Duits hondenvoersysteem?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Duits hondenvoersysteem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:35

Volgens mij las ik een paar maanden geleden iets op Bokt over een nieuwe hondenvoedingstrend in Duitsland waarbij mensen de hond weer gewoon met de pot mee laten eten in plaats van speciaal brok/blik/barf-voer te gebruiken. Dit 'systeem' had een afkorting als naam, iets van KA..?
Weet iemand wat die naam is? Ik vertelde een vriendin erover maar kan niet meer op de naam komen. :o

sasja0705

Re: Duits hondenvoersysteem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:58

Dat heb je waarschijnlijk van mij :-)
Het heet het "ABAM-konzept
= Abstauber bekommen alles mögliche

Als je Duits kan lezen, kan ik je het artikel even doorsturen.
Maar het komt op neer, dat door alle hypes, discussies over Barf/KVV/ droogvoer/natvoer, wel of niet granen, ditjes en datjes men vaak vergeet om simpel gewoon met een gezonde verstand naar de hond kijken.
Uiteraard heeft de hond goede voeding nodig maar + dan ook het "snaaien" of erbij met de pot mee eten, restjes enz :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 22:02

Jaaaa! *\o/*
Ik zat al de hele avond Duitse sites te lezen en zoekwoorden te bedenken, maar het is gek genoeg onvindbaar als je gewoon op Hund + Tischreste oder Essensreste zoekt, terwijl dat mij een logische ingang leek.
In plaats van Abstauber had ik trouwens Absätze onthouden en dat leidde ook nergens toe. 8-)
Ik zie meteen alle artikelen via Google die ik de vorige keer ook gelezen had, maar als je nog meer artikelen hebt dan hoor ik het graag. :j

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 22:06

sasja0705 schreef:
Dat heb je waarschijnlijk van mij :-)
Het heet het "ABAM-konzept
= Abstauber bekommen alles mögliche

Als je Duits kan lezen, kan ik je het artikel even doorsturen.
Maar het komt op neer, dat door alle hypes, discussies over Barf/KVV/ droogvoer/natvoer, wel of niet granen, ditjes en datjes men vaak vergeet om simpel gewoon met een gezonde verstand naar de hond kijken.
Uiteraard heeft de hond goede voeding nodig maar + dan ook het "snaaien" of erbij met de pot mee eten, restjes enz :-)

Interessant! Mijn duits is gruwelijk slecht dus dat word niks vrees ik..
hier voer ik ook kvv en graanvrijw brok maar daar staat wel tegen over dat ze gewoon simpele koekjes van de supermarkt krijgen, rijst,pasta of aardappels van ons avond eten krijgen als dat over is en best eens een lepeltje slagroom, een kipnugget, chipje, kaasje, worstje krijgen. Uiteraard niet dagelijks! (overdreven met de pot mee dus)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 22:09

Bij het Abam-concept eet de hond vaak nog wel 1 a 2 normale hondenvoermaaltijden (of dat nou brok of vlees of iets anders is) maar eet hij ook 1 a 2 maaltijden met de pot mee. Dus bijvoorbeeld spaghetti, stamppot, pizzakorsten zonder kruiden enz.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 22:14

Ik heb even gegoogeld op Abam konzept maar daar kom ik niet verder mee. Wil je mij de artikelen ook toe sturen aub?

Heb het gevonden,leuk om door te lezen. :j
Laatst bijgewerkt door Faruba op 21-01-18 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 22:15

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 22:20

Ik kende de naam niet, maar ik heb van de fokkers van mijn hond meegekregen om haar van pup af aan regelmatig wat menseneten/kliekjes te geven, en in het begin heeft ze op hun aanraden zelfs babyvoeding uit potjes gekregen. Ze heeft daarna ook nooit last gehad van vreemd voedsel, nooit allergieën gehad, ze kan gewoon alles verdragen, en ik denk toch ook dat het mee heeft geholpen dat ze er gewoon van jongs af aan mee is opgegroeid.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 22:26

De hond van mijn ouders heeft op jonge leeftijd ook allerlei (kleine) hapjes gehad naast zijn brokken, maar dat is juist opgehouden omdat hij zo'n last van allergieën kreeg.

Mijn dames krijgen geen mensenvoedsel (behalve dan wat ze jatten), maar wel veel verschillende soorten hondenvoer. Tot nu toe (ze worden binnenkort 3, en de hond van mijn ouders kreeg klachten met 3 jaar) hebben ze geen voergerelateerde problemen. 1 van de 2 reageert wel op het bouwzand in de omgeving (met jeuk). Maar er zit geen enkele link met voedsel aan.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 22:27

xyzutu2 schreef:
Bij het Abam-concept eet de hond vaak nog wel 1 a 2 normale hondenvoermaaltijden (of dat nou brok of vlees of iets anders is) maar eet hij ook 1 a 2 maaltijden met de pot mee. Dus bijvoorbeeld spaghetti, stamppot, pizzakorsten zonder kruiden enz.

