'Katten moeten verplicht gechipt'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zonnebloem18

Berichten: 24840
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:45

Het zou niet uit moeten maken. Wij checken zelf via chipnummer.nl als daar meerdere registraties omhoog komen checken we ze allemaal. Ndg gaat niet direct voor. Backhomeclub zou voor iedereen beschikbaar moeten zijn. Dat geven ze in hun folders wel aan in elk geval.

Jessix

Berichten: 16445
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:47

StonedRomy schreef:
Hier in de wijk hebben we echt heel veel katten, maar ook een enorme muizenplaag. Probleem met veel 'moderne ' katten in steden is dat ze verwend zijn. Zo'n kat is toch dom als hij gaat jagen op muizen? Kan hij beter ieder huis afgaan en overal bedelen voor eten of gewoon wachten tot baasje weer thuis komt met het ,hele lekkere en in veel te grote hoeveelheden, blikvoer.

Tuurlijk houden sommige erfkatten de muizenplaag tegen, maar genoeg katten die dit niet meer doen. Zeggen dat minder katten er meteen voor zorgt dat er veel meer muizen komen is dus niet altijd juist.

Oh mijn katten krijgen ook heel best te eten hoor. Ze jagen ook niet omdat ze honger hebben maar gewoon omdat ze het leuk vinden. De muizen eten ze ook niet op.

We zullen zien wat het veroorzaakt als er minder katten op straat zijn. :)

Jessix

Berichten: 16445
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:49

Ben trouwens wel voor chippen en registreren. Wat mij betreft prima om het te verplichten.

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:52

In Frankrijk moeten katten al sinds 2012 verplicht gechipt worden (daarvoor werden ze getatoueerd).
In België sinds 2014 geloof ik.
In beide landen wordt de chip direct geregistreerd bij de DA.
Het systeem is dus vrij waterdicht voor gechipte katten.

Maaaaaar ...

Er is 0 controle dus in werkelijkheid is nog geen 10% van de katten werkelijk gechipt.
Zitten de asielen overvol, worden nestjes/oude katten/moeilijk te plaatsen katten ingeslapen vanwege overschot en is er nog steeds een flinke zwerfkattenpopulatie die kapot gereden worden, vergiftigd, afgeschoten of domweg verhongeren.

Ik denk niet dat er hier zo'n overschot is als in Nederland.
Veelal landelijk gebied waar een kat nog gewoon ouderwets dienst doet als muizenvanger en niet binnengehouden wordt. Kosten gaan ze al zeker niet maken voor een kat. Steriliseren is te duur en sowieso is het handig als er af en toe een jong overblijft als opvolger voor de platgereden kat.
Mentaliteit begint te veranderen maar gaat langzaam.

Anyhow, chippen is hier verplicht maar heel veel verschil maakt het niet.
Ben zelf bvb een gesteriliseerde gechipte kat kwijtgeraakt. Op een dag foetsie en nooit meer een spoor van teruggevonden.
Huidige katten zijn ook gesteriliseerd en gechipt, is geen garantie dat hen nooit iets overkomt.
Ga hen niet binnenhouden, ze jagen buiten. Maar dat is een andere discussie.

Sassii

Berichten: 1614
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Winschoten

Re: 'Katten moeten verplicht gechipt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:59

Ik ben vrijwilliger op de dierenambulance en je wordt soms gewoon chagrijnig als je ziet hoe weinig katten er gechipt zijn...
Of ik heb bijvoorbeeld een melding van een aangereden kat die niet gechipt is. Wij gaan er mee naar de dierenarts en de dierenarts geeft ons twee mogelijkheden: Of direct euthanaseren omdat het beestje veel pijn heeft, of een hele dure operatie. Omdat de kat niet gechipt is, dus wij geen eigenaar kunnen bereiken, moeten wij een belangrijke keuze maken, waarvan wij niet eens weten of de eigenaar het er mee eens is.
Een paar dagen later meldt zich de eigenaar, en wordt 9 van de 10 keer ook nog eens hartstikke boos, omdat wij volgens hem/haar de verkeerde keuze hebben gemaakt...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: 'Katten moeten verplicht gechipt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 14:03

Op zich geen verkeerd idee, ik ben wel heel erg benieuwd hoe ze dit gaan controleren :). Want je kan chippen wel verplichten, maar als er geen controle is, dan is t koekoek he.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 14:04

Mijn DA wilde 11 jaar geleden mijn kat niet chippen, vond ie onzin voor een buitenkat. Kat is niet in een transportbox te krijgen en vertrouwd enkel zijn vaste mensen. Zal dus ook niet meer gechipt worden.

