EmptyWords schreef:Dus dan haal de je kudde binnen, zie je dat die is samengegaan met de kudde van de buren. Die haal je er tussenuit en dan bel je de buurman op? En andersom dan ook natuurlijk? En de schapen die de bergen in gaan zijn dan al drachtig neem ik aan, anders weet je niet welke ram erop heeft gezeten
Hm, nee je stelt je het je veel te simpel voor.
IJslandse schapen hebben weinig kudde instinct ( geen predatoren) en bewegen zich niet in grote groepen door het landschap. Je ziet meest groepjes van drie, een ooi met lammeren, of kleine groepen hóógstens een stuk of tien ( meestal weiniger). Het hoogland heeft geen dichte begroeiing, ik vermoed dat ze zich verspreiden om genoeg te grazen te vinden.
In de göngur ( roundup), althans het georganiseerde deel, vormen we een lijn van drijvers, en "legen" we een bepaald gebied ( tenminste, we doen ons best...). Dit zijn grote gebieden, zonder wegen of hekken, bergachtig landschap, rotswanden, moerassen, rivieren en beken uiteraard zonder bruggen. De schapen die we bijeen drijven worden naar één plek gebracht, een zg. "rétt" waar ze gesorteerd worden naar eigenaar/boerderij, en dat zijn heel wat meer dan twee, soms zijn er zwervers bij van boerderijen meer dan 70 km verderop.
En oh ja, ze zijn natuurlijk niet drachtig op de berg, ze worden een week of twee na aflammen vrijgelaten. De rammen gaan er in december in en ze zijn nú drachtig, in de winter.
Overigens als ik schapen van iemand anders op mijn deel van het hoogland vind ( we doen ook veel buiten de gezamenlijke roundup) dan drijf ik ze inderdaad naar onze boerderij, en bel de eigenaar op die ze dan afhaalt, enn vice versa, daar had je inderdaad gelijk in.