Schapendrijvers op bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Schapendrijvers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 21:15

Hallo schapendrijvers van bokt,
Ik ben ontzettend benieuwd naar bokkers die ook schapendrijven met hun hond (of paard/pony).
Na anderhalf jaar te hebben gehoed met honden van een ander zet ik nu de stap om een hond voor mezelf te zoeken.
Het lijkt me leuk om ervaringen(ook al is het eenmalig) uit te wisselen :)

JesdaJinn

Re: Schapendrijvers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:16

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 21:18

Super, maar je hebt natuurlijk ook nog kelpie, cattledogs, corgi's en de andere rassen die ook drijven.
Maar ik ga idd woensdag kijken bij een collie :)

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:22

Ik heb wel een 'niet echt de bedoeling schapendrijver' :') :D
Wij hebben twee schapen maar we nemen ze gewoon mee met een schep brokjes, daar lopen we dan mee te rammelen, en ze lopen wel achter ons aan :')

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 21:25

Valt dat niet onder "schapenlokker" :P

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:25

Klopt, maar je vroeg om ervaringen en in dat topic wordt dat gedeeld ongeacht ras :P

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 22:22

minikatje schreef:
Hallo schapendrijvers van bokt,
Ik ben ontzettend benieuwd naar bokkers die ook schapendrijven met hun hond (of paard/pony).
Na anderhalf jaar te hebben gehoed met honden van een ander zet ik nu de stap om een hond voor mezelf te zoeken.
Het lijkt me leuk om ervaringen(ook al is het eenmalig) uit te wisselen :)

Ik ben schapenhouder op IJsland. Schapen lopen over de zomer free range in de bergen en worden in de herfst opgehaald.
Ik doe dat te paard ( quads worden jammer genoeg steeds populairder) of te voet, maar altijd met mijn bordercollie Gláma.
Afgelopen december nogal een tegenslag gehad; mijn bordercollie in opleiding die als aflossing voor de al wat ouder wordende Gláma was gedacht, Peli is aan een auto-ongeluk gestorven. Veel belovende getalenteerde én sympathieke hond.
Dus ik kijk momenteel om me heen voor een nieuwe hond. Mijn ideaal zou zijn een jonge net gestarte hond, liefst mannelijk ( Gláma is een teef die geen andere teven verdraagt). Ik heb er niet zoveel haast mee, we zullen zien.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 22:40

Hoe weet je dan welke schapen van jou zijn kuggur

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 22:46

In het seizoen werk ik deeltijds als herder met mijn border collies.

Vorig jaar hebben we een wedstrijd schapendrijven met andere rassen georganiseerd, dit jaar gaan we dat in september weer doen, maar nu voor border collies en kelpies :D

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 23:06

Mijn jongste Border vind helemaal niets van schapen en was blij dat ie er bij weg mocht. Frisbee daar in tegen is helemaal de bom. Werd aangehaald dat dit door het kleurtjesfokken komt, geen drijf instinct. Zit wat in :) Maar heb ook geen werklijn.

Met mijn merrie kan ik koeien drijven :D Quarter met cow sense! Vast houden en meeliften haha.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 23:12

EmptyWords schreef:
Hoe weet je dan welke schapen van jou zijn kuggur

Plastic oormerken in provinciale kleur, met boerderij nr, en individu nr. De volwassen ooien hebben een grote, het nr geeft ook het gebortejaar aan, de lammeren hebben een lammermerkje, kleiner, ook met boerderijnr, en oplopend individu nr. Schapen krijgen pas een "volwassenmerk" na de slachttijd, als dus besloten is dat ze blijven leven als productie ooi.
Daarbij krijgt ieder lam bij geboorte een "mark" in zijn oor gesneden, archaïsch, overbodig maar verplicht ( hoewel het voordeel is dat het beter zichtbaar is van afstand dan de nummers, ik kan van afstand de schapen van mijn buren zo herkennen) , hier zie je er voorbeelden van; http://www.landsmarkaskra.is/eyrnamork_heiti.jsp
Wij hebben nr 3, en 36 in het rechteroor, het linker oor heel.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 23:29

Wat leuk dat hier een topic van is!
Ik heb het een aantal jaar geleden vrij veel gedaan. Nu stap ik er een paar keer per jaar nog op om schapen te drijven en loopt mijn pony voor de rest voor de koets.
Ik heb hier nog een topic uit de oude doos (half reltopic maar oke, inmiddels de perfecte peesbeschermers gevonden, veredus TR pro );

[RIJ-ITP] Schapen drijven te paard met de camera vastgelegd.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 23:31

Dus dan haal de je kudde binnen, zie je dat die is samengegaan met de kudde van de buren. Die haal je er tussenuit en dan bel je de buurman op? En andersom dan ook natuurlijk? En de schapen die de bergen in gaan zijn dan al drachtig neem ik aan, anders weet je niet welke ram erop heeft gezeten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 01:33

