Wat wil een kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat wil een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:26

Een tijdje geleden was ik op een stal waar afgelopen herfst ineens een jonge kater aan kwam lopen. De kat wordt niet gevoerd en krijgt van de stal geen aandacht, maar begon al snel zelf om aandacht te vragen bij alle mensen op stal door luid mauwend door de weilanden te lopen als mensen met hun paarden bezig waren en ook steeds contact te zoeken met de paarden als daar iemand mee bezig was. Na verloop van tijd kwam hij steeds dichterbij, leerde om gekriebeld te worden en inmiddels klimt hij zelfs bij je op schoot zodra hij een mens ziet. Het aparte vond ik dat de kater zelf alle contact aanging, hij is nooit gelokt met voer en kende het aaien duidelijk ook niet, maar dat hij iets met die vreemde tweebenige wezens wilde was duidelijk.

Helaas is hij al snel zo aanhankelijk geworden (plus voor niets en niemand bang) dat hij nu ook kopjes geeft aan paardenbenen en dus nogal een risico vormt voor de paarden, ruiters en zichzelf, vandaar dat het gesprek ging over of hij niet geadopteerd zou moeten worden. Als muizenvanger is hij meer dan welkom, maar zijn totale gebrek aan angst voor paarden is nogal tricky.

Door die discussie vroeg ik me af; wat wil een kat eigenlijk? Hij woont daar middenin de polder, heeft een gigantisch bestand aan muizen (hij vist ze gewoon naast je uit het gras, ik weet niet hoe het kan maar blijkbaar zijn de muizen daar doof en blind :? ) en natuurlijk veel reuring met alle paarden en mensen, waarvan een deel hem ook aanhaalt.
Nadelen; het is buiten de hooischuur koud, nat en modderig (hij gaat altijd op je schoenen staan om warme pootjes te krijgen) en hij wil blijkbaar echt iets met mensen.
Een oudere dame wil hem misschien wel adopteren, maar dan zou hij op de benedenverdieping van een rijtjeshuis komen te wonen, later na castratie misschien inclusief tuin van 5 bij 10, wel met bijna altijd iemand thuis maar echt levendig is dat niet te noemen. Deze mevrouw vind het dan ook eng om hem mee te nemen, want wat als hij veel te actief blijkt voor een binnenkat? Los van dat ze niets weten over eventuele stalondeugden ;) binnenshuis zoals kattenbak niet snappen/gebruiken, mauwen, aan de meubels krabben enz. Omdat hij nog nooit een binnenkat is geweest kan niemand inschatten of hij ook binnen wel kan aarden.

Dus vroeg ik me af; wat wil een kat? Buiten vrijheid blijheid, of schuilt in iedere kat een binnenkat of verschilt dat per kat - en hoe weet je dan welke dat wil?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:34

Kan er op stal een schuilhokje gemaakt worden voor de kat? Lekker winddicht met hooi erin of een lekkere oude fleecedeken? Persoonlijk denk ik dat hij daar blijer van wordt dan in een huis in een woonwijk. Castreren zou ik sowieso doen.

Anoniem

Re: Wat wil een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:40

Castreren zou ook mijn keuze zijn in alle gevallen, al was het alleen maar om te voorkomen dat je volgend jaar met dezelfde vraag in 10-voud zit. ;)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:44

Als ik het zo lees wil deze kat naast aandacht vooral veel vrijheid. Hij kán in de hooischuur en kan zijn buikje in een mum van tijd voleten en weer de hooischuur in, maar hij kiest ervoor om veel buiten te zijn (ondanks de koude/natte ondergrond in deze tijd van het jaar).

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:48

Een kat heeft echt niet veel nodig om warm en droog te kunnen liggen.
Bij ons lagen de katten op de boerderij bv graag in een plukje hooi in een paarden voerbak te slapen. En er was aan de buitenkant van de stallen een kastje van 20x20 cm met hooi erin op ong. 1,3 meter hoogte gemaakt waar de katten heel graag in lagen.

