het verschrikkelijk vinden als hun wat overkomt.

Roodvos

Berichten: 6670
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:49

Mensen brengen ook ziektes over. Die gaan we dan ook chippen?

Ben er op zich niet op tegen, mijn katten zijn ook gechipped. En correct geregistreerd. Maar vind de motivatie oneigenlijk.

Supervixen

Berichten: 12849
Geregistreerd: 28-04-11

Re: 'Katten moeten verplicht gechipt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:53

Wij mensen hebben ook allemaal al een nummer en staan geregistreerd hè.. die chip komt nog wel ooit :\

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:57

ik heb 3 tuintijgers buiten lopen, excellente jagers die zelden tot nooit met een vogel thuis komen, vaak muizen, kleine ratten, incidenteel een eekhoorn of jong konijntje, maar als ze samen 3 vogels per jaar vangen is dat veel.
Hier kunnen de vogels zich verstoppen in struiken en bomen en hebben we een hele kolonie mussen in de nok van de schuur wonen. Verder kuddes zangvogels en andere luidruchtige fladderaars.

In de steden en dorpen moeten heggen wijken voor mooie strakke schuttingen, struiken wijken voor zen tuinen en water spiegels, vogels hebben weinig ruimte meer en zijn zo een gemakkelijke prooi voor de rovers.

Of een transponder gaat voorkomen dat de stadstijger een mus pakt?
dan de ziektes... katten kunnen overdragen maar honden ook, en die chipverplichting hebben ze nooit van de grond gekregen, hoe willen ze dat met katten wel voor elkaar krijgen?

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:58

Weer een stokpaardje, gaat vanzelf weer over! :P

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:59

Over die vogels..

Ik denk dat de verstedelijking van Nederland daar ook heel erg aan bijdraagt. :=

Zodra die van ons naar buiten mogen hoop ik de tuin "katproof" te hebben, zodat ze lekker in onze eigen tuin kunnen spelen. Is even afwachten of ze niet stiekem door een gaatje proppen, maar daar kunnen we dan alsnog wat aan doen.
Worden binnenkort gecastreerd en dan ook gelijk gechipt. Vond het nu nog niet nodig, wilde ze absoluut nog niet naar buiten zolang ze nog niet geholpen zijn.

Anoniem

Re: 'Katten moeten verplicht gechipt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:03

Leuk idee, maar hoe wil je dat in hemelsnaam uit gaan voeren.. Iedereen gaat netjes die registratie bijhouden? :+

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: 'Katten moeten verplicht gechipt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:18

Tsja ik was afgelopen zomer erg blij dat mijn kat gechipped EN goed geregistreerd stond (bij St. Chip) want dankzij haar chip kon de dierenarts mij vinden (ook al was ik op vakantie) toen mijn kat doodziek op straat gevonden was. Gelukkig kon ik zodoende overleggen en zorgen dat de buren wisten waar ze was en de nodige zorg geven tot ik thuis was. (Ze heeft het overigens gered wat we niet verwacht hadden..)

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:36

Supervixen schreef:
Ik snap niet waarom je het niet zou doen. Mijn katten zijn allebei gechipt en geregistreerd. Ze komen nooit buiten, maar mochten ze ooit ontsnappen en onder een auto komen dan blijf ik tenminste niet in onzekerheid over waar mijn kat is.


Als mijn katten van het erf afkomen zijn ze gestolen. Of mijn petfence systeem werkte even niet en ze komen gewoon thuis of zijn platgereden.
In geval van gestolen kom ik er nooit achter, chip of geen chip. In geval van platgereden ligt het lijfje gewoon op straat op me te wachten en maakt die chip ook geen verschil.

Geef mij eens een reden waarom ik juist wél zou willen chippen.
Ik zie het niet.

Ik woon in het buitengebied. Misschien is het anders als je in een overbevolkte regio woont.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: 'Katten moeten verplicht gechipt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:44

En hoe wil men dit gaan handhaven? Alle katten die op straat lopen vangen en de niet gechipte afmaken/chippen en verkopen via het asiel? Het zijn er gewoon veel te veel.

