Konijnen kennen geen hooi of wortel/appel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Konijnen kennen geen hooi of wortel/appel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 15:58

Ik zou graag hier ook eens advies willen van mensen die konijnen houden. Heb al jaren konijnen, vanaf mijn 9e al. Ik ben nu inmiddels 30 en heb vorig jaar mijn laatste konijn in moeten laten slapen. Nu heb ik sinds een maand weer twee konijnen van 2 jaar oud. gecastreerd mannetje en een vrouwtje. Dit gaat super. Heb ze van iemand overgenomen die geen tijd meer voor ze had.

Nu het probleem: Deze konijnen hebben altijd veel konijnenkorrel gekregen. En ik heb gemerkt dat ze nauwelijks hooi eten. Nu heb ik zelf ook speciale konijnenkorrels voor ze. En daar krijgen ze alleen de hoeveelheid van wat aangeraden wordt op de verpakking. Daarnaast krijgen ze veel hooi. Of ik moet eigenlijk zeggen: Hooi is hun basis en daarnaast krijgen ze een beetje korrel zoals op verpakking staat aangegeven.

Ze eten dus heel erg weinig hooi, ik denk maar een handje per dag. Nu heb ik dus al vanalles geprobeert, ik ben om hooi geweest hier in de polder bij een boer, dat moeten ze niet, hooi van de welkoop, moeten ze niet. alfalfa hooi moeten ze niet. Ook Wortels en appel kennen ze niet. Nu begint het mannetje wel wat wortel te eten gelukkig, maar ze denken nog steeds dat hun biksjes het hoofdvoer is.

Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken? Ik wil dat ze meer hooi gaan eten. Ik ben bang dat als ik ze alleen maar hooi geef en geen korrel dat ze dan helemaal niet eten.

Ben ook bij de dierenarts geweest en tanden en kiezen zijn prima, ontlasting is goed....ze zijn gezond verklaart.

sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Re: Konijnen kennen geen hooi of wortel/appel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 16:09

Mijn konijnen eten ook erg weinig hoor en krijgen ook veel gemixte korrels. Veel mensen zeggen dat het slecht is maar ze leven na 8 jaar nog steeds en zijn nooit ziek geweest ( behalve middenoorontsteking maar dat komt er niet door )

Ik zou aan het begin iets meer korrel geven en dan afbouwen ;)

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 16:12

Dat is raar :wow:
Ik denk dat ze het hooi uiteindelijk wel gaan eten.
Misschien kun je stukjes wortel of appel bij hun voer doen? Misschien dat ze dat dan erbij mee eten.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Konijnen kennen geen hooi of wortel/appel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 16:14

Niet teveel korrel voeren dan krijgen ze wel honger en gaan ze over op het hooi. Je kan ook science selective voeren daar zit lucerne in waardoor ze wel de nodige vezels binnen krijgen.

Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 16:14

Interessant. Ik heb zo’ n hooiruif maar zijn hooi eet hij eigenlijk niet. Ik heb er gemengd voer bij gekregen waar konijnlief alleen het lekkerste uit eet.

Gek eigenlijk.

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 16:16

Ook wij hebben zo'n konijn die gewoon geen hooi eet. We hebben we vijf verschillende soorten hooi staan, en hij eet steeds een tijdje een soort hooi redelijk, en dan gewoon weer helemaal niet.
Hij krijgt de aangegeven hoeveelheid brokjes, en verder veel groente.

Ook kan hij regelmatig in de tuin waar hij gras eet, en dat zijn gek genoeg de dagen dat hij ook beter hooi eet.

Maar als iemand tips heeft hoor ook ik het graag, want het blijft een gevecht.

Minder brok voeren heeft hier trouwens niet gewerkt, dan eet hij gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 16:16

Ja raar he. In al die jaren nog nooit konijnen gehad die het gewoonweg niet eten of nauwelijks. Het hooi was soms niet aan te slepen. Dus vandaar dacht ik, ik ga het eens vragen hier.

Nu heb ik best wel een grove korrel waar dus ook zienderogen soort hooi in zit. Dus vrij ruw gelukkig. Ik ga het eens proberen met het langzaam afbouwen van de korrels. En daarbij dan wat wortel erbij.

Het vrouwtje heeft trouwens ook een vreselijk grote wam. zal misschien niks met het voer te maken hebben? Maar hij is echt huge. DA zegt dat er niks mis mee is maar toch haha.

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 16:17

Onze konijnen eten ook nooit hooi eigenlijk, ze laten het gewoon liggen. Vers gras knabbelen ze wel. Dan maar brok. Nooit een probleem mee gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 16:18

tanjaatjuhh schreef:
Niet teveel korrel voeren dan krijgen ze wel honger en gaan ze over op het hooi. Je kan ook science selective voeren daar zit lucerne in waardoor ze wel de nodige vezels binnen krijgen.