Ik denk niet dat je een kat die zoveel ruimte gewend is blij maakt met een binnenleven. Als hij het niet naar zn zin had bij jullie was hij al wel weer weg gegaan. Het klinkt alsof hij zelf besloten heeft het daar leuk te vinden. Wij hadden er ook altijd een paar rondlopen die zelf aan kwamen lopen en het zo fijn vonden dat ze niet meer weg gingen en helemaal tam werden.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 10:26

Je kunt beter zeggen wat wil die kat...Hij loopt inderdaad best gevaar vind ik als hij tussen de paardenbenen door loopt. En misschien wordt deze kat juist wel erg blij van een warm huis. Je leest ook verhalen van katten die niet in huis of zelfs in de tuin te houden zijn, die zullen het goed doen op een boerderij.

Waarom niet, onder goede begeleiding voor die dame, een poging wagen. Kan toch weer terug als het niet gaat? Maar voor het zelfde geldt gaat deze kat lekker in de vensterbank liggen en op schoot en wil er nooit meer weg. Wel vind ik dat ze dan ook veel thuis moet zijn anders wordt het te eenzaam voor een kat die blijkbaar wel heel graag aandacht wil. Castreren is sowieso een goed plan.

Kattenbak training is natuurlijk wel belangrijk dus kat kan beter even apart, als dat (te veel) stress geeft terug naar stal. Maar als een kat geen sjoege geeft om een dier van 600 kilo is het wel een koele kikker hoor. :D

Genoeg kabmateriaal aanschaffen mooie hoge paal waar hij in kan klimmen, hengel met veren aaschaffen voor jacht instinkt. En je hebt druppels kattenkruit of valeriaan om plekken waar de kat mag krabben bijvoorbeeld en speelgoed aantrekkelijker maken. Voor mijn kater werd het super.
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 17-01-18 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 10:34

Lastig te zeggen..heb hier ook een inmiddels binnenkat die op een zelfde soort manier aan is komen lopen. Deze mist het buiten zijn/ jagen totaal niet want menselijke aandacht is veel belangrijker geworden.

Ik denk niet dat een kat echt weet wat hij/ zij wilt..ze leven gewoon bij het moment en met wat er voor handen is. Als hij niet kan aarden binnen, kan hij natuurlijk altijd nog terug..

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 10:41

Elisa2 schreef:
Lastig te zeggen..heb hier ook een inmiddels binnenkat die op een zelfde soort manier aan is komen lopen. Deze mist het buiten zijn/ jagen totaal niet want menselijke aandacht is veel belangrijker geworden.

Ik denk niet dat een kat echt weet wat hij/ zij wilt..ze leven gewoon bij het moment en met wat er voor handen is. Als hij niet kan aarden binnen, kan hij natuurlijk altijd nog terug..

Is ook zo ze leven in het moment maar bied je ze iets anders aan dan kunnen ze nog meer opbloeien. Deze kat is ook niet zielig waar hij nu is maar loopt wel gevaar. Soms zie je wel eens een filmpje van een paard en kat heel knus samen, heel schattig maar ook het ene paard is het andere niet. De een zal voorzichtig zijn de ander kan er een keer op gaan staan.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 10:45

Kattenbak gaat wel lukken hoor.Twee keer een kat van de zwerfkatten opvang gehad.Ze hebben ieder 3 maanden binnen gezeten en gingen netjes op de bak.Wel een open bak.In het begin wel een paar ongelukjes maar je moet niet alles in 1 keer willen toch.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 10:59

Is er iemand die tijd en zin heeft om de kat aan te leren dat paardenbenen eng zijn? Of: dat een kruk of boxmuur een beter plekje is om te zitten dan de grond. Kan me indenken dat dat jou met clickertraining oid zou kunnen lukken :D Dan zou de kat gewoon kunnen blijven waar hij zich thuis lijkt te voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 11:04

Castreren en lekker bij stal laten.. Zo'n kat gaat niet gelukkig worden in een rijtjeshuis met 1 baasje. Hij vind alle aandacht op stal blijkbaar heel gezellig. Daarbij kan een buitenkat prima tegen wat minder weer en vooral met stallen en schuren vinden ze altijd warme plekken. Ik zou het lekker zo laten.. En als het dan eens misgaat met die paardenbenen, vervelend, maar dan heeft hij een mooi leven gehad. In een woonwijk kan ie ook onder een auto komen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 11:09

T is altijd lastig.. Allereerst lief dat je erover nadenkt!

