Vrijwilligerswerk dierenambulance

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fenja

Vrijwilligerswerk dierenambulance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 02:36

Hallo allemaal.

Hier op bokt zijn er ook ontzettend veel dierenliefhebbers en ik vroeg mij af of er mensen tussen zitten die net als ik vrijwilligerswerk doen bij een dierenambulance.

Wellicht kunnen we verhalen en ervaringen uitwisselen. En wellicht helpen met evt moeilijke gevallen hoe hoe je het opgelost hebt. Daar kunnen andere mensen ook weer wat van leren.

Ik zit dus sinds een paar weken bij de dierenambulance in mijn regio. Hiervoor toen ik nog bij mijn ouders woonde ook bij de dierenambulance gezeten maar dat was in Drenthe. Omdat ik een beetje in de lappenmand zit zelf rij ik gezellig samen met mijn collega en hebben wij 24 uur diensten. We beginnen om 19.00 uur s’avonds en eindigen de volgende dag 19.00 uur.
Wij hebben geen vaste locatie en hebben de ambulance dus gewoon bij je eigen huis staan. Mijn collega die chauffeur is woont nog geen 5 minuten bij mij vandaan en vandaar dat wij samen een dienst kunnen draaien. Ik wordt ook nog een beetje ingewerkt in de provincie want die ken ik bij lange na niet zo goed. Vandaar dat wij met zijn tweeen de dient draaien. Als hij een melding heeft komt hij mij ophalen. Normaal gesproken rijden we dus alleen op de ambulance. En dat ga ik dus ook doen zodra ik weer mag auto rijden.

Tot nu toe al verschillende meldingen afgehandeld en wil als mensen het leuk vinden wel korte berichtjes plaatsen wat ik zoal meemaak. Ook ben ik natuurlijk benieuwd naar verhalen van anderen en kunnen we wellicht tips and tricks uitwisselen. Je kan altijd van iemand anders weer wat leren.

De eerste melding waar we samen naar toe zijn geweest is ongeveer 4 weken geleden. We kregen een spoedmelding dat er een ree was aangereden. Een medewerker van de gemeente had de aanrijding zien gebeuren. Diegene die de ree aangereden had is een meter of 300 voorbij de aanrijding gestopt en heeft de evt schade aan de auto bekeken. Is daarna ingestapt en zonder zich over het arme dier te bekommeren doorgereden. De medewerker van de gemeente heeft onze hulp ingeroepen en wij zijn er naar toe gereden. De melder had aangegeven dat er mogelijk was dat 1 of meerdere poten gebroken waren. Helaas betekend dat bij een ree bijna altijd inslapen.

Aangekomen bij de aanrijding een handdoek over het hoofd van de ree gelegd. Ze was veel te rustig en in shock. Vlug de poten een beetje afgevoerd en behalve schaafwonden en een best dik ook (klap tegen het hoofd gehad) Kon ik op het eerste moment niks vinden. We hebben de ree in een deken gewikkeld en in een grote mand gestopt en toen doorgereden naar westernieland. Daar zit een man van faunavisie die de ree heeft opgevangen en nagekeken heeft. Pijnstillers en anti shock medicatie toegediend gekregen. En rustig in een schuur met water neergelegd om bij te komen. Hopen op een volledig herstel maar dat as afwachten hoe het ging met haar hoofdje.

Vandaag weer bij faunavisie geweest met een buizerd. Deze was aangereden en had door een klap tegen het hoofd uitval in zowel de staart als rechter vleugel en poot. Tijd zal het uitwijzen of deze man het gaat redden. Toen we daar waren uiteraard naar ons gebrachte ree gevraagd en het heugelijke nieuws gehad dat ze na twee weken weer zover hersteld was dat ze weer uitgezet is in de vrije natuur. En daar doe je het uiteindelijk voor.

