In de tijd dat ik nog katten had en een tuin, had ik alleen vertikale delen schutting van 1.80 hoog. De katten hadden de hele tuin tot hun beschikking. Boven de containers had ik schuine afdak die groter was dan die containers, zodat ze niet van deksel naar dak konden springen. Waarschijnlijk vonden de katten dat ze genoeg te doen hadden in de tuin, want ze hebben nooit geprobeerd eruit te komen. Mijn katten konden alleen overdag buiten en waren "geholpen". Mijn oplossing was niet te doen bij de katten van vrienden, die had uitbrekers, maar ik heb ook een vriendin die een hele grote(groene)tuin heeft om haar gehele huis, met laag hek (1,10), waar de katten ook niet over gaan. Haar katten mogen ook alleen overdag naar buiten. Ik heb de indruk dat als katten ook s'nachts naar buiten kunnen, ze meer territorium willen toe-eigenen en verkennen.Toen ik slechts 1 kat over had, verhuisde ik naar een appartement met een balkon (10m2)en de kat die natuurlijk ook bejaard was, vond dit ook prima, ook al was het kleiner. Een ren waar alleen een kat in wordt gedaan, vind ik net een volière. Zat gezien, maar mijn katten hielden van mensen en waar wij waren, verbleven zij.