EmptyWords schreef:
Dus dan haal de je kudde binnen, zie je dat die is samengegaan met de kudde van de buren. Die haal je er tussenuit en dan bel je de buurman op? En andersom dan ook natuurlijk? En de schapen die de bergen in gaan zijn dan al drachtig neem ik aan, anders weet je niet welke ram erop heeft gezeten

Hm, nee je stelt je het je veel te simpel voor.
IJslandse schapen hebben weinig kudde instinct ( geen predatoren) en bewegen zich niet in grote groepen door het landschap. Je ziet meest groepjes van drie, een ooi met lammeren, of kleine groepen hóógstens een stuk of tien ( meestal weiniger). Het hoogland heeft geen dichte begroeiing, ik vermoed dat ze zich verspreiden om genoeg te grazen te vinden.
In de göngur ( roundup), althans het georganiseerde deel, vormen we een lijn van drijvers, en "legen" we een bepaald gebied ( tenminste, we doen ons best...). Dit zijn grote gebieden, zonder wegen of hekken, bergachtig landschap, rotswanden, moerassen, rivieren en beken uiteraard zonder bruggen. De schapen die we bijeen drijven worden naar één plek gebracht, een zg. "rétt" waar ze gesorteerd worden naar eigenaar/boerderij, en dat zijn heel wat meer dan twee, soms zijn er zwervers bij van boerderijen meer dan 70 km verderop.
En oh ja, ze zijn natuurlijk niet drachtig op de berg, ze worden een week of twee na aflammen vrijgelaten. De rammen gaan er in december in en ze zijn nú drachtig, in de winter.
Overigens als ik schapen van iemand anders op mijn deel van het hoogland vind ( we doen ook veel buiten de gezamenlijke roundup) dan drijf ik ze inderdaad naar onze boerderij, en bel de eigenaar op die ze dan afhaalt, enn vice versa, daar had je inderdaad gelijk in.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 12:49

Klinkt echt als een belevenis elk jaar Kuggur.
Ik hoop dat je een waardige opvolger kunt vinden voor Glama.
6 maart komt hier een borderteefje op proef, ik ben heel benieuwd :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 11:45

Hoe oud is die hond?
Ik ben momenteel, vanwege het treurige verlies van mijn jonge werkhond in opleiding Peli, ook aan het zoeken.
Heb besloten ditmaal geen pup te nemen, maar een wat oudere liefst gestarte hond te vinden, ideaal gesproken rond een jaar oud.
Ik heb er één op het oog, en besproken, een 7 maanden oude pup. Klein probleempje, de trainer/fokker woont aan een fjord die zo' n beetje de hele winter is afgesloten van de buitenwereld wat betreft de route over land. Maakt er even heen gaan om de hond zelf te beoordelen wat gecompliceerd....

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-18 12:21

Ze is 3 en kent de basis, lekker no nonsens hondje met een goede drive :)
Dat is idd lastig, ik vond 3 uur in de auto enkele reis al wel een eindje :,)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 12:42

Drie jaar al. Weet je ongeveer wat ze kan? Ik zou eigenlijk in principe alle drijfcommando's willen zien in een hond van die leeftijd.
Goede fetch en drive, nemen van off balance commando's. En verre outruns kunnen maken. Op ongedogde schapen kunnen werken.
Zou in principe de wat meer gevorderde zaken niet zo nodig vinden ( pennen, shedden, look back).
Máár, hoe meer de hond kan hoe duurder natuurlijk...

Ik probeer zelf wat een middenweg te vinden, een relatief jonge ongetrainde hond, maar oud genoeg om een paar keer aan de schapen te zijn geweest zodat zijn instincten/ capaciteiten enigszins te beoordelen zijn.
De hond die ik op het oog hebt is me beschreven als zeer geïnteresseerd in schapen, gemakkelijk te trainen, en relatief weinig eye. Met name dat laatste interesseert me, zou een voordeel kunnen zijn in de roundup.
En hij heeft sta-oren.... :D

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-18 18:22

Ja, de eigenaars hebben zelf bij een schaapskudde gewerkt en zijn naar schapendrijfles geweest.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 19:09

Heb je zelf schapen ?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-18 19:47

Ik werk bij een gescheperde schaapskudde :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:03

Is dat een woord of een typfout, "gescheperde"...?
En in het eerste geval, wat betekent het?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-18 20:15

Een gescheperde schaapskudde is een kudde die rondtrekt met een herder en een hond, zeg maar het traditioneel hoeden :P

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 20:34

Interessant!

Ik heb een kelpie meegenomen naar huis tijdens mijn reis door Australië.
Schapen drijven doe ik niet, maar het zou best tof zijn om eens een lesje ofzo te pakken :D

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 21:14

Ja ik. We hebben ongeveer 1500 schapen op het moment en die moeten regelmatig naar een andere paddock. Wel gaat er ook iemand mee met hond.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding