Kleur kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:22

Koper schreef:
Katertjes krijgen altijd de zelfde kleur als de moeder. Ook tabby katers die een zwarte moeder hebben krijgen de kleur van de moeder. Bij de moederpoes zit het tabby dan onder het zwart verstopt. Maar ze kan het wel doorgeven.
Een zwarte kater met tabby moederpoes kan niet.

Dan had ik zeker een zeldzaamheid, onze cyperse poes kreeg toch echt een spierwit katertje :+

Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 23:24

Koper schreef:
Katertjes krijgen altijd de zelfde kleur als de moeder.

Ehh, verklaar u nader :+

Lauratje_88

Berichten: 1738
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Antwerpen, Belgïe

Re: Kleur kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 00:12

De moeder van mijn kater was een bruine tabby, de vader was een zilver rode tabby. Mijn kater is een zilver tabby (zijn zwarte strepen hebben ook een licht rosse schijn, wat vaak voorkomt als 1 van de ouders rood is).
Katten hebben sowieso 2 verdunningen nodig om de verdunning te tonen. Mijn halve blauwe rus is dan ook zwart (zwart verdunt naar blauw). Ze draagt wel het gen voor verdunning van haar moeder maar toont dus gewoon zwart. De halve britse kortharen (moeder = blauw) van een vriendin zijn dus daarom ook gewoon zwart maar dragen wel verdunning.

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 11:07

Hier ook twee grijze dames:

Afbeelding
Zen (de donkere) is blauw tabby en haar zusje is zilver tabby. Denk ik :') ze hebben op de lichtere gedeeltes (buik/borst) namelijk ook vreemde licht-oranje plekjes >;)

Het zijn gewoon HTK'tjes die als flessenkittens bij me binnenkwamen toen ik net begonnen was als opvanggezin voor een stichting. Ze waren met vijf, waarvan vier meisjes, die ook allemaal blauw/zilver tabby waren. Het enige katertje in het nest was gewoon zwart.

Koper, een zwart katertje uit een cyperse moeder is wel gewoon mogelijk :j afgelopen zomer nog in opvang gehad:
Afbeelding
Ergens in die bende is er een zwart katertje aan het drinken bij cyperse mams :))

Fair
Berichten: 3558
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Kleur kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 11:20

He, die kleur heb ik ook! :P

Afbeelding

Leuk om te weten wat het is. :j

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Re: Kleur kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 11:27

Haha het wordt nog een hele club van blue tabby’s :D

Ibbel

Berichten: 49199
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 11:29

Limoen schreef:
Koper schreef:
Katertjes krijgen altijd de zelfde kleur als de moeder.

Ehh, verklaar u nader :+


Dit klopt sowieso niet :+ Anders kregen lapjespoezen lapjeskaters :+

Het is wél zo dat bij een kruising lapjes x zwart of lapjes x rood de katers altijd níet de kleur van de vader hebben. Daar zal de verwarring wel vandaan komen.

En verder: ik bén bioloog, en ik kan bevestigen dat alléén het zwart/roodgen X-gebonden is. Creme ligt niet op het X-chromosoom.

maliejane

Berichten: 612
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Re: Kleur kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 11:41

Afbeelding

Ik heb er ook 1 xD moeder is halve britse korthaar en vader onbekend. Kleurtje lijkt veel op die van jou dus gok dat mijn Dusty ook blue tabby is. Zij heeft ook wit (haar pootjes) en creme (kopje en deels op buik)

Dit is zij met haar broertjes bij haar moeder. Er was 1 volledig grijze, 1 rode, 1 creme, 1 normale tabby en dan Dusty dus als enige meisje.

