Onzekere hond wat zekerder maken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Onzekere hond wat zekerder maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 17:55

Gisteren heb ik mijn nieuwe aanwinst opgehaald, een klein reutje van 4,5 jaar. Sociaal, gek op mensen en aandacht, maar kreeg stress van kleine kinderen wat zich uitte in grommen dus er werd een nieuw baasje gezocht. Hij is hier in huis gekomen bij 2 katten en 1 andere hond.
Het is een vreselijk lief en aanhankelijk hondje, heel rustig in huis, leergierig, echt een leuk ding. Hij moet nog heel erg wennen aan zijn nieuwe huisje, huisgenoten en onze gewoontes uiteraard, maar hij past zich perfect aan.
Wat ik wel merk is dat hij onzeker is en dat uit zich in huis naar wat grommen naar de andere hond en wegduiken/verstoppen (onder het mom ' als ik haar niet zie is ze er vast niet :+ ) en buiten naar hijgen, trekken aan de riem en blaffen naar andere honden. Hij lijkt op dat moment wat overprikkeld te raken en is niet heel goed bij de les te krijgen.
Ik zou hem graag wat zekerder zien zodat hij ook wat rustiger en relaxter wordt. Ik probeer hem in ieder geval niet te straffen voor zijn gedrag, maar wil hem er vooral ook niet voor belonen.
Ik heb inmiddels contact opgenomen met een gedragsdeskundige om bij haar een workshop mee te pakken om elkaar beter te leren kennen en hiermee om te leren gaan, maar wellicht hebben jullie in de tussentijd tips voor ons :D

dierenfan

Re: Onzekere hond wat zekerder maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 21:32

Ik zou hem ondersteuning geven via bach rescue wat voor hem persoonlijk samen gesteld is. Daarnaast een plek in huis geven die echt van alleen hem is (makkelijkste is bench) waar hij zijn broodnodige rust kan pakken. Desnoods elke dag s middags poosje verplicht slapen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 21:41

Hij heeft meteen zijn eigen plekje gekregen met zijn eigen spulletjes. We verplichten hem een paar keer per dag gewoon lekker in zijn mandje te gaan liggen zodat hij inderdaad zijn rust kan pakken en kan wennen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 21:44

Ik weet niet in welke regio zit, Life style training van Sam Turner is daar erg geschikt voor (Oost Nederland)
Ik zou veel met clickertraining gaan werken en meldt je aan bij de site van Monique Bladder (gratis) en bekijk haar gratis video's over uitvallen naar andere honden.
Hele moeilijke/spannende situaties voorlopig zoveel mogelijk vermijden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 21:48

Ik zou het eigenlijk even laten. :) Uitlaten op plekken met zo min mogelijk prikkels en op momenten dat hij gromt naar de andere hond hem op neutrale wijze meenemen naar een ruimte waar hij even alleen, of met jou, kan bijkomen. Wel zonder hem daar uitgebreid aandacht te geven. Weer rustig? Dan weer terug naar de gezamelijke ruimte. :)

Als hij echt meer gewend is en hij blijft onzeker kun je eraan gaan werken.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 21:51

Ik zou het eerst eens een weekje of 4 aankijken voordat je conclusies trekt over zijn gedrag en allerlei cursussen gaat plannen.
Geef het dier even de tijd om zijn plek te leren kennen, grote kans dat zijn onzekerheid de komende weken wat gaat afnemen. Het gedrag wat jij beschrijft is ook geen typisch onzeker gedrag.
Ik denk dat je met structuur bieden en het de tijd geven heel ver komt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 21:51

Ik zou graag prikkels beperken buiten, maar ik woon helaas in een wijk die vergeven is van de honden.
Hij is sociaal, hij kan prima bij andere honden, maar zijn benadering is uiterst ongelukkig door dat trekken en blaffen.
We zijn vandaag in het bos geweest, weinig prikkels en dat vond hij heerlijk, maar zodra hij iemand (met of zonder hond) zag lopen was het trekken geblazen.
Hij reageert overigens voornamelijk als iemand of een hond hem tegemoet komt of als ze vooruit lopen. Als ze achter hem langs lopen of achter hem aanlopen is er weinig aan de hand.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 21:56

Ik lees even mee.