Ik weet zeker dat tig eigenaren hun katten niet gaan chippen. Ik denk dat daar de oplossing ook niet zit voor het probleem. Het probleem is meer dat er zwerfkatten zijn die vruchtbaar zijn, en mensen hun eigen kat vruchtbaar en al buiten laten lopen. Het aantal 'oeps' nestjes is niet te tellen.

Hoe vaak ik ook niet berichten van de dierenambulance voorbij zie komen dat er weer een doodgereden kat is gevonden, met of zonder chip (maar iig niet geregistreerd). Echt om gek van te worden. Dat is denk ik je grootste winst, identificatie van de overleden dieren.

Want ook een gechipte kat kan prima mijn moestuin volkakken en mij toxoplasmose bezorgen.

nafkedemi

Berichten: 1299
Geregistreerd: 31-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:46

Katten hier zijn gechipt en correct geregistreerd bij de NDG.
Grappige vind ik dat die dus op de verjaardagen een felicitatie mail stuurde met gelijk daar bij de vraag of ik de gegevens wil de controleren.
Kan mooi een o ja momentje zijn denk ik zo.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:49

je bereikt gewoon weg niet alle mensen die katten houden.
Daar gaat het al mis. Mensen willen al geen geld uitgeven voor castratie van de poes, en vermoed zo maar even dat het chippen van de kat ook niet van de grond gaat komen.
Want je weet niet wie wel of geen kat heeft.

Honden is een stuk simpeler, meeste honden (eigenlijk alle) zijn bekend bij de gemeente, die weet wie en hoeveel honden die hebben. Die zijn gemakkelijker te bereiken, echter daar is het ook al geheel mislukt om de chip verplichting van de grond te krijgen.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: 'Katten moeten verplicht gechipt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:52

Als ik op mijn vorige stal keek, ieder jaar minstens 5 nestjes en dan bedenk ik het nog zuinig. Ze zorgen er wel voor, in de zin dat ze gevoerd worden en ontstoken oogjes behandeld. Maar die laten niks helpen/enten/chippen.

Dan ben ik er zelf meer voor om een paar geholpen dieren te hebben op een boerderij.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:53

Alane schreef:
Honden is een stuk simpeler, meeste honden (eigenlijk alle) zijn bekend bij de gemeente, die weet wie en hoeveel honden die hebben. Die zijn gemakkelijker te bereiken, echter daar is het ook al geheel mislukt om de chip verplichting van de grond te krijgen.


Zelfs bij paarden is het niet helemaal gelukt. Het gros staat niet geregistreerd bij de juiste eigenaar, en ik kom nog steeds met enige regelmaat volwassen dieren tegen die niet gechipt zijn.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:01

eilleen333 schreef:
Alane schreef:
Honden is een stuk simpeler, meeste honden (eigenlijk alle) zijn bekend bij de gemeente, die weet wie en hoeveel honden die hebben. Die zijn gemakkelijker te bereiken, echter daar is het ook al geheel mislukt om de chip verplichting van de grond te krijgen.


Zelfs bij paarden is het niet helemaal gelukt. Het gros staat niet geregistreerd bij de juiste eigenaar, en ik kom nog steeds met enige regelmaat volwassen dieren tegen die niet gechipt zijn.


Ongechipte volwassen dieren dat kan, die heb ik ook. En toch voldoen die aan de regels.

op naam zetten is iets van de paspoortuitgevende instantie en is niet verplicht.
Paard en paspoort horen bij elkaar, houder (hoeft niet de eigenaar te zijn) laat weten hoeveel paarden die heeft staan.

En daar ga je dan met katten registratie: het leefgebied van de buitenkat.... nu zou er ergens een ziekte uitbreken, hoe weet jij waar je buitenkat overal loopt? die kan wel buiten de ziekte cirkel wonen maar binnen de cirkel rond huppelen, bij wijze van spreken....

Malyma
Berichten: 335
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:35

Hm, dat hele artikel geeft mij een nogal onaangenaam gevoel..
En dat D66 kamerlid komt mij over als zo'n gedouchte fatsoensrakker, zichzelf op de borst kloppend, en allerlei nonsens aandraagt om zichzelf maar in de picture te spelen. Staan zeker weer verkiezingen voor de deur?

