Hoe lang katten apart na castratie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Hoe lang katten apart na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 19:02

Hallo

Mijn kater is dinsdag gecastreerd. Zijn zus is nog niet geholpen.
Voor de castratie ging het mannetje al vaak achter z'n zus aan en probeerde er boven op te komen. De dag dat hij gecastreerd is deed hij dit ook nog. Nu is hij al een stuk rustiger in z'n doen en laten.

Maar hoe lang blijft hij nog vruchtbaar en moet ik op blijven letten dat ie niet op z'n zus klimt...

De dierenarts heeft hier niks over gezegt...

Groetjes Nienke

soesie

Re: Hoe lang katten apart na castratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 19:05

Misschien handig om deze vraag aan de dierenarts te stellen? Gewoon ff bellen...
Maar volgens mij is dat een je-weet-wel kater nog 6 weken vruchtbaar is, na castratie.
Maar pin me er niet op vast.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 19:07

Hier hetzelfde aan deze hand gehad. Wij hebben ze gewoon bij elkaar gehad vanaf het moment dat hij terug van de dierenarts kwam. Ennn nog steeds geen kittens :+ . Hij heeft vanaf dat moment nooit meer erop willen springen, zelfs niet nu zn zusje recentelijk goed krols was.Onze kater is overigens met 5.5 maand gecastreerd omdat het echt niet meer ging. Zijn zus is volgende maand aan de beurt.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 19:12

Ik weet de precieze leeftijd niet van ze. Maar ook ongeveer 5 a 6 mnd. Ik heb nog niet gemerkt dat z'n zus krols is geweest maar ik las dat dit ook niet altijd zichtbaar is....

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 19:33

Wij hadden het eerder ook nooit gemerkt maar recentelijk merkten we het echt héél goed. Maar ze is nu dan ook bijna 1 jaar. Ze is een stuk lichter dan broerlief daarom hebben wij expres gewacht om haar te laten helpen. Maar ze is toch echt straks aan de beurt. :Y)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 19:40

Vriend van me zijn poes en kater zijn helemaal niet apart geweest na de castratie en sterelisatie.
Is ook allemaal goed gegaan, zou ze denk ik gewoon bij elkaar laten :j

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 22:21

Is beetje +/- leeftijd van wel/niet vruchtbaar zijn. Zou na castratie van zo'n jonge kater niet zo bang meer zijn voor nog vruchtbaar zijn. Had enkel beiden nu al laten helpen ;) of eigenlijk nog eerder zelfs

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 22:22

Ik heb na gevraagd bij de dierenarts en die gaf deze leeftijd aan.... Vrouwtje wordt einde vd maand geholpen

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 22:57

Kater is nog 5/6 weken vruchtbaar daarom had je ze beter tegelijk kunnen laten helpen.
Mocht ze toch alsnog gedekt worden kan dit gelijk weggehaald worden als ze word geholpen.

SUPERMICK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 23:17

Nou, mijn dierenarts vertelde me 3 dagen na castratie nog vruchtbaar, dus na die 3 dagen de katten bij elkaar gelaten en bingo, na 9 weken een nestje, dus mijn vakantie moeten annuleren. Toen ik later meer informatie ging zoeken, bleek het eerder 3 weken te zijn :=

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 23:23

Aan de andere kant is de kans dat de kat krols wordt in putje winter ook niet erg groot...
Maar idd jammer dat ze niet op hetzelfde moment geholpen zijn....een kater zou nog eer baat hebben bij later doen dan een poes.snap niet waarom zij later moest?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 23:31

een kat kan na castratie nog tot 6 weken vruchtbaar zijn, na die 6 weken is er geen risico meer. Normaal na een week of 3 is het grootste risico wel weg, maar ik zou de 6 weken in acht houden.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-18 09:38

Naar mijn idee is de poes ook nog niet krols geweest. Ze vertoond iig geen enkel teken daarvan.

En de kater vertoont geen enkel teken meer dat hij er op wil klimmen haha. Toen hij het nog probeerde wilde het vrouwtje het absoluut niet en jaagde hem steeds weg.

De afspraak voor volgende maand stond voor beide maar het mannetje begon te sproeien dus zijn afspraak is naar voren gehaald

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 15:05

tengeltje11 schreef:
Aan de andere kant is de kans dat de kat krols wordt in putje winter ook niet erg groot...
Maar idd jammer dat ze niet op hetzelfde moment geholpen zijn....een kater zou nog eer baat hebben bij later doen dan een poes.snap niet waarom zij later moest?

Als de katten buiten lopen niet misschien maar zodra de dagen langer worden zoals nu worden ze weer krols.
Bij de katten in huis is het een ander verhaal met al ons kunstlicht die zijn gewoon het hele jaar door krols :P
Poezen kunnen heel erg goed 'stil' krols zijn en de katers hebben dat eerder door dan ons :o

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:17

Soms merk je het ook echt niet aan poezen. Ik had eerst de poes laten steriliseren en dan de kater castreren. Of beide tegelijk. Poes is oud genoeg voor sterilisatie.