Brainless

Berichten: 29739
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 14:07

@Sassii
Ook al weten ze de eigenaren wel wordt ook nog wel eens een beslissing genomen waar de eigenaar niet achter staat.
Onze kat was aangereden, kwam bij mijn DA terecht (was ook gechipt) en hebben hem gewoon geopereerd terwijl ze pas tijdens de operatie contact met mij zochten.
Ik was er absoluut niet mee eens; beestje was 17/18 jaar en al in mindere conditie (was uit huis ontsnapt).
Kon wel dokken voor een bekkenoperatie en zij is daar nooit meer van bovenop gekomen en moest ik haar 3 maanden later alsnog laten inslapen (dat heeft de DA dan wel gratis gedaan omdat hij het zo sneu voor mij vond).
Maar ik zat alsnog met een dure rekening.

Sassii

Berichten: 1614
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Winschoten

Re: 'Katten moeten verplicht gechipt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 14:11

Dat is zeker niet netjes inderdaad.
Ik heb wel eens dat de eigenaar van de kat de telefoon niet opneemt. Dan overleg ik eerst met de dierenarts of de kat een dagje op pijnstillers kan, zodat wij nog de hele dag de tijd hebben om contact te leggen met de eigenaar. Als ik na een dag nog steeds geen contact heb kunnen leggen, moet ik wel beslissingen nemen. Anders wordt de rekening sowieso alleen maar hoger en hoger, en heeft het beestje onnodig lang pijn.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: 'Katten moeten verplicht gechipt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 14:27

Mensen nemen wel dieren maar nemen vaak de verantwoording die er bij komt kijken niet op hun schouders. Zodra het aankomt op dure zorg van de dierenarts, onkosten die gemaakt zijn bij een ander of soms simpelweg de dagelijkse zorg of overlast geven veel eigenaren niet thuis. Erg jammer, zo leuk als ze klein zijn die kittens (en alle andere dieren) maar ook die worden groot.

Goof

Berichten: 28805
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: 'Katten moeten verplicht gechipt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 14:43

Chippen werkt alleen maar als eigenaren de chip ook op hun naam zetten.
En dan nog, wat heeft chippen te maken met katten die buiten lopen en vogels opeten? :?

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 14:51

Goof schreef:
En dan nog, wat heeft chippen te maken met katten die buiten lopen en vogels opeten? :?


Helemaal niks :7

Typisch Nederlands... straks komt er nog kattenbelasting :')

Misschien bekijk ik het anders omdat wij in het buitengebied wonen en onze (gesteriliseerde) katten zeer nuttig werk verrichten om de muizen, ratten en konijnenpopulatie binnen de perken te houden. Onze honden zijn wel gechipt, dat zijn huisdieren. En het gaat mij niet om het geld, we zijn stapelgek op onze erftijgers en als het nodig is dan gaan we er mee naar de dierenarts, maar een chip in een boerderijkat (waarvan de buren precies weten dat die van ons zijn)? Echt niet :n

Anoniem

Re: 'Katten moeten verplicht gechipt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 14:53

En wat als je besluit je kat niet te chippen? Gaan ze dan ieder huis langs om te vragen of ze even mogen kijken of je een kat hebt?

Leuk als ze het erdoor willen drukken, maar dan zou iemand van de gemeente binnen moeten komen kijken of ik een kat heb. :+

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:01

Het zou handig zijn als ze één database hadden en niet allerlei verschillende. Als je je dieren chipt bij mijn DA dan kan je ze gratis aanmelden bij http://www.backhomeclub.nl. Mijn DA vind dat de fijnste database. Dus mijn dieren zijn daar aangemeld, maar ook bijhttp://www.ndg.nl, het Nederlands Dieren Gezelschap.

Ik moet zeggen dat ik Backhomeclub heeeeel fijn vind. Je maakt gewoon één account aan, als eigenaar en kunt dan zoveel dieren toevoegen en verwijderen als je wilt. Als het een dier is dat niet gechipt is via de DA die backhomeclub gebruikt betaal je 3,50 geloof. Bij NDG is dat duurder. Plus bij backhomeclub kun je ook foto's toevoegen van het dier.

Brainless schreef:
zonnebloem18 schreef:
Brainless gewoon gratis via backhomeclub of petbase laten registreren. Dan kunnen ze altijd met jou in contact komen.

