Welk kippenras?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nienkeee_

Welk kippenras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 19:34

Sinds een half jaar heb ik een aantal cochin krielen in een kleur waar ik heel hard naar op zoek was: rood en blauwpatrijs. Helaas gooit een roofvogel steeds roet in het eten. Nu is al mijn zoveelste hen gepakt voor een buizerd oid waardoor ik aan het denken ben om een groot kippenras te gaan houden en deze kippen weg te doen naar een goed huis.

Ik heb 3 Australorps lopen, 6 cochin krielen (waarvan 6 hanen :() en 1 zijdehoen haantje.
De bedoeling is om alle cochins en zijdehoentjes weg te doen op 1 of 2 haantjes na zolang dit goed gaat.

Nu zat ik te denken om grote orpingtons te gaan kopen, dwz een aantal eieren in een broedmachine en zelf tam maken. Hoe groot is de kans dat een buizerd of havik deze meenemen? Hok is gelukkig vosproof (degelijke planken, van de grond en deur is af te sluiten). Gewone bruine legkippen heb ik ook over nagedacht, maar omdat deze niet zo zwaar zijn lijkt me dit ook niet echt een goed idee.

Riddershow

Re: Welk kippenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 21:11

Brahma's? Veel groter vind je ze bijna niet. Of ze ook in jouw kleuren voorkomen weet ik niet, maar denk dat je ook met gewone cochin's al wat minder gevoelig bent voor roofvogels.

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 21:13

Ik vind grote brahma's en cochins heel eng kijken :=
Weet niet of de Orpingtons veel schelen qua grootte? Qua bouw zijn ze behoorlijk breed dus dat is wel fijn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 21:28

Jersey Giant, groot zonder veren aan de poten, ideaal voor buiten ook als het nat is.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 21:34

Mijn orpingtons zijn echt wel heel groot. Groter dan de meeste brahma's.
En inderdaad ze kijken een stuk liever!

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 21:38

Hebben je kippen voldoende mogelijkheden om te gaan vluchten? Zoals bv een plank die op een steen ligt waar ze onder kunnen kruipen? Anders gezegd iets waar ze zonder moeite en zonder opstapje zich kunnen in/onder duiken...
Een kip die word aangevallen zal zich proberen te verstoppen.. Maar als die mogelijkheid er niet is dan heeft geen enkel kip qua ras een kans tegen een buizerd.. en al zeker niet de zwaardere kippenrassen zoals je aqngeeft, deze zijn namelijk veel trager.

Ik zou dan eerder denken aan rassen als Brugse vechters, Siciliaanse bekerkamhoen, Lakenvelders, Vorwerk, enz... Dit zijn kippen die zich vrij vlot en gemakkelijk bewegen... (zelfs sommige krielrassen kunnen behoorlijk pittig zijn)
Helaas bij aankoop,als volwassen kip iets moeilijker om tam te krijgen.(karakter van de kip zelf speelt uiteraard ook een rol) , maar gezien je richting broedmachine denkt ,zie ik zeker geen problemen als je ze van kuiken af kan groot brengen..

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 21:39

Twents hoen? Zijn al een stuk groter en ook wat feller. En uitstekende leggers! :)

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 21:47

Ze hebben over het algemeen genoeg plaats om zich uit de voeten te maken, ze lopen namelijk door de gehele tuin. Kunnen onder de tuintafel, in het tuinhuis en in een paar kleine struiken. Misschien dat ik van het voorjaar wat meer planten aanschaf zodat ze daar ook onder kunnen vluchten.

Ben er nog sterk over aan het twijfelen of een groter ras wel uitmaakt of dat ik gewoon een 15-tal cochins zal aanschaffen... Ze worden regelmatig broeds dus uitkomen zal dan niet zo'n probleem zijn. Betekent wel dat de 2 hennen wel de winter moeten overleven := Net over het rennetje is helaas kapot gewaaid met de storm paar weken terug, ze lopen nu lekker door de hele tuin te scharrelen (1000m2). Op het grasveld is misschien wel iets te maken dat ze eronder kunnen vluchten (afdakje oid).

De jersey giant spreekt me ook wel aan, denk alleen dat mijn nachthok dan vrij krap gaat worden met 4,5 kilo per kip :(:) Kippen wil ik sowieso van jongs af aan houden aangezien ik ook een hond heb die er niet achteraan gaat als ze niet voor hem weg rennen.