Dat is dus het probleem. Ze eten gewoon niet veel van hun hooi, ook al minder ik met de korrels. Ze staan nu sinds 2 weken op de science selective, dus dat is inderdaad wel een goede voor de darmpjes enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 16:18

Dayanaera schreef:
Interessant. Ik heb zo’ n hooiruif maar zijn hooi eet hij eigenlijk niet. Ik heb er gemengd voer bij gekregen waar konijnlief alleen het lekkerste uit eet.

Gek eigenlijk.


Gemengd krijgen ze hier dus echt niet. Dan krijg je juist dat selectieve eten en krijgen ze sommige voedingstoffen niet binnen uit de korrel.

Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 16:20

Lianne schreef:
Dayanaera schreef:
Interessant. Ik heb zo’ n hooiruif maar zijn hooi eet hij eigenlijk niet. Ik heb er gemengd voer bij gekregen waar konijnlief alleen het lekkerste uit eet.

Gek eigenlijk.


Gemengd krijgen ze hier dus echt niet. Dan krijg je juist dat selectieve eten en krijgen ze sommige voedingstoffen niet binnen uit de korrel.


Het blijft ook net zolang staan totdat hij zijn bakkie leeg eet hoor :j
Opvangkonijn dus kreeg er vanalles bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 16:20

Lienie_F schreef:
Ook wij hebben zo'n konijn die gewoon geen hooi eet. We hebben we vijf verschillende soorten hooi staan, en hij eet steeds een tijdje een soort hooi redelijk, en dan gewoon weer helemaal niet.
Hij krijgt de aangegeven hoeveelheid brokjes, en verder veel groente.

Ook kan hij regelmatig in de tuin waar hij gras eet, en dat zijn gek genoeg de dagen dat hij ook beter hooi eet.

Maar als iemand tips heeft hoor ook ik het graag, want het blijft een gevecht.

Minder brok voeren heeft hier trouwens niet gewerkt, dan eet hij gewoon niet.


Oeh ik ben blij dat mijn konijnen niet de enigste zijn, al is het natuurlijk niet leuk voor jou konijn. -O- ik ben ook al aan het foerageren geslagen hier in het weiland en gras zelf laten drogen en goede onkruiden. dat eten ze dan weer wel. Maar om dat nu het hele jaar door te gaan doen heb ik een dagtaak aan. Maar wat je zegt, verschillende soorten hooi geprobeert en ze trekken hun neus er voor op.

Anoniem

Re: Konijnen kennen geen hooi of wortel/appel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 16:22

Fijn te horen dat er meerdere konijnen zijn die geen of nauwelijks hooi eten maar hier geen problemen mee ondervinden. Want dat was eigenlijk mijn grootste zorg. Aangezien het toch hun hoofdvoer hoort te zijn. Dan denk ik dat ik toch maar wat meer ga foerageren en dat bijvoer en de sience selective blijf voeren.

Bedankt allemaal!

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Konijnen kennen geen hooi of wortel/appel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 16:26

Als de voedster een grote wam heeft is ze waarschijnlijk te zwaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 16:31

Anna79 schreef:
Als de voedster een grote wam heeft is ze waarschijnlijk te zwaar


Is totaal niet zwaar, ziet er normaal uit en heeft een gewoon gewicht. Bij de dierenarts gewogen ;) Misschien ooit te zwaar geweest, dat kan natuurlijk wel.

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 16:33

Heel herkenbaar. Ik heb 3 jaar geleden een koppeltje ergens opgehaald. Gingen weg vanwege allergieën zeiden ze. Ze zaten samen (broer en zus beide geholpen) in een kleine hoek kooi voor binnen. Zonder hooi met een dikke bak gemengde brokken.

Hier kwamen ze buiten (zomer gekregen) in een ruim nachthok en een ren er aan vast. De eerste maanden hebben ze alleen hun biks gegeten en een klein handje hooi. Ik heb zo'n hooibal daar deden ze denk ik een week ofzo over. De eerste weken op gras aten ze er niets van. Echt bizar. Hier is de basis ook hooi en er bij een beetje biks. Daarnaast krijgen ze vrij veel fruit en groenten (natuurlijk eerst aan laten wennen). Na een dik jaar aten ze praktisch alles wat ik ze voorschotelden. In de wintermaanden staan ze op de tegels met hun hok onder het keuken raam als ik restjes heb gaan ze via het keukenraam naar de konijnen. Geluid van het raam is ze bekend dan worden ze direct actief.