De chip van hond en kat zijn geregistreerd bij de NDG.
Kan ik hem dan ergens anders ook registreren?
Maar als ze de chip controleren en ze doen dat via de NDG, dan komt alsnog de oude eigenaar boven.


edit:
Registreren bij Petbase kan alleen via de DA:
En als er al een eigenaar is, kan alleen die eigenaar het dier overschrijven op naam van een ander.
Citaat:
Registreren bij PetBase kan alleen via de dierenkliniek, asiel of fokker.


Ook bij Backhome staat dat je alleen kan registreren als je een transponder van hun hebt.

Dus als een dier eenmaal een chip heeft ben je gebonden aan die databank.



Je kan je gewoon registeren bij backhomeclub, of het nu wel een chipnummer van hun is of niet. Chipnummer van hun is gratis, chipnummer dat niet van hun komt kost een paar euro. Maar het kan wel. Ik heb 1 dier met een backhome chip en twee met een al veel ouder chipnummer die niet van hun is, geregistreerd.

Anoniem schreef:
En wat als je besluit je kat niet te chippen? Gaan ze dan ieder huis langs om te vragen of ze even mogen kijken of je een kat hebt?

Leuk als ze het erdoor willen drukken, maar dan zou iemand van de gemeente binnen moeten komen kijken of ik een kat heb. :+


Als je dan een keer met de kat naar de DA moet bijvoorbeeld, zou de DA van mij best mogen controleren of de dieren gechipt zijn of niet, en zo niet, dat verplicht moeten laten doen.

Honden zijn al verplicht, nu katten nog. Wat ook handig zou zijn, meteen bij de DA je inschrijven ipv chipnummer meegeven naar huis en het zelf laten doen. Dat gebeurd ook heel vaak niet of verkeerd en dan staat het dier alsnog verkeerd geregistreerd.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 07-02-18 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

eva92

Berichten: 1734
Geregistreerd: 13-08-04

Re: 'Katten moeten verplicht gechipt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:05

Hier de katten ook niet gechipt mijn dierenarts vond dit onzin. Mijn katten zuillen nooit en te nimmer buiten komen. Puur omdat ik niet wil dat zij andere mensen tot overlast zijn. Mijn katten hebben een heerlijk leventje en vinden dit prima. Zijn gewoon htk katten. Als jr zo graag je kat buiten wilt hebben zet dan je tuin af.. kunnen ze naar buiten maar heeft niemand last ervan. Ik houd de honden ook netjes aangelijnd en komen alleen los waar het mag. Ik denk om dit probleem te voorkomen de enige mogelijkheid is om mensen te verbieden de katten op straat te gooien. En dat is een punt waar ik het heel erg mee eens zal zijn.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Re: 'Katten moeten verplicht gechipt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:08

Mijn hond mag ook niet alleen rondzwerven in de wijk, toch heeft ze een chip. Ze kan een keer ontsnappen bijvoorbeeld, of schrikken, of meegenomen worden. Wie weet. Dus ook katten die binnen worden gehouden, honden die nooit los komen etc, zouden gewoon gechipt moeten worden.

Brainless

Berichten: 29739
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:08

@Eva
Toen ik in de woonwijk woonde had ik ze ook in de eigen tuin (stroom op de schutting).
Nu woon ik in het buitengebied en lopen ze wel los (vangen muizen/ratten en 1 zelfs mollen).
Ook mijn honden lopen regelmatig los op eigen erf.

Alleen mijn jonge kater heb ik nog binnen, die mag naar buiten als hij wat ouder en gecastreerd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:09

Tja, ik 'heb' een dierenarts die dat chippen en enten dus onzin vindt :+ Gewoon een nuchtere dierenarts, geen gezeur en gezeik.

Rondje castratie doen was ook een ramp, was overal met narcose, 3 dagen verblijf et cetera. Niet dat ik het geld niet over heb voor m'n dier, maar ik heb een hele makkelijke kat, kerngezond, en krijgt echt op en top voer en ik houd hem echt heel goed in de gaten dus de kans dat ik een dierenarts de komende jaren moet opzoeken is heel klein *klopt even af :+ * Tot die tijd zit er dan dus geen chip in, dus vandaar m'n vraag, hoe willen ze dat verplichten en controleren dan :+ Bij de AH gaan polsen en checken wie er kattenvoer kopen?