Mijn zwager en zijn vriendin hebben onlangs een kat geadopteerd die al ruim 2 jaar in de duinen leefde. Deze kat kwam dagelijks bij mijn zwager zijn werk aan het strand langs voor aandacht en eten.
Na een ongeluk van de kat hebben mijn zwager en zijn vriendin de kat geadopteerd en meegenomen naar hun kleine stadsappartement zonder buitenruimte. Wij hielden ons hart vast want de kat had immers 2 jaar in de duinen geleefd. Maar hij vindt het heerlijk! Hij ligt de hele dag te slapen op de bank of in zijn mandje en heel af en toe speelt hij wat. Maar hij is gewoon ontzettend lui en dit is overduidelijk het leven wat hij liever heeft. :')

Het kan dus zeker wel goed gaan. Misschien kan iemand met de oude dame afspreken dat hij terug mag als het niet goed gaat? :)

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 11:16

Ik denk ook dat je deze kat geen plezier gaat doen met een binnenleven. Hij zal er misschien best aan kunnen wennen maar ik geloof niet dat hij het er beter op zal krijgen. Verder verschilt het gewoon echt per kat. Ik heb er ooit eens een gehad uit het asiel die buiten opgegroeid was, die heb ik uiteindelijk naar een boerderij herplaatst omdat hij binnen niet kon aarden. Na een jaar was hij nog niet zindelijk. Maar bij mijn moeder is een kat komen aanlopen die in de loop der jaren wél genoegen neemt met een uurtje buiten rommelen en verder lekker warm op de kachel. Maar daar is wel een paar overheen gegaan.

Ik zou in dit geval kiezen voor castreren (overleg eens met de dierenambulance oid, misschien kan ie mee in zo'n project voor het castreren van straat katten, om daarna weer op zijn oude plek losgelaten te worden) en een plekje creeeren in de schuur waar hij lekker weg kan kruipen.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 11:54

Hier precies hetzelfde meegemaakt: ik had ineens een moederpoes met kittens in de schuur. Helaas alledrie dood- en doodziek. Ik kon ze heel snel pakken en ook meenemen naar de dierenarts. Vele antibioticakuren, oogzalfjes en ontwormingspillen later bleek één van de kittens toch te ziek en is overleden. De andere kitten is uiteindelijk door een vos gepakt, helaas... |(

Moeder is er nog wel, nergens bang voor (dus ook niet voor paarden) en gaat het liefst meetrainen met de paarden (rent voor je uit naar de rijbaan, pakt een muis, laat hem los in de bak en speelt en dolt ermee voordat ze hem opeet terwijl wij dan paardrijden. Heel handig. Not...). Ik heb haar geleerd dat ze niet in de stallen mag en ook niet op de poetsplaats als er een paard staat. Tegenwoordig gaat ze ook mee het huis in en ligt dan gezellig op schoot of op een oude stoel die we haar gegeven hebben. Ze gaat nergens anders op liggen, scherpt haar nagels ook niet aan de spullen binnen en mensen-eten is totaal niet interessant. Ze doet ook niets in huis. Als ze even alleen binnen is, dan verstopt ze zich wel maar als wij er weer zijn, komt ze weer tevoorschijn. Toen ze ziek was en later toen ze gesteriliseerd was en in de stal moest blijven ging ze keurig op de bak met zand die ik had klaargezet.Ze krijgt tegenwoordig wel brokjes en vlees (alleen in de stal, niet in huis) bijgevoerd om beter in conditie te blijven.

Toch denk ik dat een leven als huiskat het niet is voor haar. Ze gaat nog regelmatig lang de hort op, soms ben ik haar 36 uur 'kwijt'. Ze heeft dagen dat ze niet bij me weg te slaan is maar ook dagen dat ze volledig haar gang gaat. Ze wordt keurig ontwormd en ingeënt. Vindt ze allemaal prima.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:55

Katten zijn zo verschillend, dus advies is meer gokken.
Als deze kat zo gericht is op mensen, zou ik het wel een kans willen geven als huiskat.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 21:06

Zou hem ook een kans geven als huiskat, misschien dat ie er juist heel blij mee is. Vaak krijgen buitenkatten/stalkatten die altijd in de kou en nattigheid zitten toch eerder problemen met bijv atrose en andere lastige aandoeningen dan huiskatten. zou voor de kat alleen maar fijn zijn om ook binnen te kunnen zijn als het te koud wordt. Als ze dan ook een klein tuintje erbij krijgen zijn veel katten toch aardig tevreden. Zelfs als ze als stalkat aangelopen zijn.