Ex-legbatterijkippen, wat zijn jouw ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mona81

Ex-legbatterijkippen, wat zijn jouw ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 16:14

Sinds vorig jaar begin van de zomer heb ik 2 kippen via stichting Red een legkip.

Nu vroeg ik me af hoe het de andere kippen en hun eigenaren vergaat. Ze hebben bijvoorbeeld allebei hele vieze konten. Ik heb ze inmiddels 2x ontwormd, maar ze blijven dunne poep houden. Niet waterdun, maar wel vloeibaar. Heeft misschien iemand tips? Ik vraag me ook af of het te maken heeft met hun leefomstandigheden in het verleden en dat er toch iets beschadigd ofzo is.
Verder heb ik begrepen dat ze ook niet zo oud worden, dat ze vaak maar een jaar of 5 worden, vanwege hun extreme leefomstandigheden en misschien ook hoe ze gefokt zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 16:38

Ik heb in de winter van 2016 2kippen bij hun gehaald. Kwamen bij nog 4andere kippen op een vrije te scharellen boerderij. Ze deden het beide erg goed en gaven vollop eieren. Helaas is een paar weken terug 1 van hen overleden en hebben we dus nog 1tje. Dit is de vrolijkste ondekkings reiziger die ik ken. Struint echt alles af en zit dik in het veren pak. Geeft ook nog steeds lekkere eitjes. Krijgt zowel gemengde graan als leg korrel en alles wat ze verder aan kliekjes lusten uit de keuken als lekkernij.

8nnemiek

Re: Ex-legbatterijkippen, wat zijn jouw ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:07

Ik heb er vier gehad, van Red een kip uit België, Isa Browns.
Hartstikke leuke kippen, super tam en na de rui gingen ze weer volop eieren leggen, bijna elke dag, het hele jaar door.
Ze zijn inderdaad zo ver doorgefokt dat ze meestal niet heel oud worden. Een van de kippen was al ziek toen ik haar mee kreeg, maar is weer helemaal opgeknapt met wat vitaminedruppels en goed voer.
Anderhalf jaar later is de eerste ingeslapen, Tommy, die werd ineens ziek, en even later hebben we nummer 2, Bruintje, dood gevonden.
De andere twee kipjes bleven gezond en legde nog steeds eieren. Helaas is Poesie uiteindelijk achterna gezeten door een vreemde hond en aan de stress overleden, en na het afzetten van onze hele wei werd de laatste, Pluisje, aangevallen door een roofvogel en hoewel ze niet gewond was is ze toch een week later overleden.
Nu hebben we alleen nog wat raskipjes rondlopen, maar als deze allemaal gestopt zijn met leggen wil ik er toch weer wat ex-legkippen bij zetten. Het is gewoon prachtig om ze te zien veranderen van zo’n zielig kaal hoopje ellende in een prachtige kip die voor het eerst van het leven kan genieten <3

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:09

Ik lees even mee.. Niet om jouw ervaringen met vieze kontjes, maar omdat mijn vriend graag kipjes wil. En als we dan toch kipjes nemen, dan wil ik zulke kipjes! :j

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:16

Ik heb er 2 gehad van de stichting uit België. Het waren echt geweldige kipjes! Erg nieuwsgierig en supertam, ze volgden me overal. Niet mooier maar wel leuker dan mijn brahma's eigenlijk. Toen ik ze ophaalde (was in december), hadden ze reeds een mooi verenkleed. Zielig zagen ze er alvast niet uit. Eentje had wat plattere poep maar dat was snel over. Ik heb er ruim 3 jaar plezier van gehad tot de marter ze te pakken kreeg |( . Sinds het marterverhaal hou ik geen kippen meer maar ik zou zeker ex-legbatterijkipjes aanbevelen!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:36

Ik ga meteen even kijken op de site, ik heb vanaf maart mijn eigen locatie en daar lopen al wat kipjes, maar afgelopen jaar zijn er een paar overleden, dus er is plaats voor nog 4 kipjes. Dit zou een super oplossing zijn, ik lekker eitjes en daarnaast 4 kipjes een goed vrij leven geven voor zolang het duurt.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 22:59

Ik heb 2 witte, dat zijn leghorns geloof ik. Ze zijn brutaal als het op eten aankomt, maar verder niet zo stoer. Ze zijn wel echt heel erg op eten gefixeerd, meer dan mijn andere kippen. Dat is ook wel te begrijpen als je weet dat ze langdurig honger hebben geleden :(
De mevrouw van de stichting vertelde dat ze sowieso weinig eten krijgen, maar de laatste dagen voor ze gevangen worden voor de slacht of vervoer krijgen ze helemaal geen eten meer, zodat ze makkelijker te vangen zijn...
Sinds ik weet hoe de eieren in de winkel "tot stand komen", eet ik geen eieren meer uit de winkel. Alleen nog van mijn eigen kippen. Getver, wat een dierenleed.