Vorwerk zou idd ook wel kunnen, iemand ervaring met barnevelders?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 21:52

Jersey giants zijn inderdaad hele forse kippen, de buurman hier heeft er een aantal lopen, de hanen zijn makkelijk zo’n kilo of 6, en een goede 50 cm hoog.
MAAR.... hier hebben we ook veel buizerds, en er wordt van de buurman ook nog weleens een kip gepakt, zelfs de jerseys dus. Hij heeft ook barnevelders (kilo of 2,5 a 3), en die pakken ze ook, maar daar hebben de buizerds geen voorkeur voor, juist de jerseys zijn vaker de sjaak geweest, ze zijn wat logger.
Een buizerd is niet bijzonder groot, weegt zelf nog geen kilo, maar ze grijpen rustig (veel) zwaardere dieren. Hazen en konijnen vangen ze natuurlijk ook.
De kippen hier bij de buurman blijven dan ook vaak half opgevreten liggen, waarna de buizerd terug komt.
Bij de buurman gaan de kippen nu ‘s nachts in een ren, nu wordt er heel af en toe nog eentje gegrepen, als er een brutale buizerd overdag jaagt, maar gelukkig echt zelden. Voorheen was hij met een beetje pech wekelijks een kip (of 2) kwijt.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 22:05

Brahma's zijn super leuke kippen!
Ze zijn heel vriendelijk en makkelijk tam te krijgen.
Ik denk alleen dat als een roofvogel de kip echt wil ongeacht de grote hem uit eindelijk toch te pakken krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 22:07

Ik heb Friese hoenders, ook in blauw kriel
Heb ze al paar jaar maar nooit 1 gepakt door roofvogel oid en er vliegt hier genoeg

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 22:11

Hier zijn ze ook 's nachts opgesloten aangezien ik aan de rand van het bos woon. Het maakt dus eigenlijk niet uit of het kippen zijn van 5 kilo of van 1,5? Hier worden ze met klaarlichte dag meegenomen. Als ik thuiskom en de kippen lopen niet op het gras is het meestal kassa... Zoals vandaag dus. Record is 3 op een dag waarvan hij er 1 heeft laten liggen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 13:49

Ook Brahma's pakken roofvogels. Maar roofvogels nemen de kippen niet mee. Die eten er alleen van en laten ze liggen.
Denk dus dat je een andere rover hebt als ze helemaal weg zijn.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 13:53

Grote kippen gaan je niet helpen tegen roofvogels. Ik heb hier grote Brahma, grote Orpington, en Jersey Giant, en allemaal worden gewoon gepakt door de roofvogels. Heb ze nu onder gaas zitten, aangezien het net een drive-through voor buizerds was. XD Zelfs een keer een Brahmahaan door een sperwer, die had al een volledige filet van de haan afgegeten toen we er achter kwamen. 't Arme beest zo snel mogelijk doodgeslagen, maar niet leuk om te zien. Kippen kunnen verdomde lang bij bewustzijn blijven terwijl ze opgegeten worden.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 13:57

Ik heb Orpingtons! Lopen hier onoverdekt buiten en wij hebben veel buizerds in de buurt. Maar nog nooit is er eentje meegenomen. Ze worden zelf makkelijk broeds en zijn hele goede mama's :). Ze zijn erg rustig en makkelijk tam. Eten ook graag gras of ander groenvoer.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:21

Ik lees nu ook dat de kippen echt weg zijn, dat heb ik een buizerd (of havik, die hebben we hier ook veel), nooit zien doen. Wat weegt een cochin kriel? Rond een kilo schat ik? Dat tillen ze écht niet op. Roofvogels laten een prooi idd vrijwel altijd liggen.
Vind je wel veel veren terug? Buizerds en haviken plukken behoorlijk zorgvuldig. Als er weinig veren liggen zou ik eerder aan een zoogdier denken. Niet alleen vossen, maar ook marters en bunzingen vangen kippen. Vooral bunzingen zijn brutaal genoeg om overdag te jagen, en die nemen hun prooi ook mee.

Overigens is het wel zo dat als een kip gedood is door een vogel of zoogdier, de andere kippen de restjes ook opruimen als de rover ermee klaar is. Veertjes vreten ze ook op, zeker als er bloed aan zit. Maar dan zou je nog wel iets terug moeten vinden.

Womble

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 14:30

Wat dacht je van een noord hollandse blauwe? ook een erg leuk ras!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 16:05

Hier al twee grote brahma hanen verloren aan een buizerd.

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 16:10

Oh hier nemen ze ze gewoon helemaal mee hoor, kan misschien ook een havik zijn geweest. Zat een keer doodleuk buiten aan de tuintafel en er werd er zo een mee gesnaaid 20m verderop. Dit was overigens een sperwer. Veren liggen er wel her en der, kip is zeker meegenomen want die is nergens meer te vinden.