Dit waren tot nu toe de meldingen die ik meegemaakt heb. Ben benieuwd naar meerdere verhalen. Uiteraard zal ik de volgende keer proberen foto’s te maken echter gaat de verzorging en het welzijn in belang van het dier altijd voor.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 04:01

Ik heb geen ervaring, maar het lijkt me prachtig dankbaar werk!
Al zullen er vast ook minder leuke kanten zijn, zoals dieren die ingeslapen worden etc.
Een vriendin van mij en haar man hebben dit werk jarenlang gedaan in regio Eindhoven.
Het meest vervelende wat zij hebben mee gemaakt was een man die zijn hond -een rottweiler- was kwijt geraakt tijdens een wandeling. Ze vonden hem terug naast het spoor, helemaal in stukken en dus duidelijk aangereden door een trein. Vreselijk! Het ergste was nog dat de eigenaar ook bij de ontdekking was en die ging dus door de grond van verdriet. Mijn vriendin kan er nog steeds niet over vertellen zonder emotioneel te worden.

sabine1979

Re: Vrijwilligerswerk dierenambulance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 04:09

Ik werk sinds mei 2013 bij de dierenambulance, naast mijn betaalde job in de beveiliging.
Ik ben begonnen als bijrijder, inmiddels al 4 jaar chauffeur.
In de jaren kom je leuke en minder leuke dingen tegen, dankbare mensen en ondankbare.
Geen dag is hetzelfde.
Moet zeggen dat ik 'de knop'' redelijk goed kan omzetten mocht het nodig zijn.

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 17:54

sabine1979 schreef:
Ik werk sinds mei 2013 bij de dierenambulance, naast mijn betaalde job in de beveiliging.
Ik ben begonnen als bijrijder, inmiddels al 4 jaar chauffeur.
In de jaren kom je leuke en minder leuke dingen tegen, dankbare mensen en ondankbare.
Geen dag is hetzelfde.
Moet zeggen dat ik 'de knop'' redelijk goed kan omzetten mocht het nodig zijn.

Dat van de knop omzetten herken ik inderdaad. Ook ik kan daar prima mee om gaan omdat ik zelf paraveterinair ben. Dus heb al heel veel verschillende dingen gezien en meegemaakt. De werkwijze’s tussen de verschillende dierenambulance is wel even wennen. In Drenthe hadden we geen centralist en kreeg je alle telefoonverkeer binnen had je gezamenlijk dienst (met zijn tweeen). Ook hadden we een pand waar we verbleven tijdens de dienst. Dat is dus bij de huidige wel even anders. Daarom niet minder leuk maar wel even omschakelen, de ene is ook via de dierenbescherming en de andere via stichting dierenlot.

Vandaag weer even verder door de provincie op verkenning geweest en O.A. het louwersmeergebied bekeken. We hebben heerlijk lange wandelingen gemaakt langs verschillende vogelkijkhutten en uitzichtpunten gereden. En tot slot een lange wandeling langs de Waddenzee als afsluiter. Echt even heerlijk genieten van de mooie natuur. En stand-by staan voor een melding,
Heb nog bijrijdersdienst tot vanavond 19.00 uur. Tot nu toe is het voor de dieren gelukkig rustig.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 18:01

Heb samen met mijn moeder en zusje een tijd op de ambulance gereden. Nu door tijdgebrek lukt he niet meer.

Ik ben zelf ook paraveterinair, ook binnen de kliniek heel wat bizarre dingen gezien. Kan de knop vaak ook goed om zetten, maar bij sommige dingen voel ik me soms boos, machteloos of verdrietig.

We kregen een keer een melding da er een schaap in de sloot lag ( was midden winter en het vroor hard ) Mevrou die de melding had gedaan was verder gegaan en wij konden het eerst niet vinden tot we een grote groep schapen langs een sloot zagen staan. Eerst leek het dood meet het bewoog nog. onder nadenken het ijs op gesprongen, schaap zat vast met ijn wol aan het ijs, zakken we er nog doorheen tijdens het omhoog hijsen. Schaap lag later lekker warm in de ambulance en we hebben de eigenaar kunnen bereiken. We hebben hem naar de stal gebracht. Schaap liep later weer vrolijk rond.

Ook hebben we een oproep gekregen een pup op te halen die naar het crematorium moest. Arme beest was alleen thuis en en had zo'n hard bot ( ronde stok idee ). Darmee is hij mogelijke gaan rennen/klieren en dat is met flinke kracht via de bovenkaak de kop in gegaan. Eigenaren vonden hem dood in de mand. Dat was echt afschuwelijk en dan nog niet eens gesproken over de geur van zoveel bloed.