Afbeelding

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Re: Kleur kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 11:43

Die is ook mooi zeg!
Mojo heeft ook diezelfde kleuren inderdaad :)

maliejane

Berichten: 612
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 11:58

_sharonnn schreef:
Die is ook mooi zeg!
Mojo heeft ook diezelfde kleuren inderdaad :)


Dank je! We zijn ook erg blij met haar en de kleur vinden we ook erg mooi :o Mojo heeft wel veel minder wit als ik het zo op de eerste foto zag toch? Vooral in haar kop zie je verschil met de mijne. Wel erg leuk om al die cypers te zien :D

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 12:05

maliejane schreef:
_sharonnn schreef:
Die is ook mooi zeg!
Mojo heeft ook diezelfde kleuren inderdaad :)


Dank je! We zijn ook erg blij met haar en de kleur vinden we ook erg mooi :o Mojo heeft wel veel minder wit als ik het zo op de eerste foto zag toch? Vooral in haar kop zie je verschil met de mijne. Wel erg leuk om al die cypers te zien :D


Klopt, Mojo heeft veel wit op dr buik en onder dr staart, ik heb vast wel een buikjes foto :+


Afbeelding

maliejane

Berichten: 612
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Re: Kleur kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 12:15

Afbeelding

Daar lijken ze inderdaad wel weer meer op elkaar xD

Hoe oud is Mojo?

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 12:19

Haha lekkere houding ook!

Mojo is nu 8 maanden oud, nog steeds een baby <3
Al gaat het baby-achtige er een beetje af nu ze begint krols te worden. Ze loopt ook heel de dag met een knuffeltje rond _O-

maliejane

Berichten: 612
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Re: Kleur kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 18:32

Dan is ze net zo oud als Dusty xD die is over 5 dagen 8 maanden. Zij is al gesteriliseerd dus gelukkig geen last van krolsheid O:) maar ook bij haar is het echte baby er helaas al af...

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 18:54

maliejane schreef:
Dan is ze net zo oud als Dusty xD die is over 5 dagen 8 maanden. Zij is al gesteriliseerd dus gelukkig geen last van krolsheid O:) maar ook bij haar is het echte baby er helaas al af...


Oh wat leuk! Haha steriliseren moet ook nog inderdaad, maar is Mojo een “binnenkat” en zal ze later een ren krijgen dus het heeft niet zo’n haast :)

Klopt, maar mijn vorige kat was na 4/5 maand al echt baby af, deze had dat wat later, ze is nu 3 kilo schoon aan de haak dus vrij gemiddeld.

Aidenn

Berichten: 457
Geregistreerd: 20-06-14
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 19:22

Ik kom ook binnenvallen, hier lopen 3 katers ( gecastreerd) rond met allemaal een beetje een crème achtig / blauw achtige vacht, moeder Is een straat kat en vader was een abrikoos kleurige kat ( straat kat, waarschijnlijk gedumpt)


Afbeelding
Sokjes, ook hij heeft een crème kleurige overgang met veel wit op de poten en buik.


Afbeelding

Afbeelding

Mouse ; deze heeft bijna geen wit, ook heeft hij een dikkere kop dan iedereen, ronder in mijn ogen.

Van de andere 2 geen foto's.


Afbeelding
En dit Is de moeder ( al een wat oudere foto)

Gigixponys

Berichten: 2749
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:11

Ibbel schreef:
ik bén bioloog, en ik kan bevestigen dat alléén het zwart/roodgen X-gebonden is. Creme ligt niet op het X-chromosoom.


Dit is idd het juiste. En ik studeer Diergeneeskunde. :P

Ben wel benieuwd waar Koper haar info van haalt..

Jis_

Berichten: 11645
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:37

Ibbel schreef:
Koper schreef:
Katertjes krijgen altijd de zelfde kleur als de moeder.


Dit klopt sowieso niet :+ Anders kregen lapjespoezen lapjeskaters :+

Het is wél zo dat bij een kruising lapjes x zwart of lapjes x rood de katers altijd níet de kleur van de vader hebben. Daar zal de verwarring wel vandaan komen.

En verder: ik bén bioloog, en ik kan bevestigen dat alléén het zwart/roodgen X-gebonden is. Creme ligt niet op het X-chromosoom.