Enige optie wat nog zou kunnen zijn is een kat, buren van de buren hebben er 5 en ik zie ze af en toe wel eens in de weide achter mijn tuin of over het hek lopen. Echter nog nooit in mijn tuin gezien aangezien ik de hond dan los laat (katten zijn toch sneller, wil ze gewoon niet in mijn tuin hebben).

Aankomend voorjaar ga ik de ren uitbreiden met weer een stuk overdekt en meer schuilmogelijkheden. Hopelijk houdt dat de roofvogels een beetje tegen :)

Ik denk dat ik het voor nu even laat voor wat het is, hopelijk wordt van het voorjaar een cochin hennetje (mocht het zo ver komen :P) broeds en dan kan ik dan nog altijd kijken wat ik ermee ga doen. Uiteraard zijn tips hoe ik kan voorkomen dat er kippen gepakt worden natuurlijk nog welkom! :)

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 16:41

Áls ze echt door een vogel meegenomen worden is het zeker geen buizerd, dat zijn geen hele sterke vliegers namelijk, en eten wat ze vangen vrijwel altijd op de grond op. Een flinke havik en een erg klein kippetje zou nog kunnen, maar zodra het in de richting van een kilo komt krijgt ook een havik die kip niet opgetild hoor.
De enige vogel in NL die wél een flink gewicht kan tillen is de oehoe. En uilen jagen ook wel overdag, maar oehoes zijn erg zeldzaam.
Bunzingen en hermelijnen of andere marter achtingen zullen een kip ook meenemen, hoe klein ze ook zijn! Die vangen prooien die heel wat groter zijn dan zij zelf. Een hermelijn bijvoorbeeld vangt ook hazen en konijnen, en draagt ze nog weg ook.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 16:45

Jersey giants zijn echt heel groot!

Lammetje van een dag oud met een Jersey haan
Afbeelding

Wij hebben nu barnevelders en marans lopen, wellicht dat een idee, die zijn niet zo groot als jerseys.

Tips tegen roofvogels heb ik niet, die van ons lopen gewoon in de wei zonder problemen

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 17:03

Een roofvogel die een grote kip meeneemt lijkt mij inderdaad sterk. Hier zijn we regelmatig getuige van duivenslachtingen, maar die worden zonder uitzondering ter plekke verorbert. Een marterachtige lijkt mij ook waarschijnlijker. Die hoef je nooit te zien, maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Als je aan de rand van het bos woont kun je er haast wel donder op zeggen. Hier zijn met vlagen ook bunzingen overdag actief en dan is helemaal niets veilig helaas. De grootte of kleur van de kip maakt geen verschil ben ik bang. Wij hadden een enorme Australorp haan en geen lieverdje ook nog, maar die was geen partij. De hysterische parelhoenders hielden het hier nog het langste uit, maar uiteindelijk trokken die zelfs aan het kortste eind. :(

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 17:09

een plastic uil op het dak/een paal wil helpen maar die moet je regelmatig verplaatsen.

Een lamp doet het ook goed als roofvogel afweer
(volgens manlief die postduiven heeft) maar ook hij twijfelt of een roofvogel je kippen ontvoerd heeft.
Marter is meest waarschijnlijk of een vos.

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 22:52

Maar dan zou de marter het dier over het hek heen moeten slepen, wat overal minstens 1.20m zou moeten zijn. Er zijn nergens gaten die groot genoeg zijn om een kip doorheen te trekken (mijn pup kon vorig jaar ook nergens eruit) en de sporen met veren stoppen vaak ineens (dus een hoopje veren en that's it). Ik weet wel dat er vaker uilen zijn gespot hier, maar een oehoe lijkt me erg sterk.

Marters zijn absoluut niet uitgesloten hoor, maar het is dan vreemd dat het verenspoor ineens ophoudt toch? Zo'n plastic vogels zal ik eens proberen. De buurvrouw heeft er trouwens wel eens een ziet zitten in mijn tuin, een enorme donkere vogel was het. Haantje was toen gelukkig ontkomen omdat ik de hond eropaf stuurde.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 23:14

havik en buizerd pakken kippen, vinden ze een makkelijke prooi. Filmpjes genoeg van te vinden en maakt niet uit of de kippen zich verdedigen of in de aanval gaan.
Kennis heeft haar hele tuin overspannen met linten en vlaggetjes om de roofvogels weg te houden.