Vind het ethisch helemaal niet verantwoord dat een ander jou verplicht om een lichaamsvreemd object in je dier te laten stoppen. In mijn ogen heeft een chip alleen voordeel bij vermissing en dat het je eigen keuze zou moeten zijn of je je dier wel of niet laat chippen.

Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:17

Alane schreef:
Honden is een stuk simpeler, meeste honden (eigenlijk alle) zijn bekend bij de gemeente, die weet wie en hoeveel honden die hebben. Die zijn gemakkelijker te bereiken, echter daar is het ook al geheel mislukt om de chip verplichting van de grond te krijgen.

De gemeente waar ik nu woon weet helemaal niets van mijn honden af, hoor, hoe zouden ze dat kunnen weten? Vroeger toen de hondenbelasting er nog was gaf je je honden inderdaad aan bij de gemeente, controle hebben we echter nog nooit gehad. Sommige mensen gaven hun honden niet aan en hoefden ook niets te betalen. Geen haan die daar naar kraaide, hoor.

Kairos
Berichten: 2715
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:19

Ik vind het wel een goed plan, alleen maar om het aantal zwervers drastisch te verminderen en van helaas overleden dieren ook de eigenaar gemakkelijker te kunnen traceren, want je zal maar opzoek zijn naar je kat, die je niet kan vinden en je geen social media hebt oid

Malyma
Berichten: 335
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:53

Kairos schreef:
Ik vind het wel een goed plan, alleen maar om het aantal zwervers drastisch te verminderen en van helaas overleden dieren ook de eigenaar gemakkelijker te kunnen traceren, want je zal maar opzoek zijn naar je kat, die je niet kan vinden en je geen social media hebt oid

Maar dan nog.., je bent toch prima in staat om zelf de beslissing te nemen of het verstandig is om je dier van een chip te laten voorzien.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: 'Katten moeten verplicht gechipt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:57

Waarom vinden kattenbezitters het voor honden vanzelfsprekend dat ze gechipt worden en is het voor katten niet nodig? Hypocriet vind ik, katten lopen overal...

Malyma
Berichten: 335
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:05

Billy schreef:
Waarom vinden kattenbezitters het voor honden vanzelfsprekend dat ze gechipt worden en is het voor katten niet nodig? Hypocriet vind ik, katten lopen overal...

Is dat zo, vinden mensen die een kat hebben dat?

Edit: heb geen zin in weer zo'n nutteloze discussie. Je bent een dierenvriend of niet, dat hele hond vs kat slaat dan nergens op.. En door middel van chippen gaat dat "overal maar loslopen" echt niet oplossen.
Laatst bijgewerkt door Malyma op 07-02-18 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Berichten: 16858
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:24

Supervixen schreef:
Ik snap niet waarom je het niet zou doen. Mijn katten zijn allebei gechipt en geregistreerd. Ze komen nooit buiten, maar mochten ze ooit ontsnappen en onder een auto komen dan blijf ik tenminste niet in onzekerheid over waar mijn kat is.

Ook dat is geen garantie, helaas!
Onze kat was ook netjes gechipt en ontsnapte naar buiten.
Helaas aangereden en had het niet overleefd.
Eerst hoop je dat hij terug komt, maar helaas deed hij dat niet.
Instantie's op de hoogte gebracht (asiel, amivedi, da etc) maar negens een melding binnen gekomen.
Anderhalve week later werd ik gebeld door amivedi dat er vlakbij anderhalve week terug (op de dag dat hij ontsnapt was) een kat was doodgereden.
Omdat wij toen buitenaf woonde en warm weer was, hadden ze hem daar ter plekke in de berm begraven zonder de chip uit te lezen.
Mijn man en ik zijn toch gaan zoeken, en vonden de plek waar hij begraven zou liggen. Heel banketstaaf, maar mijn man heeft hem opgegraven om te kijken of het ook echt onze kat was. En ja hij was het ook.
Sindsdien heb ik meer, waarom chippen? Wat voor nut heeft het?

Overigens zijn mijn andere katten dus ook niet meer gechipt, hond wel maar dat is vanuit de fokker al gedaan.