Oh dat is hier dan weer niet aan de orde. De maaltijden bestaan uit kvv en graanvrije brok. En daarnaast gewoon hoefjes, beef jerky, kophuid, bullepees etc. gewone supermarkt hondenkoekjes en verder “gebruik ik ze als kliko” door aardappels, pasta en/of rijst wat over is kwijt te raken. En zo ook met kaasje enzo.
Wat naar mijn idee dan wel een beetje bij het duitse idee komt. Alleen de uitvoering is iets anders.
Dat vind ik wel makkelijker dan hoe de hond hier als pup kwam. Toen at ie alleen brok van de fokker en verder weigerde hij alles..

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 23:07

Ik heb m toen per toeval op fb ontdekt en had echt zoiets van "hehe" vooral omdat ik toen al een odysee aan voer voor mijn belg achter de rug had droogvoer ( van Aldi tot t duurste van't duurste ) Barf /KVV , extra koken... echt nix kreeg ik in die hond... wel restjes van ons eten... dus die gaan mixen met RC gastro ( heeft ook n belabberde spijsvertering) en toen wilde het wel...
En ook de katjes hier zijn ermee begonnen.
Het moet natuurlijk wel in verhouding blijven, maar naast het "gewoone" voer, kook ik savonds gewoon een portie extra van alles.
En omdat manlief toch zo wat geen zout mag, hoef ik me daarom ook geen zorgen te maken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 23:09

Wow, een nieuw hondenvoersysteem, duits nog wel.
En wat een baanbrekend concept, hondenvoer aangevuld met tafelrestjes!
Ik ga stuk hier, _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 23:17

Kuggur schreef:
Wow, een nieuw hondenvoersysteem, duits nog wel.
En wat een baanbrekend concept, hondenvoer aangevuld met tafelrestjes!
Ik ga stuk hier, _O-

Zelfde idee hier. :+

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 23:25

Soort van vintage hondenvoer systeem eigenlijk. Voor kleding en spullen is het ook hip dus waarom niet voor de hond :') .
Laatst bijgewerkt door Sharani op 21-01-18 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 23:26

Ehm geen nieuw systeem, een nieuwe trend. Niemand zegt dat het systeem nieuw is, alleen dat het een trend is die recent is opgekomen....

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 23:28

Wij volgen deze nieuwe trend al sinds vroeger, toen we het nog gewoon gezonde kost voor de hond vonden, en het zonde was het weg te gooien. :+

Voordeel: geen schooiende honden meer tijdens het avondeten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 23:45

Woon in Duitsland en heb veel met hondeneigenaren van doen maar echt en nieuwe hype is het niet hoor. Kom het niet veel tegen

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 00:08

Het is niet nieuw en ook geen trend ( of misschien toch ?)
Als je het artikel gelezen hebt is het niets anders als de "hypes" en trends middels gezonde mensenverstand even te ontkrachten en even ABAM (als naam )uit te vinden met een knipoog op alle mensen die even alle hypes achteraan rennen :+
Of anders : doe maar gewoon dan doe je gek genoeg :-)
Dat het daarnaast (uitzonderingen daar gelaten ) simpel werkt om zo te voeren is ook n feit :-)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 01:02

Onze hond die we als kind hadden had altijd brokjes staan, maar at ook heel erg vaak met de pot mee.
Vooral toen hij ouder werd en hij slechter ging eten, hij is er 15 mee geworden.
Beestje kwam bij ons via een advertentie in de krant, beestje werd niet eens uitgelaten daar, het kan ook nog een broodfok hondje geweest zijn.
Meneer had bij aankoop dus al een hartruisje en iets later ook epilepsie, volgens de dierenarts zou hij niet oud worden.
Nou het kreng werd 15.
Welliswaar met op latere leeftijd een pilletje voor zijn hart en een pijnstiller voor zijn rug, maar met de pot mee etend is hij 15 jaar geworden.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 01:41

Oh.. onze hond eet eigenlijk altijd onze restjes op van het avond eten. :+
Werd vroeger al gedaan bij onze opa en oma's.
Ze heeft vanavond nog heerlijk restjes broccoli en een gehaktbal op :D

Overigens hebben we nergens problemen mee zoals te dik, allergieën, zieke hond oid.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 02:22

Dit zou aan mij niet besteed zijn. :) Ten eerste kook ik dusdanig afgepast voor mezelf dat het zou betekenen dat er extra gekookt moet worden voor de honden.
Ten tweede zijn ze blijer met hun brokken dan met mijn quinoa, couscous, salade en groenten. :') Ik heb het namelijk een keer geprobeerd en ze stonden me zeer appelig aan te kijken. :+

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 03:24

Mijn ouders zijn van de oude stempel, bij hun thuis vroeger kregen de honden alleen maar mee van de pot en helemaal geen brok oud. Ze smijten ook gerust alles voor de honden als ik ze niet af en toe even tegenhou. Restjes eten is prima, maar honden kunnen natuurlijk niet alles verdragen. Bot bijvoorbeeld wat warm is geweest gaat splinteren. Koolsoorten, eten met uien, knoflook, champignons of scherpe kruiden krijgen ze hier ook niet.