Een lapjeskat heeft meerdere kleuren, een zoon krijgt simpel gezegd 1 van die kleuren. Dat is wat ik begrepen heb, dus ja het klopt wel wat koper zegt.

Ik heb een verdund rode poes en haar vader heeft dezelfde kleur, haar 2 zussen zijn net als mama blue tortie met wit, http://www.deappeltoorn.nl/Offspring/Haily.jpg zouden er verdund rode katers uit zijn gekomen dan hadden die het verdunde rood van hun moeder gekregen niet van de vader. Zo is het mij uitgelegd.

Van

Berichten: 6526
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:47

Jis_ schreef:
Ibbel schreef:
Dit klopt sowieso niet :+ Anders kregen lapjespoezen lapjeskaters :+

Het is wél zo dat bij een kruising lapjes x zwart of lapjes x rood de katers altijd níet de kleur van de vader hebben. Daar zal de verwarring wel vandaan komen.

En verder: ik bén bioloog, en ik kan bevestigen dat alléén het zwart/roodgen X-gebonden is. Creme ligt niet op het X-chromosoom.



Een lapjeskat heeft meerdere kleuren, een zoon krijgt simpel gezegd 1 van die kleuren. Dat is wat ik begrepen heb, dus ja het klopt op zich wel wat koper zegt.

Ik heb een verdunt rode poes en haar vader heeft dezelfde kleur, haar 2 zussen zijn net als mama blue tortie met wit, zouden er verdund rode katers uit zijn gekomen dan hadden die het verdunde rood van hun moeder gekregen niet van de vader. Zo is het mij uitgelegd.
De basis kleuren rood en zwart zijn inderdaad geslachtsgebonden omdat deze op de X liggen. Een poes heeft 2 keer een X en kan dus rood en zwart tegelijk zijn(lapjes/tortie). Een kater heeft maar 1 X en heeft dus ook maar 1 basis kleur, rood of zwart en aangezien bij katers de X altijd van hun moeder komt krijgen ze dus inderdaad de basis kleur van hun moeder. Is hun moeder een lapjes dan kunnen ze zwart of rood worden. Een rode moeder krijgt alleen rode katers en een zwarte moeder alleen zwarte katers.
Maar dit geld dus alleen voor de basiskleur niet voor verdunningen. Als er in jouw geval crème katertjes(of blauwe) geboren waren hadden ze de basiskleur, rood(of zwart) inderdaad van hun moeder maar de verdunnings genen moeten ze van beide ouders krijgen.

Jis_

Berichten: 11645
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 21:04

Van schreef:
Maar dit geld dus alleen voor de basiskleur niet voor verdunningen. Als er in jouw geval crème katertjes(of blauwe) geboren waren hadden ze de basiskleur, rood(of zwart) inderdaad van hun moeder maar de verdunnings genen moeten ze van beide ouders krijgen.


Dat wist ik nog niet, dank je.

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 21:45

Mijn Olivia past hier ook wel in het rijtje!

Afbeelding

Afbeelding

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Re: Kleur kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 22:02

Jaaaa leuk! Allemaal blauwtjes :D

Best interessant over die kleuren, weer wat geleerd!

Roodvos

Berichten: 6678
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 12:10

Dan heb ik nog een leuk weetje.
Het gen dat het tabbypatroon uitschakelt (zodat de kat dus een effen kleur krijgt) werkt alleen in op een zwarte vacht.
Rode katten hebben dus altijd een patroon.

Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 12:13

Roodvos schreef:
Dan heb ik nog een leuk weetje.
Het gen dat het tabbypatroon uitschakelt (zodat de kat dus een effen kleur krijgt) werkt alleen in op een zwarte vacht.
Rode katten hebben dus altijd een patroon.

Maar zíjn genetisch niet altijd tabby. :D

Van

Berichten: 6526
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Kleur kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 12:16

klopt effen heeft weinig effect op roodpigment :)
maar er zit wel degelijk verschil tussen een effen rode en een rode tabby