Cat agility / clickertraining

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ceffyl

Cat agility / clickertraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 23:23

Wie heeft hier ervaring mee? Door omstandigheden kan mijn actieve buitenkat voorlopig niet meer buiten. Dus hij zit zich binnen te vervelen. Nu heb ik al allemaal activity voerborden gekocht, tunnels, muisjes, stok met veertjes enz. Dus ik probeer hem wel bezig te houden.

Nu zag ik een filmpje over trainen met je kat en dat lijkt me super leuk, maar hoe begin je met zoiets? Heb al gegoogled maar kan weinig erover vinden. Dus misschien dat hier iemand daar ervaring mee heeft?

Bommeltje_

Re: Cat agility / clickertraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 23:39

Hoi!

Wat leuk! ik train mijn katten met clicker en ze vinden het geweldig :D
Ze kunnen high five, op een krukje zitten, netjes zitten, slalommen, touch en ik ben niet bezig met door mijn benen slalommen :)

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 07:07

Dan kunnen ze al best veel! Hoe ben jij begonnen? Snapten ze het snel? Train je ze beide tegelijk of ieder apart?

Sar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:02

Leuk dat je dat wilt doen! :D
Ik ben er ook mee begonnen maar ben nog niet heel ver hoor. Zitten, blijven en high-five heeft ze nu onder de knie.

Ik train met gezonde beloningen (KVV worst) om de beweging zegmaar aan te leren en koppel daar een gebaar aan. Tot nu toe begrijpt ze precies wat ze bij elk gebaar moet doen maar zit er ook aan te denken over te gaan op een clicker. :)

mrieeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:15

Ik lees even mee, denk dat onze kat dit ook geweldig zou vinden.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 21:04

Maar hoe zijn jullie begonnen dan? Want als ik wat probeer loopt die van mij gewoon weg :evaw: Ik zoek eigenlijk wat info om ons op weg te helpen. Hoe je echt dat eerste begin maakt zodat ie ook snapt dat ik wat van hem verwacht.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 21:05

Wat gaaf! Al denk ik niet dat ik die van mij zo ver ga krijgen. De een is te lui om iets te doen en de ander te bang. :')

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 21:32

Hier een heel slim katje ook! Hij kan ondertussen zitten, netjes zitten, liggen, pootje geven en over je arm/stok springen op commando:) We zijn nu bezig met leren omrollen en meneertje is pas 18 weken. Hij loopt overigens ook braaf mee aan de riem :)) Ik heb dit hem wel zonder clicker geleerd. Ben begonnen net zoals ik met de honden deed, gewoon een lekker snoepje oid voor de neus om te leren zitten en als ze eenmaal doorhebben dat ze dan wat krijgen is het helemaal feest. Wel niet te lang achtereen bezig zijn, hooguit een minuut of 10 per keer om het ook leuk te houden^^
Afbeelding

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 22:23

Ceffyl schreef:
Dan kunnen ze al best veel! Hoe ben jij begonnen? Snapten ze het snel? Train je ze beide tegelijk of ieder apart?

Ja ze bieden zelf van alles aan haha! Ik ben begonnen door het speelgedrag uit te lokken, en dan precies op het juiste moment belonen en clicken en dat hadden ze heel gauw door. Als ik het krukje al pak dan sprinten ze er allebei heen om als eerste mee te mogen doen :P Er is ook ergens een boek met informatie geloof ik :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:43

Maken dat je kat honger heeft en laten zien dat je wat heb. Klik en geven in 1 beweging. Zo leer je klik is lekkers. Wel zodra de kat geleerd heeft dat klik is beloning dit vlot door zetten. Ik zou target stick pakken. Raakt de kat die aan dan klik en beloning. Vaak zijn ze nieuwsgierig dus kun je makkelijk klikken en belonen. Dan proberen of hij er achteraan wil en klik beloning. Voordeel van target stick is de afstand tot jou en gemak met sturen