Hoeveelheid hondenvoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Hoeveelheid hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 17:01

Over een paar weken gaan we ons nieuwe hondje ophalen, een volwassen herplaatser van rond de 10/12 kilo.
Nu vraag ik me af of ik ook een zak brokken van 15 kilo kan kopen, of doe je daar te lang mee met 1 kleine hond?
Een grote zak is natuurlijk een stuk voordeliger, maar als ik er steeds een gedeelte van moet weggooien schiet het niet op.

Mizora

Re: Hoeveelheid hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 17:10

Ik zou beginnen met een kleinere zak, ook omdat niet alle honden alle soorten brokken eten of tolereren. En dan is een kleinere zak gunstiger.

Qua richtlijn verwacht ik dat hij zo'n 150g per dag eet. Dan doe je ruim 3 maanden met een zak. Dat is voor mij persoonlijk wel min of meer de grens. Ik probeer een zak niet langer open te hebben dan 3 maanden. En dan let ik er ook op dat ik niet iedere keer uit de zak pak, maar een emmertje vul waarmee ik ±een week kan doen, en dan de zak (of ton) weer zorgvuldig afsluit. Op die manier oxideert de brok minder, en daardoor blijft de kwaliteit hoger.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 17:13

TinkerTreas schreef:
Over een paar weken gaan we ons nieuwe hondje ophalen, een volwassen herplaatser van rond de 10/12 kilo.
Nu vraag ik me af of ik ook een zak brokken van 15 kilo kan kopen, of doe je daar te lang mee met 1 kleine hond?
Een grote zak is natuurlijk een stuk voordeliger, maar als ik er steeds een gedeelte van moet weggooien schiet het niet op.

1. Vragen wat hondje altijd at en dat aanschaffen om mee te beginnen, indien onbekend dan vrijheid blijheid.
2. Zou met kleinere zakken beginnen, kan je testen of het goed valt (Geen diarree etc.) en of hond het eetbaar vind of niet.

Met mijn newbe, die Farmfood at, heb ik ook tig merken moeten proberen voordat ze niet meer een vreselijke Poeperd was (nu nog haar bijnaam, mede daardoor en dat het soms angsthaas is) die steeds aan de dunne was en scheten liet pfftttt was toen 10 kilo hond, maar je hele kamer stond dan vol gas.
Ben gestrand op Renske bakjes en Optilife digestive broken, na veel omwegen. Nu koop ik wel grote zakken. En beginnen met wat op zak staat en dan zie je wel of het meer of minder moet zijn.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 18:01

Sjolvir schreef:
TinkerTreas schreef:

1. Vragen wat hondje altijd at en dat aanschaffen om mee te beginnen, indien onbekend dan vrijheid blijheid.
2. Zou met kleinere zakken beginnen, kan je testen of het goed valt (Geen diarree etc.) en of hond het eetbaar vind of niet.

Met mijn newbe, die Farmfood at, heb ik ook tig merken moeten proberen voordat ze niet meer een vreselijke Poeperd was (nu nog haar bijnaam, mede daardoor en dat het soms angsthaas is) die steeds aan de dunne was en scheten liet pfftttt was toen 10 kilo hond, maar je hele kamer stond dan vol gas.
Ben gestrand op Renske bakjes en Optilife digestive broken, na veel omwegen. Nu koop ik wel grote zakken. En beginnen met wat op zak staat en dan zie je wel of het meer of minder moet zijn.

Hij komt uit Rusland, dus hij zal sowieso ander voer krijgen hier.
Ik ben ook van plan om met kleine zakken te beginnen inderdaad. Maar ik vroeg me af hoe lang je met zo'n grote zak kunt doen, of dat het beter is om kleine zakken te blijven kopen.

@ Mizora: het is inderdaad wel een goed idee om het in een kleinere bak te doen waar je het steeds uit pakt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:07

Ik gebruik van die emmertjes van de joghurt om voer in te doen, heb er nu heleboel (Ben gek op joghurt en van vrienden gekregen), zodat ik ze zelfs (hond is nu volwassen) gewoon van te voren afweeg met juiste dag hoeveelheid brokjes per emmertje. Voorheen deed ik gewoon de emmertjes vol.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 18:16

Sjolvir schreef:
Ik gebruik van die emmertjes van de joghurt om voer in te doen, heb er nu heleboel (Ben gek op joghurt en van vrienden gekregen), zodat ik ze zelfs (hond is nu volwassen) gewoon van te voren afweeg met juiste dag hoeveelheid brokjes per emmertje. Voorheen deed ik gewoon de emmertjes vol.

Dat is een goed idee. Ik eet ook veel yoghurt, dus even emmertjes sparen :D

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:17

Ik heb van die curvercontainers staan in de keuken, sla groot in (van die 18kg zakken, ze wegen hier wel het dubbele van jouw nieuwe hondje en zullen derhalve ook flink meer eten :P ) en die gooi ik leeg in de boxen. Dan zit het aardig luchtdicht verpakt en kan ik makkelijk voer er uit halen indien etenstijd.