lor1_1984

Berichten: 12049
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:12

Mijn hond en katten zijn gechipt echter staat er 1 niet op mijn naam geregistreerd omdat ik dan een derde databank moet gaan gebruiken om te registreren.
De hond heb ik bij Petlook en Backhomeclub geregistreerd, de correct geregistreerde kat bij backhomeclub en de niet correct geregistreerde kat staat bij 2 verschillende databanken geregistreerd waaronder backhomeclub.
Nu is haar vorige eigenaar overleden maar Backhomeclub vindt wsl dat ik het maar met de vorige eigenaar moet regelen dat de registratie goed komt want reageren op mijn mails doen ze niet. :+

@Eva, mijn katten komen ook niet buiten mijn eigen terrein, maar voor het geval ze toch eens ontsnappen bijv doordat de stroomdraad uitgeschakeld is door stroomstoring of er een ruit kapot is (bijv bij inbraak) heb ik ze dus wel gechipt en bij voorkeur geregistreerd.
Een ongeluk zit immers in een klein hoekje en soms kan het gebeuren dat er even een moment is van chaos en daardoor onoplettendheid en je kat loopt buiten.

BigOne
Berichten: 38279
Geregistreerd: 03-08-09

Re: 'Katten moeten verplicht gechipt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:33

Waarschijnlijk si het na een overgangsperiode heel gemakkelijk om te zeggen: Alle honden/katten die buiten worden gevangen en geen chip hebben worden afgemaakt!!! Ook een oplossing voor het overschot!!

Jessix

Berichten: 16445
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:36

Ik vind het inderdaad wel een beetje vreemd dat je zo veel databanken hebt...

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:54

Ik ben er op tegen.
Mijn katten komen niet op de openbare weg en in mijn regio is ook geen overlast door katten waar te nemen.

Heb ooit eens een tweedehands kat gehad met een chip erin. Op enig moment was dat dier zoek (lang verhaal) en ben ik ook op zoek gegaan naar de instantie waar die chip dan wel geregistreerd stond om door te geven door wie het dier gezocht werd. Heb zeker 10 dagen gezocht, maar de kat in kwestie was echt eerder thuis dan dat ik die chip-registratiebank had gevonden! Er is weinig zo slecht georganiseerd in Nederland als de chipregistratie op katten. Ik hoop dat die op honden inmiddels wel beter is. Maar zolang er geen centrale landelijke databank is voor die chipgegevens, geloof ik er geen bal van en worden mijn katten niet gechipt.

Ibbel

Berichten: 49173
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: 'Katten moeten verplicht gechipt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:03

Die 60 miljoen vogels hè, als die niet door katten worden gevangen. Enig idee hóe diep we dan in de herfst door de vogels moeten waden? :+ Zoveel natuurlijke jagers hebben we nu ook weer niet in NL, met roofvogels die door boeren en 'plezierjagers' worden afgeschoten en vergiftigd, en de vossen die vogelvrij (pun intended) zijn...
En dan iedere winter klagen dat de vogels verhongeren zeker, à la de grazers in de Oostvaardersplassen?

lor1_1984

Berichten: 12049
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:08

Dees schreef:
Ik ben er op tegen.
Mijn katten komen niet op de openbare weg en in mijn regio is ook geen overlast door katten waar te nemen.

Heb ooit eens een tweedehands kat gehad met een chip erin. Op enig moment was dat dier zoek (lang verhaal) en ben ik ook op zoek gegaan naar de instantie waar die chip dan wel geregistreerd stond om door te geven door wie het dier gezocht werd. Heb zeker 10 dagen gezocht, maar de kat in kwestie was echt eerder thuis dan dat ik die chip-registratiebank had gevonden! Er is weinig zo slecht georganiseerd in Nederland als de chipregistratie op katten. Ik hoop dat die op honden inmiddels wel beter is. Maar zolang er geen centrale landelijke databank is voor die chipgegevens, geloof ik er geen bal van en worden mijn katten niet gechipt.

Tipje: chipnummer invoeren op www.chipnummer.nl, dan komen de databanken omhoog waar de chip geregistreerd staat.
Komt er niks omhoog dan is de chip niet (meer) geregistreerd.

Lukasje
Berichten: 11273
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:15

Goh, in België is dat al een poos verplicht. Neem je een kat uit het asiel of via een fokker dan is het dier sowieso gechipt (èn gecastreerd). De registratie op jouw naam gebeurt door de DA of het asiel.
Verder, andere katten dus, ligt de verplichting bij het baasje en tja ... er lopen nog erg veel ongechipte katten rond hoor. Of de verplichting nu werkelijk zo veel mensen gaat stimuleren hun kat te laten chippen, betwijfel ik.

Qua infecties doelen ze volgens mij vooral op toxoplasmose.