Ik zit even met mijn handen in het haar.
Ik heb een mechelse herder van 1.5 jaar, 7 maanden geleden heb ik x-rays laten maken van haar rug heupen en ellebogen. Daar kwam uit dat ze een wervel teveel heeft in haar lendenen. Nu is ze niet meer geschikt om te sporten, dit werd ook streng afgeraden door de DA. Ik was haar aan het opleiden tot politie hond en ben daar toen mee gestopt.
Maar omdat het een jonge hond is met ontzettend veel werk drift heb ik besloten dat ik wel met haar blijf speuren, ook in overleg met DA en osteopaat. Dit omdat het lichamelijk niet belastend is. Hier kan ze haar energie in kwijt en ze vind het ontzettend leuk!
Nu werd ze begin januari een beetje stijf in haar achterhand, vooral savonds als ze even had liggen slapen en als ze daarna op stond dan zetten ze even geen gewicht op haar rechter achterpoot. En dat verdween weer na een paar minuten.
Ik dacht de oorzaak te weten, aangezien ze in december bij de osteopaat was geweest en een volledige behandeling had gehad. Na die behandeling hebben we haar nagels nog geknipt, wat we beter vooraf hadden kunnen doen want ze begon behoorlijk te spartelen. Dus vorige week opnieuw laten behandelen door de osteopaat, en het ging eigenlijk alleen maar beter en ik zag de hele week geen kreupelheid of stijfheid..
Tot gisteren, ik was smiddags naar het bos geweest en heb haar dan aan een lange lijn zodat ik haar een beetje kan controleren omdat ze anders als een malle door het kreupelhout stormt. Ik ben wel perongeluk op haar voorpootje gaan staan en toen piepte ze een keer maar liep daarna gewoon normaal en niet kreupel. Heb haar na de wandeling terug in haar kennel gedaan, en ben weer aan het werk gegaan. Toen ik 3 uur later weer thuis kwam liep ze op 3 pootjes haar kennel uit

Heb het direct gefilmd en naar mijn osteopaat gestuurd, die vond het er ook niet goed uit zien. Onze hondentrimster is ook een opleiding aan het doen voor osteopaat en was op dat moment op school, dus heb haar ook het filmpje gestuurd incl x-rays en zei heeft die aan haar leraar laten zien. Die zegt ook dat het waarschijnlijk uit haar rug komt incl darmen, dat had ik ook al wel verwacht ergens. Maar de osteopaat die haar behandeld zegt ook dat het ook met haar darmen te maken heeft, die waren de vorige keer een beetje verkleefd. Ook heeft ze regelmatig slappe ontlasting en doet er soms erg lang over om te poepen. Ik heb alleen nog nooit gehoord dat een hond door pijn aan de darmen kreupel kan lopen.
Nu gaan we kijken voor ander voer en evt suplementen om haar darmflora te verbeteren. Ook ga ik volgende week weer terug naar de osteopaat en die gaat haar weer goed zetten (hoop ik).
Ondanks dat ze kreupel loopt is ze verder nog steeds heel vrolijk en rent ze op 3 poten als een idioot door de tuin als ze de kans krijgt, ze eet en drinkt goed en ze wil erg graag spelen. Ze geeft mij niet de indruk dat ze pijn heeft. Ook misschien nog handig om er bij te vermelden dat ze loops moet gaan worden ergens op korte termijn.
Wat ik wil met dit topic? Ik hoop dat hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben of dit herkennen, en tips en advies hebben. Heb het er zelf erg moeilijk mee het is mijn hondenkindje en ik hou ontzettend veel van haar. Maar ik wil er alles aan doen om haar te helpen, de kosten maakt me niet uit ik wil gewoon niet dat ze pijn heeft of gaat krijgen.
Sorry als het wat onduidelijk is, heb mijn best gedaan om het zo goed mogelijk uit te leggen