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 21:57

Zoek op Facebook even naar anniek Winters, bekijk haar filmpjes en haar posts en daar leer je al ontzettend veel van!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 21:58

Ik snap wat je graag met hem wil bereiken maar.... je hebt hem sinds gisteren (!!!).
Hij ziet jou nog niet eens als baas joh, heb nou wat geduld!
Om wat voor hondje gaat het?
Als je prikkels wilt vermijden dan zou je op tactische tijden kunnen gaan lopen, probeer hem wat af te leiden met een speeltje of voer en beloon uitvoerig(haast overdreven) als hij op jou focust.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 22:01

Goof schreef:
Ik zou graag prikkels beperken buiten, maar ik woon helaas in een wijk die vergeven is van de honden.
Hij is sociaal, hij kan prima bij andere honden, maar zijn benadering is uiterst ongelukkig door dat trekken en blaffen.
We zijn vandaag in het bos geweest, weinig prikkels en dat vond hij heerlijk, maar zodra hij iemand (met of zonder hond) zag lopen was het trekken geblazen.
Hij reageert overigens voornamelijk als iemand of een hond hem tegemoet komt of als ze vooruit lopen. Als ze achter hem langs lopen of achter hem aanlopen is er weinig aan de hand.

Als hij zo'n ontmoeting aan de lijn van honden die op hem afkomen erg spannend vindt, zou ik gewoon zodra je een andere hond ziet aankomen de andere kant op lopen.

Voertjes op de grond gooien kan ook helpen. Het snuffelen ontspant, de focus verandert, en de associatie met de andere hond wordt positiever. Let daarbij wel op dat er nog enige afstand tussen de honden bestaat en er geen ruzie over de voertjes ontstaat.

Wildgirl geduld is prima, maar ze moet hem toch uitlaten en dan is het wel handig als je een beetje weet hoe je stress kan beperken en zelfvertrouwen kunt opbouwen.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 04-02-18 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 22:02

Tuurlijk wildgirl en hij krijgt ook gewoon de tijd, ik verwacht echt niets onrealistisch :D
Maar; ik wil het gedrag wel goed begeleiden, als ik het nu 2 maanden compleet fout blijk aan te pakken heb ik dalijk een lastiger probleem.
Afleiden met voer of speeltje is hoe we het willen aanpakken inderdaad, maar zoals ik zei lukt het op dit moment niet hem uit zijn focus te halen.
Het is trouwens een chihuahua (groot formaat, niet zo'n frummel).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 22:05

Eerst afstand vergroten tot het moment dat hij wel uit zijn focus te halen is.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 04-02-18 22:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 22:05

@Nikass, de andere kant op lopen? Hoezo ik bevestig en bijzondere situatie naar mijn hond :roll:

@ts aah dat is een iets ander kaliber dan dat ik gewend ben maar het principe is hetzelfde. Licht corrigeren, belonen bij gewenst gedrag en vooral niet omkeren of stil gaan staan. Het is heel normaal andere honden tegen te komen en dat moet jij als baas zeker niet gaan ontkrachten. Is je teefje stabiel?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 22:07

Mijn teef is zeer stabiel en rustig. Negeert alle honden, zeer down-to-earth typje. Zij is een stafford x bull terrier, totaal andere hond.
Als er geen andere honden te zien zijn loopt hij netjes mee aan haar zijde aan een los riempje.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 22:08

Ook ik zou het wel even aankijken. Want je ''moet'' niet vergeten dat de gehele situatie voor hem ook even een omschakeling is. En hij zal ook vertrouwen in jou(jullie? ) moeten gaan krijgen dat jullie er voor hem zijn en steunen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 22:09

Nee WG dat is niet wat er gebeurt. Je biedt je hond slechts veiligheid.
De hond reageert vanuit een emotie (meestal angst/onzekerheid) en een emotie kun je niet belonen.
Vanaf afstand kun je beginnen met trainen en langzamerhand dichterbij komen.
Een hond die (teveel) stress heeft staat op overleven en staat niet open om te leren.
Corrigeren werkt alleen maar nog meer onzekerheid in de hand. (Ook als dat "licht" corrigeren is)

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 22:14

Volgens mij moet jouw hond zijn plaats nog vinden. Dit deed onze onzekere hond ook toen ze net bij ons was (anderhalf jaar oud). Trekken aan de riem, blaffen naar andere honden. Volgens mij om indruk op mij te maken. Vooral negeren en positief gedrag belonen.
Als het aanhoudt, kan je altijd hulp gaan zoeken. Denk dat dat dan wel wijsheid is, gezien de huidige benadering naar andere honden ook ongewenst gedrag kan uitlokken.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 22:14

De veiligheid van de hond zit in jou als baas. Daar heb je als het goed is geen omkeren voor nodig.
Maargoed, wij trainen honden op 2 tegenover elkaar staande methodes. Daar gaan we niet uitkomen ;)
Succes TS!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 22:17

kiwiwitje schreef:
hij zal ook vertrouwen in jou(jullie? ) moeten gaan krijgen dat jullie er voor hem zijn en steunen.

Mee eens, maar dat vertrouwen krijgt hij doordat zijn baas hem niet (zo min mogelijk) confronteert met situaties die hij (nog) niet kan handelen, en doordat zijn baas hem voortdurend beloont voor goed gedrag (bijvoorbeeld belonen voor niet trekken aan de riem) waardoor de hond leert dat hij invloed heeft op de situatie en ontdekt dat hij een keuze heeft.

Niet trekken aan de riem kun je leren door te clicken vóór het moment dat de hond het einde van de lijn nadert. Een hond die de clicker snapt en graag voor voer werkt heeft dit principe gauw in de gaten.

WG dat maakt toch niet uit? Ts kan er van meenemen wat het beste bij haar past.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 23:27

Hier heeft het wel geholpen om ook die situaties juist te behandelen. Wij hebben gewoon gedaan alsof t de normaalste zaak van de wereld was wat er gebeurde en dat als er iets gebeurde duidelijk aan te geven dat wij dat wel op gingen lossen.
Al was dat niet gelijk in de eerste dagen uiteraard. :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 10:22

Of je iets moet corrigeren of juist de situatie even uit moet ligt helemaal niet aan de trainingsmethode
Maar aan de hond , welke trainingsmethode je ook aanhangt
Als je de hond in de mal perst ipv de mal aanpast aan de hond schiet je je doel voorbij.

Hier twee honden waarbij ik de 1 echt wel even tot de orde roep bij geklier aan de lijn naar andere honden
De ander? Als die gaat dan gaat ie en moet hij de situatie gewoon uit

Bij overprikkeling zou ik eerder kiezen voor meer ruimte creëren en op een iets grotere afstand beginnen met gewenst gedrag uitlokken
Daarna datzelfde gedrag uitlokken op steeds kleinere afstand van hetgeen hij wat slechter handelt

Honden die overprikkeld raken en over de flos gaan daar kun je aan corrigeren wat je wil, uiteindelijk sta je als een losgeslagen idioot je hond te corrigeren en haalt het nog steeds geen reet uit want het komt niet binnen

(Je zou ook een erg lekker iets of leuk iets mee kunnen nemen waar hij echt heul blij van word om een goeie afleiding te kunnen bieden van hetgeen hij op reageert, maar dat ligt ook weer aan de hond , hier helpt bij de 1 een balletje in sommige situaties bij de ander worst of kaas )

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 19:37

Sonja_vR schreef:
Als je de hond in de mal perst ipv de mal aanpast aan de hond schiet je je doel voorbij.

(Je zou ook een erg lekker iets of leuk iets mee kunnen nemen waar hij echt heul blij van word om een goeie afleiding te kunnen bieden van hetgeen hij op reageert, maar dat ligt ook weer aan de hond , hier helpt bij de 1 een balletje in sommige situaties bij de ander worst of kaas )

Precies, daarom wil ik het goed begeleiden zodat hij gewoon een relaxt, zelfverzekerd hondje wordt.
Op dit moment lukt afleiding bieden nog niet, alles is nog te spannend. Hij reageert nergens op.