Mijn dames zijn in elk geval dik in de veren en sowieso dik :D alleen dus die vieze poep...
Ze gaan bij mij trouwens niet op stok, maar slapen in het legnest. En bij jullie?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:05

Legbatterij is sinds 2012 verboden dus hoe kom je er dan nog aan?

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:17

Ik denk inderdaad dat ze kooikippen bedoeld. Net als legbatterij verboden. Maar voor kooi geldt nog een overgangstermijn tot ik dacht 2021.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 07:48

Ik weet dat er in België nog wel kooien gebruikt worden, geen idee hoe dat in Nederland zit. Maar deze stichtingen kopen kippen uit allerlei bedrijven op, van kooikippen tot ‘scharrel’kippen tot kippen van biologische bedrijven. In België zie je ook wel eens dat een bedrijf zelf zo veel mogelijk kippen particulier wil verkopen. De stichting maakt dan de reclame, maar de kip haal je op bij de boer en die boer krijgt er dan een paar euro voor per kip. Mooi systeem vind ik. Goed voor de kippen, goed voor de boer, en je betaalt niet te veel.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 09:18

Maar kooikippen zijn geen legbatterij kippen. Misschien is het wel wat als er een topic hier over geopent word de juiste termen te gebruiken :)

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 09:22

bruintje123 schreef:
Maar kooikippen zijn geen legbatterij kippen. Misschien is het wel wat als er een topic hier over geopent word de juiste termen te gebruiken :)

Inderdaad, bruintje. Op deze manier worden onwaarheden als waarheid de wereld in geholpen.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 09:41

Daar ben ik het zeker mee eens. Gebruik de juiste termen voor de juiste stal. De sector staat al in zo'n slecht daglicht bij sommige mensen en zo wordt het er niet beter op. Terwijl er de laatste jaren juist grote verbeteringen hebben plaatsgevonden.
Er zit een behoorlijk verschil tussen legbatterij, kooi en verrijkte kooi stallen. En volgens mij zijn de gewone kooien en België, Duitsland en Nederland al verboden met een overgangstermijn. De legbatterijen zijn al verboden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 09:51

Wat je er ook voor naam aan geeft, ze zitten nog steeds met véél te veel dieren op elkaar. Maakt het echt uit bij welk soort stal je de dieren haalt? Ze komen er overal als hoopjes ellende vandaan. Die van mij kwamen uit een biologische stal, maar hun kammen en lellen hadden zelfs geen kleur meer. Qua verzorging maakt het weinig uit waar ze vandaan komen iig.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 09:54

Dat mag jij vinden. Maar het is en blijft geen legbatterij. Want dat bestaat niet meer.

Kooien ook steeds minder. Maar ineens alles verbouwen daar hebben de boeren simpelweg geen geld voor of krijgen er zelfs geen vergunningen voor, anders deden ze het vandaag nog.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 10:20

In Nederland heb je een stichting die red een legkip heet. Wellicht beter om de titel aan te laten passen naar: Ex-legkippen, wat zijn jouw ervaringen? :)

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 11:11

8nnemiek schreef:
Wat je er ook voor naam aan geeft, ze zitten nog steeds met véél te veel dieren op elkaar. Maakt het echt uit bij welk soort stal je de dieren haalt? Ze komen er overal als hoopjes ellende vandaan. Die van mij kwamen uit een biologische stal, maar hun kammen en lellen hadden zelfs geen kleur meer. Qua verzorging maakt het weinig uit waar ze vandaan komen iig.

Dit is geen geval 'zelfs met biologisch', maar 'juist met biologisch'. Kippen die biologisch gehouden mogen niet (nauwelijks) behandeld worden tegen ziektes en moeten in weer en wind naar buiten. Een kip is daarvoor niet gemaakt. Daardoor krijg je dit soort praktijken. Je kunt beter reguliere kip zijn dan een biologische kip.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 11:24

Ik kom er regelmatig en heb kippen van verschillende rassen en uit allerlei verschillende stallen gezien, maar nog nooit een echt gezonde kip gezien, ook niet uit de binnen-scharrelstallen of kooien. En ik weet dat ze er door de rui wat ziekjes kunnen uit zien, maar ik heb nog nooit een eigen kip zo kaal en ziek gehad als de dieren die uit de industrie komen. Dat is gewoon zo. De dieren worden simpelweg opgebruikt, met zo min mogelijk voer toch zo veel mogelijk eieren leggen en kunstmatig de rui verder uitstellen en dan worden ze afgedankt. En inderdaad, die kippenboer verdient te weinig om zijn kippen goed te verzorgen en na de rui een tweede jaar te laten leggen, maar om nu de hele industrie maar een hand boven het hoofd te houden, nee, het is fijn dat er al kleine beetjes veranderen maar het is nog láng niet ideaal..