Heb ook telefoon gehad van iemand waarvan de hond een groep jonge zwijnen had gegrepen. Enkelen waren al dood en de boswachter heeft later de anderen ook moeten afschieten. Dat was zo bizar. Dat een hond zoveel zwijntjes te grazen kan krijgen.

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 12:44

Gisteren weer een mooie dag gehad. Aan het begin van de middag een melding van een kleine egel die rondscharrelde op straat. Bij aankomst bleek het een jonge egel te zijn erg klein en te vroeg wakker geworden waarschijnlijk door ondergewicht. Ook had ze diverse teken op haar kop.
We hebben de egel gebracht naar de fugelhelling en daar bleek dat ze zwaar ondergewicht had. Maar 250 gram woog ze. Nu blijft ze daar om aan te sterken en straks weer met het juiste gewicht uitgezet te gaan worden
Afbeelding

Daarna weer naar huis. Thuis aangekomen ging de telefoon weer. In ulrum zat al enkele dagen een zwaan op de kant van de weg. Ging bijna niet aan de kant voor het verkeer verzwakt en zwaar ondervoed. Doordat hij zwaar ondervoed was en te zwak heel makkelijk te pakken. Veel te makkelijk en graatmager. Deze hebben we naar faunavisie gebracht in westernieland.

Afbeelding

Daar heb ik ook even nagevraagd en gekeken naar hoe het met onze buizerd was die we uit eenrum vorige week hadden opgehaald. Deze was er nog steeds goed ziek. behalve liggen deed dit dier nog niet zo veel. Spannend dus of die het wel gaat redden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 21:47

Ik werk inmiddels 5,5 jaar bij de Dierenambulance.

Nooit gedacht dat het zo lang zou worden :P .
Ik ben Chauffeur, bijrijder en zo nu en dan centralist. Daarnaast zit ik nog in de feestcommissie :)F Y)(^)
Wij hebben een vaste basis van waaruit wij werken en wij werken met een rooster 24/7.
Nachtdienst heeft de auto bij huis en de overige diensten gaan vanaf de basis.
Leuke dingen meegemaakt maar ook genoeg niet leuke dingen.
Huilen en lachen liggen soms dicht bij elkaar.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 22:03

Ik heb gewerkt bij de dierenambu in deze regio. Het werk vond ik mooi om te doen..maar ook rare dingen meegemaakt hoor. Maar deze ambu is niet wat je verwacht. Ze zijn ookal in het nieuws geweest over hoe ze hier met hun vrijwilligers omgaan en de mensen onder elkaar....dat is ook de reden dat ik gestopt ben.

Bij een van mijn eerste diensten was er al politie etc bij betrokken. We moesten een kat ophalen van iemand die was overleden...beestje moest naar een asiel. Wij kwamen daar aan, bleek de beste man nog op de bank te zitten ( ja dood dus ) en had de politie net de deur in getrapt. Ik dacht dat toen wij de oproep kregen de man niet aanwezig was. Man was al 3 dagen dood. Ze kregen de kat niet gevangen omdat het beestje agressief was, daarom waren wij ingeschakeld.

Ook heb ik eens een hond mogen reanimeren. Ik voelde dat het hart op gang kwam, maar steeds viel de hartslag weer weg en had een collega bij me die zat te zeuren dat ik moest stoppen. ( dat bedoel ik met mensen onder elkaar ). Hond heeft het niet overleefd.

Ja en we hebben veel katten die aangereden waren van de weg mogen halen, sommige serieus vastgeplakt aan het asfalt. Dat zijn de mindere dingen en moet je echt een knop omzetten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 10:34

Ik heb jaren bij de dierenambulance van Eindhoven gewerkt. Dit was een van de grootste regio's van Nederland. We hadden 4 ploegendiensten en soms twee wagens rijden.

We hadden een centrale waarop meestal twee centralisten zaten en waar 4 vriezers stonden voor dode dieren. De ochtend- middag- en avonddienst waren op de centrale, de nachtdienst was thuis.