Jammer genoeg is in november het vrouwtje overleden. Mannetje is al vrij oud dieren arts gokt minimaal 6 maar waarschijnlijk een stukje ouder. We hebben besloten hem zijn laatste tijd alleen te laten slijten. Wou graag zoeken naar een nieuw huisje maar de kinderen willen hem echt niet weg doen...
En ik wil echt geen nieuwe konijnen meer. (We hebben genoeg dieren)
De konijnen zijn van mezelf maar de kinderen zijn wel aan ze gehecht


Voor ik heel bokt over me krijg. Ik weet dat konijnen sociale dieren zijn. Maar als ik er een konijn via de opvang ofzo er bij koop dan blijf ik met konijnen zitten ze gaan niet gezamelijk dood. En om hem nou op zijn oude dag weg te doen vind ik ook zo stom. Hij is overdag nog lekker bezig met knabbelen. Huppelde en springt geregeld door zijn hok. De eerste twee weken was hij zichtbaar eenzaam maar merk nu weinig mee aan hem...
Laatst bijgewerkt door blokje op 28-01-18 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 16:33

Lianne schreef:
Anna79 schreef:
Als de voedster een grote wam heeft is ze waarschijnlijk te zwaar


Is totaal niet zwaar, ziet er normaal uit en heeft een gewoon gewicht. Bij de dierenarts gewogen ;) Misschien ooit te zwaar geweest, dat kan natuurlijk wel.



Mijn voedster had ook een enorme wam maar was graatmager. (Die kreeg je niet dik)

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 16:33

Ze willen de kruidenhooi-zakjes van de dierenwinkel vaak beter eten en dan de smaken afwisselen. Maar mijn ervaring is ook dat konijnen slecht hooi eten gemiddeld gesproken. Bij ons kregen ze dus maar gewoon altijd onbeperkt (science selective) brokken en dan onbeperkt paardenhooi en af en toe een plukje kruidenhooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 16:37

@blokje, dan denk ik dat ik het echt de tijd moet geven. Ik verstop nu ook mijn foerageer spul tussen het hooi en zie ze af en toe dan hooi mee eten en het gefoerageerde spul tussen het hooi uit plukken.

Dan zal ik ze toch maar even flink de tijd moeten geven aan meer hooi eten en minder biks. want inderdaad, zij kregen ook een bult met biks, niet normaal.

Wat jammer dat het vrouwtje overleden is. Maar als je echt geen andere konijn meer wilt snap ik best dat je het mannetje nu alleen laat zitten. Anders blijf je bezig denk ik. Al vind ik 6 nog niet echt stokoud.

Hier eten ze inderdaad ook niet meer hooi dan er in zo een grote hooibal past.

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: Konijnen kennen geen hooi of wortel/appel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 16:43

7 is toch een gemiddelde konijnen leeftijd?

We weten zijn echte leeftijd niet..gezien zijn gebit moet hij 7+ zijn
Alleen is door de oude eigenaren iets anders gezegd en zou hij nu rond de 5 moeten zijn. Geloof de dierenarts wel.

Hier moesten ze ook.gewoon wennen.
Hij eet nu wel een hooi bal per 24/7 en dan een beetje biks.

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Konijnen kennen geen hooi of wortel/appel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 16:59

Het belangrijkste lijkt me dat je konijnen gezond zijn. Of dat nou op brokken of op hooi is. Als het goed met ze gaat lijkt het me prima.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 17:00

In principe worden de meeste konijnen wel een jaar of 10 en dwergen vaak wel een jaar of 13-14. Ik vind het dus wel heel sneu. Konijnenopvangen lenen vaak ook konijnen uit, of hebben oudere konijnen zitten. Ze mogen dan na het overlijden van je eigen konijn weer terug.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 17:05

Apart, meestal is een grote wam een teken van overgewicht omdat ze daar vet in opslaan, maar misschien is ze inderdaad vroeger te zwaar geweest...

Mijn konijnen zijn ontzettend kieskeurig qua hooi, als ik eenmaal de goede soort te pakken heb eten ze er bulten van, maar zo niet dan verhongeren ze liever... Ik denk dat die van jou inderdaad moeten wennen, ik zou het wel in de gaten houden door ze zo nu en dan te wegen, omdat sommige konijnen zich zogezegd liever verhongeren, rare beesten...

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:14

Mizora schreef:
In principe worden de meeste konijnen wel een jaar of 10 en dwergen vaak wel een jaar of 13-14. Ik vind het dus wel heel sneu. Konijnenopvangen lenen vaak ook konijnen uit, of hebben oudere konijnen zitten. Ze mogen dan na het overlijden van je eigen konijn weer terug.



Oké.
Ik heb twee konijnen gehad die maar 1 werden en 1 die 7 is geworden.
Iets om even over na te denken dus... 3 jaar alleen is wel sneu

floorsil

Berichten: 2643
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Konijnen kennen geen hooi of wortel/appel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:27

Je hebt evt ook gras korrels. Soort van geperst hooi. Misschien eten ze dat wel en dat ze via die weg hooi gaan eten