Dat kippen niet gemaakt zijn om biologisch gehouden te worden is onzin. Mijn kippen lopen ook altijd buiten.. regen, sneeuw.. die krijgen geen medicijnen, maar die zijn kerngezond. Net zoals alle andere kippen die op boerderijen los lopen. Het probleem is het bezuinigen op goed voer en ruimte, en inderdaad, daar kun je de boer niet volledig de schuld voor geven, maar ook zeker niet de biologische sector.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 11:44

Mona81 schreef:
Mijn dames zijn in elk geval dik in de veren en sowieso dik :D alleen dus die vieze poep...
Ze gaan bij mij trouwens niet op stok, maar slapen in het legnest. En bij jullie?

Dat doen hier bijna alle niet-legkippen ook hoor, die slapen liever op de grond dan op stok. Ik weet niet hoe dat met de leghorns zit, maar veel rassen zijn ook niet echt meer gebouwd om te kunnen vliegen. Eigenlijk alleen de Jersey hanen gingen hier op stok, hoe hard ik ook geprobeerd heb de dames te leren om op stok te gaan zitten.
Wat voer je ze allemaal? Dunne poep kan ook gewoon aan het dieet liggen. :)

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 21:48

Inderdaad, het zijn kooi-kippen. Wat mij betreft net zo treurig als legbatterij-kippen. De kippen/eieren industrie is vol dierenleed, en dat is aan de dieren te zien.

@julius-juut, ik denk niet dat het het eten is. Ze hebben deze vieze poep al vanaf het begin. Ze krijgen onbeperkt legkorrels en af en toe een handje graan. En dan natuurlijk de beestjes die ze opgraven tijdens het scharrelen.
In het begin wisten ze niet eens hoe ze moesten scharrelen. Een van de 2 (Mathilde) at ook niks van de grond, alleen vanuit een bakje, heel typisch. Het was wel mooi om te zien hoe ze een en ander weer opnieuw hebben geleerd door mijn andere 2 kipjes, de cochintjes.

Ik wist niet dat ook gewone kippen op de grond slapen, ging er altijd vanuit dat ze op stok gaan!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 23:50

Dat zouden ze eigenlijk ook moeten doen hoor, maar veel rassen doen het niet meer.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 12:39

ik heb ook 2 ex-legindustriekippen. Ze waren zo goed als kaal, doffe bleke kam etc... Maar dat waren tot voor kort de mooiste kippen (heb sinds vorig weekend 2 amrocks gekocht <3 ). Ik heb ze bijna 2 jaar en ze leggen nog steeds nagenoeg het hele jaar door, alleen het laatste half jaar eerder om de 2 dagen (had 4 kippen en dagelijks gemiddeld 2 eitjes). Eigenlijk is 1 van de oorspronkelijke legkippen (die ik van bijna legrijp had) eerder gestorven... Dus denk dat je wat "geluk" moet hebben.
De platte poep herken ik wel wat, maar is naar mijn idee niet echt voergebonden en het waren vooral de niet-geredde legkippen (bruine en zwarte) die er last van hadden.

Vind alleen de acties van Red-een-legkip wat dubbel. Een "nieuwe" simpele doorgekweekte kip koop je hier voor +/- 8€ en voor de "geredde" kippen betaal je 5€ en dat vinden ze daar nog een koopje. Bovendien moet je een papier aftekenen dat je de dieren geen zuivere legkorrel meer gaat voeren en nooit wegdoet of slacht.
Je hebt hier ook bioboeren die hun "oudere" legkippen voor 2€ wegdoen... Dus tja dan kopen we maar raskippen :+

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 15:30

Waarom vind je dat dubbel als ik vragen mag? Ik begrijp wel dat die kosten ook naar de stichting gaan, voor voorlichting etc. Het gaat mij er niet om dat ik elders een goedkopere kip kan kopen, of begrijp ik je dan verkeerd?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:45

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:56

Krijgen ze gemalen schelpen? dat zou nog kunnen helpen.
Daarnaast heb je kans dat doordat ze in het legnest slapen ze vieze konten krijgen omdat ze er dan in blijven zitten ;-)