Maar in het geval van een nieuwe hond idd klein beginnen om te kijken waar hij het goed op gaat doen. Vooral in het begin tijd gunnen, hondje moet nog wennen en dat slaat ook op de eetlust en de darmflora. Bij mijn mannen weet ik inmiddels meestal binnen een paar dagen wel of het goed valt of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:21

Als je brokken langer wil bewaren kan je een gedeelte invriezen. Hoef je ook niets weg te gooien en het blijft beter bewaard dan in een grote zak of ton.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:30

Ik heb ze het liefste in een luchtdichte ton. Dan blijft het langer goed.
Ik voer zelf Cavom, maar mijn hond is qua brokken een redelijk moeilijke eter en eet eigenlijk alleen s'nachts.
Dan gaat 9 van de 10 keer haar bak niet leeg (maar dat doet ze bij geen enkele brok, dus ze blijft gewoon op Cavom).

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 18:30

Ik zal in het begin wel 3 kilo zakken halen. Het is sowieso natuurlijk even afwachten hoe hij het er op doet en hoeveel hij nodig heeft.
Maar in principe zou het net aan moeten kunnen begrijp ik.

dees_daan schreef:
Als je brokken langer wil bewaren kan je een gedeelte invriezen. Hoef je ook niets weg te gooien en het blijft beter bewaard dan in een grote zak of ton.

Dat is ook een goeie. Daar zou ik nooit aan gedacht hebben. Ik heb een grote vriezer, dus dat zou een goede optie zijn.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:31

Cayenne schreef:
Ik voer zelf Cavom, maar mijn hond is qua brokken een redelijk moeilijke eter en eet eigenlijk alleen s'nachts.
Dan gaat 9 van de 10 keer haar bak niet leeg (maar dat doet ze bij geen enkele brok, dus ze blijft gewoon op Cavom).

Heb hier de bulk voorraad ook in grote ton zitten inderdaad en dan week of 2 weken (ligt eraan hoe enthousiast ik ben) in joghurt emmertjes. (bedenk ineens dat laatset emmertje nu aangebroken is.... jammer.. weer weegtijd..)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:32

dees_daan schreef:

Echt? Ik heb hier nog nooit van gehoord. :)
Worden ze dan niet sponzig o.i.d?

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:35

Kosten die 3 kilo zakken dan niet meer in verhouding?
Wij hebben hier een suplementen schepje voor de paarden van 25 cent die we vullen :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:37

Sophie_Wind schreef:
Wij hebben hier een suplementen schepje voor de paarden van 25 cent die we vullen :D

Ja, maar als je nog niet weet of je hond goed op het voer reageert is het ook zonde om 15 kilo zakken te kopen en dan na 3 kilo of 2 kilo alles weer weg te moeten geven...

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:40

Cayenne schreef:

Vindt ze het dan wel lekker? Heb je al eens gekeken hoe ze het op KVV of blik (Rocco bijv.) doet?

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:43

Sjolvir schreef:
Sophie_Wind schreef:

Ja, maar als je nog niet weet of je hond goed op het voer reageert is het ook zonde om 15 kilo zakken te kopen en dan na 3 kilo of 2 kilo alles weer weg te moeten geven...

Jaja de eerste keer zeker 3 kilo zakken kopen! Maar als ze het lekker blijkt te vinden bedoel ik dan. Dan lijkt me dat je dan gewoon de zakken van 15 kilo koopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 18:49

Palmera schreef:
dees_daan schreef:

Echt? Ik heb hier nog nooit van gehoord. :)
Worden ze dan niet sponzig o.i.d?

Als je het in plastic zakjes doet niet, het is een droog product dus net als met noten veranderd er niets als er geen vocht bij komt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:33

Idd in vriezen.kan absoluut geen kwaad. Sterker nog de brokkenmerken waar men diverse toevoegingen om langer houdbaar te maken niet in doet geven zelf deze tip al ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:42

Nog nooit van gehoord dat je brokken kunt invriezen :wow:

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:53

Meeste producten kan je wel invriezen, bij twijfel kan je fabrikant vragen.
Wel kleine porties invriezen zoals hier al wordt gezegd, anders is het niet heel practisch.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 20:57

ik zit zelf in de petfood industry maar van invriezen nog nooit gehoord :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:00

Als je zeker weet dat hij de brokken eet, kun je gerust een 15 kilo zak kopen. Zorg dat je een goed afsluitbare voerton hebt dan kan dat echt geen kwaad :) Zo ben je een stuk voordeliger uit.

Mocht je nu eerst een aantal merken voer willen proberen, koop dan kleine zakjes of vraag proefzakjes en koop daarna een grote zak van het gewenste voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 22:07

OleJon schreef:
ik zit zelf in de petfood industry maar van invriezen nog nooit gehoord :=

Eigenlijk heel logisch toch? Zo blijven de voedingsstoffen beter bewaard dan bij een zak op kamertemperatuur die steeds open en dicht gaat. Ook in een voerton zit er nog lucht bij aangezien die niet helemaal vol blijft.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 23:42

Bij mijn dierenwinkel kan je de aangebroken zak gewoon terugbrengen als je hond het niet lekker vindt/het er niet goed op doet.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 01:19

Een hondje van 10/12 kilo zal ongeveer 80-160 gram brokken nodig hebben afhangende van kwaliteit brok en de hoeveelheid beweging/metabolisme van de hond. Dus een zak van 15kg zal je minimaal 3 maanden mee doen. De meeste brokken zijn toch wel een jaar houdbaar minstens dus dat kan prima.

Ik kan je graanvrije brokken van bijvoorbeeld Acana aanraden.
Ook kan ik je aanraden verschillende diersoorten te voeren. Dus mocht je voor een bepaald merk kiezen, kies dan ook af en toe verschillende smaken/samenstellingen. Om die reden zou je een kleinere zak kunnen kopen zodat je meer/vaker af kunt wisselen.