Op de centrale werden ook vogels en andere dieren door de mensen zelf gebracht. Ook werd er in de vrije momenten de gevonden en vermiste katten nagekeken en nagebeld. De mensen konden dan langskomen voor een bezichtiging.

Ik heb zowel als centralist als op de wagen gewerkt, vond het beiden even leuk. Natuurlijk maak je op de wagen wel de spannendere dingen mee, maar het was ook wel veel vogeltjes rijden. Dus als afwisseling vond ik het ook wel leuk om centrale te doen omdat ik er ook erg van hield om lekker te kunnen knallen. Veel afwisselende werkzaamheden en veel eigen verantwoordelijkheid.

Ik heb wel eens de hele dienst met een tamme kauw op mn schouder gezeten, die was ergens aan komen vliegen en de ambu was niet in de buurt om m naar het vogelasiel te brengen. We laten ze eigenlijk altijd in hun kooitje, maar deze was een slag apart. :)

Verder heb ik op de wagen van alles meegemaakt. Uithuiszettingen met de politie erbij waarbij wij de honden op moeten vangen. Drugspanden. Een dode tijger bij het circus. Acute ongelukken met dieren die met spoed naar een dierenarts moeten en waarbij de eigenaren geen vervoer hebben. Wilde dieren met allerlei soorten schades die naar de dienstdoende dierenarts moeten. Spoedkeizersnedes.

Maar denk dat het ongeveer 80/90% gewonde wilde vogels en katten waren en de rest waren de wat 'spannendere' meldingen als (loslopende) honden en alle overige random meldingen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:19

Ik begon de middag met een ritje voor een koolmeesje met een lam pootje. Onderweg daar naar toe werden wij gebeld door een treinmachiniste die gister een hondje onder haar trein had.
Zij was nog erg ontdaan door het voorval en wilde graag contact met de eigenaar van het hondje. Aangezien wij hier geen melding over gehad hebben haar doorverwezen naar haar collega's die spoorweg onderhoud doen.
Het koolmeesje hebben wij naar de vogelopvang gebracht.
Onderweg naar huis kregen wij een melding van een ovl hond in het water. Ter plaatste bleek het om een kat te gaan in verre staat van ontbinding die helaas geen chip bleek te hebben. En dat is zo balen... chippen kost 2 tientjes en voorkomt zoveel onzekerheid.
Omdat identificatie niet meer mogelijk is beland deze kat in de vriezer en vervolgens bij destructie.
Hoge nood bij mij...kou+water=wc bij mij. Gelukkig woonde een collega in de buurt van de katmelding dus daar ff een plee stop gehouden.

Tijdens onze pauze nieuwe meldingen, 1 meeuw die aangereden was door een auto en een waterhoen die ook een aanvaring met een auto had gehad.
Onderweg naar de waterhoen, die vlakbij de pleestop was, zagen we nog een ovl meerkoet op de weg.
'Die nemen we ook nog ff mee' zei ik maar toen ik de auto nog niet stil had bleek het arme dier nog te leven -O- . Snel vogel in de auto en naar de Waterhoen. Ik haalde de waterhoen op en mijn collega belde de DA. De waterhoen bleek niet zo gewond als gedacht. Bij het overzetten van de doos naar de caddy glipte hij uit mijn handen en zat toen los in de auto achter de kennels :oo . Ja ook dat gebeurd wel eens.

Uiteindelijk weer te pakken en de meerkoet bij de DAP afgeleverd.
Toen snel naar de meeuw. 2 lieven meiden hebben al die tijd langs de weg gewacht.
Nog een telefoontje over een kat die andere collega's een 'wie ben ik'bandje om hadden gedaan en toen konden we terug naar de basis.
Hier nog wat papier en schoonmaak werk en nog een mevrouw moeten bellen dat haar kat was overleden deze ochtend.

Morgen ochtend mag ik weer.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:53

Ik vind het wel interessant om verhalen te lezen!

Zou het zelf later wel willen doen, maar nu naast studie en werk heb ik er geen tijd voor. Veel waardering voor de mensen die het doen :)